nadelen aankoop weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:11

Zeecontainers mag je gewoon neerzetten ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:54

Bassenqua schreef:
Zeecontainers mag je gewoon neerzetten ;)

Nee dat mag je absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:04

Dat mag inderdaad niet zomaar .... bij ons mocht ook helemaal niks (hek rondom de wei koste al moeite) omdat we in beschermd poldergebied zaten. Uiteindelijk hebben we nog een stuk schutting geplaatst van een metertje hoog en daarboven begroeiing, om toch wat beschutting te hebben op een klein stukje. Daar heeft toen niemand over geklaagd, want anders had ook dat weer eruit gemoeten. Ze kunnen echt heel moeilijk doen om veel dingen.

En kleigrond en heel het jaar door de paarden erop + erin moeten rijden ... ik zou het nooit meer willen! Sta nu bij een boer, verder geen andere pensionklanten en daar wil ik voorlopig niet meer weg. In overleg kan eigenlijk alles. Een eigen weiland is leuk, maar bedenk ook hoeveel tijd je kwijt bent met andere bezigheden dat rijden. Wij waren vaker bezig met klussen/onkruid spuiten etc. dan dat we daadwerkelijk aan rijden toekwamen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:41

bassenqua, dat klopt niet. Meestal mag een zeecontainer juist niet.

Ik mocht er ook geen een neerzetten, maar kreeg wel toestemming om zelf een houten hut te bouwen (die dus niet zomaar verplaatsbaar was, een container wel).

Ine23

Re: nadelen aankoop weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:16

In België mag je eigenlijk altijd een schuilstal bouwen, zijn totaal andere regels hier. Dus dat geldt ook voor TS. Ik denk dat het max 11 vierkante meter mag zijn, dus een standaard stal van 3op3 mag. Al doen ze meestal ook helemaal niet moeilijk als je meerdere stallen hebt staan. Mochten ze er ooit iets van zeggen, dan zeggen ze meestal dat je een bouwvergunning moet aanvragen voor die stallen en dat ze er niet naar gaan kijken of die uiteindelijk ook daadwerkelijk wordt goedgekeurd ;) . Heb ik de politie zelf horen zeggen toen ze ooit langs een weiland waar ik een paard leasde kwamen.
Heb er zelf allesinds nog geen problemen mee gehad.

Op kleigrond kan je een bak aanleggen met scheldezand, kan je gewoon laten doorrijden en storten en dan blijft die normaal gezien redelijk droog.

Nogmaals, België is echt veel minder streng in die dingen, dus zoek even op wat je precies allemaal mag bij jou in de omgeving :j .

Wij rijden recreatief, maar wel min. 4x per week vanaf begin maart totdat het echt niet meer te doen is, dan gaan we wat minder maar rijden we in een pensionstal op wandelafstand.

Je moet vooral voor jezelf zien wat je wil en wat je daarvoor wil opgeven of bijkrijgen. Heerlijke dagen klussen op de wei met vrienden en daarna BBQ'en, zalig! Maar je gaat sowieso aanzienlijk meer tijd moeten steken in je paarden als je ook nog veel wil rijden. En dan is het dus zien of je die tijd kan maken of niet, want met een gezin en job kan dat soms lastig zijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:15

betadine schreef:
De weide ligt in natuurgebied dus eigenlijk mag je zo goed als niets. Volgens mij zelf niet de moeite om het proberen legaal et doen.
Zand storten is mischien wel een optie, daar kunnen ze denk ik toch wel weinig van zeggen.

In natuurgebied mag je dus wel echt niks è.
Enkel maaien en hooien. NIET mesten!

Zand kappen moet je nog niet proberen en bij het kleinste korreltje kunstmest of uitgevoerde stalmest (afgezien van degene die de paarden in de wei produceren) kan je al fameuze problemen verwachten.

En een SCHUILstal mag je zetten, max 20m², dus 2 OPEN stallen van 3x3, ZONDER deur en gedaan.

Ik zou toch eerst me eens heel goed informeren. En zelfs qua afrastering is er op natuurgebied niet alles mogelijk. Misschien dat het nu veranderd is met die vrijstelling van vergunning voor afrastering van een paardenweide, maar ik weet niet dat dat ook geldt voor natuurgebied.

En dan heb ik het wel degelijk over België!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:21

Ine, maar zijn ze voor in een natuurgebied ook zo soepel? Want het is niet voor niks een natuurgebied denk ik dan. Zou als ik de TS was eerst eens heel goed gaan informeren bij de gemeente of degene van het natuurgebied wat er allemaal mag (liefst zwart op wit).

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:25

Dat weet ik niet, zat ik zelf ook over te denken. Écht natuurgebied is normaal eigendom van natuurpunt en daar kan je dan ook gewoon geen paarden zetten, maar je hebt ook gebied dat beschouwd wordt als "natuurgebied" maar ook weilanden en landbouwgronden elkaar afwisselen. Op dat eerste gaan ze niet soepel zijn, op dat 2e wel.

Inderdaad gewoon echt goed informeren en weten dat wil je er een ideale plek van maken, je nog een mooi budget opzij gaat moeten zetten om dat te realiseren. Als fanatiek ruiter is kleigrond zonder bak echt niet te doen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:29

Ine23 schreef:
Dat weet ik niet, zat ik zelf ook over te denken. Écht natuurgebied is normaal eigendom van natuurpunt en daar kan je dan ook gewoon geen paarden zetten, maar je hebt ook gebied dat beschouwd wordt als "natuurgebied" maar ook weilanden en landbouwgronden elkaar afwisselen. Op dat eerste gaan ze niet soepel zijn, op dat 2e wel.

Niet waar.
Heel simpel, natuurgebied is, net als landbouwgrond, bouwgrond, recreatiegrond, een benaming voor de bestemming van de grond. Of die dan in eigendom is van natuurpunt, van natuur & bos, van de VLM, van jou of van Jefke verder in't straat, maakt NIKS uit.

Op natuurgebied mag je NIKS! Palen zetten met draad en een schuilstal, that's it.
NIET bemesten, GEEN grondwerkzaamheden, niks nada noppes!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:39

Zover ik heb onderzocht voor onze verhuizing, mochten wij zelfs geen schuilstal plaatsen in het natuurgebied, zelfs geen verplaatsbare. Sterker nog, de paarden moesten hier verkampt blijven worden, want paarden werden niet als natuurlijke grazers gezien..how bizar?
Wij hebben het dus niet gedaan..

Zoek dus alles goed uit voor je tot aankoop overgaat, want het kan best zijn dat je veel teveel aan de grond betaald en wat je nooit eruit terugkrijgt en dan zit je er maar mooi mee, ff grof gezegd he :)

Ikzelf zou ook nooit grond gelegen op andere grond dan zandgrond kopen. Al het andere is geen drol waard en grond op zandgrond gelegen stijgt vaak in waarde, maar heb je zelf ook veel meer aan voor het houden van de paardeb, uberhaupt dieren.

Enfin, dit is een heel andere discussie, dan wat je in eerste instantie vroeg, sorry ;) maar wilde je graag deze tip meegeven..

Op je echte vraag, hier kwamen we slecht aan lessen toe, wegens al het werk wat we hadden en waren vaak al erg moe van al het geregel..dit is alleen in de wintermaanden, tijdens de zomermaanden lukte hetw el..nu moet ik wel zeggen, wij hadden toen 8 paarden en das behoorlijk veel werk ;)
Met 2 of 3 stuks is het weer hee; wat anders :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:43

Kan idd goed zijn dat zelfs een schuilstal niet mag, dat dat alleen op landbouwgebied mag.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:52

s0173957 schreef:
Ine23 schreef:

Niet waar.
Heel simpel, natuurgebied is, net als landbouwgrond, bouwgrond, recreatiegrond, een benaming voor de bestemming van de grond. Of die dan in eigendom is van natuurpunt, van natuur & bos, van de VLM, van jou of van Jefke verder in't straat, maakt NIKS uit.

Op natuurgebied mag je NIKS! Palen zetten met draad en een schuilstal, that's it.
NIET bemesten, GEEN grondwerkzaamheden, niks nada noppes!

Dat weet ik :) . Maar in de volksmond wordt hier onze streek (de Molenbeekvallei) ook benoemd als "natuurgebied" alhoewel het dat daadwerkelijk niet is. Onze streek is gewoon een samenraapsel van bouwgrond en landbouwgrond, maar wordt al kostbaar beschouwd op cultureel vlak waardoor veel mensen die hier komen wandelen het natuurgebied noemen, onterecht dus.
Daarom moet TS eerst even navragen of het écht natuurgebied is, want dan lijkt het me sterk dat ze weiland verkopen om paarden op te gaan zetten. Om dezelfde reden als jij net zei: op echt natuurgebied mag je helemaal niks, behalve naar de vogels kijken :j

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 08:42

Bedankt voor alle berichtjes.
De grond ligt in natuurgebied daar ben ik zeker van. Of het daadwerkelijk kleigrond is kan ik niet echt zeggen, dat zal wel meevallen, het zal geen kleigrond zijn, maar zandleemgrond. Heb wat gezocht en oost-vlaanderen zou dus voornamelijk zandleemgrond zijn.
Op de weide heeft een stal gestaan dus ik denk niet dat ik problemen ga krijgen. wat verder op de andere weilanden staan ook stallen enzo.
Verder is de weide al omheind. Zal juist op sommige plaatsen lint moeten vervangen en hier en daar een paal weer goed in de grond zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:57

Ik zou iig toch echt voor je besluit tot aankoop over te gaan goed informeren wat er mag qua stalling. Wij mochten op die wei eigenlijk helemaal niks, terwijl een weiland verderop 2 lelijke glasbakken in de wei stonden voor de schapen (daar mocht dat dan weer wel 8)7 ). Maar wij mochten niks ivm het beschermd poldergebied. Dat is misschien ook het vriendjes politiek in de kleine dorpen. Maar zorg liever dat je het duidelijk hebt, voor je dadelijk met een probleem zit. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar zou zonde zijn van je stuk land als je er eigenlijk niks mee kan/mag doen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 13:32

Ben wel enorm verschoten van de notatriskosten, dit is dus hetzelfde als voor bvb bouwgrond |(

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:37

Dat is het inderdaad, wij hadden zo'n 10% notariskosten :j .

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 13:49

Ik mag rekenen op zo ongeveer 14% _-:(

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:52

+ de aankoop van zo'n stuk grond zal niet goedkoop zijn vrees ik...

Eerlijk gezegd ben ik blij met de grondprijzen waar ik nu woon, ik ga echt geen +25 000 euro betalen voor een hectare... Dat is al direct een smak geld dat je niet kan investeren in een later toekomstig huis samen met je vriend?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:53

wat betaal jij dan hier wordt echt 4 a 5 euro per m2 gevraagd

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:55

ik betaal 3000 excl notariskosten voor 23 are...

Heel goedkoop dus. normaal zitten ze hier rond de 12 500 euro per hectare ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:59

betadine schreef:
De weide ligt in natuurgebied dus eigenlijk mag je zo goed als niets. Volgens mij zelf niet de moeite om het proberen legaal et doen.
Zand storten is mischien wel een optie, daar kunnen ze denk ik toch wel weinig van zeggen.

Als in het contract staat dat je niets zonder overleg mag doen, dan zullen ze je vragen om dat op te ruimen. En ja die kans is erg groot :')
Ik huur een wei, maar het grootste nadeel is voor mij echt de natuurorganisatie....
Rijden in de wei is voor mij 9/10 geen optie... Kleigrond.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:02

nathe schreef:
ik betaal 3000 excl notariskosten voor 23 are...

Heel goedkoop dus. normaal zitten ze hier rond de 12 500 euro per hectare ;)

Dat is nog steeds heel goedkoop voor landbouwgrond, 1.25, hier is minimaal 4 euro welke regio zit jij?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:15

En dat is nog héél goedkoop in vergelijking met randstad Antwerpen, hier betaal je gemakkelijk €80 000 voor een hectare.
Maar dat is ook logisch, grond is hier heel schaars en erg gewild door boeren en particulieren. Net zoals in Rotterdam/Amsterdam/Utrecht.... beetje hetzelfde idee.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 15:18

Heb nog eens naar de bodemkaart gekeken en ik zit dus op droge leemgrond als ik de kaart mag geloven.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:19

Dat is best goed qua rijden dan, al hebben wij ook delen leem die nog erg nat zijn. Leem is wel erg vruchtbaar, dus gras zal er normaal gezien genoeg groeien zonder al te veel moeite te moeten doen.