Wanneer is een paard nou gelukkiger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:18

mika11 schreef:
Ik ga voor stal 3.
Die staat er helaas niet bij.
Dat is een tussenweg van beide stallen.
En precies op zo'n locatie staat mijn paard.

Stal 1 en 2 zou ik beide niet willen.

Stal 1 niet omdat de paarden te weinig buiten komen, en zo te lezen weinig ruwvoer krijgen.
Stal 2 niet omdat het mij te primitief zou zijn, dat gerommel op z'n stukje wei in de blubber.

Mee eens :D :D :D . Dat heb ik bij stal 2 ook. In de winter en zeker de laatste weken is het voor mensen die hun paard 24/7 buiten hebben staan ook niet ideaal. Zeker niet voor wedstrijdruiters. Daarbij komt dat het klimaat in NL steeds natter wordt en de wei in plaats van wei een blubbak wordt. Ook niet fijn. Maar van die 24/7 discussie zijn inmiddels wel honderden topics. Een discussie waar je toch nooit uit komt. Ik vind dat het welzijn van het paard voorop moet staan, goede voeding, voldoende ruwvoer, voldoende beweging en sociaal contact. Volgens mij voelt een paard zich dan het meest gelukkig. Dat kan ook als ze niet 24/7 op de wei staan. Sterker nog voor sommige paarden is dat niet eens goed. Mijn IR paard mag niet de hele dag op de wei en als ik hem de hele dag erop zou laten staan moet dat met een graasmasker. Nou dat is dan fijn voor ze zeg! Maar anders wordt ie ziek en dan is ie ook niet gelukkig.
Als een paard 24/7 op de wei staat weet je ook niet hoeveel hij precies eet. En de ene wei is ook de andere niet qua voedingswaarde. Soms te rijk voor bijvoorbeeld de sobere rassen, d1e potentiele IR paarden zijn). Je ziet ze soms moddervet op de wei staan, te vet om uberhaupt te bewegen.

DoranneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:35

Als ik het naar mijn paarden bekijk, zou ik een mix van stal 1 en 2 kiezen.
Mijn paarden worden gek van de hele dag op stal staan, maar zijn het na een 8 à 9 tal uurtjes op de weide het wel beu (Ze zijn serieus alleen rondjes aan het draaien voor het hek, zodra het hek opengaat, moet je ze tegenhouden, anders lopen ze regelrecht naar de stal, opweg naar stal zijn ze ook bijna niet te houden)
Laat staan als ze er 24/7 op weide staan.
Voor de rest krijgen mijn paarden 4x per dag voordroog, 2x per dag ruwvoer en wordt iedere dag uitgemest en royaal opgestrooit

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:41

Hier moet ik je helemaal gelijk in geven, bij plek 2 vind ik het nadeel te uitloopstal die niet altijd netjes is... Terwijl plek 1 wel altijd een nette stal heeft, maar goed hier staan de paarden in de winter dan ook 24/7 in.....[/quote]

Als je dat lastig vindt kan je toch zelf ook een kruiwagen pakken en wat wegscheppen? Ik deed het bij mijn schuilstal alle dagen, gewoon omdat ik van schoon houd. Dus dat herken ik wel.[/quote]

Natuurlijk doe ik dat ook, maar helaas word de uitloopstal dan nog steeds niet iedere dag uitgemest omdat ik niet iedere dag er ben, en de eigenaresse ook niet, de uitloopstal word dan zo'n 4 en soms 5x per week uitgemest.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:42

@Babootje: Maar 24/7 buiten is op zoveel manieren in te delen.
Als paardlief op de bestrate paddock staat, heeft ze geen last van de blubber die de winter meebrengt, maar is wel buiten.

Of bv een inloopstal. Laat ze zelf maar kiezen of ze binnen of buiten willen zijn.

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:48

Toch is het niet zo dat alle paarden gelukkiger zijn bij een stalling als nummer 2.
Mijn kleine pony stond op een weide (naja blubber bende) met een mini muurtje waar ze tegen aan kon staan voor een klein beetje beschutting. Ze kreeg daar 1x per dag hooi en verder niks.
De mogelijkheid om droog te staan voor haar was er niet. Ook niet om te longeren.
Hier was ook geen toezicht of iets...

Even nadat ik haar gekocht heb is ze naar een pensionstal gegaan. Hier heeft ze een erg ruime stal met elke dag vers stro. In de winter staat ze overdag in de paddock en in de zomer overdag op het weiland. Ze krijgt 2x per dag hooi en 2x per dag krachttoer.
Ze is elke dag in contact met mensen en er is de mogelijkheid om te longeren en dergelijke.

Nu ze hier staat is ze zo'n andere pony geworden.
Ze ziet er een stuk beter uit maar t belangrijkste is dat ze veel meer energie heeft, mensen niet meer eng vind en tsja ze voelt zich gewoon echt een stuk beter.
Klinkt misschien raar maar als het koud is of het regent en ze staat buiten dan is ze zelfs blij om weer naar binnen te mogen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:50

xDreamerx schreef:
Zonder twijfel is een paard gelukkiger op een stal zoals stal 2. Ik zou daar zelf ook gelukkiger zijn, maar helaas zijn er veel ruiters die hun eigen luxe belangrijker vinden :)

Mijn pony van 33 is echt niet gelukkig op een stal van 24/7 buiten.
Dus dat gaat niet op voor iedereen of ieder paard :Y)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:52

"Als paardlief op de bestrate paddock staat, heeft ze geen last van de blubber die de winter meebrengt, maar is wel buiten"
Zou een paard nou echt heel veel gelukkiger worden van op een bestraat stukje paddock staan? Het is nou net niets...hij kan niet echt lekker uit zijn dak gaan aangezien het geen groot stuk land is en het paard kan ook niet even lekker gaan liggen aangezien het bestraat is. Hij kan stilstaan.....buiten.....Wat is dan het verschil met een ruime buitenstal? Niet om vervelend te zijn...maar ik denk dat een paddock niet een goede wei kan vervangen en ook niet echt een goede stal. Een droge paddock kan geschikt zijn om je paard wat beweging te geven en contact met andere paarden maar niet om je paard te "stallen". Helaas zijn de meeste paddocks in ons klimaat niet goed droog te houden..
In een ideale wereld heb je natuurlijk alles, en een ruime stal, en een mooi droge wei en een paddock/buitenbak voor meer gecontroleerd beweging geven.
Maar die optie staat er niet bij inderdaad....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:53

Gelukkig wil niet iedereen z'n paard 24/7 buiten hebben!
Dan zou er overal ruimte tekort komen, denk ik.
Sommige ruime stallen zijn niet echt kleiner dan sommige 'paddocks', waar zo over geroemd wordt.
Daar staat een paard ook maar te suffen en zich te vervelen.

Gewoon lekker met de hele groep overdag naar buiten.
's Avonds op stal met een berg kuil/hooi voor de nacht.
Ik denk dat paarden zich dan gelukkiger voelen, dan met een gezelschaps shetje jaar in, jaar uit op een klein paddockje en een blubberig weitje.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:06

bethje31 schreef:
"Als paardlief op de bestrate paddock staat, heeft ze geen last van de blubber die de winter meebrengt, maar is wel buiten"
Zou een paard nou echt heel veel gelukkiger worden van op een bestraat stukje paddock staan? Het is nou net niets...hij kan niet echt lekker uit zijn dak gaan aangezien het geen groot stuk land is en het paard kan ook niet even lekker gaan liggen aangezien het bestraat is. Hij kan stilstaan.....buiten.....Wat is dan het verschil met een ruime buitenstal? Niet om vervelend te zijn...maar ik denk dat een paddock niet een goede wei kan vervangen en ook niet echt een goede stal. Een droge paddock kan geschikt zijn om je paard wat beweging te geven en contact met andere paarden maar niet om je paard te "stallen". Helaas zijn de meeste paddocks in ons klimaat niet goed droog te houden..
In een ideale wereld heb je natuurlijk alles, en een ruime stal, en een mooi droge wei en een paddock/buitenbak voor meer gecontroleerd beweging geven.
Maar die optie staat er niet bij inderdaad....

Die optie staat er inderdaad niet bij, maar een bestrate paddock is wel iets wat daar bij hoort.
Hier wisselen we af tussen gewone paddock, bestrate paddock, en wei. Ze kunnen dus prima uit hun dak gaan, maar door ze bij hevige regen bijvoorbeeld ook af en toe niet op de wei of gewone paddock te laten zorg je dat dit niet vertrapt word.
Af en toe kunnen ze dus een dagje niet op de wei of de gewone paddock. Da's dan een dagje jammer, maar de rest van het jaar hebben ze er daardoor wel plezier van, ipv dat ze in een blubberbende staan.

EmmyJoyceeJarig

Re: Wanneer is een paard nou gelukkiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:07

ik zou stal 2 hebben gedaan.
heb het liefst mijn paard de hele dag buiten met vriendjes :) en ze krijgen gewoon lekker veel hooi.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:23

ik zou voor plek 3 kiezen, die er niet tussen staat.

mijn verzorgpaarden die staan samen met 3 andere.
staan het hele jaar door overdag buiten, en in de winter staan ze smiddags buiten, wel of geen sneeuw, beestjes gaan lekker naar buiten toe, ze krijgen voldoende eten, en vinden het allen heerlijk om naar buiten te gaan :)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:25

Mijn paarden zouden ook niet 24/7 buiten willen staan. Ze staan nu zelfs al met een half uurtje voor het hek te dralen of ze asjeblieft weer naar binnen mogen, de warmte in. Ze gaan wel iedere dag naar buiten en vinden het ook echt wel lekker om even de beentjes te strekken, maar ik maak ze niet gelukkig in de winter door ze een hele dag naar buiten te gooien. Denk dat het dus eerder stal 1 voor ze zou zijn geworden...

Lauraa0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:34

Ik kies voor stal 2. Ik zou mijn paard nooit een hele dag binnen laten staan in de winter :n

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:08

Lauraa0 schreef:
Ik kies voor stal 2. Ik zou mijn paard nooit een hele dag binnen laten staan in de winter :n

Dus je rijdt niet? Dat mis ik dus een beetje. Wat doen jullie (die 24/7 in de blub staan) met jullie paarden qua beweging. Want een paard op de wei beweegt ook niet altijd zoveel. Sommige wel, sommige staan ook maar een beetje. Ben ik wel benieuwd naar.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:39

Als het paard zou kunnen kiezen zou hij voor locatie 2 gaan, zeker weten. Maar de 2 locaties die je beschrijft is wel echt het ene uiterste en het andere uiterste. Daar bedoel ik mee, de ene stal is heel luxe voor de ruiter, binnenbak enz. Bij de andere stal heb je weer bijna niets. Ik zou voor de tussenoptie gaan. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:53

Babootje schreef:
Lauraa0 schreef:

Dus je rijdt niet? Dat mis ik dus een beetje. Wat doen jullie (die 24/7 in de blub staan) met jullie paarden qua beweging. Want een paard op de wei beweegt ook niet altijd zoveel. Sommige wel, sommige staan ook maar een beetje. Ben ik wel benieuwd naar.

Ze bewegen sowieso meer als een paard dat de hele dag op stal staat. 22 uur stilstaan op stal en 1 uur (intensieve) training is nou ook niet echt de goede manier van bewegen.
En 24/7 staat niet gelijk aan blub weet niet waar dat altijd vandaan komt maar waarom denken mensen altijd dat het ofwel 24/7 blub is of 22 uur stal?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:17

Babootje schreef:
Lauraa0 schreef:

24/7 is echt niet gelijk aan in de blub staan. Ik vind het zoiets raars dat mensen daar altijd meteen aan denken.
Hier lopen, rennen, en springen ze de hele dag heen en weer. En dan kom ik, mogen ze dat allemaal nog een keer doen met mij erop.
Zomaar een beetje staan, tja even en dan gaan ze weer wat anders doen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:24

ANOUKIEE schreef:
Maar plek 1 heeft ook zijn voordelen, mooie weides in het weideseizoen, alles ontzettend netjes en luxe, en mooie wasplaats en poetsplekken.
Altijd een nette stal, is natuurlijk ook erg belangrijk!

Een paard denkt niet in 'netjes en luxe'. Een paard kon geen onderscheid maken tussen een niet aangeveegd stoepje of een brandschoon stoepje. 'Luxe' betekent vaak: beter voor de mens, geen toegevoegde waarde voor het paard, of zelfs een nadeel voor het paard. Wat moet een paard met een mooie wasplaats? Een paard is graag vies. Een paard verzorgt zijn vacht door middel van rollen in het zand en groomen met een ander paard. Wat moet een sociaal bewegingsdier zoals een paard met een getraliede kooi? Ook al is deze nog zo netjes en brandschoon? 'Een nette stal' blijft die getraliede kooi waar je een van nature claustrofobisch dier in op gaat sluiten.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:27

Als dit de enige opties waren, koos ik stal 2.

Gelukkig heb ik zelf stal 3 :D
Zowel in de zomer als in de winter heel de dag buiten en 's nachts op stal. In de zomer een mooie graswei, in de winter een paddock. Een vast groepje vriendjes waarmee ze iedere dag op de wei staan, ruime stallen die dagelijks worden gemest. En omdat ik niets zelf hoef te doen, kan ik alle tijd die ik daar ben ook echt lekker aan mijn pony besteden.

Stal 1 zou ik NOOIT doen, heel de winter in de box. Dan banjer ik liever iedere dag door weer en wind in de blubber rond om mijn paardje te verzorgen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:53

Voor jou ABSOLUUT 1
Voor je paard ABSULUUT 2.

Dan kan je zelf kijken wie er belangrijker is..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:21

Babootje schreef:
Ik lees van locatie 2 niks over rijden. Aangezien ik mijn paard heb om op te kunnen rijden zou ik kiezen voor locatie 1 mits voldoende ruwvoer wordt gevoerd en ze bijv. in paddocks naar buiten kunnen. Mijn ideale locatie staat er dus niet bij.

Mijne ook niet.

Ik heb mijn paard graag buiten maar wil voor mijzelf toch ook enige luxe zoals: water , licht, rij/longeerbak(je), droge plek om te poetsen, plek waar ik mijn spullen kwijt kan en ergens even kunnen zitten en opwarmen in de winter is ook wel fijn.
Mijn paard moet het fijn hebben maar ik ook anders raakt de zin er snel af. Het is toch een kostbare hobby dus een beetje aan jezelf denken mag toch wel?

Maar ja misschien ben ik nu wel verwend. 24/7 buiten, zelf voeren en ook nog de luxe van een mooie kantine en ja ja nu ook verwarmde wc's :D
Zadelkastje voor de troep en mijn marathonwagen staat binnen...waar ik echt heel blij mee ben.
Oja...ook nog een stapmolen, buitenbak, solarium, enorme longeerkraal en als ik wat extra betaal mag ik ook in de binnenbak.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:38

Ik vind het diep en diep triest als paarden in de winter niet buiten kunnen komen. Ik ben totaal geen hippie, iedereen moet in zijn rijden gewoon doen wat ze het beste vinden, maar er is 1 ding waar ik me echt niet in kan vinden, en dat is dus paarden die de hele winter in hun stal blijven. Ja, er zijn 100000000 nadelen aan de stal die ik nu heb (geen stromend water, geen rijbakken, dus ik moet constant een bak afhuren en een heel stuk over straat naar die rijbak) maar als ik zie hoe gelukkig een paard wordt van buiten kunnen staan. Al mijn paarden tot nu toe waren pensionpaarden. Heel hun leven gewend dat ze veel in de stal stonden. Als ik dan zie wat een verandering in gedrag, en hoeveel beter de paarden onder het zadel zijn gaan lopen, dan zegt me dat veel. Zoals ik al zei, wel veel nadelen voor mij, ook al dat paard regelmatig vol wonden staat, of onderuit is gegaan in de wei. Ik ben vaak genoeg bang dat ik hem nog een keer met een gebroken been terugvind (en paard is om het zo te zeggen niet goedkoop :+ ) Maar dan nog kies ik er voor om hem in de winter overdag buiten te laten (snachts binnen en in de zomer 24/7 buiten met open stallen).
Een gelukkig paard is een paard dat beter loopt, dat heb ik al vaak gemerkt. En iedereen weet heus wel dat een paard gelukkiger is als hij lekker buiten kan staan, ookal is zijn stal niet verwarmd of whatever. Ik snap niet dat mensen zichzelf nog wijsmaken dat hun paard veel gelukkiger is als hij binnen staat, dat paard moet ik namelijk nog tegenkomen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:03

'ook al dat paard regelmatig vol wonden staat, of onderuit is gegaan in de wei. Ik ben vaak genoeg bang dat ik hem nog een keer met een gebroken been terugvind (en paard is om het zo te zeggen niet goedkoop ) Maar dan nog kies ik er voor om hem in de winter overdag buiten te laten (snachts binnen en in de zomer 24/7 buiten met open stallen).
"
Altijd een beetje een risico van een paard dat buiten staat en ik kan met voorstellen dat sommige mensen het niet prettig vinden om hun paard onder de wonden of misschien met een gebroken been terug te vinden.
De waarheid ligt in het midden zoals gewoonlijk en een perfecte leven voor een paard bestaat niet net zo goed als dat voor ons niet bestaat. In een perfect leven is geen pijn, geen ellende, geen ziekte, eeuwig geluk en vrijheid zonder consequenties. Nou zo werkt het niet...ook niet voor paarden. Ultieme vrijheid voor een paard is in een wild leven maar dat heeft consequenties en brengt veel gevaren met zich mee. Dat wij kiezen erop te rijden en te houden als huisdier betekent veiligheid voor een paard maar ook beperking van zijn vrijheid. Je kunt wel je best doen om het zo confortabel mogelijk te maken voor je paard en het zo gezond en gelukkig mogelijk te maken. Persoonlijk denk ik dat daar verschillende manieren voor zijn die allemaal werken op hun manier. Overigens hebben de meeste paarden in nederland het al ongeloofelijk goed vergeken met andere dieren die we gebruiken voor voedsel, melk etc. Koeien en varkens bijv, van nature ook sociale dieren die buiten moeten kunnen scharrelen en grazen, staan ook de hele winter binnen...zijn die dan allemaal diepongelukkig?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:25

Om de paardenhouderij met andere vormen van dierenhouderij te vergelijken en daarom goed te keuren vind ik altijd zo'n rare vorm van eigen gedrag goed praten.

Men zegt toch ook niet: ach dat meisje wat zo af en toe misbruikt wordt door haar vader is niet zo erg, in Azië heb je nog veel ergere kindermisbruik en prostitutie?!

Een paard beseft overigens niet dat er hier minder gevaar is, of dat hij in gevangenschap de beste medische zorg krijgt. Dat speelt bij een dier geen factor omdat hij dat niet begrijpt. Dus dat is dan geen argument waarom ophokken goed zou zijn voor het dier.

Overigens is het stalpaard veel gevoeliger voor blessures dan een paard wat de hele dag of een etmaal buiten loopt.
Lange tijd in de box staan is voor de pezen funest, evenals het zeer korte draaien om de as in de box. Veel paarden kunnen niet volledig plat liggen in de box en dus niet goed diep kunnen slapen met vervelende gevolgen. Spieren kunnen niet goed los blijven omdat daar vrije beweging voor nodig is, dus ook de moeite die je in de training stopt wordt voor een deel teniet gedaan.
En vaak zie je bij paarden die niet vaak los mogen dat als ze eindelijk in het voorjaar het land op mogen of in de winter een keer los in de bak, dat ze meteen volledig uit hun panty gaan. En dan krijg je wel gevaarlijke scenario's.

Dus voor zowel mentale als fysieke gezondheid is het beter om zo veel mogelijk vrije beweging te verschaffen.
Daarnaast vind ik het ook sneu als het paard nog net niet in een gouden kooitje gehouden wordt want stel dat... Zo'n dier moet geen leuk leven hebben.

Ik respecteer overigens iedereens manier van paarden houden, want het zijn mijn dieren niet. Maar ik zet soms een kritische noot bij de beredenering waarom mensen zo hun paarden houden :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:48

optie 2 absoluut.
Een paard hoort buiten te grazen en niet hele dagen op stal te zijn. Hoe mooi, schoon, groot en luxe de stal ook is. Een paard hoort km's te maken en te kunnen grazen.