Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DiamondHorse schreef:vikki schreef:
Mijn ruin (toen nog hengst) is opgegroeid in een kudde van 11 in de leeftijd van 1 - 3 plus een drachtige merrie. Dit op een stal waar we gelukkig helemaal zelf mochten beslissen hoe vaak we onze ukkies uit de wei haalden. In mijn aanvankelijke zoektocht naar een mooi plekje voor hem om op te groeien hoorde ik bovenstaande opmerking ook heel veel hoorde als excuus om niet uit het land te mogen halen, maar het is werkelijk nooit een probleem geweest. Meerdere van de veulens werden er op verschillende tijdstippen uitgehaald en het heeft echt nooit enige roering veroorzaakt.
Dat snap ikMaar kijkend naar de opfok bedrijven met het concept leeftijd en geslacht bij elkaar, is en blijft het gewoonweg niet handig en dat het in andere concepten prima gaat dat snap ik uiteraard ook wel
Daisies schreef:Elke opfok heeft natuurlijk andere regels, bij ons mogen de eigenaren de veulens er wel gewoon uithalen en poetsen etc. Wij vinden het belangrijk dat het jonge spul voldoende in handen komt
Kirsten_b schreef:Klinkt super goed, alleen wat heb je dan aan een veulen? Dan moet je echt wachten totdat ze weer terug is voordat je weer wat met haar kan toch? Vond je dat dan niet jammer?
stef schreef:Daisies schreef:Elke opfok heeft natuurlijk andere regels, bij ons mogen de eigenaren de veulens er wel gewoon uithalen en poetsen etc. Wij vinden het belangrijk dat het jonge spul voldoende in handen komt
Hier mág het ook, maar bij de groep die in het natuurgebied loopt kán het simpelweg niet ivm slot
Pletje123 schreef:Wat ik vind? Dat soort dingen hoort de fokker te doen tijdens de eerste 4 maanden of in ieder geval tijdens de periode dat het veulen nog bij de moeder staat. Daarna gaat het veulen de groep in en daar wordt het regelmatig bekapt, geënt en ontwormd. Na 2 jaar komt het thuis (als het 2,5 a 3 jaar is) en dan begint het 'echte' werk. Dan pas kan je echt aan de slag. De spanningsboog van een veulen is heel kort, ze kunnen zich niet zo lang concentreren. En als je het dus eerder al goed aangeleerd hebt, dan heb je na 2 jaar echt niet zoveel problemen ermee