Veulen in de opfok? Ik weet het niet meer..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:17

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:44

Elke opfok heeft natuurlijk andere regels, bij ons mogen de eigenaren de veulens er wel gewoon uithalen en poetsen etc. Wij vinden het belangrijk dat het jonge spul voldoende in handen komt :)

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:52

DiamondHorse schreef:
vikki schreef:

Mijn ruin (toen nog hengst) is opgegroeid in een kudde van 11 in de leeftijd van 1 - 3 plus een drachtige merrie. Dit op een stal waar we gelukkig helemaal zelf mochten beslissen hoe vaak we onze ukkies uit de wei haalden. In mijn aanvankelijke zoektocht naar een mooi plekje voor hem om op te groeien hoorde ik bovenstaande opmerking ook heel veel hoorde als excuus om niet uit het land te mogen halen, maar het is werkelijk nooit een probleem geweest. Meerdere van de veulens werden er op verschillende tijdstippen uitgehaald en het heeft echt nooit enige roering veroorzaakt.

Dat snap ik :) Maar kijkend naar de opfok bedrijven met het concept leeftijd en geslacht bij elkaar, is en blijft het gewoonweg niet handig en dat het in andere concepten prima gaat dat snap ik uiteraard ook wel ;)

In het begin van zijn opfok periode waren het alleen maar jaarling hengsten, en ook toen gaf het nooit problemen, ook niet toen 1 van de hengsten naar de keuring ging en 2 dagen weg was uit de kudde. Als het altijd gedaan wordt, dan weten ze gewoonweg niet beter imo :) .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:24

Daisies schreef:
Elke opfok heeft natuurlijk andere regels, bij ons mogen de eigenaren de veulens er wel gewoon uithalen en poetsen etc. Wij vinden het belangrijk dat het jonge spul voldoende in handen komt :)

Hier mág het ook, maar bij de groep die in het natuurgebied loopt kán het simpelweg niet ivm slot

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:36

Kirsten_b schreef:
Klinkt super goed, alleen wat heb je dan aan een veulen? Dan moet je echt wachten totdat ze weer terug is voordat je weer wat met haar kan toch? Vond je dat dan niet jammer?

Niets, helemaal niets. Maar ...je hebt dan ook niets aan een veulen.
Een veulen houden is vooral veel wachten.

Je koopt een veulen niet om er iets mee te doen. Je koopt een veulen omdat je er iets in ziet en je het diertje wil hebben voordat iemand anders hem koopt.

Als je niet van het wachten tot 3 jarige leeftijd houd is de oplossing simpel : koop een 3 jarige.

Ik heb mijn veulen(jaarling inmiddels) in de opfok staan. Gaat goed. 1 x per 2 maanden ga ik even kijken.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:13

stef schreef:
Daisies schreef:

Hier mág het ook, maar bij de groep die in het natuurgebied loopt kán het simpelweg niet ivm slot

Nee dat is logisch

jorretje

Re: Veulen in de opfok? Ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:25

Mijn veulen (ook voor mij mijn eerste eigen paard) staat in de opfok. Hij staat in een in een loopstal en gaat iedere dag 2 uur op de paddock, dus hij heeft genoeg contact met mensen en is ook heel sociaal. Verder komt ie wel af en toe in de hand als de hoefsmid er is. Laat m maar even veulen zijn, lekker spelen met vriendjes in de kudde. Van de zomer gaan ze lekker het land op, dus dan kan ie lekker grazen en rond rennen. Ik mag mijn veulen ook niet zomaar uit de groep halen. Als ik een keer foto's wil maken ofzo dan mag ie wel uit de groep als je maar eerst even overlegd, maar voor de rust in de groep is het beter dat je ze niet de hele tijd uit elkaar trekt. Ik poets m gewoon in de groep en dat gaat prima. Hij komt ook naar me toe en gaat er echt voor staan. Ik zelf wil m denk ik wel met 2 / 2,5 jaar eruit te halen zodat ik met m kan gaan wandelen etc. en omdat ie anders denk ik een beetje te dik wordt haha. Maar voor nu vind ik de opfok prima, hij heeft het duidelijk naar zijn zin.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:56

Waar mijn bijna 2 jarige nu staat mag je ook niet zomaar je paard uit het land halen en als ik heel eerlijk ben: geen haar op mijn hoofd om dat weiland in te lopen. Hij staat namelijk in het hengsteland samen met nog zo'n 20 hengsten. Als ik dan vrolijk naar binnenloop krijg ik een warm onthaal: gezellig 20 hengsten in mn nek die aandacht willen... of willen swaffelen :+

Hoewel hij echt geweldig staat (wordt goed op m gelet) ben ik zelf nu ook aan het twijfelen. Hij staat nu met allemaal leeftijdsgenoten op het land. Op de manege waar ik lesgeef staat er een ruinenkudde van verschillende leeftijden, daar kan hij natuurlijk veel van leren. Probleem is wel dat hij daar 4 maanden 's nachts op stal staat overdag op t land, drie maanden dag en nacht op het land en de rest in een uitloopstal met zijn leeftijdsgenootje... Keuzes, misschien moet ik zelf maar een topic openen :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:18

Nou Rytir die laatste stal klinkt helemaal super hoor, wat je beschrijft! :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:28

Die eerste stal vind ik ook super klinken. En bijna 2...dan haal je hem in november zowiezo al op.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:29

Mijn jongkies komen volgende maand trug. Zijn dan bijna een jaar.
Omdat ik geen oudere ruinen heb gaan ze met jongkies op de wei.
Van de winter de opfok weer in en volgend voorjaar weer trug, castreren en mijn kudde weer in.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 00:21

Dankjullie voor het advies weer :) Ik ga voor een compromie: Een pensionstal met opfok, waarbij de 1 , 2 en 3 jarigen samen staan, maar waar ze ook samen in het land kunnen met de oudere paarden. En waarbij ik , wanneer ik dat zelf wil, toch mijn paardje uit het land mag halen. Helemaal fijn, dan maar 30 minuutjes fietsen ipv 5.. Nogsteeds lekker dichtbij:)

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 00:40

Heb je topic ff doorgelezen en ik ga absoluut voor een gemengde kudde,worden ze prima opgevoed.
En dat je niks met een veulen kunt doen vind ik echt onzin,wij gingen hier lekker wandelen,de basis van poetsen,voetjes geven etc,is toch wel heel prettig als dat er als driejarige inzit,met als gevolg dat we hier heerlijk relaxte paardjes hebben waar je zo opspringt als ze drie zijn en dan kun je eens heel rustig verder bekijken waar ze aan toe zijn,met vertrouwen kom je een heel eind! :j

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 00:45

Dat is inderdaad precies wat ik wil! Ik heb er zoveel zin in *\o/*

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 00:48

Ik had mijn veulen in een hengstenweide staan tot 2,5 jaar.

Ik mocht/kon hem er ook niet zomaar uithalen, want dan moest ik door de bos en door andere weides heen.
Natuurlijk als er nood aan de man is dan werd er wel wat voor je geregelt.

Ik kwam vaak 2 x per maand.
Ik heb hem goed opgevoed de wei in gedaan en heb in die 2 jaar nooit gepoetst.
Het enige wat ik deed was zo nu en dan halstertje erop, stukkie door het land wandelen, voetje optillen, maar dat deed ik lang niet altijd en elke maand.

Als het 1x in de 2maand was was het al veel.
En nu is hij volwassen en echt keurig opgevoed en de grootste knuffelkont van stal.
Hij is nooit rillerig geweest of lastig in de omgang.

Toen ik hem ophaalde als hengst en naar een pensionstal ging kon ik rustig langs de merrie's lopen.
Ja hij brulde wel wat, maar bleef keurig naast me.

En dat terwijl hij wel gedekt heeft (ongelukje)
Hij is nu ruin en dekt nog steeds haha..

Maar heb er echt een heel leuk aanhankelijk paard aan over gehouden.
Ze liepen trouwens 24/7 buiten zomer en winter.
Wel hadden ze in de winter een container en hooi.
Dier heeft nooit een worm besmetting gehad, is nooit mager geweest en ik betaalde 50 euro zomer en winter 65 als er hooi gevoerd moest worden, anders was het nog steeds 50.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:45

Wat fijn joh! zo kan je hem toch lekker fotograferen en eventueel zn borsteltje erover doen..gewoon op de fiets, ideaal :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:16

Nou... Ik heb mijn nu bijna-jaarling toch wel degelijk om er iets mee te doen hoor :+ Over 2 maanden staat de eerste show op de planning en als dat goed gaat de maand erop de volgende en als ie heeeeel goed loopt mogen we dan in sept nog terugkomen. In de tussentijd staat hij dus in ''training''. Een jong paard hoef je gerust niet alleen maar naar te kijken.

Hier hebben we de drie jonge hengsten samen staan met een oude fokmerrie, die voedt ze wel op. Vooralsnog hebben ze geen van drieën neiging tot dekken dus daar niet veel zorgen over, in het allerergste geval wordt de merrie gedekt en dan hebben we een veulen met vol en heel goed papier, dus dat risico is te overzien :D Verder kunnen de mannen lekker ravotten met zn drieën en 's nachts gaan ze fijn op stal, ieder hun eígen stal. Tijdje terug is het rek tussen 2 van de stallen eruit geklapt en sindsdien merken we wel dat die 2 paarden erg aan het klieren zijn, ze hebben echt wel behoefte aan hun eigen stekkie voor de nacht. Hebben gewoon hun eigen voedsel, hoeven daar niet om te knokken.

Verder krijgen ze alle tijd van de wereld om paard te zijn. Paar keer per week worden ze goed gepoetst en zo nu en dan gaan we met zn allen een stukje wandelen, de oude merrie voorop. Daarbij krijgen ze een stukje ''training'' mee. Umoyax kan inmiddels braaf vaststaan en redelijk voetje geven, dus niks geen haast. Wel zijn het alledrie showpaarden (in wording) dus daar komt nog een stukje extra training bij; zo zijn ze gisteren geschoren (bepaalde stukken, natuurlijk niet helemaal) en hebben we even de voetjes afgespoeld. Stonden er gewoon bij te slapen dus ik denk dat de mentale druk wel mee is gevallen :+

Vind het zo'n onzin dat je met een jong paard niks zou mogen doen.. Kom op zeg. Zo lang t beessie óók maar ruim voldoende de kans heeft om lekker paard te zijn en te spelen met vriendjes kan het helemaal geen kwaad om er mee in de weer te zijn. Mn vorige pony heb ik precies zo opgevoed en die was met 2,5 bomproof en kipmak, staat inmiddels bij de nieuwe eigenaar voor de kar en ze zijn erg te spreken over hoe braaf hij is. Hij is dus niet omgevallen van de extra aandacht :+ Als je alles maar met beleid doet en je realiseert dat een jong paard een heel korte concentratieboog heeft kom je al een heel eind.
Maar nogmaals; absolute vereiste is dat een jong paard opgroeit met vriendjes om mee te spelen én met een ''juf'' of ''meester'', daar leren ze toch het meeste van...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:31

Hoi ik heb mijn "veulen" ook nooit in een opfok gehad.
Ik heb hem in een kudde lopen van 1 tot en met 30 jarige.
Kudde was het eerste jaar met 5 paarden en afgelopen jaar 13 paarden/pony's.
Nu hebben wij nog plek erbij voor een jong paard.
Je beslist zelf wat je doet met je paard.
Ik heb mijn nu bijna 3 jarige echt aan alles laten wennen zoek maar eens een topic van mij op.

Ik ben van mening dat je je veulen op spelenderwijze heel veel voor de toekomst kunt leren.
Mits je het met mate doet.

Jij moet doen wat ij het beste vind maar ik raad je wel aan om het heel rustig aan te doen en om ook het veulen soms helemaal rust te geven.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:32

Ik heb mijn veulen ook niet in de opfok gehad. Ik had de luxe dat op de stal waar mijn merrie stond een gemengde kudde was. Hij heeft dan ook 4 jaar bij z'n moeder en de groep ingelopen. Hij is met 8 maanden gecastreerd en is vooral opgevoed door de groep. Natuurlijk moet je niet elke dag iets met een veulen willen doen, maar ik heb bijna wel wekelijks een rondje met hem gewandeld. Kleine stukjes, gewoon samen de wereld ontdekken waarbij hij onbeperkt de tijd kreeg om dingen te bekijken en te besnuffelen. Gaf ook nooit problemen met de groep. Sterker nog, juist omdat ze er op jonge leeftijd aan wennen om zelf even weg te gaan en weer terug te komen wist hij vanaf jongs af aan al niet beter.

Na de fokker ze ergens in een wei gooien met alleen maar leeftijdsgenoten en er dan 2 jaar zo goed als niets mee doen en dan ineens verwachten dat een jong dier alles nog weet wat hij in de eerste vier maanden heeft geleerd, het oke vindt om op stal komen te staan EN ook nog eens aan het 'werk' te moeten.. :n :n

Ik heb een ontzettend stoer, zelfverzekerd en het meest vriendelijke paard wat er maar is. Hij weet wat hij waard is, heeft alle tijd en ruimte gehad om te groeien (pas na z'n vierde ingereden) en ik zou het zo weer doen. Ik zou nooit een paard in een opfok zetten waar je ze er niet uit mag halen en waar ze alleen maar met leeftijdsgenoten staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:44

Pletje123 schreef:
Wat ik vind? Dat soort dingen hoort de fokker te doen tijdens de eerste 4 maanden of in ieder geval tijdens de periode dat het veulen nog bij de moeder staat. Daarna gaat het veulen de groep in en daar wordt het regelmatig bekapt, geënt en ontwormd. Na 2 jaar komt het thuis (als het 2,5 a 3 jaar is) en dan begint het 'echte' werk. Dan pas kan je echt aan de slag. De spanningsboog van een veulen is heel kort, ze kunnen zich niet zo lang concentreren. En als je het dus eerder al goed aangeleerd hebt, dan heb je na 2 jaar echt niet zoveel problemen ermee :)

Dat ben ik helemaal met je eens.
Bij de fokker leren ze het halstertje, meestappen (gaat ook veel gemakkelijker als jong veulen netjes naast moeders mee), voetjes geven en overal aanraken. Na het afspenen de kudde in en behalve smid en ontwormen en verweiden er mooi afblijven tot ze als jongvolwassene weer binnenkomen. De paarden die zo behandeld zijn als veulen geven als drie- of vierjarige de minste last met beleren.
Wil je een jonkie waar je al van alles mee kunt prutsen, koop er dan een die minimaal 2,5 is.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:54

Vraag me echt af wat de meerwaarde is om er helemaal af te blijven op hoefsmid ed na.
Als en veulen al jong voetjes kan geven levert dit toch veel minder stress op bij de hoefsmid?
Daar komt bij dat het ene karakter het andere niet is.
Ikzelf fok geen veulen om het dan weg te zetten,ik wil er een band mee,vertrouwen en dat hoeft echt niet elke dag,dat kan ook met bijv 1x per week een half uurtje en dan zijn ze meestal ook wel moe van alle indrukken,maar dat is ook iets waar ze mee om moeten leren gaan.
De rest van de week hebben ze dan genoeg tijd om lekker paard te zijn.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:32

ik heb veel problemen gezien met paarden die al vanaf jongs af aan veel in handen waren geweest, leken coole kikkers maar waren te menselijk en accepteerde het werken als 3-4 jarige niet.
mijn jongkies laat ik altijd met rust tot ze 3,5 zijn, dan gaan we rustig aan beginnen.
we beginnen als ze er aan toe zijn, mijn merrie word volgende maand 5 en vorige week begonnen met er op zitten enzo, vorig jaar gestart maar toen ging het niet fijn en daarom besloten nog even te wachten.
nu doet ze het super en is ze er echt aan toe.
ik heb het op verschillende manieren gedaan, mijn oudste merrie was met 1,5 al veel gewend, in verkeer en alles maar ho maar om er op te gaan zitten als 3-4 jarige, bokken, verzet en ze wilde het gewoon niet accepteren, mensen waren om mee te spelen niet om voor te werken.
mijn andere merrie, nu 7, is in gemengde kudde opgegroeid maar heeft te weinig leeftijdsgenootjes gehad.
de andere 2, 4,5 en 5 jaar oud zijn wel met veel leeftijdsgenoten opgegroeid, ideale paardjes moet ik zeggen, maar ook gemengde kudde.
zal zien hoe t met mijn jonge mannen gaat maar verwacht geen problemen, nu half jaartje in opfok met 1 leeftijdsgenootje gestaan, straks bij ons thuis in de weide met 4 of 5 leeftijdsgenootjes en dan volgend jaar april (zijn ze 2) ruinen en in mijn kudde (merries).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:43

Maar is dat niet doodsimpel een kwestie van opvoeden? Met mn vorige pony ben ik van jongs af aan bezig geweest met hem aan te leren dat de bak er was om te ''werken''.. Spelen deden we wel, maar op míjn initiatief. Ik heb eigenlijk nooit problemen met hem gehad en zijn nieuwe eigenaren, die hem recent voor de kar hebben beleerd, hebben ook geen enkel probleem met hem gehad, hij is erg werkwillig voor wat ik van hen begreep.
Als je consequent blijft, ook met een veulen, en duidelijk maakt dat je mens bent en geen speelvriendje lijkt me dat geen enkel bezwaar.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:45

Klinkt goed, Kevje :)

Alleen dat jouw paard mensen enkel ziet om mee te spelen en niet om voor te werken, is volgens mij geen resultaat van het krijgen van een opvoeding met mensen, maar van een verkéérde opvoeding met mensen. Ik bedoel absoluut niet dat jij je paarden niet goed zou kunnen opvoeden hoor! Maar als het goed is, leert het paard toch vanaf veulen af aan dat ie moet luisteren etc.?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:53

Ik herken dat absoluut niet. Flynn is altijd veel in handen geweest (lees: 1x per week 'iets' doen) maar is daarnaast feilloos opgevoed door een gemengde kudde en mij. Flynn is nou een paard wat mensen gezellig vindt, open is naar iedereen die hem een aai komt brengen maar is ook ontzettend respectvol naar mensen. Hij weet dondersgoed wat wel en niet mag. Je overcorrigeert bij hem al snel zelfs. Werken vind hij leuk, al duurde het even voor het kwartje viel. Snapte hij het niet meer, dan stond hij stil. Gaat altijd graag mee maar vermaakt zich ook prima in de wei. Ik kan me geen fijner paard wensen. Kan tinkerplein bevestigen :)