Heb jij je ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heb je je ruiterbewijs?

Jep!!!!
82 (51%)
Ik ben bezig met de lessen, of ik doe het overnieuw
2 (1%)
Nee maar ik wil het zeer binnenkort wel gaan halen
15 (9%)
Nope.
59 (37%)

Totaal aantal stemmen: 158

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:28

Ik heb alleen mijn theorie gehaald. Praktijk kon ik doen, omdat de pony die ik zou rijden oververmoeid was, anders had ik het echt wel gehaald!
Niet dat ik zo geweldig rijd, maar je hoeft niet te kunnen rijden om je ruiterbewijs te halen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:03

ikke schreef:
Dat het verplicht wordt, roepen ze al 15 jaar, ja zo lang bestaat het ruiterbewijs al.

Zelfs al langer! Ik heb het voor het eerst gehaald toen ik nog op de lagere school zat, en dat was tot maximaal augustus 1983. Ik denk dat het in de winter '81/'82 is geweest, en ik was zeker de derde of vierde groep op die manege.

Heb het overigens laten verlopen, en afgelopen augustus weer gehaald.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:14

Je moet wel weten, dat je gewoon verzekerd ben tegen schade aan derden door je gewone WA verzekering, daar heb je geen ruiterbewijs voor nodig. Vraag het maar na bij je verzekering.
Als de uitgevende instantie het ruiterbewijs verplicht wilstellen, al dan niet in bepaalde gebieden, moeten ze daar wel een heel goede reden voor hebben. Het is nu niet meer waard dan een soort veredelde gedragscode. Je kunt dan net zo goed een bordje bij de ingang van een ruitergebied hangen met daarop de geldende regels voor dat gebied. Fatsoen laat zich niet door een papiertje naleven, dat zit in de mens zelf,...of niet.

Kais

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:29

Het is toch wel zo dat als je het paard van een ander rijdt je normaal gesproken niet verzekerd bent, maar met ruiterbewijs weer wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:34

Ook dat heeft er niets mee te maken Kais.
Ruiterbewijs is alleen waardevol als het ergens in een bos verplicht en je er ander niet in mag.
Anders is het een waardeloos papiertje.

En het papiertje halen is ook waardeloos, want het zegt niks over je stuurkunsten in het algemeen.
Als je dat op een droge manegeknol haalt, net of je dan ineens capabel bent om met elk paard op de weg te rijden Verward

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:24

Ik heb alle 6 de toetsen. Maar hoe ik nou het officiele ruiterbewijs moet krijgen is me een volkomen raadsel!! Kan iemand me dat vertellen?

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:26

Yep heb ik, al 3 jaar intussen

Lielle"]
[quote="ikke schreef:
Dat het verplicht wordt, roepen ze al 15 jaar, ja zo lang bestaat het ruiterbewijs al.

Zelfs al langer! Ik heb het voor het eerst gehaald toen ik nog op de lagere school zat, en dat was tot maximaal augustus 1983. Ik denk dat het in de winter '81/'82 is geweest, en ik was zeker de derde of vierde groep op die manege.

Heb het overigens laten verlopen, en afgelopen augustus weer gehaald.
[/quote]

Verlopen? Blijft het niet gewoon altijd geldig? Of heb ik nu toch iets anders voor? Het is toch hetzelfde dat bij ons ruiterbrevet A - wandelbrevet genoemd wordt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:41

ik weet niet of het hetzelfdeis als in Belgie, maar de reden dat het bij is verlopen is omdat ik tijdens een langdurig verblijf in het buitenland de twee jaarlijkse accept giro niet meer heb betaald *LOL*

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:51

Nee, ik heb hem niet. Ik zou hem wel gaan halen, had zelfs al het geld betaald, maar de met de eerste ronde mocht ik van de manege niet meedoen omdat ik nog niet ervaren genoeg was, en daarna kreeg de eigenaresse van de manege kanker, dus toen werd het helemaal uitgesteld. Nu ben ik ondertussen van die manege af en nog steeds hebben ze de tweede ronde niet gehouden!! En ik heb trouwens ook mijn geld nog steeds niet terug gehad...

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:27

Ik heb het in 2keer gedaan Tong uitsteken 1ste keer theorie geslaagd & praktijk gezakt dus maar sinds 31-08 heb ik het helemaal Haha!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:31

Kais schreef:
Ik heb 'm net gehaald Lachen Het schijnt dat het binnenkort weer moeilijker wordt gemaakt Boos!

Om die reden ga ik het weekend van 31 oktober ook mijn ruiterbewijs halen Ik heb ook begrepen dat ze het volgend jaar weer moeilijker willen maken en duurder.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:31

Heb hem nog steeds niet.... Op de manege wou ik hem wel gaan halen maar hadden mn ouders zoiets van Waarom zou je dat doen? Op Marcello kon het niet want die mocht niet springen vanwege zwakke voorbenen, op Cherra heb ik nooit op een manege gereden en op Image ook niet, nooit les gehad, nooit mee gesprongen, ook met Image nog nooit buiten gereden. Ooit, ooit, ga ik hem nog wel halen, maar voorlopig dus nog niet!

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 17:01

heb em al 2 jaar...en het ik had et ruim gehaalt, maar ik zou et noooit weer willen doen Scheve mond

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 17:32

Lielle schreef:
ik weet niet of het hetzelfdeis als in Belgie, maar de reden dat het bij is verlopen is omdat ik tijdens een langdurig verblijf in het buitenland de twee jaarlijkse accept giro niet meer heb betaald *LOL*

Lachen

Ik denk dat het dan toch anders in elkaar zit dan in België. We krijgen ons brevet na het slagen voor theorie en praktijk ('dressuur' en springen) en dan was het klaar. Verder nog nooit niets gekregen dat betaald moest worden ofzo

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 17:34

Heb nu bijna 10 jaar mijn ruiterbewijs Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 17:38

Het betalen in Nederland is voor de verzekering, die elke twee jaar weer verlengd moet worden.
Ik heb het ruiter- en het koetsiersbewijs al zeker 8 jaar, en het halen ervan stelde weinig voor. Vooral het beheersen van de verkeersregels slaat dus echt helemaal nergens op, zolang er mensen in het verkeer zijn die je van de weg afrijden....(waar je dus moet rijden, en niet in de berm en ook niet op het fietspad)
Ik heb vroeger in Duitsland geprobeerd het Reitabzeichen in Brons te halen en ben daar wel glorieus voor gezakt. Maar dat was ook heel andere koek dan het Ruiterbewijs. Een dressuurproef L niveau, parcours springen 1.20m en theorie die er niet om loog....

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 17:40

Nee ik heb het ook niet Bloos Misschien dat ik het oooit eens ga halen als ik tijd heb..... Verward

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:10

Nee, en ik ben ook niet van plan om er één te halen. Als ik door een m-parcoursje heen kan sturen kan ik toch ook wel om een tegemoet komende boom heen sturen Schijnheilig Haha! Er stond laatst iets over in die column in de Bit, daar was ik het wel mee eens. Heeft iemand dat gelezen?

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:26

yep, heb m'n ruiterbewijs al weer wat jaartjes Haha! Bij mij in de groep zijn er wel redelijk wat gezakt toen Scheve mond

Herbivoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:57

Heb 't 3 jaar nu.
In de buurt werd 't georganiseeerd en ze moesten nog wat mensen hebben om het door te laten gaan, dus toen heb ik meegedaan.
Leek me wel handig als ik nog 's ergens ga rijden waar men het verplicht stelt. (Delen van de Veluwe-trail b.v.)

Tinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:13

Hi, ik heb mn ruiterbewijs al heeeeel lang... van af dat ik 14 jaar was.. Ben nu 32 Ik heb het des tijds gehaald omdat ik het wel leuk vond om het te hebben.. Nu enige jaren later denk ik, ach.. leuk, weer diploma voor in mn schoenendoos... als ik dit ook niet kado zou hebben gekregen van mn familie had ik het vast nooit gedaan hoor..

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:19

Ja ik heb hem Lachen Al 2 jaar ofzo. Ik had met de praktijk alles goed en met theorie 1 foutje.

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:24

Ik heb me ruiterbewijs nu al een jaar of 4/5 Het was trouwens toen een eitje Verward Even paar hindernisjes springen, even van de groep weg draven, netjes opstappen + afstappen en met een groepje de weg op.
De theorie was geloof ik ook niet zo moeilijk, maar ik had toen wel super goed ervoor geleerd Nerd (Beter dan voor menig tentamen nu Bloos! )

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:51

Ik heb geen ruiterbewijs.
Ik ben vooralsnog ook niet van plan deze te gaan halen.
Zoals velen vind ik het geldklopperij.
Ik denk ook niet dat het iets zal bijdragen aan mijn rijstijl of mijn verkeersinzicht.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:09

Nope. Tong uitsteken

Ik zou hem wel willen halen, weet alleen niet waar en wanneer.
Eerst kon je je ruiterbewijs bij ons op de manege halen, maar nu doen ze dat geloof ik niet meer..