Mijn paardje een goede oude dag gunnen. Hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:01

GamblersCup schreef:
Lekker kort door de bocht. Mijn oude pony staat ook bij een vriendin thuis met pensioen (zij heeft er zelf 1 met pensioen staan en nog een gast pensioener via Bokt) omdat ze daar in een betere, passende situatie staat dan bij mij op de pensionstal. Soms maak je die keuze juist voor je paard.

Betaal jij zelf niets meer aan de pony?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:05

TS dit is ook een mooi adres om je paard naartoe te brengen: www.hinnikenhouse.nl.
Is wel niet in de buurt maar schijnt een heel fijn adres te zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:11

Je kan eens contact opnemen met de Paardenkamp in Soest, maar de wachtlijst is weer gesloten.
http://www.paardenkamp.nl/inschrijvinge ... ingen.html
Mijn oude paard staat daar, hij wordt over ruim 14 dagen 32!, al iets meer dan 10 jaar. Ik heb toen besloten hem daar heen te brengen, na jaren wachtlijst, omdat ik toen nog op een pensionstal stond en hij hoofdzakelijk op stal stond in de winter ( en er toen nog vrijwel geen stallen waar, waar dat anders geregeld was).
Ondanks dat het een moeilijke beslissing was ( ik heb hem zelf gefokt) was het toen het beste voor het paard, wat duidelijk mag zijn aan zijn respectabele leeftijd.
Een van onze hengsten staat ook ingeschreven; je weet nl. nooit hoe dingen lopen. Het is de bedoeling dat onze paarden bij ons oud worden ( en sterven) maar omdat we nou eenmaal niet alles in de hand hebben is een goede "back-up" toch wel heel fijn.
Ik zie het dan ook niet als "mijn oude dier van de hand doen" maar wel in geval van geen geld/ tijd/ ruimte of wat dan ook de kans om het dier een waardige oud dag te gunnen en dat is me bij Jasir heel goed gelukt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:19

Ik vind na drie pagina's nog steeds dat de ouders van ts ook verantwoordelijkheid dragen. Als ik voor mijn 15-jarige een paard zou kopen, zou dat niet met de gedachte zijn er maar zes jaar aan bij te dragen,afhankelijk van de financiele omstandigheden van 't kind, zou ik bij willen dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:23

mysa schreef:
Ik vind na drie pagina's nog steeds dat de ouders van ts ook verantwoordelijkheid dragen. Als ik voor mijn 15-jarige een paard zou kopen, zou dat niet met de gedachte zijn er maar zes jaar aan bij te dragen,afhankelijk van de financiele omstandigheden van 't kind, zou ik bij willen dragen.

Dat heb ik me ook afgevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:28

ElCid schreef:
Je kan eens contact opnemen met de Paardenkamp in Soest, maar de wachtlijst is weer gesloten.
http://www.paardenkamp.nl/inschrijvinge ... ingen.html
Mijn oude paard staat daar, hij wordt over ruim 14 dagen 32!, al iets meer dan 10 jaar. Ik heb toen besloten hem daar heen te brengen, na jaren wachtlijst, omdat ik toen nog op een pensionstal stond en hij hoofdzakelijk op stal stond in de winter ( en er toen nog vrijwel geen stallen waar, waar dat anders geregeld was).
Ondanks dat het een moeilijke beslissing was ( ik heb hem zelf gefokt) was het toen het beste voor het paard, wat duidelijk mag zijn aan zijn respectabele leeftijd.
Een van onze hengsten staat ook ingeschreven; je weet nl. nooit hoe dingen lopen. Het is de bedoeling dat onze paarden bij ons oud worden ( en sterven) maar omdat we nou eenmaal niet alles in de hand hebben is een goede "back-up" toch wel heel fijn.
Ik zie het dan ook niet als "mijn oude dier van de hand doen" maar wel in geval van geen geld/ tijd/ ruimte of wat dan ook de kans om het dier een waardige oud dag te gunnen en dat is me bij Jasir heel goed gelukt.

Een rusthuis vind ik ook een prima optie hoor, maar daar heb je meestal behoorlijke wachtlijsten voor of je moet nog wel gewoon betalen voor je paard. Wat ik begrijp van TS zit het paard nu in de weg, aangezien de kosten haar beperken in verder doen en laten. Dus mijns inziens valt een rusthuis al gauw af. TS woont in Friesland, in het noorden zijn de stalprijzen vaak niet zo hoog als meer naar het zuiden. TS wil een klein bedrag uitgeven aan een rusthuis, dus met bovenstaande in het achterhoofd, dat stalling hier niet al te prijzig is, vraag ik me da af welk bedrag voor haar dan klein is en of deze reeel is.

Jij hebt de boel goed van te voren geregeld, harstikke prima, ik heb het vooraf ingecalculeerd en heb ze dus ook nog zelf. Maar in de tegenwoordige tijd weggeven aan een goed huisje is imo niet reeel.

Anoniem

Re: Mijn paardje een goede oude dag gunnen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:31

Verder zie ik bij de advertenties dat TS een 4 jarige merrie te koop heeft staan en dat ze deze ook wel inruilen wil voor een ander. Dus of het een kwestie van budget dat men geen paard kan houden is of het oude liedje dat het oude eigenlijk in de weg begint te staan omdat een jongere variant de voorkeur geniet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:39

Mindim schreef:
GamblersCup schreef:
Lekker kort door de bocht. Mijn oude pony staat ook bij een vriendin thuis met pensioen (zij heeft er zelf 1 met pensioen staan en nog een gast pensioener via Bokt) omdat ze daar in een betere, passende situatie staat dan bij mij op de pensionstal. Soms maak je die keuze juist voor je paard.

Betaal jij zelf niets meer aan de pony?

Natuurlijk betaal ik wel voor mijn pony!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:40

Hoi,
Ik heb niet het hele topic gelezen en weet dus niet of het al is genoemd.
Ik heb een aantal jaar bij dit paardenrusthuis gewerkt:
Paardenrusthuis Salland/ The Green Ranch
Ze zorgen heel erg goed voor de paarden en ze staan dagelijks buiten, in groepen die zijn ingedeeld naar karakter. Werk er al een tijdje niet meer, dus weet niet of er veel is veranderd maar de oudjes hadden er een mooi plekje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:46

GamblersCup schreef:
Natuurlijk betaal ik wel voor mijn pony!

Nou dan draag je er toch zorg voor, dat is toch anders dan een oudje van de hand doen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:48

Mindim, ik reageerde hier op. Dít is kort door de bocht.

Ragdollcat schreef:
Rusthuizen kost je evengoed geld, dus dan kan je m net zo goed zelf verzorgen en houden en ervan genieten en zoek een verzorgpaard om te rijden.

Lekker makkelijk een oud paard uitbesteden, kan een ander ervoor opdraaien, dat is hoe ik erover denk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:49

Bovendien Ragdollcat, dat betekend dat jij vindt dat niemand meer z'n paard bij een pensionstal neer mag zetten? iedereen moet z'n paard aan huis hebbe`? Want anders is het uitbesteden, kan een ander er voor opdraaien...

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:50

Ik heb mijn oudje 27 jaar vorige maand aar een rustboerderij gedaan, lekker de hele dag buiten in de wei met veel vriendjes.
Ik heb hem 26 jaar altijd aan huis gehad, wel met paddock maar geen weidegang.
Nu dus de keuze gemaakt, ik ben ongeveer net zoveel kwijt als toen ik hem thuis had.
Paard is nog steeds mijn eigendom.

Kijk eens bij rustboerderij Dorpzicht in Benschop.
Super vriendelijke mensen, mooie omgeving en echt een hart voor dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:53

GamblersCup schreef:
Bovendien Ragdollcat, dat betekend dat jij vindt dat niemand meer z'n paard bij een pensionstal neer mag zetten? iedereen moet z'n paard aan huis hebbe`? Want anders is het uitbesteden, kan een ander er voor opdraaien...

Dat zegt ze toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:56

Boheme schreef:
Ik heb mijn oudje 27 jaar vorige maand aar een rustboerderij gedaan, lekker de hele dag buiten in de wei met veel vriendjes.
Ik heb hem 26 jaar altijd aan huis gehad, wel met paddock maar geen weidegang.
Nu dus de keuze gemaakt, ik ben ongeveer net zoveel kwijt als toen ik hem thuis had.
Paard is nog steeds mijn eigendom.

Kijk eens bij rustboerderij Dorpzicht in Benschop.
Super vriendelijke mensen, mooie omgeving en echt een hart voor dieren.

Is dat bij je ouders? Ziet er mooi uit hoor.

Boheme

Re: Mijn paardje een goede oude dag gunnen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:58

Nee dat is een rustboerdrij die ik via via ben tegengekomen.
Mijn moeder had een stal een een paddock van 30 bij 80.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:00

Niet letterlijk mindim, maar daar komt het wel op neer. Een paard op een pensionstal of een oud paard ergens anders met pensioen zetten (wat dan ook gewoon een pensionstal is) is gewoon hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:01

Boheme schreef:

Joh, de liefde spreekt gewoon uit de website, elk paard een hoofdstukje en een memoriam verhaal. Mooi adres lijkt me, zou ik mijn paard ook in alle rust naar toe brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:02

GamblersCup schreef:
Niet letterlijk mindim, maar daar komt het wel op neer. Een paard op een pensionstal of een oud paard ergens anders met pensioen zetten (wat dan ook gewoon een pensionstal is) is gewoon hetzelfde.

In zoverre dat je zelf de kosten draagt. Dan breng je het paard met een hele andere insteek weg, dan dat dat het allemaal zo goedkoop mogelijk of niets mag kosten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:06

Eens, maar dat is niet wat Ragdollcat schreef. En dáár reageerde ik op.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:08

Mindim schreef:
Boheme schreef:

Joh, de liefde spreekt gewoon uit de website, elk paard een hoofdstukje en een memoriam verhaal. Mooi adres lijkt me, zou ik mijn paard ook in alle rust naar toe brengen.

Het is ook super, leuke eigenaar.
Ik mag langskomen wanneer ik maar wil, krijg 1 keer in de maand een uitgebreid verslag van hoe en wat.

Was voor mij niet makkelijk om hem weg te doen, maar wou gewoon dat hij 24/7 het land op kon en die mogelijkheid had ik niet.
Hij vind het heerlijk daar, loopt de hele dag buiten, heeft een vriendinnetje( ouwe viespeuk).

Ik ben blij dat er zulke huizen bestaan voor paarden.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:15

Mindim schreef:
Verder zie ik bij de advertenties dat TS een 4 jarige merrie te koop heeft staan en dat ze deze ook wel inruilen wil voor een ander. Dus of het een kwestie van budget dat men geen paard kan houden is of het oude liedje dat het oude eigenlijk in de weg begint te staan omdat een jongere variant de voorkeur geniet.

Mmh :s :s :s ... |o {:)-:( :roll: >;) %) _-:(

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:21

Ibbel schreef:
Ga er in hemelsnaam niet van uit dat andere mensen gratis voor jouw oude paard gaan zorgen.

Je hebt 3 keuzes:
De ouderwetse manier: paard kan niet meer waar je 'm voor hebt gekocht, je brengt 'm naar de slager. Da's niet zielig, dat is het beste voor het paard als de andere keuzes geen opties zijn.

De 'ik kan het me veroorloven'-manier: zet je oude paard op een 'pensioen'stal en betaal ervoor tot z'n dood. Hou het heft zelf in handen wat betreft eigendom en beslissingen, en koop een tweede paard voor je wedstrijdambities.

De 'ik doe zelf een stapje terug'-manier:
Hou je paard waar hij staat, en rijd alleen nog recreatief zolang dat gaat, en rijd niet als dat ook niet meer gaat.

Alle andere opties (weggeven, weidemaatje waarbij je zelf geen invloed meer kunt uitoefenen) zijn niet fair tegenover je paard.

Helemaal mee eens.
En mocht iemand toch ,, gratis,, voor je paardje willen zorgen....als het te mooi is om waar te zijn, is dat meestal ook het geval!
(En natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn)
Laatst bijgewerkt door Brilletje op 01-03-12 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:24

Ibbel schreef:
Ga er in hemelsnaam niet van uit dat andere mensen gratis voor jouw oude paard gaan zorgen.

Je hebt 3 keuzes:
De ouderwetse manier: paard kan niet meer waar je 'm voor hebt gekocht, je brengt 'm naar de slager. Da's niet zielig, dat is het beste voor het paard als de andere keuzes geen opties zijn.

De 'ik kan het me veroorloven'-manier: zet je oude paard op een 'pensioen'stal en betaal ervoor tot z'n dood. Hou het heft zelf in handen wat betreft eigendom en beslissingen, en koop een tweede paard voor je wedstrijdambities.

De 'ik doe zelf een stapje terug'-manier:
Hou je paard waar hij staat, en rijd alleen nog recreatief zolang dat gaat, en rijd niet als dat ook niet meer gaat.

Alle andere opties (weggeven, weidemaatje waarbij je zelf geen invloed meer kunt uitoefenen) zijn niet fair tegenover je paard.

Dit is iets waar ik het helemaal mee eens ben. Heel rieel en eerlijk!

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:07

Ik heb ook een pony van bijna 26 jaar :D .
Ik heb hem beloofd dat hij tot zijn dood bij mij blijft! al moet ik 3 banen hebben om het te betalen.

Mijn pony mankeerd nu ook best veel, hij heeft bronchitis, long enfyzeem en doorgezakte kogels in de achterbenen.
Op het moment staat hij op de meest luxe stal in de buurt, dit is mijn eigen keus! zoals ieder dat voor zijn jong beestje zou doen, doe ik dat voor mijn trouwe pony. Hij was 18 toen ik hem ging verzorgen en bijna 23 toen ik hem kocht. Dat wist ik en ook dat er uiteindelijk kosten aan zouden komen. al zeker €3000,- DA, en nieuw zadel vorig jaar. Ik zou hem nog niet wegdoen als kreeg ik bij wijze van Totilas ervoor terug! Mijn pony is goud waard (voor mij).

Ik zou een stap terug doen, zoek een stalletje voor hem met weide gang. en accepteer zijn gebreken.
maar 21 jaar is toch echt jong hoor, houd rekening met de beperkingen en maak lol met je knol :o
misschien gaat hij nog wel tien jaar mee! en je kunt hem toch in de zomer op wei zetten en in de winter op stal, doe ik ook om de kosten te beperken :) gaat prima al 3 jaar