Hoeveel grams dekens hebben jullie paarden nu op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:54

Jeetje, ik ben wel een slechte moeder volgens mij....

Ik had het probleem met Tjal dat hij erg zweette met het rijden, maar ook daarna nog uren na-zweette. In overleg met Van Rijs ben ik een staldeken op gaan doen (HH-highliner) met een dunne fleecevoering zodat de eventuele zweetrestjes niet in een katoenen voering kunnen gaan zitten en Tjal daardoor koud en stijf kan maken. Ik denk dat deze deken zo'n 100 gram is qua warmte. Ik heb ook een fijne afzweetdeken van Meril stof gekocht en deze gaat er vanaf morgen tijdelijk onder. Als het goed is, wordt het na het weekend al weer minder koud, dus dan gaat 'ie er weer onder uit.

Ik ben in elk geval helemaal af gestapt van mijn plan om een regendeken op stal op te doen, volgens van Rijs ademen die dekens nooit zo goed als een staldeken en zal Tjal het er alleen maar warmer onder krijgen.

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:56

Naz schreef:
Dione, wat gooi je erop als het 10 graden vriest Verward

Misschien i.pv. de lite een 200 grams eroverheen, maar vorige winter heb ik het de hele winter bij de 370 + de lite gehouden.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:23

whisje stond vanmorgen nog met een hh (van 6 jaar oud dus die zal zo n 100 a 150 gram zijn geweest)en sinds net onder een rhino die bordo geruite ook al wat ouder dus die zal rond de 300 gram zijn ook heb ik een nieuwe high liner ligen van 300 gram voor als de geruite vies ook heb ik een hh 400 grams liggen voor nog kouder weer en ik kan natuurlijk alles nog met elkaaar combineren!

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:37

Mijn paard staat alweer een aantal weken onder de wol gevoerde canvas deken. Als ie geschoren is gaat de Dominick weer op.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:42

Over regendekens gesproken. Ik gebruik al 6 jaar Rambo regendekens ook als staldekens en nog nooit problemen gehad met zweten onder deze dekens. Dat het kan gebeuren onder de goedkopere varianten van HH, Global, Pagony kan ik me voorstellen, dat hebben we bij ons op stal ook gemerkt.

En, hoeveel dekens je opgooit maakt je nog niet een goede moeder. Gewoon zelf bepalen wat jou paard nodig heeft, dat maakt een goede moeder. Dus met of zonder maakt dan niet uit!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:47

hh is erg verbetert ik ben ook horse wear gek maar heb ook wat hh dekens ligen

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:50

Mwah, Alfie (arabiertje) staat nog met een ongevoerd regendekentje op. Pas als 't beneden de 5 graden wordt, overdag, dan krijgt hij z'n 200 grams winterdeken op. 't is niet zo'n kouwkleum en hij heeft een bloedhekel aan dekens. Hij heeft op stal de dunste deken en 't dunste vachtje van allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:42

Ik had tot nu toe de Rhino 200 grams erop, maar ik hoorde net dat het hier in het noorden aardig koud gaat worden, dus ik gooi vanavond de 370 grams van Rhino/Rambo erop.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 18:57

Mecie heeft nu al een week of 2 een redelijk dikke deken op.
Een BR 350 gram Thermo.
Maar ook zij heeft het snel koud.
Als het weer zo blijft laat ik het voorlopig zo..........mocht het nog iets kouder worden gaat er nog een onderdeken op van 150 gram.

Ze krijgt al een behoorlijke vacht en zweet heel erg met het rijden.......dus ga binnenkort denk ik toch scheren.

Groetjes: Corina

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:31

Licor heeft nu een 200 grams staldeken op. Als hij naar buiten gaat, komt daar een Regendeken op. Als het begint te vriezen, krijgt hij pas zijn 300 grams op. Hij heeft echt nog een aangenaam dunne vacht (een herfstvachtje zeg maar Knipoog ) en heeft het niet koud, dus ik denk dat ik goed bezig ben.

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:15

M'n paard staat zowel binnen als buiten. Hij kan zelf kiezen of ie in een warma stal of in de wei wil staan (inloopstal). Hij heeft GEEN deken op. Nu dus ook best wel een wintervacht, gewoon een kwestie van langer droogstappen en na het rijden een zweetdeken opleggen. Pas als het heel erg gaat vriezen en overdag onder de zegmaar 5 graden blijft krijgt hij een waterdichte winterdeken op (250 gram geloof ik). Als de bodem van de wei bevroren blijft zet ik m ook op stal (met een dunnere deken) zodat hij de wei niet meer in kan. Mijn paard is nog nooit ziek geweest en doet het prima zo zonder deken. 't Kost wel meer tijd maar benaderd de natuur het meest, en dat vind ik belangrijk voor een weidepaard.

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:55

Mijn knollie staat nog in zijn blootje en ik denk dat dat voorlopig ook nog wel zo blijft.
Overdag staat hij lekker buiten tenzij het giet natuurlijk en snachts op stal en hij heeft nog een mooi dun velletje alhoewel hij wel aan het verhare is nu.
Maar omdat meneer dekens echt haat en het daarbij ook nog eens nooit koud heeft doe ik het altijd zo laat mogelijk.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 21:44

Marko staat in een buitenstal en staat overdag in de wei. Hij heeft een zomerdeken op (geen idee hoeveel grams?) en 's avonds zijn winterdeken al omdat hij toen ik 's avonds een keer ging voeren koud aanvoelde (dat noemt zich dan een bikkelharde bergpony Clown )

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 21:49

Fitz is wel een echte koukleum want toen ik vanmiddag kwam en hij heerlijk in het zonnetje stond, was ik al bang dat hij het te warm zou hebben. Maar nee hoor, zijn huid voelde heel normaal aan en z'n oren waren ook normaal van temperatuur.
Wat een mietje, die knol van mij Knipoog

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:17

Peru heeft nu nog zijn 0 grams HH dek op, water en wind dicht, wel lucht doorlatend. Morgen krijgt Peru zijn onderdek van 200 gram onder de HH deken. Als het straks overdag niet warmer is dan 5 graden, verwissel ik die met de S&K 300 grams en als het echt vriest, ook overdag, dan komt daar de onderdeken weer onder en staat hij onder 500 gram. Hij staat in een goed geisoleerde buitenstal en staat ongeveer 5 per dag buiten.

Sando is nu een wintervachtje aan het kweken en als als het snachts gaat vriezen krijgt hij de 300 grams S&K deken op, en daar blijft het bij. Hij staat overigens ook in zo`n stal als Peru. en Staat ook 5 uur per dag in de wei. Beide gaan ze nog 4 x in de week 3 kwartier in de stapmolen.

Peru wordt gereden, dus mag niet al te dik in zijn vacht gaan zitten, maar dat is goed op te lossen zo. Sando mag wel een beetje een beertje worden.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:37

Oeps, heb even op Divoza gekeken hoeveel mijn onderdeken is... die is 350 gram... Dus morgen gaat de 300 gram S&K erop en als het overdag niet veel warmer wordt dan 5 graden komt die onderdeken eronder.....

Lijkt me beter....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:54

[naam verwijderd] draagt sinds gisteravond haar Rambo Turnnout WUG weer. Die groene. Ze is heel gauw stijf in haar bewegingen als ik ze te fris houdt; ze is er bgebaat bij als ik haar als watje aankleed. MEt succes overigens, want elke jaar rond deze tijd stond ze bevangen op stal en dit jaar (nog?) niet.
Wat ik ga doen als het 10 graden vriest overdag? Dan komt er nog zo'n dikke deken onder de Rambo te liggen van hetzelfde merk. En ik hoop dat dat goed genoeg is. Maar een probleem is het wel, eigenlijk. Toch, je moet roeien met de riemen die je hebt, en dit is voor mij paard de beste manier.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:18

Die van mij stond onder een dun winterdek, en staat nu onder een 250 gram waterdichte deken. Als het echt gaat vriezen krijgt hij een 250 grams onderdeken en een winterdek eroverheen.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:57

Moeilijk, moeilijk, moeilijk !! Stynke heeft nu een tussendek rond de 200 gr vulling maar ik vind het toch wel koud hoor als ik 's avonds weg ga van stal. Neem me ook iedere keer voor om dan toch de 370 op te doen maar ja als het straks echt heel koud is moet ik daar weer een onderdeken onder doen en dan is het net een michelinpoppetje...... konden ze het maar aangeven he Tong uitsteken

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:12

Maar is het dan niet zo, dat als je je paard helemaal geen deken oplegt, hij zichzelf aanpast aan de temperatuur door bijvoorbeeld meer wintervacht aan te maken? Hoe kan hij het dan echt koud hebben (buiten de geschoren paardjes)? Dan is er toch wat mis met zijn temperatuurregeling?
Licor krijgt een deken op om dat te voorkomen. Maar bij mijn haflinger legde ik geen deken op, omdat ik in de winter toch heel onregelmatig reed, en die had het niet koud, omdat hij zz er dan wel aan aanpaste. Had ik wel een hele teddybeer Haha!

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:14

die vanmij staat onder een deken van 150 grams waterdicht eerst alleen ind e wei maar op stal nu ook tis inderdaad behoorlijk koud

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:14

Noureyev heeft op dit moment een BR tusendeken op.

Ik denk dat hij 200 grams is.
(Zal vanavond even kijken)

Maar heeft het in ieder geval lekker warm nu

machogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:48

macho heeft sinds vanacht zijn 200 grams op Schijnheilig
maar als het echt gaat vriezen... ook overdag dan krijgtie zijn 350 grams op OK dan! ik heb pas een nieuwe gekocht Vingers aflikken een superdeken!!
zoon geweldige met ruitjes.... lekker dik... waterdicht... overal sluitingen... loopsplit... waaaauuww Lovers
topdeken! maar ik had hem bij zoon bedrijf uit Frankrijk gekocht *LOL*
dat had ik er wel voor over *LOL*

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:28

Idra schreef:
Maar is het dan niet zo, dat als je je paard helemaal geen deken oplegt, hij zichzelf aanpast aan de temperatuur door bijvoorbeeld meer wintervacht aan te maken? Hoe kan hij het dan echt koud hebben (buiten de geschoren paardjes)? Dan is er toch wat mis met zijn temperatuurregeling?
Licor krijgt een deken op om dat te voorkomen. Maar bij mijn haflinger legde ik geen deken op, omdat ik in de winter toch heel onregelmatig reed, en die had het niet koud, omdat hij zz er dan wel aan aanpaste. Had ik wel een hele teddybeer Haha!

Meneer van Rijs heeft me geleerd dat wij een deken opdoen tegen het aanmaken van haar en niet tegen de kou... Als je de natuur zijn gang laat gaan, zal een paard idd genoeg haar aanmaken om zich warm te houden. Ik weet alleen niet hoe dat zit met een paard dat al 12 jaar onder de dekens wordt gezet zodra het koud wordt. De natuur zal er waarschijnlijk een paar jaar voor nodig hebben om weer helemaal op orde te komen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:32