Veiligheid op stal, weet jij hoe het zit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:19

Ik heb een ehbo kit voor mezelf en 1 voor het paard in mn zadelkast staan. Daarbij hangt er een brandblusser.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 14:20

Ikke: brand ontstaat vaak genoeg waar je bij staat ;) en dan kan je dus nog een hoop redden als je juist reageert.
Vind dat je erg vervelend en betweterig reageert in dit topic.

Probeer alleen iedereen bewust rond te laten kijken op stal zodat ze eventueel weten waar een ehbo doos hang, een brandblusser of waar de uitgangen zijn :)
En bewust te maken dat stalgangen netjes opgeruimd moeten zijn en zonder obstakels :)

Nymphe

Re: Veiligheid op stal, weet jij hoe het zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:24

Ik denk het ook niet een gek idee is om de plaatstelijke brandweer te vragen of ze oefeningen willen doen op jouw terrein als je er veel paarden hebt staan. Dan kan iedereen het evacueren e.d. al oefenen voordat er echt brand uitbreekt.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:27

Het belangrijkste is een vluchtplan. Zorg ervoor dat het hek dicht is, dat de paarden de wei in kunnen en dat iedereen weet wie 112 belt, wie de paarden buiten zet. Hang noodhalsters aan de stal, die daar ALTIJD moeten hangen.

Vergeten jullie niet de spinnenwebben op het plafond in je stal regelmatig weg te halen? Als er iets brandbaar is, is het wel spinnenweb ;)

Helaas is het vaak zo dat de brandweer niet weet hoe ze paarden moeten evacueren. Manege- of stalbranden komen relatief natuurlijk maar weinig voor ivm met varkens-, koeien- of kippenstallen, want die laten we gewoon afbranden.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:28

Toevallig zat ik hier onlangs ook aan te denken. Maar vanbuiten weet ik niet waar en hoeveel er brandblussers zouden hangen. Maar zoals Mist zegt, weten veel mensen (mezelf incl.) niet eens hoe zo'n ding werkt. Alle gangen hebben bij ons op stal wel een brede uitgang die naar de weides gaat. Dus ik denk dat bij een uitbraak eerst alle staldeuren worden open gesmeten zodat de paarden weg kunnen en van daaruit kunnen we dan verder.

In ons 'drankkamertje' met enkele elektrische toestellen en een kacheltje, hebben we wel een rookmelder.

Ik ga dit eens goed bekijken straks op stal en eens voorleggen aan de eigenaars om er een soort van vergadering rond te houden, want je denkt nooit dat het jou zou overkomen, totdat het zo ver is!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:32

Er zijn hier 3 grote uitgangen en 1 kleine, hangen 2 grote brandslangen en in de "oude" stal een poederblusser. Brandweer is ook al een keer komen oefenen (hoe paarden halsters om moeten enzo ;) )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 14:34

Shanelle: paarden gaan over het algemeen hun stal niet uit als er brand is. Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar brede en jarenlange ervaring leert dat ze in hun box blijven.

Daarnaast is het niet zo verkeerd om eens een oefening te houden in het evacueren maar ook in het bedienen van brandblussers e.d.
De brandweer werkt daar over het algemeen genomen best aan mee :j voor hun is het ook erg leerzaam.

Bij ons op stal worden bijna maandelijks brandweercorpsen getraind in het redden van paarden en pony's. In het omgaan met paarden en het bedienen van boxdeuren :+ en het aanleggen van noodhalsters. Stalhalsters laten ze gewoon hangen tijdens het evacueren.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:38

Even een vraagje aan iedereen op/bij/met een "grote"stal.

Iedereen heeft het over mooie grote buitendeuren die opengeggooid kunnen worden zodat de paarden in veiligheid kunnen worden gebracht... Hoe zijn deze afgesloten, zijn deze eenvoudig en snel te openen, wie heeft de sleutel van de deuren en wat als die persoon er niet is/bereikbaar is?

Ik heb zelf 3 paarden 24/7 buiten staan (aan huis), dus weinig risico dat er iets met de paarden gebeurd. Bij hebben een 9 kg blusser staan omdat dat verplicht is bij onze Olie-tank (cv) en ik heb doorgeschakelde brandmelders omdat ik dat zelf een prettig idee vind. We hebben een groot oud huis, waarbij onze leefruimte, de (olie) cv en werk/knutselhok van mijn man onder 1 dak zitten. Dus veiligheid is voor mij een pre.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:41

Ja da's ook weer zoiets... De boer bij ons brandt soms zelf ook wel eens enkele dingen op (mag niet, I know), en als je daar dan met de paarden langs moet zouden ze idd liever blijven staan. Kan dit ook getraind worden, Evelli? En hoe zou je dan eigenlijk in theorie ervoor kunnen zorgen dat ze toch zsm in veiligheid worden gebracht als ze hun box niet uit willen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:44

Riddershow: Niet afgesloten en het zijn schuifdeuren

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 14:44

Veel oefenen als de boer aan het opbranden is. Zorgen dat je paardje zich in alle gevallen door iedereen erlangs laat leiden.
Evacueren gaat met noodhalsters het snelste. Heb gezien dat paarden in dergelijke gevallen blind op die "enge" mannen met perslucht vertrouwen en meelopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:36

Evelli schreef:
Ikke: brand ontstaat vaak genoeg waar je bij staat ;) en dan kan je dus nog een hoop redden als je juist reageert.
Vind dat je erg vervelend en betweterig reageert in dit topic.

Probeer alleen iedereen bewust rond te laten kijken op stal zodat ze eventueel weten waar een ehbo doos hang, een brandblusser of waar de uitgangen zijn :)
En bewust te maken dat stalgangen netjes opgeruimd moeten zijn en zonder obstakels :)

Hoeveel installaties heb jij gebouwd? Hoeveel kennis heb jij over veiligheid, preventie en installatie en vooral: hoeveel installaties heb jij weggezet? Wat voor veiligheidsstudies heb je (laten) maken?

Natuurlijk moet je op de hoogte zijn van de situatie wanneer je ergens bent, maar degenen die denken dat ze de boel voor elkaar hebben door een brandmeldinstallatie, zelfs met direkte doormelding naar de brandweer; die wil ik toch even wekken uit hun veiligheidswaan! Tegen de tijd dat de installatie de brand geregistreerd heeft en doorgemeld naar de brandweer en de brandweer aangereden is en begonnen met ontruiming, dan is de helft van de paarden al overleden!!!

Dat mag jou wellicht betweterig overkomen, ik kan het ook niet helpen dat dit de feiten zijn. Het is een onderdeel van mijn dagelijks werk.......

Evelli schreef:
Veel oefenen als de boer aan het opbranden is. Zorgen dat je paardje zich in alle gevallen door iedereen erlangs laat leiden.
Evacueren gaat met noodhalsters het snelste. Heb gezien dat paarden in dergelijke gevallen blind op die "enge" mannen met perslucht vertrouwen en meelopen.

Natuurlijk hebben dit soort oefeningen zin; zowel voor de brandweer als de paarden.
Natuurlijk heeft het zin om te weten hoe een toko in elkaar zit en hoe de veiligheid is geregeld, maar ECHTE veiligheid zit tussen je oren. NADENKEN voordat je iets doet. Al voordat je je stallen er neerzet......

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 18:09

Zie mijn onderschrift :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:52

Ik heb vanavond een brandweer oefening op stal en woonhuis gehad.
Eerst de keuken blussen en twee slachtoffers redden.

Maar omdat in mijn plaatselijke brandweer corps geen paarden / koeien mensen zitten heeft één van mijn pension klantjes een lesje omgang paarden gegeven.
Paarden gedrag en hoe benader je een paard.
Halster omdoen, nood halster omdoen, lopen met paard.

Maar toen de oefening kwam, "haal een paard uit een stal met perslucht om".
Lukte het niet.
Paard kroop weg en was ineens bang voor de brandweer man.

Hoe wordt dit opgelost bij de grote oefeningen ?

Hier kwam een brandweer man met de volgende suggestie
Stal deuren openen en gaan rammelen met een voer schep bij de buiten deur.

We hebben het uitgeprobeert en het werkt !!

Binnenkort gaan we dit nog een keer oefenen, maar dan met de rookgenerator erbij.
De stalgang vol rook zetten en dan kijken of het lokken met een voerschep dan ook werkt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:23

kwa brandveiligheid is mijn stallingsmethode toch wel heerlijk simpel...weiland, open schuilhok... klaar ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:50

ikke schreef:
Naar mijn bescheiden idee is veiligheid op stal een zeer breed scala aan maatregelen, van regelmatig de boel schoonmaken en geen geknutsel aan installaties tot een goed voerbeleid zodat de paarden niet alleen veilig maar ook gezond zijn en blijven.
Hier heb je wel een punt, teveel branden ontstaan door niet juist uitgevoerd installatiewerk of geknutsel of uitbreidingen (verlenging na verlenging na verlenging).
Het gemene hieraan is, dat je het niet ziet.. ("alles doet het toch ?") maar pas merkt als het te laat is en door overbelasting de contacten al zijn aangevreten en die contacten het begeven met vonkbrug & fikse stijging temp.
Laatste 2 maken de ideale omstandigheid bij elkaar voor brand: zuurstof & hoge temp. & ontsteker.
Kom je wel in de krant.. waar dan staat: oorzaak brand was kortsluiting.. whalla ook al de grootste onzin, ikke weet wel waarom _/-\o_

En spreek uit ervaring... brandje kan heel inderdaad HEEL rap gaan tot BRAND.
In 2 a 3 min. is er geen houden meer aan heb je niks aan al die blussertjes.
Die zijn ervoor om direct te reargeren bij een klein beginnend brandje.

brandveiligheid en voerbeleid ontgaat me wat , of je dieren moeten zo slecht in conditie zijn dat ze de stallen niet op eigen benen meer uit kunnen gaan, maar waar ben je dan mee bezig ?
Wij bouwen daar als mensheid trouwens hoge torenflats voor: bejaardenhuizen... :j

ToCa10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:36

Ik weet dat bij ons op de manege bij elke gang een vluchtplan hangt met telefoonnummers. Brandblussers weet ik niet. Heb ook nooit gehoord dat de brandweer hier oefeningen met paarden doet. (Zou best kunnen dat dat wel gebeurd hoor). Maar dat lijkt mij wel een goed plan. Al is het maar dat ze een beetje weten hoe je met een paard om gaat.

laura_appie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:45

onze stal word een keer in de zoveel tijd gecontroleerd op brandblussers en die moeten dan ook allemaal vervangen worden, is dat verplicht bij alle maneges? want ik zou echt niet weten waar de brandblussers hangen op mijn manege.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:54

Ik heb gelukkig ook al de nodige BHV oefeningen gehad, en ik ben het wel met ikke eens dat een gezondverstand het 1e benodigde is bij eventuele ellende. Ik heb mensen gezien die de trouw elke cursus hebben gevolgt en bij een daadwerkelijk incident compleet dichtslaan.

Paarden staan overwegend afgelegen, als er meedere mensen aanwezig zijn laat iemand met de auto naar een strategisch punt rijden om brandweer of ambulance op te wachten. Ik heb dit zelf bij ons thuis een keer moeten doen, en het ambulance personeel vertelde mij ook dat ze de boerderij nooit hadden gevonden ondanks de duidelijke navigatie gegeven van de centrale als ik daar niet had gestaan.

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:28

Op de manege staan z'n 60 paarden en pony's en er is een nood uitgang, blusser, ehbo tasje, en routekaart

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:41

Ariebren schreef:
Ik heb vanavond een brandweer oefening op stal en woonhuis gehad.
Eerst de keuken blussen en twee slachtoffers redden.

Maar omdat in mijn plaatselijke brandweer corps geen paarden / koeien mensen zitten heeft één van mijn pension klantjes een lesje omgang paarden gegeven.
Paarden gedrag en hoe benader je een paard.
Halster omdoen, nood halster omdoen, lopen met paard.

Maar toen de oefening kwam, "haal een paard uit een stal met perslucht om".
Lukte het niet.
Paard kroop weg en was ineens bang voor de brandweer man.

Hoe wordt dit opgelost bij de grote oefeningen ?

Hier kwam een brandweer man met de volgende suggestie
Stal deuren openen en gaan rammelen met een voer schep bij de buiten deur.

We hebben het uitgeprobeert en het werkt !!

Binnenkort gaan we dit nog een keer oefenen, maar dan met de rookgenerator erbij.
De stalgang vol rook zetten en dan kijken of het lokken met een voerschep dan ook werkt.

Als je dit kunt realiseren is dit ook een goede oefening voor de paarden, dan weet je ook hoe zij reageren mocht er eens iets zijn.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:12

Mijn meisje zelf staat in de opfok 24/7 buiten met een schuilstal. In geval van vreemde nood kan de wei naast de gewoonlijke plaats waar we nu altijd binnengaan ook nog worden geopend aan de andere kant zodat als er iets mocht zijn ze via 2 kanten eruit kunnen. Een brandblusser is niet aanwezig maar dat is ook niet echt evident op een wei.

Op de stallen van het bedrijf zelf hangen 6 brandblussers. Van achter bij de wedstrijdboxen is het het makkelijkste wegkomen. Die kunnen gewoon open, paarden komen daar dan in de longeerpaddock terrecht en als je de achterste poort open zet lopen ze wel los maar komen ze uit in het veld (geen verkeer dus relatief veilig). Voor de andere paarden is het wat lastiger. Om de woning heen in U vorm zijn verschillende gangen met stallen en 1 rij met buitenboxen. Paarden vanuit de buitenboxen hebben de keuze door de voortuin van het woonhuis te gaan en zo door de voorste poort te gaan (met het nadeel dat ze op een 15 meter van de straat waar redelijk wat verkeer rijdt komen) of via een smallere doorgang bij in de longeerpiste.
De tegenoverliggende gang is makkelijk en snel te openen maar moet rekening gehouden worden met dat die gang eigenlijk nooit opgeruimd is. + dat eigenlijk de enige uitgang de poort aan de voorkant bij de weg is of via een zijpoortje als die openstaat ze in de tuin kunnen komen. Dan de kopse kant van de stallen is een drama... dat zijn stallen die schots en schreef staan ingebouwd en waar het grootste deel bestaat uit smalle doorgangen en vluchtroutes 1 kant op.
Er hangen ook diverse brandmelders op stal.

(Brand-)veilig op stal niet echt. beste zitten de wedstrijdboxen op het stalterrein zelf. Op de weides is er wel veel aandacht besteed aan de veiligheid.
Nee zou er in het stalcomplex brand uitbreken dan vrees ik er voor dat dat voor veel paarden slecht zou af lopen.
In totaal zijn er rond de 40 stallen (waarvan er 35 continu gevuld zijn), op de weides lopen in verschillende 7 groepen op verschillende stukken land (van 1 tot 2,5 ha in groepen van 12 tot 4 paarden)

4 EHBO-kisten op stal aanwezig in de kantine. Water/slang enkel op de wasplaats en reikt ook niet verder dan dat.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:52

Evelli schreef:
Zie mijn onderschrift :)
nog maar wat groter :j ikke is wat bedrijfsblind geloof ik.. :') :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:25

Zal er in Belgie een andere regelgeving zijn voor grote stallen ??
Nederland vereist, de verzekering en brandweer, poederblussers en of water slangen op een 20 mm leiding.
Afhankelijk van de grote van het complex de hoeveelheid.
De blus apparatuur moet jaarlijks gekeurd worden.
Te zien aan een sticker op het apparaat, waar datum en jaar ingestanst zitten.
Op de brandslangen zit ook een sticker: "dit is geen drinkwater". (of zoiets)

Maar met mijn (bevelvoerder bedrijfsbrandweer) ervaring heeft een poeder blusser geen effect op hooi en stro branden.
Een prullenbakje kan je uitkrijgen, maar meestal mislukt dat ook.

Water is het beste blusmiddel op paarden stallen.
Dus de rode brandslang haspels van 20 mm.

Ikke gaf hier boven al aan wat het beste werkt.
Een sprinkler systeem boven de stallen en ook op de hooi en stro opslag.
Werkt automatisch en kan gekoppeld worden aan een door meld systeem naar een alarmcentrale en ook een mobiele telefoon.

Maar de wet vereist het niet.
Verzekerings maatschappijen vereisen het wel in bijvoorbeeld de petro chemische industrie.
Hoog risico factor.
Daar ontstaan door branden honderden miljoenen aan euro's schade en productie derving.
Het bijkomende voordeel, hoe beter de brand preventie, hoe lager de verzekerings premie.
(Denk dan ook aan miljoenen aan verzekerings premie, en dan is 20% premie korting heel interessant.)

De maneges, varkens en kippen stallen die zo nu en dan afbranden zit een veel lager geld bedrag aan vast.
Dus dat risico pakt de brand verzekering met een relatieve lage premie met wat eisen over brand preventie zoals waterslangen en een poeder blusser.

Klopt mijn verhaal niet helemaal, graag reacties van mensen die er verstand van hebben. :7

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:28

Er zijn op mijn manege niet echt duidelijke afspraken.
wat ik bij brand zou doen: alle stallen opengooien en de paarden naar buiten jagen