Hooinet in stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wietskewin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:03

niet doen!!! ik heb al verschillende keren gezien dat een paard erin verstrikt was geraakt en helemaal in paniek was geraakt. wij leggen het altijd op de grond in de stal. dit is het beste want het is een paard zijn gewone eetstand.. sommige gebruiken een ruif. dit kan, mits je hem niet hoog hangt maar laag. anders komt allerlei stofdeeltjes in de luchtwegen en kan hij ziektes krijgen!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:06

Ik gebruik in onze stallen (waarvan de deur 24/24 7/7 open blijft staan) grote fijnmazige ( 3cm x 3 cm) hooinetten die als ze bijna leeg zijn toch wel net op de grond komen.
Nooit problemen mee gehad, ik heb een paard dat kapt met zijn voorbenen als hij zijn brok op aan het eten is maar met mijn hooinetten doet hij het niet.
Werkt heel wat beter dan hooi op de grond want zo verknoeien ze veel minder.

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:37

Wij gaan een ruif ter borsthoogte in de stal bevestigen,
of zelfs nog iets lager. Dat is een natuurlijke houding en
het het hooi raakt zo niet in hun gezicht. Bovendien
zit het ijzer goed vast, en goede brede gaten, zodat z'n neus
niet vast kan raken, maar wel iets kleiner dan zijn hoef.

steenbok1980

Re: Hooinet in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:14

En als je iets in de stal hangt: een simpel stro- touwtje is al sterk genoeg. En dan ook simpele knoop, geen vlechtwerk ofzo. Ik draai alleen de koordjes van het net in elkaar, zodat hij er niet tussen kan komen op wat voor manier. Mocht het paard vast komen te zitten: dan knapt het stro-touwtje.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:19

Sowieso is het voor een paard beter om van de grond te eten, ivm de natuurlijke maal-beweging van een paard (volgens mijn paarden-tandarts) Met een hoofd naar beneden maken ze een volledigere kauw-beweging dan als er eten op borst-hoogte gehangen wordt..

Snap wel het principe, dat er met een hooinet minder verspild wordt, maar ook ik laat het lekker op de grond liggen.. Hij kan het prima vinden.. Er kan stof in de ogen en in de neus komen met een hooinet. Lijkt mij wat minder prettig...

maar dat moet ieder voor zich weten! Succes! Fijn dat ej paardje niet meer in een stand hoeft te staan trouwens!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:52

steenbok1980 schreef:
Mocht het paard vast komen te zitten: dan knapt het stro-touwtje.

Goeie tip! :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:56

Ik heb het hooinet bijna op de grond hangen, paarden hebben geen ijzers, hoeven zijn groot genoeg en de mazen zijn 3 cm. Is veilig :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:16

vuurneon schreef:
Ik heb het hooinet bijna op de grond hangen, paarden hebben geen ijzers, hoeven zijn groot genoeg en de mazen zijn 3 cm. Is veilig :)

Hier bijna hetzelfde, alleen heb ik van die vierkante platte netten en 4 cm mazen :D Maar werkt prima, hangt mooi laag en ze doen langer over hun hooi. Ik heb geen dichte voorkanten in mijn boxen maar van die Amerikaanse hekken. De netten hangen daar plat tegenaan en ik heb ze zo opgehangen dat ik ze van de buitenkant af kan vullen. Ik hoef ze er dus ook nooit af te halen *D

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:30

Citaat:
Maakt het uit hoe het komt? Of gaat het er om dat die dingen gewoon stom zijn om in een stal te hangen. Als paard een beetje begint te klooien met zo'n hooinet kunnen al die dunne touwtjes ook tussen z'n tanden komen. Lijkt me ook geen prettig idee.

Alternatief lijkt me een grote voerbak met een ijzeren rooster er in. Zo eten ze langzamer, moeten er meer moeite voor doen, blijft van de grond en gevaarlijk is het ook niet.

Dat komt niet zo geloofwaardig over :o
En ik denk niet dat een paard zijn hoofd in zo'n klein gaatje kan krijgen? Of ligt dat aan mij? Ik hang het hooinet altijd op de hoogte van zijn/haar neus zodat ze de resten hooi er makkelijk uit kunnen plukken :j
Maar ik zou iig wel een fijnmazige nemen die zijn het minst gevaarlijk volgens mij, ik heb er in ieder geval nooit problemen mee gehad :D

Citaat:
En als je iets in de stal hangt: een simpel stro- touwtje is al sterk genoeg. En dan ook simpele knoop, geen vlechtwerk ofzo. Ik draai alleen de koordjes van het net in elkaar, zodat hij er niet tussen kan komen op wat voor manier. Mocht het paard vast komen te zitten: dan knapt het stro-touwtje.

Dat noem ik nou een goed idee _/-\o_

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 02:49

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:55

je kan hem prima ophangen als hem maar weg haalt wanneer ´t paard klaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:23

ik zou bang zijn dat mijn pony met zijn hoef door de bovenopening zou hangen...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:36

Absoluut niet doen behalve het gevaar met in de knoop komen is het enorm! Slecht voor luchtwegen om hooi van "boven" te eten (zo komt stof in neus etc). Hooi dient op grond gevoerd te worden of max op voerbak hoogte. (ruiven zijn dus ook niet geschikt).
Wel zou je kunnen kijken naar de haybar.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:49

Ik heb ook fijnmazige netten, kunnen geen voeten in blijven hangen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:51

Anoniem schreef:
ik zou bang zijn dat mijn pony met zijn hoef door de bovenopening zou hangen...

Ik heb een extra groot hooinet en is dus erg lang; pony komt niet tot 1.60 m bovenin met de hoeven gelukkig :')

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:56

Ik heb een hooibal.. Stal ligt vol stro, wat hooi op de grond en ik doe wat hooi in de bal.. Slingerd heen en weer dus hweft hij wat te doen.

Afbeelding

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:58

BoemPats schreef:
Citaat:
Maakt het uit hoe het komt? Of gaat het er om dat die dingen gewoon stom zijn om in een stal te hangen. Als paard een beetje begint te klooien met zo'n hooinet kunnen al die dunne touwtjes ook tussen z'n tanden komen. Lijkt me ook geen prettig idee.

Alternatief lijkt me een grote voerbak met een ijzeren rooster er in. Zo eten ze langzamer, moeten er meer moeite voor doen, blijft van de grond en gevaarlijk is het ook niet.

Dat komt niet zo geloofwaardig over :o
En ik denk niet dat een paard zijn hoofd in zo'n klein gaatje kan krijgen? Of ligt dat aan mij? Ik hang het hooinet altijd op de hoogte van zijn/haar neus zodat ze de resten hooi er makkelijk uit kunnen plukken :j
Maar ik zou iig wel een fijnmazige nemen die zijn het minst gevaarlijk volgens mij, ik heb er in ieder geval nooit problemen mee gehad :D

Citaat:

Dat noem ik nou een goed idee _/-\o_

Misschien als je een paard een keer vast heb zien staan dat je er anders over denkt ;) Hoe krijgt een paard een hengsel van een emmer door z'n neus? geen idee! maar het is wel gebeurd en je zit daarna met de ellende.... Bedenk wat er eventueel in het ergste geval zou kunnen gebeuren ookal lijkt het onmogelijk. Alles is mogelijk al kom je er nooit achter hoe.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:15

Hoi,

Ieder zijn voorkeur, zo blijkt wel :) Ik denk dat je vooral naar je eigen paardje moet kijken. Het voeren vanaf de grond heeft uiteraard de voorkeur, maar soms moet je zoeken naar een alternatief.

Ik heb eerst hooi op de grond gevoerd. Maar meneer mengt dat met zijn stro, plast er op en eet het vervolgens (uiteraard) niet meer op. Dus... ik heb zelf een hooinet geknoopt van oude strotouwtjes. Dit hang ik hoog op en haal het touw vervolgens nog eens door de onderste gaten, zodat het in een banaanvorm ophangt. Zo kan hij er niet met zijn hoeven in verstrikt raken. Dit werkt voor hem prima! Hij eet het hooi veel beter dan vanaf de grond en blijft daarmee ook beter in conditie. Daarnaast is hij natuurlijk langer bezig met het plukken uit het hooinet; dat scheelt weer qua verveling.

Ik heb het hooinet overigens wel tegen een dichte wand aanhangen, zodat hij daar rustig staat te eten. Als ik het bijv aan de tralies zou ophangen richting de buurman, is het vragen om problemen (de buurman mag beslist niet meekijken namelijk en dan staat hij te ruziën / klimt in de tralies en zou hij wel zijn voorbeen in het hooinet kunnen slaan).

Wat je ook kiest hangt er dus vooral vanaf wat je paard met het hooi doet, en welke mogelijkheden je in stal hebt.
Succes!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:03

Ik gebruik al jaaaaren hooinetten, niks aan de hand. Ik heb wel netten met kleine mazen! Een paar cm, en daar kunnen de hoeven niet door. Deze hangen wel hoog genoeg op stal. In de zomer krijgen ze het hooi in van die bollenkratjes op het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:11

ik zit hier ook aan te denken....voor op stal,maar dan wel zo laag mogelijk op hangen...
maar dan word ik weer bang van het feit dat er openingen in zitten(je moet het hooi er toch ergens indoen??)en dat mijn pony dáár in haakt..

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:30

Ik zal het niet doen.. als hun been daar in vast komt.. ;(

Ik vind ze handig voor in de trailer, en dan hoog genoeg, maar verder gebruik ik ze niet :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:52

Anoniem schreef:
ik zit hier ook aan te denken....voor op stal,maar dan wel zo laag mogelijk op hangen...
maar dan word ik weer bang van het feit dat er openingen in zitten(je moet het hooi er toch ergens indoen??)en dat mijn pony dáár in haakt..

Kan echt niet bij die van mij, opening zit op 1.60 m terwijl het net op minder 10 cm boven de grond hangt :) extra groot fijnmazig hooinet.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:59

We hebben hooiballen op stal gehad. Bij de ene pony ging dat goed, en de andere had zijn hele hoofd er doorheen gewrongen.
En kan daardoor er zelf niet meer uitkomen. Gelukkig geen paniek.

Wat ik nu heb is bij een paard, een grote houten bak.
60 x 60 x 60 cm. ( kleine pootjes eronder van 3 cm)
Waarin ik eerst het hooi los geef, en daaroverheen het krachtvoer.
Goede eethouding, en het stof valt ook naar beneden.
Af en toe een beetje hooi eruit halen, wat meneer niet lekker vind.
Hier overheen zou je zelfs een rooster kunnen plaatsen, voor nog langer eten.

Bij paard 2 heb ik een grote plastic container hangen.
Gaten in geboord aan de zijkant ( wel glad schuren) en opgehangen.
Voordeel kan niet in gepoept worden. Wordt langer over het eten gedaan.
Maar een hogere eethouding, en eerder last met stof in de neus.