Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:41

TLNLSDB schreef:
Ik ben dan waarschijnlijk een mens met paarden met een hart voor paarden.?
Heb dus alles zelf bij huis, stallen , weiland / inmiddels 2 paddock's.
2 Hooi en stro opslag schuren.

Ben van 2 naar 4 paarden gegaan waarvan ik er 1 voor symbolisch bedrag verkocht heb voor goed te huis waarna ik er weer 1 heb opgevangen maar helaas overleden is. waardoor nu de teller voorlopig op 3 blijft.
ivbm de kosten. Ik inversteer alleen maar in Eten Drinken D.A hoefsmid tandarts wormekuren en alle benodigdheden, ( los van de reparatie's ) ben totaal geen rij-type maar vind het heerlijk om ze te borstelen ermee te wandelen en voor de rest lopen ze 24/7 over 1,3 hectare en kunnen ze de stallen in en uit.

Ik heb nu nog 1 Konik die met regelmaat ziek is vanaf vorrig voorjaar en waarvoor ik dus maandelijks een d.a over de vloer heb.. het kost me alleen maar geld en krijg er niets voor terug. BEHALVE de liefde en het genot van de paarden. los van het feit dat er hier gemaaid wordt, het land bespoten wordt,er bemest wordt onbeperkt ruwvoer gegeven wordt + daarbij het "aansterking" voer + vitaminen. ed

Maar ik hou met mijn hele hart van paarden, geniet er enorm van om paarden weer op te knappen om ze vervolgens van ongelukkige of verwaarloosde paarden naar imo een nu 3tal gelukkige goed uitziende ( los van de konik die ook nog vaak gezondheidsklachten heeft ) in vrolijke paarden te zien veranderen.
Zolang de konik niet topfit verklaard is blijft de teller op 3.
Mocht hij uiteindelijk helemaal opgeknapt zijn en helemaal gezondverklaard is door de DA probeer ik ook voor hem voor een symbolisch bedrag net zo'n goed te huis te vinden als dat ik voor de andere konik heb mogen vinden.

De andere 2 paarden heb ik overigens jaren gereden ( 1 daarvan is met pensioen )
De ander is een inmiddels bijna 5 jarige friese merrie. ( waar ik voornamelijk grondwerk mee doe )

Dus voor ons is het hier veel geld, meer dan op pension maar hun geluk is mij alles waard.
een ander kan geluk anders zien natuurlijk maar ik ben dan wel benieuwd

Ben ik dan een mens met paarden of een paarden mens?

Huh? De vraag was toch heel anders? Je kan het bij alles zo duur maken als je zelf wilt..maar paarden houden kost gewoon veel geld, ook aan huis ;)
Ik kom uit Het Gooi, richting Drenthe gegaan, dus ja, dan is het aan huis houden stukken goedkoper, zelfs met alle 5 mijn opknappers en 3 rijpaarden;)

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:42

Ik heb mijn paarden sinds 1,5 jaar aan huis staan. Ja, je hebt de eenmalige kosten, maar de overige kosten per maand, zijn niet hoger dan de pensionstal waar ik stond. Er was bij ons niets voor de paarden, dus we hebben alles zelf gedaan. Mijn vriend werkt bij een loonbedrijf en hij heeft zelf de (gedraineerde) bak aangelegd. Bak heeft geen houten omheining, maar breed lint. De stallen zijn van hout, beide 3,5 x 3, met grote luifel ervoor (2,5 x 6) en een grote schuur (3 x 6) ernaast. Dit is een kant en klaar bouwpakket wat je besteld en binnen een halve dag wordt neergezet. Superstallen! Maar ik heb ook totaal geen slopers. Onder de luifel bestrating naar de bak toe. Alles bij elkaar heeft dit nog geen € 10.000,- gekost.

Qua tijd ben ik er juist op vooruit gegaan. Voorheen reed ik 10 minuten naar de stal heen en 10 minuten terug. En dan de tijd nog die ik stond te verkleppen. En dan nog rijden. Was vaak 3 uur per dag kwijt.
Nu 's ochtends voeren, drollen uit de stal halen en stallen open zetten. 10 minuten werk.
Na mijn werk, binnenzetten (doen ze zelf al), voeren en stallen dicht. 10 minuten werk.
's avonds of nog lekker wat doen, rijden of zo en dan afsluiten. Meestal ben ik dan 2 uur bezig.
Of lekker een avond niets doen, dan alleen afsluiten. 10 minuten werk.
Totaal per dag, dus 30 min tot ruim 2 uur dat ik aan ze kwijt ben
1 keer in de week mest ik goed uit. Het scheelt dat ik schone paarden heb, ze staan altijd schoon.
2 keer in de week de drollen uit de bak.
En 's zomers iedere avond 20 minuten drollen uit het land halen.

Qua maandelijkse kosten ben ik net zoveel kwijt als mijn oude pensionstal € 225,-. En dat terwijl ik wekelijks de mest op laat halen a € 20,- per leging. Andere mogelijkheid hebben we niet en het is zo wel super handig. Voerkosten zijn dus € 145,- voor een paard en minishet. Ik kan 100 balen hooi opslaan (gebruik er een kleine 200 per jaar) en 20 balen stro. Dus 2 keer per jaar op pad voor hooi en stro, is voldoende.

Nee, ik wil zeker niets anders meer!! Heerlijk zo vanaf de bak ze zien spelen, eten of liggen slapen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:44

4 jaar geleden paard aan huis voor mij stukken goedkoper, nu paard aan huis duurder...alles is stukken duurder geworden sinds die tijd....

EstherBakker

Re: Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:48

Ik heb mijn paard nu al lange tijd bij ons thuis en volgens mij ontlopen de kosten elkaar niet veel... Ik heb er in ieder wel een veel beter gevoel bij! Want kan alles goed in de gaten houden.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:53

Excuus voor mijn Offftopic dan mensen, het is totaal niet bedoeld om een veer in mijn reet te krijgen oid.
Ik probeerde alleen een totaal plaatje te schetsen van hoe de kosten hier voor mij zijn in mijn situatie.

Iedereen houd zijn of haar paarden natuurlijk op eigenwijze en heb de reactie van @ GamblersCup duidelijk verkeerd opgevat.
Mijn fout!

Het is echt niet zo bedoeld als dat het voor velen misschien over gekomen is.

Maar ik heb het bericht kunnen wijzigen.
Laatst bijgewerkt door TLNLSDB op 10-02-12 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:55

Ik heb mijn paarden thuis, altijd al zo geweest. Maar ideaal is het echt niet altijd. Natuurlijk heb je de vrijheid om veel zelf te beslissen, maar vergeet niet dat alles ook een boel geld kost.. En dat is uiteindelijk wat bepaald hoe je iets kan doen. Ik heb geen bakbodem waar ik het hele jaar goed op kan rijden, daar heb ik simpelweg het geld niet voor. Stukje bij beetje knap ik steeds weer iets op. Vervolgens is er ook steeds weer iets anders aan vervanging toe of gaat kapot. Er is hier ook geen pensionhouder met een tractor die de boel even 'glad trekt' voor me. Overal sta je alleen voor. Dat heeft zijn charmes wel, ik houd van het buitenleven en vind de verzorging van mijn paarden nog veel leuker als het rijden. Maar ik heb wel eens het idee dat mensen zich erop verkijken hoeveel werk en kosten er nog bij komen kijken wanneer je paarden aan huis hebt.

Of die hypotheek met alle kosten voor onderhoud nou goedkoper is? Geen idee! Ik woon niet in het goedkoopste gedeelte van Nederland.. Maar nogmaals, ondanks alle zorg vind ik het wel heel leuk om op deze manier mijn paarden te hebben.

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:56

Wij hebben die droom 'paarden bij huis' 10 jaar geleden verwezelijkt.
Deze droom kost (net als een hobby) nog steeds geld, maar dat mag wat mij betreft ook.

Vanwege de bijkomende kosten van het onderhoud en de hogere hypotheeklasten is het houden van paarden thuis voor mij niet goedkoper, maar zelfs duurder dan op een pensionstalling. Ook heb ik overwogen om stallen te gaan verhuren, maar dat leverde per saldo zo weinig op, dat ik er niet aan begonnen ben.

Dus vanuit mijn ervaring zou ik zeker voor je droom gaan, maar niet omdat je paarden dan goedkoper gestald staan. :D

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:59

Voor mij is het veeeeeeellll goedkoper. TOen ik nog in Utrecht woonde en mijn toen 2 paarden op pension had staan betaalde ik 520 euro in de maand.
Nu hebben wij sinds 2 jaar de paarden aan huis staan. Ben nu 75 euro in de maand per paard kwijt (in de winter) Dus 150 euro in de maand i.p.v. 520. Op de pensionstal was ik diezelfde 520 in de zomer kwijt. En hier kost het me amper wanth eb zelf een prachtig weiland! Alleen heb ik geen rijbak. Maar wel stallen laten plaatsen en 1,2 hectare voor 2 paardjes (nu 3 omdat ik iemand er bij heb staan).

Dus is maar net wat je er van wilt maken! ;) Maar binnen en buiten zetten, voeren en mesten moet je hoe dan ook. En daar gaat heel veel tijd in zitten. Als je een keer weg wilt (vakantie ofzo) of een dagje weg wilt is dat erg lastig merk ik. Iets om goed over na te denken dus.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:03

Aan eten en stalbedekking kosten ze ons in de winter zeker 180 euro per maand per paard. (In de zomer alleen lichte besparing op hooi.) Daar komt nog water, licht, omheining, reparaties, paddock, longeercirkel, rijbak, onderhoud van weide en faciliteiten, etc. bij. Goedkoper? Nee. Helaas. :+
(Kan overigens wel veel goedkoper zijn! Maar wij voeren daarvoor te duur. En we hebben te weinig paarden om groot in te kunnen slaan.)

Ik vind het heerlijk, want ik kan altijd zelf bepalen hoeveel eten ze krijgen en wanneer. Ook hoeveel ze buiten staan en met welke paarden. Ik weet niet beter om alles zelf te mogen beslissen en ik weet ook niet beter dan dat ik alles zelf moet doen en regelen. :P

Wel is het zo dat de faciliteiten van ons ook bijdragen aan de waarde van het huis en dat het echt ons eigendom is. In pension huur je alleen en dan is meestal niets van jezelf bij.

cindyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:19

Ik heb de paarden aan huis en goedkoper is het voor ons wel maar dat komt ook omdat wij een veehouder zijn.
dus voer en oppslag hebben wij al.
moet wel zeggen dat ik de contact erg mis.
even een praatje mer een ander paardengek is er niet.
moet je toch op pad wil je zulke mensen treffen.

ik vind het dus wel eenzaam.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:34

rapido schreef:
Ik persoonlijk vond het dus niet zaligmakend om de paarden aan huis te hebben!
De vrijheid die we kwijt waren vond ik erg gaan tegen staan.
Je bent ook grotendeels van de dag bezig het erf, stal, paddock, wei enz te onderhouden (lees poep ruimen!) en het verzorgen van het paard waardoor in mijn geval de zin in het rijden vaak ver te zoeken was omdat ik gewoonweg de kracht er niet meer voor had!
Ik heb ze nu dan ook weer in pension staan waar alles word gedaan en haal ze af en toe naar huis om op de wei vakantie te laten vieren.

Over je erf/weide netjes houden daar zijn mensen natuurlijk nogal verschillend in. De één vind 1x per week poep ruimen buiten genoeg en de ander (ik dus) doet dit elke dag! Ligt er ook aan hoe je woont en of je veel ruimte hebt. Ik hou de boel graag netjes en ja daar gaat veel tijd in zitten. Ook ik heb te weinig paarden om grote hoeveelheden voer in te slaan. Ik betaalde afgelopen oktober voor 1 baaltje hooi al snel 9 euro!
het is idd een way of life om je paarden zelf aan huis te hebben en te verzorgen. Je partner moet hier ook volledig achter staan en eigenlijk ook wel iets met paarden hebben. Mijn partner vond het allemaal prima maar toch op het laatst ook wel een probleem dat we niet zomaar even lekker weg konden. Ik kreeg dan al wel eens het verwijt ,,die k*tknollen altijd,, te horen!
vandaar de stap terug in pension zetten ook wat makkelijker werd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:07

ik heb ze niet aan huis, maar wel erg dichtbij
het is wel goedkoper, maar minder luxe dan een pensionstal
en veel meer werk
zeker nu, extra voeren, water geven als alles bevroren is. maar ik zou het niet anders willen

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:13

Ook zoiets, Rapido: de partner moet er wel achter staan, want anders levert dat vroeg of laat toch conflicten of irritaties op. Niet alleen qua tijd, maar ook qua kosten en werk want je kunt simpelweg niet alles alleen doen.

Wij voeren 4x per dag ruwvoer, halen dagelijks de mest uit de paddocks, mesten dagelijks de stallen etc. Met bijzondere dagen zoals Kerst, plannen wij onze uitjes om de paarden heen. Die staan altijd op nummer 1. Als wij zaterdagavond lekker uit eten zijn geweest (en dat doen we wel vaak), gaan de mooie kleertjes uit als we terugkomen en de oude plunje weer aan, want de paarden moeten nog gevoerd worden. Als er een paard ziek is, ook als dat een pensionpaard is, gaan wij 's nachts ons mandje uit om te checken, temperaturen etc maar de volgende dag gaat de wekker weer op tijd. Da's soms best heftig hoor want naast de paarden hebben wij allemaal gewoon een baan. Als het goed weer is en het gras ligt los, wijkt daarvoor alles om het goed in de baal te krijgen.
Vanuit mijn oogpunt is het dus a way of life omdat wij het niet best goed willen doen, maar heel goed. Da's mss ook niet nodig, maar als ik zie hoe vaak of eigenlijk weinig de da hier komt, op een aantal van 15 paarden, denk ik wel dat we het toch wel erg goed doen.

Nogmaals de drijfveer 'goedkoper' is heel betrekkelijk. M'n hypotheek is aardig meer dan toen ik in een rijtjeshuis woonde, ruwvoer en strooisel zijn de afgelopen 2 jaar heeeel veel duurder geworden, terwijl de stallingsprijzen vaak maar rond 15 tot 20 euro per maand zijn verhoogd. Het verschil tussen zelf en pension is daardoor qua verbruikskosten een stuk kleiner geworden. Als ik daarnaast zie wat we de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in boxen, schuuraanpassingen, aanleg rijbak, paddocks, weiland, afrastering, onderhoud, tractor en ander materieel dan schrik ik daarvan. Ga het ook niet echt uitrekenen ook.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:47

Voor mij is het een stuk duurder nu ze aan huis staan. Ik woon in het midden vh land en heb 1,5 hectare, dus dure grond en een stevige hypotheek. Dit is een zeer bewuste keus geweest. HIervoor woonde ik in een normaal rijtjeshuis.

Ik heb jaren een eigen wei gehuurd en was zelf verantwoordelijk voor het onderhoud. Die kosten waren me wel bekend. Voorheen liet ik vaak wat zitten, omdat ik toch wist dat ik ooit wegging. Nu wil ik dingen wel goed aanpakken en laat het dan ook goed doen. De stal heb ik verbouwd. En volledig met rubber bekleed. Dat zijn peperdure grapjes. En ik ga de bak renoveren. Maar het is van MIJ, dus ik investeer in mezelf. Mijn paarden lopen op mijn grond. Er lopen hier meer paarden in de buurt en die gaan de hele polder door. Dat steekt me. Ze betalen er niets voor. Maar als t waterleidingnet het zat is, want daar is de grond van, hebben zij een probleem. Mij kunnen ze niets maken, want alles is van mij.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:03

Nee.
Zeg een "gewoon" huis kost 3ton. Iets met beetje grond (opknapper) zit je al heel gauw aan 4/5 ton al is het niet veel meer als je het compleet goede staat koopt. Voor 100.000, (+ voerkosten werk en onderhoud) kun je toch aardig wat maandjes pension betalen ;).

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:30

dat is niet altijs zo colette , je moet wat dat betreft heel veel geluk hebben
ons huis met 1,38 hectare koste nog geen 2,5 ton

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:37

Volgens mij kun je niet zo zwart-wit zeggen wat goedkoper is.
Dat hangt van de prijs van de grond af en van de faciliteiten en de luxe die je wilt.
Als je droge grond hebt en je hebt je paard 24/7 buiten met een paar bomen als beschutting, dan ben je vast goedkoper uit :)

Hoogstwaarschijnlijk wil je meer, kijk dan eens wat de kosten zijn van:

paardenboxen, verlichting, automatische waterbakken (misschien zelfs voorzien van een rondpompsysteem om bevriezing te voorkomen?) een boiler (warm water, evt laten aansluiten op je rondpompsysteem zodat de leidingen zelfs met strenge vorst niet bevriezen en de paarden geen ijskoud water te drinken krijgen?) bestrating, omheining weiland, bodem en omheining van rijbak en paddock, verlichting buiten voor de korte dagen, zadelkamer, opslagruimte voor strooisel en ruwvoer, wasplaats, trailer (zodat je tijdens de vorst naar een binnenbak kunt) aanhanger (om mest af te voeren, hooi en strooisel te halen) tractor (bak slepen, kunstmest strooien, toppen maaien etc)

Ga er maar vanuit dat je duurder uit bent en er meer werk van hebt :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:38

Ons huis was lang geen 3 ton (gelukkig)

Ik heb geen rijbak deze mag ik van vrienden gebruiken (5 min te voet) Ik pacht weide bij voor 35,00 per jaar. Mijn andere stukje heb ik in ruil voor het onkruidvrij houden van de stoep.
Hooi en stro koop ik gelijk voor een heel jaar.
Ik heb er eentje in pension, van dit geld kan ik voor het gehele jaar hooi, stro en muslie betalen en dan hou ik ook nog iets over.
Mijn mesthoop heb ik nu tijdelijk in mijn paddock, als het goed is wordt deze weggehaald door een vriend (voor zijn weides). Mocht dat niet zo zijn dan ga ik naar mijn hooileverancier en vraag hem of hij het ophaald. In de zomer heb ik de hoop op het land liggen (deze gaat weer terug over het land).

Vier jaar geleden betaalde ik 220,00 aan stalgeld voor een e pony, daar zit ik nu ruim onder voor een e en een shet samen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:30

GamblersCup schreef:
Marion71, het is ook mijn probleem niet. Maar ik denk zo maar, n.a.v. oudere topics met enorme discussies en waar het "iemand die gewoon een paard heeft" als iets negatiefs werd beschouwd, dat mensen hier misschien door beledigd kunnen zijn.

Het feit alleen al dat degene die met deze opmerking begon, dit in het héél klein onder haar verhaal heft gezet, ipv gewoon zo dat iedereen het kon lezen.

Ik wilde het ook in het groot zetten hoor ;) . Maar vond het niet echt ontzettend relevant aangezien het imo ging puur over het feit dat je ofwel écht wil leven met je paarden, dag in dag uit ermee bezig zijn, als in "a way of life", of je houdt van je paarden maar wil daarbij nog meer van de andere dingen genieten en niet je hele sociale leven opgeven/verwateren (bij wijze van spreke, want ik heb ook nog een sociaal leven). Dat heeft niets met de mogelijkheid te maken of je paarden aan huis kan hebben, echt niet. Er zijn ook verschillende soorten pensionstallen en ja, er zijn ook mensen die hun paard op de meest luxueuse stalling zouden kunnen zetten maar toch ervoor kiezen om alles zelf te doen en meer genieten van dat dan van een luxestalling.

Dat heeft niets te maken met of deze mensen niet om hun paarden geven of niet en ik had deze opmerking misschien ook niet moeten plaatsen, maar je oordeelt wel lekker snel over mij GamblersCup en over wie ik dan zogezegd zou zijn. Want ik ben echt iemand die niemand zomaar veroordeelt over of ze wel of niet goed voor hun paard zijn.
Zo klein staat het er niet, het staat in gewoon klein lettertype, niet extra klein, waardoor het imo voor iedereen perfect te lezen valt, of toch voor iedereen die geïnteresseerd is om mijn post te lezen.

Ik ga verder mee met pmarena: het gaat er puur over of mensen maar het beste met hun paard voorhebben, ik zeg ook helemaal niet dat paarden aan huis de beste optie is voor je paard, maar wel dat je moet beseffen dat je dan bijna paarden gaat ademen, je ontkomt er dan echt niet meer aan.
Voor mij zou dat een zegen zijn, voor anderen niet.

Die uitspraak staat dus in een andere context dan in andere discussies, dus ik hoop dat je dat kan nuanceren zoals ik dat ook doe in mijn post, het is niet dat ik hier zeg dat "mensen met paarden" niet evenveel houden van hun paarden, maar ik wilde een onderscheid maken tussen wat je zelf het liefste wil en wat voor mensen zelf het beste uitkomt en dat heeft niet met duur of goedkoop te maken.

En dan dus als edit over je eerste post: ik bedoelde het dus helemaal niet beledigend. Want paarden "leven" kies je helemaal zelf. Als je paarden hebt op pension staan en je besluit zelf er elke dag naartoe te gaan en een tijd mee bezig te zijn, dan leef je toch ook paarden? Ok, ze staan niet aan huis, maar je kiest dan toch zelf of je er elke dag tijd voor wil/kan maken of niet?
En als je een erg drukke baan hebt maar toch tijd maakt in de tijd die je kán maken, dan leef je imo ook paarden, want dan vindt je zelf dat dat prioriteit komt op bepaalde andere dingen.
Nogmaals, ik wilde echt niemand beledigen en heb zelf mijn paarden ook niet aan huis, het gaat hem puur over je eigen mentaliteit diep vanbinnen, hoe jij het ziet met je paarden en dat is een gevoelskwestie.

Het is allemaal moeilijk te verwoorden, dus ik ga weer ontopic, maar bied zeker mijn excuses aan als mijn uitspraak in het verkeerde keelgat is geschoten, want zo bedoelde ik het zeker niet :) .

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:58

Het zal zeker iets goedkoper zijn om je paarden aan huis te hebben, dan in een pension. Ook afhankelijk waar dat pension staat ;) Hier in het Noorden is het veelal wat goedkoper om een paard op vol pension te hebben, dan bv in het Westen.
Maar paarden aan huis hebben, heeft wel degelijkook nadelige kanten.

Je moet zelf zorgen voor je bodembedekking, hooi, stro en voer. Daarbij je weide-onderhoud en onderhoud aan omheiningen en bv bodem van de buitenbak.

Zomaar even een paar dagen weggaan kan niet, want wie zorgt er dan voor de paarden? Wie voert ze en wie zet ze buiten en haalt ze weer binnen?
Wat doe je als de bodem van de buitenbak bevroren is?

Begrijp me goed, ik zou niet anders willen dan mijn paarden aan huis, maar het is niet altijd even gemakkelijk.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:08

Ik weet niet of het zoveel goedkoper is hoor. Nu moet ik ook wel eerlijk zeggen dat ik heel voordelig sta (EUR 160,- per maand, volpension, paard wordt buiten gezet en binnen gehaald, wel alleen buitenbak, maar voor mij zijn goede uitrijmogelijkheden belangrijker).

Je moet idd zelf zorgen voor bodembedekking, hooi en stro. Om al dat spul op te slaan moet je ook ruimte hebben, sowieso zul je niet zo goedkoop in kunnen kopen als een pensionstal (je zult kleinere hoeveelheden moeten afnemen en daardoor zal het wat duurder zijn). Daarnaast heb je nog eens het onderhoud van je terrein (weide onderhoud, hekwerk, evt. bak).

Mijn merrie staat op een fijne stal en daar wil ik haar laten staan, ook al zouden we ooit de ruimte krijgen om haar evt. naar huis te halen. Maar goed, ik betaal niet zo veel aan stalgeld, dus dan loont het zich gewoon bijna niet.
Ook uit praktische overwegingen, wij werken allebei en dan ben ik bang dat het geen hobby meer zou zijn, maar dat ik meer met de "klusjes" rondom het paard bezig ben dan met het paard zelf.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:24

Goedkoper weet ik ook niet: kuil, stro, mestafvoer, brok, etc. is toch nog best een hoop geld!

Wij hebben van onze twee paarden (hebben een Fjord en een KWPN'er) alles op een rijtje gezet:
- Stro
- Hooi of kuil
- Brok
- Muesli
- Mestafvoer (uitgerekend per maand als ze 1x per 2 maanden ophalen)
- Entingen (uitgerekend per maand als ze elke 9 maanden geent worden)
- Hoefsmid (uitgerekend per maand als ze 1x per twee maanden gaan)
- Tandarts (uitgerekend per maand als ze 1x per jaar gaan)
- Wormonderzoek (uitgerekend per maand als ze 3 keer per jaar gaan)
- Weide laten bloten/maaien etc. (één keer per jaar, opnieuw gedeeld door aantal maanden)
- Weide bemesten (twee keer per jaar, opnieuw gedeeld door aantal maanden)
- Bak laten omleggen (zand omkeren, 1x per 2 jaar gedeeld door aantal maanden)
- Tegen onkruid laten spuiten (1x per jaar gedeeld door aantal maanden)

Uiteindelijk kwamen wij uit dat wij voor onze 2 paarden gemiddeld (kosten uitgesmeerd over één jaar en dan gedeeld door 12) 350 euro in de maand kwijt zijn.

Dan zit je ook nog met eenmalige kosten: hekwerk, paddock aanleggen en/of bak aanleggen, stallenbouw, aanschaf quat met sleep of trekker met sleep (voor bak en wei), aanschaf grote grasmaaier of trekker om zelf het land bij te houden, waterbakken/hooirekken etc, gereedschap (kruiwagen, mestboy, riek, etc.), zadelkasten/dekenrekken.

Al met al best wel heel veel kosten. :j Maar wel héél leuk om ze aan huis te hebben. Toch blijft het veel werk: stro en hooi halen, mesten, 3x daags voeren, bak slepen, wei onderhouden, reparaties verrichten, binnen- buiten zetten, land uitmesten, staldeuren eens in de zoveel tijd lakken, en ga zo maar door.

Maar nogmaals ik vind het wel heel leuk om ze lekker achter het huis te hebben! :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:31

Ik moet er niet aan denken :D Ben gek met mijn paarden en zou me geen leven zonder ze voor kunnen stellen maar ze passen nou gewoon niet fulltime in mijn leven. In mijn hoofd en hart wel, maar als alleenstaande kan ik gewoon geen woning+land+onderhoud betalen. Niet als ik daarnaast de boel goed wil onderhouden en voldoende tijd doorbrengen met mijn paarden.
Daarnaast heb ik ze nou op de ideale stal gestald. Ze zijn allebei gelukkig, gezond en de kosten vallen erg mee. Waarom zou ik dat opgeven voor het gevoel van paarden aan huis? Naast de betaalbaarheid natuurlijk.

Of het goedkoper is of niet kun je niet zomaar beantwoorden. Dat ligt aan zoveel factoren. Weet wel dat het voor mij absoluut niet goedkoper zou zijn :=

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:49

als je hier een paard stalt op de dichtsbijzijnde pensionstalling betaal je 280 euro per maand (echt niet heel luxe hoor). Als je meerdere paarden zou hebben zou aan huis staan natuurlijk veel goedkoper zijn!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:13

Ik denk heel oprecht dat je, wanneer je één paard hebt, zoveel tijd en geld minder kwijt bent als je het paard op een pensionstal zet. Je schrikt van wat het je kost aan tijd per dag.

Deze twee weken vriest het en kan ik weinig met onze paarden doen. Nu ben ik al veel bezig: 07.00 gaat de wekker om te voeren, leg ik alvast hooi klaar in de wei, waterbakken vullen, doe ik ze naar buiten, mest hun stallen. Rond 12 uur worden de waterbakken opnieuw gevuld. Om 17.00 haal ik ze weer binnen, voer ze/waterbakken vullen, mest de wei uit. Om 22.00 krijgen ze laatste voerbeurt, laatste keer waterbakken vullen, dekens controleren, mest uit stal halen wat er tot dan toe ligt. Dit kost mij nu zo'n 2,5 tot 3 uur per dag.

Maar als het niet vriest, is het veel meer werk. Dan rijd ik ze (minimaal 1, soms 2)/longeer ze, etc. etc. Ik ben gemiddeld tussen de 4 en 5 uur per dag kwijt op stal. En dan nog maar te zwijgen over alle kwartiertjes die je even gaat kijken of alles goed gaat, enzovoort. 4 tot 5 uur is niet overdreven, en dan rijd ik voornamelijk m'n eigen paard. En ik ben ook geen uren aan het miepen met opzadelen enzo, daar heb ik 90% van de tijd geen zin meer in namelijk. :')