Zespri schreef:Goedenavond,
Ik heb via via een huisje aangeboden gekregen waarbij ik mijn paard aan huis zou kunnen zetten. Echter betekent aan huis in dit geval twee paddocks van ieder 20 x 20 meter en een rijbak (+stallen). Zijn er mensen die hun paard op zo'n manier houden en de ervaringen willen delen, of is dit niet paardwaardig en kan ik het idee maar beter uit mijn hoofd zetten? Uiteraard wordt paard naar behoefte (indien nodig onbeperkt) bijgevoerd. Maar het idee dat zij nooit in dagelijks in een weide zal staan om te grazen doet mij toch afvragen of de keuze wel verstandig is op dit aanbod in te gaan. Het gaat trouwens om een sobere E-pony, mocht het door gaan krijgt zij gezelschap van een kleiner soortgenootje of zoek ik een huurder voor de andere stal.
Alvast bedankt,
Zespri
Als je ergens vlakbij land kan huren of mag gebruiken van april-mei/september, dan zou ik het zeker doen.
Voor in de winter is het een heel mooie en ruime plek. Je zou misschien de 2 paddocks met elkaar kunnen verbinden met een pad, of eventueel ook de bak er bij geven.
Over het grazen:
Tuurlijk is het leuk als je een ruime wei hebt, maar vaak kun je die in de winter toch niet gebruiken vanwege de bodemgesteldheid, dus dat voordeel is er niet ten opzichte van pensionstalling. Hoeveel uren je paarden in de zomer op het gras kunnen is heel erg paardafhankelijk.
Mijn eigen merrie kan niet goed tegen het gras, en kan, met graasmasker ,nog maar een uurtje of 2/3 het land op. Ik heb 3ha voor 4 paarden, dus dat gras komt niet op... Ik heb dus meer aan veel uitloopruimte zonder gras. Dat proberen we te creeren door een ruime paddock met een stuk bestrating rondom de stal, een doorgang naar de bak en we waren begonnen met het maken van een zandpad rond de kleine wei. Helaas niet afgekregen door het slechte weer vorige zomer en een gebrek aan zand in de bodem van de bedachte route.
Ik denk dat wanneer je naast een stal, redelijke maat paddock en rijbak voor extra beweging(sruimte) ook nog ergens wat gras voor de droge maanden kunt regelen, je een prima plek hebt. (met een maatje natuurlijk
)
Buren iets verderop houden hun pony aan huis met een stal. Ze hebben een klein grasveldje van zo'n 20 bij 30 en geen bak.
De pony gaat overdag naar de wei met zandpaddock van buren 200 meter verderop waar ook een paard alleen is. Zo staan ze overdag samen in het land, en 's avonds staan ze allebei bij hun eigen baasje op stal. 's zomers liepen ze er ook wel dag en nacht samen.
Als het gras van het veldje te lang wordt, eten ze dat even op.
Prima oplossing lijkt me.