Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Evelli schreef:Ikke: brand ontstaat vaak genoeg waar je bij staaten dan kan je dus nog een hoop redden als je juist reageert.
Vind dat je erg vervelend en betweterig reageert in dit topic.
Probeer alleen iedereen bewust rond te laten kijken op stal zodat ze eventueel weten waar een ehbo doos hang, een brandblusser of waar de uitgangen zijn
En bewust te maken dat stalgangen netjes opgeruimd moeten zijn en zonder obstakels
Evelli schreef:Veel oefenen als de boer aan het opbranden is. Zorgen dat je paardje zich in alle gevallen door iedereen erlangs laat leiden.
Evacueren gaat met noodhalsters het snelste. Heb gezien dat paarden in dergelijke gevallen blind op die "enge" mannen met perslucht vertrouwen en meelopen.
ikke schreef:Hier heb je wel een punt, teveel branden ontstaan door niet juist uitgevoerd installatiewerk of geknutsel of uitbreidingen (verlenging na verlenging na verlenging).Naar mijn bescheiden idee is veiligheid op stal een zeer breed scala aan maatregelen, van regelmatig de boel schoonmaken en geen geknutsel aan installaties tot een goed voerbeleid zodat de paarden niet alleen veilig maar ook gezond zijn en blijven.
Ariebren schreef:Ik heb vanavond een brandweer oefening op stal en woonhuis gehad.
Eerst de keuken blussen en twee slachtoffers redden.
Maar omdat in mijn plaatselijke brandweer corps geen paarden / koeien mensen zitten heeft één van mijn pension klantjes een lesje omgang paarden gegeven.
Paarden gedrag en hoe benader je een paard.
Halster omdoen, nood halster omdoen, lopen met paard.
Maar toen de oefening kwam, "haal een paard uit een stal met perslucht om".
Lukte het niet.
Paard kroop weg en was ineens bang voor de brandweer man.
Hoe wordt dit opgelost bij de grote oefeningen ?
Hier kwam een brandweer man met de volgende suggestie
Stal deuren openen en gaan rammelen met een voer schep bij de buiten deur.
We hebben het uitgeprobeert en het werkt !!
Binnenkort gaan we dit nog een keer oefenen, maar dan met de rookgenerator erbij.
De stalgang vol rook zetten en dan kijken of het lokken met een voerschep dan ook werkt.