Waar laten jullie je mest, eigen weiland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:21

Citaat:
Als ik wat verkeerd doe en ik word gesnapt dan heb ik pech

Ja en je doet heel verkeerd in dit land omdat er voor de gekste dingen regeltjes worden verzonnen die soms nodig zijn , maar ook vaak kant nog wal raken .
Er staat op ons land bv een walnootboom , ruim 100 jaar geleden geplant door wijlen familielid , nu staat ie op instorten , breken met regelmaat takken af van een paarhonderd kilo, echt gevaarlijk , maar de boom mag niet gekapt worden , ook al is ie zelf geplant op eigen terrein , mag je hem niet zelf verwijderen .
De gemeente regelt en bepaald mij een beetje teveel .

pearlie

Re: Waar laten jullie je mest, eigen weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:30

Hm, het is maar goed dat ik dit topic tegen kom... vooral die link was even handig..

Wij hebben al jaren een mesthoop in een boswal... geen sloot in de buurt dat dan weer niet, maar ook niet op iets wat niet-waterdoorlatend is, gewoon op de bodem. Ongeveer 2x per jaar laten we het ophalen.. misschien toch eens kijken naar betonplaten oid als ondergrond...

Ik vind het overigens wel belachelijk dat je niet eerst een waarschuwing krijgt...

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 17:20

sjonnie48 schreef:
Citaat:
Als ik wat verkeerd doe en ik word gesnapt dan heb ik pech

Ja en je doet heel verkeerd in dit land omdat er voor de gekste dingen regeltjes worden verzonnen die soms nodig zijn , maar ook vaak kant nog wal raken .
Er staat op ons land bv een walnootboom , ruim 100 jaar geleden geplant door wijlen familielid , nu staat ie op instorten , breken met regelmaat takken af van een paarhonderd kilo, echt gevaarlijk , maar de boom mag niet gekapt worden , ook al is ie zelf geplant op eigen terrein , mag je hem niet zelf verwijderen .
De gemeente regelt en bepaald mij een beetje teveel .

Amen.

Nathalieeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:23

Ik heb het zelfde probleem, wij gaan t met zo'n kleine groene container doen maar ik heb geen idee waar ik t geen moet brengen als ie vol is?

xx

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:49

Ik doe toch echt wat verkeerd met mesten vrees ik, veel mensen halen het met drie paarden en dan 2x per week een aanhangertje weg.. ik heb met 3 paarden 2 aanhangers per dag en dat vond de boer wel een beetje veel worden dus die pakt het niet eens meer aan. Ik zie het mezelf dus ook echt niet in zakken naar volkstuintjes brengen :=
Hebben jullie dan geen stromest of wat doen jullie anders dan ik? := Ik zou echt bijna graag eens bij iemand komen kijken tijdens het mesten, want ik heb gemiddeld 4 grote kruiwagens per stal (heb wel grote stallen, geen 3x3 ofzo) -O-

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 10:04

Jeetje Urielle, 4 kruiwagens per stal is ook wel erg, erg veel.
Ik heb mijn paard op stal (3,5 x 4) en daar haal ik net geen volle kruiwagen per dag uit. Hij staat dan ook wel van 08.00 tot 21.00 buiten.
De pony's op het land komen niet op stal dus daarbij zit geen stro en is alleen de mest die ze laten vallen :-)
2 aanhangers per dag, vindt ik werkelijk bizar!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:07

Ja dat is idd. echt erg veel! ik heb voor 1 paard en 1 pony 1 kruiwagen mest per dag uit het weiland.
Met 1 paard en 3 pony's had ik 2 kruiwagens mest en moest de mestbak om de 3mnd. geleegd worden.Mestbak is ruim 6 kuub.Ik zal hem nu om het half jaar hoeven te legen.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:28

4 kruiwagens per stal is erg veel, ik heb in mijn stal een rubbere mat liggen wat ongeveer tot de helft komt van mijn stal. Dus het achterste gedeelte ligt stro en het voorste gedeelte de rubbere mat.

Ik heb met 2 pony's en 1 shet elke week een aanhanger vol van 1 bij 2 meter.
1 pony staat s'nachts op stal ivm met extra bijvoeren de andere 2 staan buiten.
Elke dag heb ik 1 a 1,5 kruiwagen vol in totaal, dit komt dan uit de paddock en uit de stal.
Als mijn aanhanger vol zit breng ik het weg naar een mestvergister/biovergister bij mij in de buurt.
Ik ben op deze manier alleen wat tijd kwijt om het weg te brengen maar het kost met niets, ideaal!

( ik heb wel een composthoop gemaakt met een aantal kruiwagens mest en andere dingen zodat ik dat kan verspreiden over mijn wei als het gecomposteerd is)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:34

Ik heb een dichte betonnen mestput in mijn weiland van ong 10x4. Echt groot voor mijn pony's. Mest hoeft nooit weggehaald te worden omdat het zo groot is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:40

Jeetje Uriëlle, dat is ook wel idioot veel mest ook zeg, kan me voorstellen dat dat een beetje tè wordt voor de boer (en voor jezelf ?!) :=

Is het geen optie om bvb. een Hit-actief matras in elke stal te leggen, zodat de paarden daar lekker zacht op kunnen liggen, en dan alleen achter de matras een strook strooisel te leggen, waar ze in kunnen piesen en doen? Heeft allerlei voordelen, en de investering heb je er zo weer uit :)

Hier met 3 D-ponies en een veulen een aanhanger per week. Per pony een (100 liter) kruiwagentje mest per dag. Geen stro er tussen. Ze hebben een altijd openstaande stal van 3x5 + 3x3, totaal dus 3x8 meter met daarin rubber tegels waar ze comfortabel op kunnen liggen (maar meestal gaan ze gewoon lekker in het zand liggen , of elders op de wei :P ) en nog een stal met (bijna) altijd open deur van 3,5 x 3,5 meter met daarin houtkorrel als strooisel, erg fijn spul!

Elke dag de drollen eruit en de pisvlek, geeft weinig afval. Meeste doen ze toch buiten :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:49

@pmarena
Wat bedoel je met de pisvlek eruit halen? hoe doe je dat dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:03

Je hebt de strokorrel die uit elkaar gevallen is, daar zit een natte pisplek in, en die schep je er gewoon uit en gooi je weg...wat anders? :P

Daarna hark je de boel weer even door en ligt het er weer keurig bij :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:35

Misschien idd eens aan de matten of matrassen gaan dan, maar ik vind het zo smerig als er daaronder urine blijft zitten, zeker bij de merrie, die pist de hele dag maar raak, echt bizar veel.
Mijn allerkleinste stal is 3,5x3,5, de grootste is 4,5x5 of nog groter geloof ik. Weet het niet precies meer, wel een flinke oppervlakte iig (fijn voor de paarden, iets minder voor het mesten := ), helaas geen urineafvoer, en de paarden staan veel binnen ('s winters sowieso wel, maar nu ook, boxdeuren van de ruin en de merrie zijn open maar ze staan toch voornamelijk binnen. De mest die ze in de bak laten vallen (ik heb geen hek tussen de stallen en de bak), gooi ik tussen mijn beuken dus die tel ik niet mee.
Met houtkrullen had ik veel minder afval maar ja, dat kun je weer nergens kwijt. Bevallen die strokorrels goed in dat opzicht en is het duur spul pmarena? Anders moet ik dat misschien eens proberen, ik neem aan dat dat gewoon in de tuin kan/mag?
Ik ben dus erg blij met elke keer dat ik het land van de buren (tuinders) mag bemesten, want dan ben ik weer iets kwijt van de gigantische hoop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:42

Ik heb nu houtkorrels en vind die iets fijner dan strokorrels, de laag blijft losser :)

Volgens mij kun je dat wel in de tuin gooien inderdaad, als je dat zou willen.

Ik vind het wel betaalbaar en alles bij elkaar voordeliger dan stro, alle voordelen meegeteld :j
http://www.voergezond.nl/Webwinkel-Cate ... isels.html

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:44

Met houtkorrels denk ik dat je hetzelfde hebt als met houtkrullen, dat het de bodem wat aanzuurt. Dat is nl. de reden dat ik houtkrullen nergens kwijt kan, de tuinders willen het niet omdat ze dan steeds bij moeten kalken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:47

Ik weet het fijne er niet van wat dat betreft :)

Hier is het natuurlijk alleen maar een open stal waarvan misschien een half kruiwagentje per week op een hele aanhanger losse mest gaat, dat verdwijnt in de grote hoop als het ware. De drollen schep je er zo uit, het is alleen de pisvlek die je er uit haalt :)

Wanneer paarden veel binnen (opgesloten) staan zul je wel meer afval hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:49

Dat is precies waarom het goed klonk :j Bij de houtkrullen was het toen ook de mestballen en de pisvlek, en de rest terug door elkaar, met stro gooi je toch een heleboel extra stro weg wat een behoorlijk volume heeft. Maar die strokorrels was je niet zo over te spreken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:54

Ja, dat is zo zonde aan stro...veel kosten, veel opslagruimte nodig, ze schrapen het vaak opzij of eten het op waardoor ze alsnog op de kale vloer liggen met ellebogen en spronggewichten enzo, groot volume om uit te mesten, veel weggooien dat eigenlijk niet echt heel vies is, en dat moet je ook allemaal weer afvoeren en de hoop slinkt ook niet zo snel :=

Een korrel is dan veel fijner. Ik vond de strokorrel ook prima hoor :j

Kon daar nu alleen niet aan komen in de zomer hier in de buurt, dus heb de houtkorrel een keer besteld.
En het valt me op dat die laag losser blijft liggen en ze het minder uit de stal lopen. Maar dat kan natuurlijk altijd ergens aan liggen van iets andere omstandigheden, kan toeval zijn.

Ik zou gerust weer strokorrel bestellen hoor :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:03

Ok, misschien dat ik dat dan eens moet proberen, is denk ik ook makkelijker om bijv. in een zak of bak te gooien en aan tuinders te leveren (ligt het iig niet meer op mijn terrein hahaha)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:09

Geen idee wie het wil hebben, wel hoor ik enthousiaste verhalen over hoe snel een mestbult slinkt met strokorrel, dat hij weinig aangroeit zeg maar omdat het blijkbaar snel verteert / de grond in zakt.

Wat op zich waarschijnlijk wel weer een milieu-overtreding zou kunnen zijn maargoed :=
Ook daar weet ik het fijne niet van, wij gooien het immers allemaal op de aanhanger en scheppen die elk weekend leeg op de akker van de hooiboer waar we ook hooi bij kopen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:11

Och, die mesthoop bij ons is ongetwijfeld ook in overtreding, hoort ook een waterdichte betonnen plaat onder, maar nu is er idd nog een deel wat composteert (weet nog niet waar ik die zooi dan weer moet laten, is ook loodzwaar om weg te scheppen, maar soit)

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:59

Als je zelf al zegt dat je al 8 jaar weet dat je fout zit....waar klaag je dan nog over...dan had je al minstens 8 keer een boete moeten hebben. Gewoon dom doorgaan en er maar vanuitgaan dat het wel een waarschuwing wordt...sommige mensen :z
zal mooi worden als overal voor gewaarschuwd wordt als men op dat moment maar stopt met de overtreding...
kan me ook nog voorstellen dat als je een reactie krijgt met "maar als we vandaag opruimen krijgen we dan geen boete???" dat je dan lol houdt aan je werk ;)

misschien bot gezegd maar denk eens na....

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:02

Onze 'mestbak' is een vierkant met om 3 kanten een muurtje, behalve de ingang zeg maar, met daarover een oranje zeil.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:21

Ik gebruik hennep als bodem, dat composteerd heel snel en is ook erg goed voor de tuin. Geeft ook maar weinig extra afval met mesten.

NinoForEver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:24

Waar ik een tijdje geholpen heb gebruikten ze voor 12 stallen stro. Ik elke zaterdag trouw met me vriendin uitmesten, zo'n 2 kruiwagens per stal. :') Echt zwaar en dan moest de bak (waar we de mest in gooide zo'n 8x8 m) elke paar dagen uitgemest worden en dat is echt een gedoe.

Bij m'n andere vriendin gooiden we de mest van 3 stallen (ongeveer halve kruiwagen per stal, stro) in een container die echt maar heel af en toe geleegd moest worden. De paarden stonden meestal buiten en in de winter trainen in het buitenland.(Niet haar paarden) De mest uit het weiland van haar eigen 2 dravers, 1 haflinger en 1 shet hielden we eigenlijk nooit weg. Maar in de winter stonden ze in een grote ronde soort hooischuur en daar kwam ongeveer 1 kruiwagen per dag uit :P