Slachten of in laten slapen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slachten of in laten slapen?

Slachten
25 (16%)
In laten slapen
125 (83%)

Totaal aantal stemmen: 150

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:28

Ik zou mn pony dus echt nooit naar de slacht brengen wat ze ook heeft!! Ze hebben toch recht op een waardige dood vind ik!! Ik ben echt tegen slachten Boos!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:42

een paar weken geleden was hier ook een topic over, o.a. ook over cremeren, wat geloof ik in nederland niet mag, en als het al mag moet je paard eerst in stukken, omdat de ovens bedoeld zijn voor kleine huisdieren en je paard er dus niet in zijn geheel in kan.
Ik zou mij paard laten inslapen, met daarvoor narcose, dat ze er niet tegen kan vechten. Daarna laten ophalen met een soort van lepel, dat kost wel extra, maar dan gaat het niet dmv zo'n grijper; het lijkt me verschikkelijk om je paard zo te zien.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 22:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 22:28

Ik vond de dood van mijn paard bij de slager anders een hele waardige dood hoor, Rona. Zonder pijn, zonder lijden, allemaal heel snel en schoon. Ik ben na het slachten minder huiverig dan ervoor.

Plus nog een bijkomstigheid: nu houd ik nog een klein beetje geld over wat het begin van wat nieuws kan worden. Ik vind het al erg genoeg dat ik mijn paard kwijtgeraakt ben, dus ik ben blij dat ik er nu nog tenminste iets aan over houd wat in de toekomst misschien nog weer wat op gaat leveren. Dan heeft het tenminste nog enige vorm van nut gehad dat ze voor de dood weg moest.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:05

Ik denk in laten slapen, omdat,
ik niet met idee kan leven dat mijn paard opgegeten wordt door mensen en de rit erna toe en het wachten bij het slachthuis, daar gaat ie waarschijnlijk zo van over de rooie dat kan ik hem niet aandoen
Het liefste zou ik willen dat hij hier bij ons thuis in zal slapen, maar ja je weet helaas nooit hoe het loopt.

Cremeren zou ik ook een goede optie vinden, al is dat op dit moment nog onbetaalbaar voor mij, of laat ik zo zeggen ik heb het grote bedrag wat je ervoor moet neerleggen niet voor over, het zou wat anders zijn als ik een groot bedrag moest betalen voor een operatie of behandeling dan doe ik dit graag.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:11

Hoi ik kies slachten. mijn eerste paard heb ik in laten slapen hoe ziek ze ook was ze ging er tegen vechten en dat is niet de dodelijke spuit maar de narcose met alle afschuwlijke situatie die je dan kan krigen. zij klapte tegen het hek enz. Haar had ik ook echt niet naar de slacht gedaan om dat ze eigenlijk niet meer echt kon lopen. en met de slachten is het zo afgelopen. maar voor jezelf vind ik het prettiger erbij te zijn door in te laten slapen. Het hangt van de situatie af gelukkig hoefde ik niet kiezen.

gina_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:55

Ik heb een oude pony, ik moet er niet aan denken dat hij bij iemand op zijn bord beland. Ik zou willen dat mijn pony een waardige dood sterft, wat er met hem gebeurd nadat hij dood is vind ik minder erg.
Ik denk dat ik toch nog steeds kies voor inslapen als het zo ver komt....

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:11

Bij slachten vind ik het positief klinken dat ze in een klap uit hun lijden verlost zijn. Maar mij grote huivering vind ik toch dat er dan andere mensen smakelijk van gaan zitten eten, dat gaat er bij mij niet in. Dat klinkt zo ondankbaar, het beestje heeft zich jaren voor jou uit de sloffen gelopen en wordt dan na z'n dood opgegeten, nee dat gaat er bij mij niet in. Dan maar liever naar Rendac, ik weet niet waarom maar daar heb ik gewoon een beter gevoel over...

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:14

Vonnie84 schreef:
Even over het inslapen. Je laat je paard inslapen. Met wat pech mag je hem nog achter de auto/tractor hangen om hem naar de weg te slepen. Daar kan iedereen hem nog even zien liggen. Is het weekend en zomer, gaat het nog even lekker rotten. Dan komt dus die leuke Rendac vrachtwagen. Takelt jou lieveling op. Met wat pech klotst die nog een keer tegen de vrachtwagen aan. De tang laat los en bats, hij valt op de rest dode dieren. En als het 'even mee zit' valt er later nog een zooi andere dieren bovenop.
Dan gaan ze naar de destructor. Ze worden met z'n alle in een of andere verwerker gestopt. Daar worden ze vermalen en gaan ze alles scheiden. Je hebt daar b.v. bakken met lijkwater. Hoe het verder precies met scheiden zat, durf ik niet meer te zeggen. We zijn vorig jaar op excursie geweest bij de Rendac in Son, om es te zien hoe het allemaal in z'n werk gaat.

Sorry voor dit botte verhaal. Maar het inslapen moet je ook niet gaan romantiseren om dan het slachten gruwelijk te laten klinken.

Btw, cremeren vind ik ook zoiets. Volgens mij kan dat tot nu toe alleen in Belgie. (is een topic over geweest). En voor het geld van cremeren kun je een heel leuk nieuw paard kopen, want het is echt duur.

Okido, maar dit zijn allemaal nare dingen voor de eigenaar! Ik kies voor inslapen omdat ik denk dat dat het minst vervelend/traumatisch is voor mijn paard. Niet voor mij.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:16

Finesse schreef:
Bij slachten vind ik het positief klinken dat ze in een klap uit hun lijden verlost zijn. Maar mij grote huivering vind ik toch dat er dan andere mensen smakelijk van gaan zitten eten, dat gaat er bij mij niet in. Dat klinkt zo ondankbaar, het beestje heeft zich jaren voor jou uit de sloffen gelopen en wordt dan na z'n dood opgegeten, nee dat gaat er bij mij niet in. Dan maar liever naar Rendac, ik weet niet waarom maar daar heb ik gewoon een beter gevoel over...

Klinkt misschien raar, maar dat opeten heb ik dus niet zo'n moeite mee. Het gaat me bij normale vleesproductie ook meer op de kwaliteit van leven en niet zo zeer om t feit dat je ze opeet. Beter een versgeschoten haas dan een bioindustriekoe, zoiets.

gina_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:23

Daar ben ik het wel mee eens. Maar ik hou alleen niet zo van een versgeschoten paard dat ik dagelijks verzorgd heb. Ik eet ook geen konijn, eigenlijk om dezelfde reden. Stom en hypocriet, dat weet ik, want ik eet wel koe, kip en varken, maar ik kan er niets aan doen.....

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 08:13

dat heb ik dus ook, ik kan echt geen paardenvlees eten, maar wel varkens en koeienvlees enzo.. maja...we gaan nu wel beetje erg offtopic.
maar ik wou het ff kwijt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 08:32

Sily schreef:
Inslapen in zijn eigen omgeving klinkt heel fijn....slachten zodat die meteen niets meer voelt klinkt ook fijn...geen gevecht gewoon klaar over.
Misschien komt er een dag dat ze gewoon thuis komen slachten....

Ja idd als dat zou kunnen. Dan zijn ze én thuis én met een klap uit hun lijden verlost.
Maar ff een vraagje over het slachten, uit jullie opmerkingen kan ik opmaken dat eht paard een kogel door het hoofd krijgt. Maar hoe doen ze dat dan bij andere slachtdieren? Worden die ook dood geschoten?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:14

Ligt eraan.
Een paard dat wel afgemaakt moet wordne, maar geen medicijnen heeft en nog vervoerd kan worden zal ik zeker naar de slacht doen denk ik.
Maar anders zou ik het in laten slapen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:40

Voor allebei de keuzes is wat te zeggen. Wat je kiest hangt af van hoe de situatie is en hoe je paard is. Een paard wat paniekerig op de trailer is, ga je niet meer vervoeren, lijkt mij.

Ik heb altijd gezegd dat mijn paarden, mocht het mogelijk zijn, altijd naar de slacht zouden gaan. Gaat razendsnel en je hebt geen Rendac-gedoe. Van het inslapen had ik allemaal nare berichten gehoord, dus dat zag ik niet zo zitten.

Toen mijn paard afgemaakt moest worden kon hij echter niet naar de slacht i.v.m. medicijnen, dus had ik geen keuze. Mijn DA heeft gezorgd dat het inslapen zeer goed en rustig is verlopen, eerst een sedering, dan een narcose en dan uiteindelijk een overdosis slaapmiddel. Niks geen paniek, niks geen gevecht, niks geen drama. Heel rustig...

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:42

gina schreef:
Daar ben ik het wel mee eens. Maar ik hou alleen niet zo van een versgeschoten paard dat ik dagelijks verzorgd heb. Ik eet ook geen konijn, eigenlijk om dezelfde reden. Stom en hypocriet, dat weet ik, want ik eet wel koe, kip en varken, maar ik kan er niets aan doen.....

Ik ben het er ook wel mee eens, maar het is gewoon iets 'psychisch'. Ik zou persoonlijk niet van mijn eigen beesten willen eten, ookal weet ik dat die een geweldig leven hebben gehad. Daar ben ik gewoon te emotioneel aangelegd voor, ik ga geen hechte vrienden opeten... En dat anderen mijn beesten smakelijk op gaan eten vind ik ook geen fijn idee.

Overigens eet ik ook zo weinig mogelijk vlees uit de bioindustrie, probeer er zoveel mogelijk op te letten dat het biologisch is. Wild vlees heb ik weer geen problemen mee, die beesten (konijn/haas/hert) hebben het beste leven gehad wat je hen maar kan toewensen. Het is heel vaag om uit te leggen, maar zit gewoon 'tussen de oren' om het zo maar uit te drukken... Scheve mond

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:31

Finesse schreef:
Overigens eet ik ook zo weinig mogelijk vlees uit de bioindustrie, probeer er zoveel mogelijk op te letten dat het biologisch is. Wild vlees heb ik weer geen problemen mee, die beesten (konijn/haas/hert) hebben het beste leven gehad wat je hen maar kan toewensen.

Ik doe hetzelfde. Ik eet niet zoveel vlees en datgene wat ik eet is voornamelijk biologisch.

Alleen het wild waar jij het over hebt is ook niet zo fijn. Veel van deze dieren zitten in de zogenaamde 'verborgen bioindustrie'. Hazen weet ik niet maar ik weet in ieder geval zeker dat er ontelbare konijnen een miserabel leven hebben in veel te kleine gazen hokjes. Ook vissen zoals bv zalm worden gekweekt in bassins die uiteraard overvol zitten en waar standaard medicijnen e.d. aan toe worden gevoegd omdat zoveel vissen in zo weinig water grote risico's op ziekten hebben.

Pak maar eens een (diepvries-)visje bij de supermarkt. Als je op de achterkant leest 'gekweekt in...', dan weet je weer voldoende.

Ook struisvogels en zelfs kangaroes (!) zitten in de bioindustrie.
Het is helaas erger dan we denken............ Verdrietig

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:33

ehhhh ga ik nu erg off-topic?? Bloos

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:10

Ik zou mijn paard laten slachten.
Lijkt cru maardan levert hij nog wat op en dan kan ik een nieuw paard kopen, dood gaat ie toch.

Ik eet ook koeien en varkens. Die worden ook doodgeschoten hoor!!!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:15

Absoluut slachte. Op het moment dat je de knal hoort ligt het paard al en is alles voorbij.
In laten slapen, nee dat vind ik niets. Het paard wordt vervolgens opgehaald om naar de desructie te gaan, wordt met een grijper in de laadbak van een vrachtauto gekwakt, moet er bij de destructie weer uit en je paard wordt vervolgens vermalen tot lijm en gelantine... Lekker waardig einde is dat...

De slager is een vakman met liefde voor z'n vak. Wij kennen gelukkigg een noodslager die dit netjes voor oplost. Ze komen het paard halen en bij aankomst op de slagerij gebeurt het direct.

Wees eens eerlijk, wat denk je wat je paard het liefst heeft?!

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:47

hallo

lijkt me van de ene kant ook sterk ja dat het paard er voor gaat vechten maar het komt volgens mij wel eens voor ja.....
wij hebben laats een fries hngst veulentje in laten slapen in de kliniek omdat hij iets aan zijn voetje had..en hij kreeg verschillende spuiten zodat hij accepteerde dat hij dood ging...hij ging als het ware gewoon slapen en toen werd hem nog een of 2 spuiten toegediend en toen was het helaas afgelopen...en hij trilde alleen nog na.....de spieren om vliegen mee te verjagen..en dat is normaal omdat de spieren gewoon verslappen.
helaas moeten we over ongeveer 2 weken een zz dressuurpaard in laten slapen.hij is al 28 maar echt hij is zo vermagerd en hij maakt van zn eten propjes.enzenz...hij heeft gewoon geen leven zoals het hoort meer..ik ga wel nog eens met hem wandelen.maar te tandarts en de dierenarts geweest maar niets helpt meer voor onze schat.....
ik wens iedereen sterkte die zoiets mee heeft gemaakt of mee gaat maken...

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:50

Tja, ik kan niet kiezen want bij mij is het allebei gebeurd. Eerst is mijn paard ingeslapen en daarna is hij naar de slacht gegaan. Ik heb daar niet zo'n problemen mee, ik moest mijn paard toch al laten gaan en wat er dan verder met haar lichaam gebeurd maakte mij niet zoveel meer uit. Mijn paard is trouwens heel rustig gegaan en heeft totaal niet gevochten, ik denk ook dat hij het zelf ook niet meer zo zag zitten...

Iig nog een tip voor mensen die hun paard verzekerd hebben. Wij kregen dus te horen dat ons paard zou worden opgehaald en dat we er niet bij mochten zijn als ze hem de kogel gaven. Neem hier nooit genoegen mee!! Je hebt namelijk dan kans dat je je paard ineens in Italie of zo weer terug ziet. Zorg altijd dat jij of iemand die je kunt vertrouwen erbij is als je paard een spuitje krijgt!!

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:47

klopt want je hoort toch zoo vaak dat mensen paarden van de slacht gered hebben????!!!!
gewoon spijtig als je je paard dan weer terug ziet dat is echt ''érg''....als jullie snappen wat ik bedoel

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:18

ik heb gekozen voor "in laten slapen".... puur en alleen omdat Banjer nogal stressgevoelig is met reizen... ze is absoluut niet dol op reizen (kan wat worden als we naar Groningen gaan verhuizen...) en de reis met de trailer naar het slachthuis zou haar laatste momenten alleen maar stress opleveren...

Nu ken ik een paardenslager, heel paardvriendelijk... (hij fokt ze zelfs...)... als die "aan huis" zou komen "schieten" dan weet ik het nog niet...

Ik kies iig voor hetgene dat voor Banjer de minste stress oplevert... en in dit geval is dat in laten slapen omdat dat in haar eigen vertrouwde omgeving gebeurt....

Maar even voor de duidelijkheid: Banjer is nu 7... en ik heb besloten dat ze minstens 40 moet worden... Haha!:D

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:28

zou nooit een van me huisdieren naar de slacht brengen! je krijgt er misschien geld voor maar dan denk ik je kan ze beter gelijk van hun pijn verleiden met een spuitje en dat kost dan maar geld. je weet als je hem een spuitje geeft dat ie gelijk van zijn leiden verlost is!