Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vonnie84 schreef:Even over het inslapen. Je laat je paard inslapen. Met wat pech mag je hem nog achter de auto/tractor hangen om hem naar de weg te slepen. Daar kan iedereen hem nog even zien liggen. Is het weekend en zomer, gaat het nog even lekker rotten. Dan komt dus die leuke Rendac vrachtwagen. Takelt jou lieveling op. Met wat pech klotst die nog een keer tegen de vrachtwagen aan. De tang laat los en bats, hij valt op de rest dode dieren. En als het 'even mee zit' valt er later nog een zooi andere dieren bovenop.
Dan gaan ze naar de destructor. Ze worden met z'n alle in een of andere verwerker gestopt. Daar worden ze vermalen en gaan ze alles scheiden. Je hebt daar b.v. bakken met lijkwater. Hoe het verder precies met scheiden zat, durf ik niet meer te zeggen. We zijn vorig jaar op excursie geweest bij de Rendac in Son, om es te zien hoe het allemaal in z'n werk gaat.
Sorry voor dit botte verhaal. Maar het inslapen moet je ook niet gaan romantiseren om dan het slachten gruwelijk te laten klinken.
Btw, cremeren vind ik ook zoiets. Volgens mij kan dat tot nu toe alleen in Belgie. (is een topic over geweest). En voor het geld van cremeren kun je een heel leuk nieuw paard kopen, want het is echt duur.
Finesse schreef:Bij slachten vind ik het positief klinken dat ze in een klap uit hun lijden verlost zijn. Maar mij grote huivering vind ik toch dat er dan andere mensen smakelijk van gaan zitten eten, dat gaat er bij mij niet in. Dat klinkt zo ondankbaar, het beestje heeft zich jaren voor jou uit de sloffen gelopen en wordt dan na z'n dood opgegeten, nee dat gaat er bij mij niet in. Dan maar liever naar Rendac, ik weet niet waarom maar daar heb ik gewoon een beter gevoel over...
Sily schreef:Inslapen in zijn eigen omgeving klinkt heel fijn....slachten zodat die meteen niets meer voelt klinkt ook fijn...geen gevecht gewoon klaar over.
Misschien komt er een dag dat ze gewoon thuis komen slachten....
gina schreef:Daar ben ik het wel mee eens. Maar ik hou alleen niet zo van een versgeschoten paard dat ik dagelijks verzorgd heb. Ik eet ook geen konijn, eigenlijk om dezelfde reden. Stom en hypocriet, dat weet ik, want ik eet wel koe, kip en varken, maar ik kan er niets aan doen.....
Finesse schreef:Overigens eet ik ook zo weinig mogelijk vlees uit de bioindustrie, probeer er zoveel mogelijk op te letten dat het biologisch is. Wild vlees heb ik weer geen problemen mee, die beesten (konijn/haas/hert) hebben het beste leven gehad wat je hen maar kan toewensen.