Prijsverhoging stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Re: Prijsverhoging stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:02

Hier nog geen verhoging maar we gaan zelf mesten per 1 april anders had er wel een verhoging aangekomen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:05

Of dat zoden aan de dijk zet.....
Sprak pas nog een staleigenaar die per jaar € 6500,- energiekosten had; nu zijn de energieprijzen volgens hem ook gestegen dus komt ie rond de €7000,-/jaar uit. Of zelf uitmesten dan veel uit zou maken? Denk dat dat niet voor elke stal kan gelden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:06

Nou anders had ze personeel moeten gaan inhuren voor het mesten en dat ging wel in de papieren lopen.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:54

Bij ons zijn de prijzen met 35,- omhoog gegaan per 1 februari mede door de brief van de fnrs. Ik snap het wel maar leuk is anders :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:03

Bij ons is de stal per 1 februari ook met 30 euro om hoog gegaan jammer genoeg voor mij, maar wij (de pensionklanten) zagen het al wel aan komen.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 22:54

PPPeet schreef:
Bij ons zijn de prijzen met 35,- omhoog gegaan per 1 februari mede door de brief van de fnrs. Ik snap het wel maar leuk is anders :)

Waarom door de brief van de FNRS?

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:05

Bij ons is t stalgeld voor t eerst in jaren met een tientje verhoogt.
Moet toegeven dat t me meevalt. Had erger verwacht.

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 02:08

Ik heb al vaker zitten rekenen, maar ik snap niet hoe een pensionhouder uit kan met een stalprijs van rond de 225 euro, met een goede bodem, goed ruwvoer en goede stalbedekking.

Als je de energie, werk enz rekent, kan het gewoonweg niet uit!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:12

___Sanne schreef:
PPPeet schreef:

Waarom door de brief van de FNRS?

Blijkbaar heeft de FNRS een brief rond gestuurd naar stalhouders dat ze adviseren om de prijzen omhoog te doen.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:16

Bij ons zijn vorig jaar, na lange tijd droogte, de prijzen al omhoog gegaan.
We hebben een tijdje voor de verhoging al een brief gehad dat het mogelijk was dat er een verhoging kwam.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:18

Bij ons is het vorig jaar 15 euro omhoog gegaan. Sta nu nog niet duur (135 pm met binnenbak, 24/7 weidegang en boxen van 4x4) maar het kost mij wel veel benzine om er te komen. Zou het nog vaker omhoog gaan, dan is het voor mij goedkoper om dichterbij te gaan staan.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:28

Ik heb iemand aan huis staan tegen kostprijs, dit omdat ze me verder ook helpt met uitmesten, voeren, oppassen en dergelijke.
De kostprijs all-in per maand aan kuil, krachtvoer=bix en muesli van Marstall, 1kg leinschnacks en het gebruikte zaagsel ligt gemiddeld maandelijks rond de 115-120 euro. dit is dus daadwerkelijk kostprijs en ik verdien hier niets aan. Af en toe laat ik dan de mest ophalen a 60 euro de kieper, dit verdeel ik dan naar rato over vier paarden, dit moet ze dus eroverheen ook betalen.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 13:36

PPPeet schreef:
Blijkbaar heeft de FNRS een brief rond gestuurd naar stalhouders dat ze adviseren om de prijzen omhoog te doen.

Ooh zo! Ik snap niet waar de FNRS zich mee bemoeid maargoed :+

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:06

Op de stal waar mijn shetlander staat is nog geen verhoging van het stalgeld. En ik hoop ook niet dat ze dat gaat doen. Maar ik hoorde wel geruchten dat er zo iets aankwam.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:06

aliealie schreef:
Ik heb iemand aan huis staan tegen kostprijs, dit omdat ze me verder ook helpt met uitmesten, voeren, oppassen en dergelijke.
De kostprijs all-in per maand aan kuil, krachtvoer=bix en muesli van Marstall, 1kg leinschnacks en het gebruikte zaagsel ligt gemiddeld maandelijks rond de 115-120 euro. dit is dus daadwerkelijk kostprijs en ik verdien hier niets aan. Af en toe laat ik dan de mest ophalen a 60 euro de kieper, dit verdeel ik dan naar rato over vier paarden, dit moet ze dus eroverheen ook betalen.

foutje ingeslopen, 70 euro voor mesthalen, detail

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:17

Dus als ik het goed lees betaal jij nu 325 euro?!
Wel verbruiken jullie erg veel energie als ik al lees al die lampen en warm water. Groepsles kost ook geld, en ook degene die uitbetaald moet worden op jou paard te voeren, uit te mesten en buiten en binnen te zetten. Alles is idd echt een heel stuk duurder geworden en als ik kijk dat wij 170 euro per maand betalen zonder alle bovenstaande dingen, zou het redelijk kunnen kloppen (en wij maken geen winst, het komt precies uit en we doen alles zelf, dit is puur hooi, koek en huur). Maar je zegt dat er 35 paarden staan, dan is er waars. Behoorlijk wat winst. Persoonlijk vind ik het veel te duur, maar het is natuurlijk wat je Wilt. Ik heb hier geen luxe, maar dat zou ik ook niet willen, als je dat wel wilt kom je denk ik snel aan zo'n prijs.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:23

lasten in de randstad liggen wel ietsje (understatement) hoger dan in overijssel...
Personeelskosten liggen ongeveer 2x zo hoog als het uurloon van de medewerker als deze wit uitbetaald krijgt.

Je kunt niet zeggen dat ze veel winst maken op die 325,- als je hun vaste lasten niet weet. Denk dat die vaste lasten, omgerekend per box per maand hoger liggen dan de kosten voor voer en strooisel...

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:53

Ja daar heb je gelijk in inderdaad. Ik heb niet aan wit uitbetalen en de randstad gedacht. Dan kan het zijn dat ze gewoon uitkomen. Maar blijf erbij dat het veel geld is, helemaal met 35 mensen die er staan. Maar dat ligt er natuurlijk ook weer aan hoe je het land huurt, of dat het van de mensen zelf is oid.
lastig hoor, je moet het geld maar hebben dan...

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:03

___Sanne schreef:
PPPeet schreef:

Ooh zo! Ik snap niet waar de FNRS zich mee bemoeid maargoed :+

Belachelijke brief was dat. Je kan niet zomaar een algemeen advies geven voor een prijsverhoging. Dat is toch afhankelijk van de kosten die een stal maakt. Sta nu op een andere stal, maar de stal waar ik stond is ook omhoog gegaan naar aanleiding van die brief. Werd even op het bord gekalkt dat het stalgeld 25 euro omhoog ging en dat het geen grapje was. Niet echt een handige manier van communiceren denk ik over iets wat vaak toch al niet in goede aarde valt bij de klanten. Je kweekt meer begrip door uitleg te geven over waarom de verhoging nodig is en dat netjes per brief laten weten. Ik hoop dat de prijzen van grondstoffen snel dalen, anders gaan er straks een hoop paardenbedrijven omvallen denk ik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:34

Liin schreef:
Ja daar heb je gelijk in inderdaad. Ik heb niet aan wit uitbetalen en de randstad gedacht. Dan kan het zijn dat ze gewoon uitkomen. Maar blijf erbij dat het veel geld is, helemaal met 35 mensen die er staan. Maar dat ligt er natuurlijk ook weer aan hoe je het land huurt, of dat het van de mensen zelf is oid.
lastig hoor, je moet het geld maar hebben dan...

rekenvoorbeeldje:

Wij hebben een stal met 6 "boxen" een wasplaats, zadelkamer, hooizolder. 3ha weide 20 bij 60 buitenbak met verlichting.
Heb wel eens uitgerekend wat onze kosten per box/stalplaats zijn als de de hypotheekrente neem van de kosten van de kosten van de bouw van de stal met de bestrating en de paddock.

Stal aflossing/reservering nieuwbouw over 20 jaar (houtbouw) €60,- per stalplaats per maand
netto rente over de hypotheek €40,- per stalplaats per maand
netto rente over de hypotheek van de weide €32,25 per maand per paardplaats

samen maakt dat dus al €130,- per maand.

En dan wonen wij in het Noorden en reken ik de overige onderhoudskosten, materiaalkosten en vaste lasten niet mee. Ook niet hypotheek van het woongedeelte, geen faciliteiten zoals gedraineerde rijbaan, verlichting, en zeker geen arbeidsloon... En dan moet je ook alle 6 stallen vol hebben met betalende klanten, als je maar 4 van de 6 plaatsen vol hebt, heb je dus per maand al een verlies van 260,- aan je hypotheeklasten voor het paardengedeelte...

Een bakbodem gaat ongeveer 5 tot 10 jaar mee bij intensief gebruik. Tussendoor heeft hij regelmatig klein onderhoud en af en toe een grotere onderhoudsbeurt nodig. Een eb en vloed bodem of Agterberg bodem, kost al snel €25.000 euro of meer voor een 20 bij 40 bak. Zonder houten of kunststof omheining! Een gedraineerde bak aan laten leggen komt al snel op €10.000,-

De goedkoopste houten omheiningen zitten op ongeveer €7,50 per meter. Dan moet je hem zelf plaatsen. Voor een 20 bij 40 bak zit je op 120 strekkende meter, dus €900,- zit je zo aan

Zo snel rekenend kun je dus wel nagaan dat stallen met vergelijkbare lasten als wij (particulier) nooit echte winst kunnen maken of een inkomen kunnen verdienen met stalgeld beneden de €200,-! Het is een schijn-inkomen... een tegemoetkoming in de kosten van het paarden houden.
Wanneer het bedrijf van eigen geld is en er familiekapitaal in zit (zoals vaak bij van oorsprong agrarische bedrijven die al langer in de familie zitten) zal er eerder een inkomen uit te halen zijn, maar die mensen waren veel rijker geweest als ze hun bedrijf van de hand hadden gedaan en een gewoon baantje er naast waren gaan doen (als dat nog nodig is na verkoop van dat bedrijf)
Waardeverhoging van het onroerendgoed hoef je ook niet meer op te rekenen gezien de plannen om de hypotheekrente aftrek aan te passen in de toekomst, waardoor de huizen prijzen juist kunnen dalen met risico op enorme restschulden.

Grotere stalgebouwen kosten ook meer, binnenbakken zijn ook duur, eerst bouwen, maar ook nog een bodem, sproeiinstallatie en wandafwerking (ook erg duur!) verlichting, evt. kantine etc. Je zit met iets simpels al zo op de €500.000!
Heb je standaard stalwanden, komt er voor elke stal extra ook weer zo'n €1200 euro per box bij. Ruimte voor opslag, de trekker, de machines voor bij de trekker of shovel voor het onderhoud of het maaien/schudden/land- en bakonderhoud... Noem maar op!grote professionele bedrijven hebben ook enorme kosten!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:47

Hier is de stalling is per 1 oktober 25 euro per maand omhoog gegaan (van 250 naar 275) ook ivm het hooi en stro. (voor mij 1 januari omdat ik een paard voor hen reed :D )

maar het is de moeite waard geweest :j sindsdien nieuwe bodems in de paddocks, luxe poetsplaatsen, nieuwe luxe wasplaatsen,
nieuwe stallen, nieuwe kasten voor iedereen, alles opnieuw omheind en er komt ook een solarium wasplaats + de binnenbak en kantine worden uitgebreid!
2 jaar terug hebben we ook een fijne professionele bodem in de binnenbak gekregen :) en vorig jaar een overdekte paddock en gedraineerde longeercircel die altijd te gebruiken is!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:55

Ik zit (vraag) nu op de 150,00 per maand, dit is excl de da, tandarts en de smid. Incl ontwormen kracht, mineraalvoer. De zomermaanden zijn weer wat goedkoper ivm weidegang. Ik hoop volgend jaar wat meer land erbij te kunnen pachten zodat ze eerder en langer het land op kunnen.

Als dit jaar het hooi en stro gelijk blijft dan blijft het stalgeld ook hetzelfde (ik koop voor een heel jaar in, plaats om op te slaan is er ook) wordt het goedkoper of duurder dan pas ik de prijs erop aan. Ik heb dus ook een prijsverandering per jaar dit is altijd vanaf sept als alle voorraad betaald is en het in de schuur ligt

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:46

Joyce B,ben het helemaal met je eens,vaak worden de kosten van het materieel ook nog eens vergeten.Dat spul loopt ook niet op water en gaat door intensief gebruik ook wel eens stuk,dat zijn kostenplaatjes hoor!
Daar komt bij dat je als stalhouder constant de verantwoording voor de paarden hebt.En net als je eens doodmoe op de bank neerploft hoor je lawaai en ja hoor!Door het draad,paarden vangen,paaltje repareren,draad repareren.Zo zijn er zoveel voorbeelden,tot eigenaren die eens 1x per 3 maanden bij hun paardje komen,ga zo maar door.
En toch is het geweldig om te doen!(Maar gen vetpot)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:05

Ik sta op een stal waar ik 200 euro pm betaal (met veel facaliteiten) daarbij in zit 35 hooi/kuil tegoed en biks. Geef je meer dan die 35 euro kuil tegoed dan betaal je dit bij (weeg systeem) Bij ons is het dus betalen naar verbruik. Het stro is 1 hele cent per kilo omhoog gegaan. (hoorde ik door de wandelgangen want mij was die ene cent niet eens opgevallen). Ik sta hier vanaf november dus verdere stijgingen weet ik niet.

Op mijn vorige stal kreeg ik een brief thuis dat de stalling met 10 euro omhoog ging per mei omdat er een longeercirkel werd aangelegd (gezien ik alleen kan longeren was ik uiteraard ontzettend blij ) helaas stond hij bij mijn vertrek in november nog steeds niet (mede een reden van vertrek geweest ). Komt er dus op neer dat ik in de maanden 60 euro extra heb betaald voor iets wat ik nooit heb kunnen gebruiken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 02:03

Hier is nog geen grove prijs verhoging geweest, maar wij gaan hier elk jaar met de huur-index (?) Een klein bedrag omhoog. Ligt altijd rond een euro, hoogstends 2 p/m. Ik ben nu in 5 jaar tijd van 125 euro naar 135 euro p/m gegaan. Dus valt mij behoorlijk mee. Nou sta ik wel op een dhz stal, dus heb wel n beetje een grens van tot hoeveel ik voor deze stal wil betalen voordat het qua tijd etc rendabeler is om naar een vol pension te gaan, maar aan die grens zitten we nog lang niet :)