Heeft mijn paard een goed leven? Wat zou jij doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:58

In mijn ogen hoeft het niet paardvriendelijker te zijn. Kan hij bv niet langer bij stal 1 in de paddock? Stel dat er in de zomer heel veel horzels zitten kan die dan naar binnen? Of dat die bv (hopelijk nooit) dat die wat krijgt dan heb je geen box. Is dit paard het gewent om 24 uur buiten te staan? Kan je niet eerst kijken of die het echt naar zijn zin heeft met die pony?

Maartje1990

Re: Heeft mijn paard een goed leven? Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:03

super dat allerlaatste wat je zegt (van dat weitje dus met de overkapping) klinkt véél beter, niet zo groot nee, maar groter dan een stal! Veel beter :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:11

kohtje, je ziet wel overal spoken hoor! Langer in de paddock bij stal 1 gaat waarschijnlijk niet, anders had TS dat wel gedaan. Paardje kan de schuilstal in, daar zitten geen horzels. Je gaat een paard niet op stal 1 in een box opgesloten laten staan, omdat er héél misschien wel eens wat zou kunnen gebeuren waarvoor je een box nodig hebt. Een paard hoeft niet gewend te zijn aan 24/7 buiten staan, om 24/7 buiten te kunnen staan... en je zet gewoon die twee bijelkaar, paardje vind dat vast véél leuker dan in een box met andere paarden die hij alleen maar kan zien. Overduidelijk een veel paardvriendelijker situatie!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:13

Zie het ook vaak fout gaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:14

Hoe vaak precies?

Ik zie het meestal goed gaan, en ik zie dagelijks paarden verhuizen op verschillende stallen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:19

Geen van beiden eerlijk gezegd. :)

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 23:01

Ze is het niet gewend, maar het vriest niet meer buiten dus denk dat dat prima zou gaan. Ze hebben geen box voor als er wat gebeurd, maar als er iets is vinden we vast wel een oplossing. De pony die is overleden hadden ze ook even een plekje voor vrij gemaakt in de schuur van de schapen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:10

kohtje, mag ik vragen hoe jij je paard hebt staan?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:24

Oh hier wordt ik zo kwaad van... Sommige mensen hebben gewoon geen tijd om elke dag naar hun pony of paard te gaan? Ikzelf heb mijn pony volpension staan op een manege. Paard heeft een Luik om naar buiten te kijken en de stal is enkel langs de twee zijkanten dicht met een muur. De rest is tralies.
Hij heeft het prima naar zijn zin en wij betalen de stal eigenaar om voor ons paard te zorgen op de dagen dat ik er niet kan geraken (max. Vier dagen in de week) en hij wordt ook getroeteld door de leskindjes die voorbij komen. Het beest is doodgelukkig en mag ook buiten staan met lekker weer.

Kortom. Hij komt niets, maar dan ook NIETS te kort. En ik kan er al helemaal niet tegen dat sommige bokkers zeggen; als je niet elke dag bij je paard kan zijn omdat je geen tijd hebt, moet je er geen nemen. Vind ik zo belachelijk, en bovendien heel erg kort door de bocht.
Ik vind het dus ook ontzettende onzin dat geen van de twee stallen goed is. De eerste lijkt mij prima.

Het is onrealistisch om je paard elke dag te gaan verzorgen voor veel mensen, zeker als je er enkel met de auto heen kan, samen met je moeder of alleen. Net als ik trouwens. Mijn paard komt zeker niets te kort, krijgt twee keer per dag hooi, twee keer voer en wordt elke dag buiten gelaten, behalve woensdag,zaterdag en zondag als ik er zeker weten ben, in de binnenbak door mijn opa, wiens paard op dezelfde stal staat.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:30

Heleennn schreef:
Oh hier wordt ik zo kwaad van... Sommige mensen hebben gewoon geen tijd om elke dag naar hun pony of paard te gaan? Ikzelf heb mijn pony volpension staan op een manege. Paard heeft een Luik om naar buiten te kijken en de stal is enkel langs de twee zijkanten dicht met een muur. De rest is tralies.
Hij heeft het prima naar zijn zin en wij betalen de stal eigenaar om voor ons paard te zorgen op de dagen dat ik er niet kan geraken (max. Vier dagen in de week) en hij wordt ook getroeteld door de leskindjes die voorbij komen. Het beest is doodgelukkig en mag ook buiten staan met lekker weer.

Kortom. Hij komt niets, maar dan ook NIETS te kort. En ik kan er al helemaal niet tegen dat sommige bokkers zeggen; als je niet elke dag bij je paard kan zijn omdat je geen tijd hebt, moet je er geen nemen. Vind ik zo belachelijk, en bovendien heel erg kort door de bocht.
Ik vind het dus ook ontzettende onzin dat geen van de twee stallen goed is. De eerste lijkt mij prima.

Het is onrealistisch om je paard elke dag te gaan verzorgen voor veel mensen, zeker als je er enkel met de auto heen kan, samen met je moeder of alleen. Net als ik trouwens. Mijn paard komt zeker niets te kort, krijgt twee keer per dag hooi, twee keer voer en wordt elke dag buiten gelaten, behalve woensdag,zaterdag en zondag als ik er zeker weten ben, in de binnenbak door mijn opa, wiens paard op dezelfde stal staat.

Voel je je op je tenen getrapt? :=
Ik zie een aantal dingen die naar mijn mening nogal on-onderbouwd zijn.. Hij heeft het prima naar zijn zin, vertelt hij je dat? Hij komt niets tekort? Hoe zit het met de natuurlijke behoefde wat betreft beweging van een paard? Wie heeft ooit gezegd dat je paard volpension moet staan als je er niet elke dag heen kan? Ik ga ook echt wel eens een dag niet hoor, maar paard heeft water en eten zat in de wei, dus komt niks tekort als ik een dagje niet kom hoor..

Maargoed, wie ben ik he.. :Y)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:31

Waar woon je TS?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:31

doei, dat doet er toch niet meer toe? TS heeft eem beter plekje voor haar dier gevonden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:34

Nou ja... Nu moet zij 3 kwartier reizen...
Misschien weet ik wel iets dichterbij :)*

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:35

Sodeletuut schreef:
Allebei verschrikkelijk, is dat ook een optie? Dit soort stallingen zouden de laatste zijn waar ik mijn paard neer zou willen zetten.. Wat je vertelt over dat je paard van 5 weken naar een stuk land mag, 24/7 buiten, dat kán ook gewoon altijd. Ik zou absoluut met spoed op zoek gaan naar iets anders..

Helemaal mee eens. In de winter maar een paar uur naar buiten zou ik dan nog mee kunnen leven, al zou ik mijn paard nooit zo stallen, maar er zijn genoeg paarden die het erger hebben in de winter.
Maar zomers zijn er toch genoeg stallen te vinden waar de paarden de hele dag of 24/7 buiten staan?? Ik kan me dan echt niet voorstellen dat je zou kiezen voor één van de twee stallen op de OP :n Desnoods verhuis je alleen in de zomer naar een andere stal, zo heb je swinters wel je binnenbak.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:36

ze gaat al met haar pony naar een plek waar die 24/7 buiten kan staan met een overkapping

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:37

Siep, JIJ kan er misschien mee leven, maar of je paard er gelukkig van wordt.... :n
En dat er paarden zijn die het slechter hebben, praat het niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:41

Heleennn schreef:

In mijn ogen moet een paard altijd kunnen bewegen en rondrennen. Ik ben dan ook voor 24/7 buiten, en nee dan hoeft het paard niet iedere dag aandacht. Maar iedere dag even naar buiten is mijn ding niet :)

Maar goed, hij komt niks te kort dus waarom zet je het hier dan neer?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:44

GamblersCup schreef:
Siep, JIJ kan er misschien mee leven, maar of je paard er gelukkig van wordt.... :n
En dat er paarden zijn die het slechter hebben, praat het niet goed.

Ik praat niks goed, dat is gewoon de waarheid. Menig paard mag blij zijn als het 4 uur in de paddock komt in de winter..
Maargoed ik zou mijn paard niet zo kunnen houden hoor, die van mij staan swinters 14 uur in de wei en zomers 24/7, voordat je denkt dat mijn paarden er ook zo bij staan ;)

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:01

Veel naar buiten vind ik ook een zwaarwegend punt wat betreft stalling. Op veel stallen is dat in de zomer geen probleem, maar in de winter wordt het op veel plaatsen toch al moeilijk en ook vrijwel onbetaalbaar. (ik heb veel over voor een paard, maar zijn stalling moet niet meer kosten dan de huur voor een appartementje)
Daarnaast denk ik dat er in Nederland niet eens voldoende weiland is om het grote aantal in Nederland wonende paarden 365 dagen 24/7 fatsoenlijke weidegang te geven.... Dus hier en daar zullen compromis gesloten moeten worden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:05

Vinden de eigenaren... arme paarden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:05

Kippesoep schreef:
Veel naar buiten vind ik ook een zwaarwegend punt wat betreft stalling. Op veel stallen is dat in de zomer geen probleem, maar in de winter wordt het op veel plaatsen toch al moeilijk en ook vrijwel onbetaalbaar. (ik heb veel over voor een paard, maar zijn stalling moet niet meer kosten dan de huur voor een appartementje)
Daarnaast denk ik dat er in Nederland niet eens voldoende weiland is om het grote aantal in Nederland wonende paarden 365 dagen 24/7 fatsoenlijke weidegang te geven.... Dus hier en daar zullen compromis gesloten moeten worden.

http://www.dierenbescherming.nl/houden-van-paarden Valt nog best mee hoe veel dat er zijn.. Als er ruimte is voor 16 miljoen mensen, moet er voor die 400.000 paarden toch ook wel ruimte zijn? :))

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:06

GamblersCup schreef:
Vinden de eigenaren... arme paarden.

:j

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:23

Goed dan, 16mln mensen, 400.000 paarden, 1,5 mln honden, 3,6mln katten.... Kortom niet alleen teveel mensen in een klein landje, maar ook teveel huis/gezelschapsdieren en vee. Ik zou het ook liever anders zien :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:19

GamblersCup schreef:
kohtje, mag ik vragen hoe jij je paard hebt staan?

Heb er hellaas geen een meer |( Maar stond op een grote stal met swinters paddocks waar je ze zelf in mocht zetten en zomers wei minimaal 3 uur max 6 uur.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:23

_Sim_ schreef:
Sodeletuut schreef:
Wat je vertelt over dat je paard van 5 weken naar een stuk land mag, 24/7 buiten, dat kán ook gewoon altijd.

Helaas is dat niet overal in Nederland het geval hoor. Zeker niet in de randstad bijvoorbeeld. Daar in de omgeving is gewoon te weinig mogelijkheid om je paard veel buiten te hebben.

Dan koop je dus geen paard lijkt me, ik ga met Sodeletuut mee...jouw paard komt dus maximaal 4 uur per dag uit zijn stal?
Dat zou ik mijn dier niet aan wíllen doen....