Paarden aan huis: Alleen paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dav

Re: Paarden aan huis: Alleen paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:13

Ik zou het zelf niet willen,ook niet voor de paarden
@LauEef,kom gerust hier eens kijken,die paarden van mij dollen,rennen meerdere keren per dag en zelfs ook nu nog in de weide,de modder vliegt je om de oren :D

Met de vorst heb ik de paarden wel in'n paddock gezet (25x20)
,8uur per dag zoiezo vrije beweging,ze hebben ruime boxen maar kon merken dat toen de dooi inzette ze dolgraag weer naar de grote paddock toe wouden om daar echt ff lekker (languit) te galoperen en te bokken.

Bovendien vind ik het makkelijk dat de paarden zichzelf kunnen redden in de zin van; op de weide is ook echt lekker laten grazen en niet ''uit hoeven te laten''
Zoveel uur in de paddock en zoveel uur op de weide houd wel in dat je iedere dag dat moet doen,dus iedere dag de paarden naar een ander stuk toe brengen,ook als het regent of als je werkt etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:20

Zespri schreef:
Goedenavond,

Ik heb via via een huisje aangeboden gekregen waarbij ik mijn paard aan huis zou kunnen zetten. Echter betekent aan huis in dit geval twee paddocks van ieder 20 x 20 meter en een rijbak (+stallen). Zijn er mensen die hun paard op zo'n manier houden en de ervaringen willen delen, of is dit niet paardwaardig en kan ik het idee maar beter uit mijn hoofd zetten? Uiteraard wordt paard naar behoefte (indien nodig onbeperkt) bijgevoerd. Maar het idee dat zij nooit in dagelijks in een weide zal staan om te grazen doet mij toch afvragen of de keuze wel verstandig is op dit aanbod in te gaan. Het gaat trouwens om een sobere E-pony, mocht het door gaan krijgt zij gezelschap van een kleiner soortgenootje of zoek ik een huurder voor de andere stal.

Alvast bedankt,
Zespri

Als je ergens vlakbij land kan huren of mag gebruiken van april-mei/september, dan zou ik het zeker doen.
Voor in de winter is het een heel mooie en ruime plek. Je zou misschien de 2 paddocks met elkaar kunnen verbinden met een pad, of eventueel ook de bak er bij geven.

Over het grazen:
Tuurlijk is het leuk als je een ruime wei hebt, maar vaak kun je die in de winter toch niet gebruiken vanwege de bodemgesteldheid, dus dat voordeel is er niet ten opzichte van pensionstalling. Hoeveel uren je paarden in de zomer op het gras kunnen is heel erg paardafhankelijk.
Mijn eigen merrie kan niet goed tegen het gras, en kan, met graasmasker ,nog maar een uurtje of 2/3 het land op. Ik heb 3ha voor 4 paarden, dus dat gras komt niet op... Ik heb dus meer aan veel uitloopruimte zonder gras. Dat proberen we te creeren door een ruime paddock met een stuk bestrating rondom de stal, een doorgang naar de bak en we waren begonnen met het maken van een zandpad rond de kleine wei. Helaas niet afgekregen door het slechte weer vorige zomer en een gebrek aan zand in de bodem van de bedachte route.

Ik denk dat wanneer je naast een stal, redelijke maat paddock en rijbak voor extra beweging(sruimte) ook nog ergens wat gras voor de droge maanden kunt regelen, je een prima plek hebt. (met een maatje natuurlijk ;) )

Buren iets verderop houden hun pony aan huis met een stal. Ze hebben een klein grasveldje van zo'n 20 bij 30 en geen bak.
De pony gaat overdag naar de wei met zandpaddock van buren 200 meter verderop waar ook een paard alleen is. Zo staan ze overdag samen in het land, en 's avonds staan ze allebei bij hun eigen baasje op stal. 's zomers liepen ze er ook wel dag en nacht samen.
Als het gras van het veldje te lang wordt, eten ze dat even op.
Prima oplossing lijkt me.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:44

Hier hebben ze ook alleen de beschikking over een zandpaddock, ze kunnen in- en uitlopen wanneer ze willen en staan meestal buiten dus, mijn pony mag helemaal niet op gras en mijn Spanjaard gaat gewoon in de zomer lekker mee grazen als ik ga wandelen, ze krijgen de hele dag door ruwvoer.
Voor mij was de keuze eenvoudig aangezien mijn hengst op de pension stal een paar uurtjes per dag op de weide kwam en hij daar ook niet echt een vriendje kon hebben, verder stond hij dus vaak verplicht op stal en vond ik het lastig dat ik zo weinig te zeggen had of in te brengen had over het soort hooi, het soort voer en de voertijden enz.. Toen ik dus mijn stalletjes thuis kreeg was het voor hem een hele grote verbetering, hij heeft een stal met paddock en een vriendje! daarbij ben je veel meer betrokken bij je paard als ze zo dicht bij huis staan. Als je een ruin of merrie hebt is er misschien wel de mogelijkheid om ze ergens in de zomer op het land te zetten;)
Mocht hij voluit willen rennen kan hij dat doen in de rijbak van mijn buurman waar ik gebruik van maak maar dat gebeurt zelden moet ik zeggen, meestal gaat hij snuffelen, ik denk ook dat het wel te maken heeft met het feit dat hij altijd wel buiten kan staan..soms doet hij wel ff een bok geven na het rollen.

Elke verbetering qua ruimte is een verbetering.. en als ik meer ruimte zou kunnen krijgen zou ik het ook doen hoor, maar dat is even niet zo, ze staan niet op stal en dat is voor mij voldoende.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:52

hoi ts..

Ik zou er voor gaan!
Mijn paard staat ook hele jaar op de paddock en vermaakt zich prima!

Voor sommige hier: Het is niet zielig! Sommige paarden kunnen en mogen helaas niet meer op land. Die vermaken zich prima met een maatje in op een zandpaddock met wat hooi, ballen etc.

Mijn paard heeft 5 jaar lang mogen genieten van onbeperkt grasland.. helaas na ernistig ziek te zijn geweest staat nu ze al 2 jaar op een paddock.
Altijd vrolijk en bokt heerlijk rond

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:17

Paarden die geen enkele spriet gras mogen hebben komen zelden voor.

Onbeperkt gras is weer een heel ander uiterste dan nooit gras natuurlijk :)

Als je een (redelijk gezond) paard bewust nooit gelegenheid geeft om te kunnen grazen dan ontneem je hem echt iets belangrijks.

Ze gaan er niet dood aan en kunnen zich ook wel op andere manieren vermaken als je daar wat moeite in investeert , maar je ontneemt zo'n dier toch wel iets waar ze eigenlijk heel veel behoefte aan hebben en als je je daar niet schuldig over voelt dan vind ik dat best apart :o

Lindt2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:20

Mijn paarden (2) staan in de winter ook alleen in de paddock/bak: deze is ongeveer 20x40, en dan nog een stal met uitloop van 10x15. In de paddock zie ik ze minstens een keer per dag helemaal los gaan, dus ze vermaken zich wel. Jammer genoeg is het weiland in de winter te slecht (kleigrond) om ze erop te laten.
In de zomer en lente hebben ze echter wel de beschikking over weiland: een stuk van ongeveer 30x60, de ander 40x100 denk ik.
Ikzelf vind 20x20 wel aan de kleine kant, zoals hier boven is genoemd: is het geen optie om een grote paddock te maken, of ze ook in de bak te laten? De bak is dan misschien niet altijd even mooi (zoals bij mij), maar dan hebben ze wel de ruimte. Mijn paarden staan dan wel 24/7 buiten, dus kunnen altijd in de bak lopen, en in de zomer overal.

TryToGetIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:24

jesito schreef:
Ik vind paddocks van 20 x 20 niet zo groot, die zou ik zowiezo al aan mekaar maken die twee paddocks.
Paard moet toch eens kunnen rennen.
Ik zou geen paard zomer en winter op de paddock willen houden, dat voelt niet goed.
Maar misschien kun je in de buurt nog een klein weitje pachten voor de zomer.
Het kan wel maar ik zou voor de zomer een weitje willen.
Verder zou ik zeggen, waarom niet.

Dan is een halve rijbak :=

Ik vind dat echt wel groot, vooral als je nagaat dat onze rijbak maar 15x30 is, haha :}

En onze paddock de helft?

Naja 10x15 ofzo :=?

Ik vind op zich goed gaan :)

Misschien kan je in de zomer gewoon land huren? Is misschien 100 euro per maand ofzo :}?

x

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:25

Ik zou het wel doen, wij hebben thuis ook een paddock van 30 x 15 met een schuilstal en nog een klein paddockje van 12 x 12 ongeveer. De 2 paddocks zitten dus aan elkaar vast met de schuilstal ertussen.
Onze paardjes staan hier vanaf november tot eind maart. 5 maanden dus.
De overige 7 maanden staan ze op de weide die we erbij huren. 3 km van ons huis.

Als je er een weide bij kunt huren voor de zomermaanden zou het helemaal mooi zijn! :)

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:28

Ideaal de paarden aan huis!
Inderdaad op zoek naar een stukje weide in de buurt voor in de zomer erbij..
Maar ik zou het ook doen!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:20

pmarena schreef:
Paarden die geen enkele spriet gras mogen hebben komen zelden voor.

Onbeperkt gras is weer een heel ander uiterste dan nooit gras natuurlijk :)

Als je een (redelijk gezond) paard bewust nooit gelegenheid geeft om te kunnen grazen dan ontneem je hem echt iets belangrijks.

Ze gaan er niet dood aan en kunnen zich ook wel op andere manieren vermaken als je daar wat moeite in investeert , maar je ontneemt zo'n dier toch wel iets waar ze eigenlijk heel veel behoefte aan hebben en als je je daar niet schuldig over voelt dan vind ik dat best apart :o

Ligt ook een beetje aan het gras;) ik heb mijn pony liever vrolijk en gezond op zand dan met zere voeten op gras;) de ene keer is een uurtje genoeg de andere keer is een half uur genoeg, nee dank je, ik ontneem hem niets belangrijks wat dat betreft, hij staat echt niet in de paddock te mijmeren over hoe lekker het gras wel niet was in vroegere tijden, hij staat ook niet naast gras dus;) hij staat met een bak hooi :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:30

Als ik mijn paarden zou laten grazen op het gras wat hier rondom ons staat ontneem ik hen iets veel belangrijkers; nl. hun leven! Want dan kan ik wachten op hoefbevangenheid, lever/ nierproblemen, koliek, etc.
Veel van het gras hier is koeiengras, wordt 4 tot 6 x per bemest met kunstmest en gier en liefst ook nog bespoten tegen onkruid. Oftewel dodelijk voor een paard; misschien niet meteen maar na verloop van tijd wel!

Het huren van een weitjes is alleen daarom al geen doen; vaak het verkeerde soort gras, verkeerd bemest met de verkeerde omheining ( prikkeldraad of glad draad). Al zou ik het gratis mogen gebruiken gaan mijn paarden daar dus niet op.
De miniweitjes die wij hebben zijn nauwelijks bemest en ingezaaid met goed ( paarden) gras.
Als je je eigen weiland hebt, wat je op de juiste manier kan bemesten en inzaaien is dat natuurlijk ideaal, maar zelfs dan zouden mijn paarden daar niet onbeperkt op mogen lopen. Dat is nl. helemaal niet natuurlijk voor paarden, een groene, rijke grasmat. Dor, geel gras, daarentegen wel, dus dan voer ik liever genoeg goed hooi dan de koeien sla die hieroveral groeit.

Zespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 14:51

Bedankt voor alle reactie's :)

Het is wel een landelijk gelegen huisje, praktisch alle buren in de straat hebben wel land of paarden, dus wie weet dat ze wel ergens bij in de wei mag staan. Anders heb ik in de omgeving (10 km verderop) nog een vriendin wonen die zegt dat ze daar 's zomers wel bij in de wei mag, alleen dan vraag ik me wel af wat ik er dan aan heb om de ruimte aan huis te hebben.

Het gaat om een jonge pony (wel in de leeftijd om gereden te worden), behoorlijk wat pit, ze staat haar hele leven al op gras, beiden weten we dus niet beter, dat is denk ik waarom de schoen knelt. De paddocks liggen naast de bak, er zitten doorgangen in het hekwerk, dus eventueel is het mogelijk het hele stuk van 40 x 40 te gebruiken, ik denk zelfs dat het wel mogelijk is de stallen ook nog erbij te trekken. Ik weet alleen zo niet of de tussenwand tussen de stallen weg kan, anders is er wel kans dat de paarden elkaar onderling gaan vast houden in het stalletje, dat is niet de bedoeling.

Voor de mensen die hun paarden 24/7 op de paddock/stal hebben, mag ik vragen hoeveel geld jullie kwijt zijn aan hooi per maand per paard?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:15

Wij zijn in totaal tussen de 80,- en 100,- per maand kwijt aan voer, bodembedekking, etc. Wij voeren dan dus hooi, lucerne en granen en de paarden staan op vlas of houtmot.
Hangt altijd een beetje af van de prijzen van alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:45

Is dat per paard? Valt best mee, ik ben meer kwijt...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:04

Wij hebben onze granen goedkoop ( 12,- voor 40 kilo), omdat ze hoofdzakelijk buiten lopen zijn we aan bodembedekking weinig kwijt, ze poepen eigenlijk alleen maar buiten.
Ze krijgen per dag ca. 8 kilo hooi ( gras en Alfalfa hooi) en ca. 3 kilo gehakselde lucerne en ca. 1,5 kilo graan.
Maar klopt, ik had me verrekend: met bodembedekking erbij komen we rond de 110,- p/p per maand. Ik was dus nog uitgegaan van de "oude" hooi/ vlasprijzen ( nu ca. 5,- per baal, eerder 2,50, dus dat scheelt nogal!). Maar dan valt het eigenlijk nog best mee.
Met die oude prijzen zaten we meestal rond de 90,-

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:12

Wij zijn tussen 150,- / 200,- kwijt aan hooi en muesli. Dit is voor 2 D pony's en een mini.
We huren een weide voor 450,- per jaar.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:12

Ik denk dat het best zou kunnen, en zoals idd, al werd gezegt, een weiland huren (Bij de gemeente) Kost ook niet heel veel. :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:19

@Zespri : ik zou rond de paddocks een pad maken en dit verbinden met de rijbak. Dan heb je een paddock paradijs track en kun je het restant van de 2 kleinere paddocks inzaaien voor een paar graasuurtjes per dag.
Ik heb maar 1000 m2 wei en heb daar méér dan genoeg aan voor 2 paarden (grazen als het gras 'veilig' is 3 uur per dag). De rest staan ze in zandpaddocks en aan de gaten te zien vermaken ze zich daar prima :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:20

ik vind 24/7 op zandpaddock echt niet geestdodend, zeker niet als je paarden hebt die heel goed met elkaar overweg kunnen. Die van mij staat 24/7 op zandpaddock en ja daar kies ik inderdaad bewust voor. alternatief is namelijk naar een andere stal gaan, hier heb je alleen maar stallen waar ze er in de winter nauwlijks of niet vrij uitkomen of waar ze bij de zomerdag bijvoorbeeld 24/7 o het land lopen. Ik kies dan het beste voor mijn paard en dat is het hele jaar door onbeperkt vrije beweging, dus de huidige stalling.
Natuurlijk vinden ze het hier super, die ene dag per week dat ze op het gras mogen. Ze gaan er vol gas naar toe, bokken en rennen even lekker op de wei en gaan dan de hele dag met de snoet in het gras. Maar dat is in mijn ogen puur change of scenery; als je ze na een paar dagen grazen op een nieuwe wei zou zetten zijn ze ook even jolig. Die van mij kan onbeperkt ruwvoer eten, in een veilige hooiruif, dus geen zandkoliek-gevallen bij ons. Twee grote schuilcontainers met diverse hoekjes om te schuilen voor de zon/regen/wind, een waterbak die het hele jaar door een constante temperatuur heeft en een stuk of 8 paddockgenootjes om mee te spelen, zalig toch!
Af en toe gaat hij even de wei op (alleen later in het jaar, als het dikste gras eraf gegeten is door de rest), zo is hij afgelopen zomer in totaal volgens mij een week of 5 op de grote wei geweest.
De wei is dan een aantal km verderop, want op de stal zelf is er maar weinig weiland, er staan 100paarden dus vandaar. De manegepaarden gaan wat vaker het land op, hebben ook wel wat meer geestdodend werk natuurlijk dan de privepaarden.
Af en toe na het rijden even een half uur grazen op de wei doen we ook, verder houden we het werk afwisselend, dus hij is fris genoeg in zn koppie hoor :)

foto's ter illustratie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

TS: zeker als je de boel kunt verbinden met elkaar, lekker doen!
En dan in de zomer, als jij op vakantie gaat of gewoon af en toe een weekendje, lekker bij je vriendin het land op.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 17-02-12 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:23

Hier een rijbak van 30 x 20 die dagelijks als padock gebruikt word. In de winter krijgen ze beide een bak hartog compact gras met een graasroosterje erop. Die krijgen ze een uurtje of 4 per dag. de rest van de dag haal ik die weg.
savonds en snachts staan ze op stal met voldoende ruwvoer

Ik heb 2 weitjes van 20 x 20 die ik in de zomer gebruik om ze een uurtje of 4 op het gras te hebben en de rest van de dag staan ze dan in de padock (bak dus)

Dat betekend dus dat ik 2 stallen heb en totaal een stuk van 50 x 20 en dat gaat super goed op die manier!!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:28

Hier nog iemand die de paarden alleen in het zand heeft.

Ze heben hier een rijbak waar ze de hele dag in kunnen lopen, een verhard gedeelte naar de stallen en twee stallen waar ze de hele dag in en uit kunnen lopen. Ze gingen altijd in de zomer naar een weiland een eind verderop, maar dat is vanaf dit jaar niet meer haalbaar ivm hoefbevangenheid van één van de twee.

Ze hebben het hier uitstekend naar hun zin, ze zijn heel rustig en als ze zin hebben gaan ze te spelen in de bak. Ze worden wel zo'n 5 keer per dag gevoerd met mn hooi maar ook wortels en luzerne (en wat biks). Natuurlijk lopen ze liever in de wei (eten is en blijft hun grote hobby) maar dit werkt ook prima. Het belangrijkste voor mij is dat een paard niet alleen staat en zich vrij kan bewegen. Of dat nu in een zandbak of wei is vind ik minder interessant.

Kosten zijn hier €150 per maand per paard, maar dat komt door de mestafvoer. Dat moet in aparte bakken die afgevoerd moeten worden (waterwingebied). Kost 30 euro per bak en voor twee paarden doe je twee weken over één bak.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:44

je kan die paddocks toch inzaaien zodat deze gras worden? :)

vroeger had ik 4000m2 land en dat had ik in allemaal vakken opgedeeld,en die waren 20x 20 en daar konden makkelijk 2 paarden in grazen,dan konden de andere paddocks bijgroeien.

en dan in de winter de bak als uitloop gebruiken :j

ik zou het wel doen hoor...

weitjes zagen er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:49

russel schreef:
Sammyoo schreef:
Kijk eens in mijn profiel hoe wij met weinig ruimte een fijne plek voor de paarden hebben gemaakt!

Zo, jij hebt het goed voor mekaar. Ziet er goed uit hoor. Hoeveel kost zo een voerstation? Of heb je dat zelf zo gemaakt?

Ik vind een beetje gras altijd wel zo fijn voor de dieren...maar zo kan het ook...beter dan alleen een postzegeltje...hier hebben ze meer beweging.

Russel thanks :D
Het was financieel kiezen, boxen of voerstation. Het werd dus het laatste. Goedkoop was het niet, bij elkaar kwam het op ongeveer 13.000 euro :o : beton storten, computer, voerstation, brokkenautomaat, hooidoseerder, het tikt wel aan (en dan laten we de inmiddels gepimpte schuilstal, bakbodem en omheining buiten beschouwing)
We hebben nu een klein beetje gras, misschien 1000 vierkante meter bij elkaar (ik had graag een beetje meer gehad), maar ze hebben wel af en toe een snoepertje gras. Verder kunnen ze nu het jaar rond comfortabel buiten staan.

De rest ook bedankt voor de complimenten, ik word er verlegen van :o

Zespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 20:01

Je hebt het ook gewoon super voor elkaar.

Op zich kan ik wel iets doen, verschillende plaatsen hooi etc., wat mij betreft loopt ze de hele bak aan gort, we hebben het bos in de achtertuin. Máár, ik ga niet de boel verbouwen of inzaaien, het blijft nog altijd huur. Wie weet dat ik over een jaar anders denk, maar zoveel geld ga ik er in eerste instantie niet in pompen. Misschien kan ik wel bij de buren een stukje gras huren of mijn pony inscharen, ik ga dat even verder uitzoeken!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:06

Voor huur is het inderdaad niet de investering waard. Maar ik heb wel goede tips gezien om er een fijne plek van te maken. Ik vind het ook een goede suggestie om een grote paddock ipv twee kleintjes te maken, kunnen ze lekker de benen strekken.