Hoelang kunnen paarden zonder water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:05

Hanneke84 schreef:
Dat hoop ik ook, maar ondertussen heeft hij nu wel al te weinig binnen gekregen.
Hoe los ik dat dan de volgende keer op?

Wie zegt dat je paardje te weing water heeft in zijn body ??
Hij heeft een hele zomer en hersft dag en nacht kunnen drinken.
Dus het paard heeft even wat water reserves bij zich.
En daar teert hij nu op.
Komende dagen komt het dorst gevoel op en ze trekken de emmer water al leeg voordat je die emmer hebt neergezet in zijn stal.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:09

Nou hier drinken ze ook zat.. Vanaf afgelopen maandag ligt de waterleiding er hier uit en ben druk aan het emmertjes sjouwen iedere avond =D En dan in zo'n grote specieton van 30l(weet niet zeker), voor 7/8 deel vol ongeveer. Meestal hebben ze nog een kwart over na de nacht.
Er was overigens ook een leiding gesprongen hier op stal, die de schapen voorzag van drinken.. -O-

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:11

Ariebren schreef:
Wie zegt dat je paardje te weing water heeft in zijn body ??
Hij heeft een hele zomer en hersft dag en nacht kunnen drinken.
Dus het paard heeft even wat water reserves bij zich.
En daar teert hij nu op.
Komende dagen komt het dorst gevoel op en ze trekken de emmer water al leeg voordat je die emmer hebt neergezet in zijn stal.

Hij zit met een verstopping door te weinig te drinken.
De da is er vanmiddag bij geweest.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:12

Voor covergirl;
Dat wordt werken met de water emmers.
Misschien een achterhaalde tip.
Betonkuip onder de kraan zetten, kraan open.
En je kan elke keer twee emmers vullen uit de betonkuip en lopen.
Je hoeft dan niet te wachten totdat de emmer vol is, gewoon scheppen.

juulsimon

Re: Hoelang kunnen paarden zonder water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:04

hoi wij hebben ook 3 paarden en ik breng ze ook sochtens smiddags en savonds water maar meestal zit er nog een behoorlijke hoeveelheid in ze drinken bij ons ook echt niet veel staan ook op de wei met niet teveel gras meer.Heb alleen een andere vraag ze hebben een inloopstal met daarbij 1,5 ha weiland.ze kunnen dus zelf weten of ze binnen of buiten kunnen staan.
Maar nu de grond zo bevroren is ben ik zo bang dat ze kreupel worden.Onze schimmel heeft atrose en wou vanavond niet lopen met heel veel moeite hebben we hem toch op stal gezet en dicht gedaan met een heleboel stro.zouden jullie de paardjes op stal laten of zouden ze toch voorzichtig genoeg zijn ben toch wel erg bang dat ze zich verzwikken.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:47

@ uulsimon: als die schimmel met atrose heel veel moeite heeft met het lopen, dan zou ik hem overdag een aantal uur naar buiten doen, maar verder zeker op stal houden. Kan je niet een stuk op een verharde ondergrond afzetten, wellicht loopt dat fijner voor dit beestje...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:51

warm water bevriest sneller dus dat zou ik niet doen.
Dat komt omdat het water dampt of zoiets en dan gebeurd er iets waardoor dat sneller bevriest!
bij ons krijgen zo smorges nieuw en savonds en dat gaat prima!
als ze willen drinken en het ijs is bevroren en ze hebben echt dorst maken ze het zelf wel kapot met hun been!
tenminste alle paarden die
wij hebben doen dit, dus wij hoeven ons geen zorgen te maken!
succes!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:59

hier lopen ze overdag buiten en happen ze ook sneeuw
verder krijgen ze s'avonds een flinke schep warm geweekte bietenpulp door hun meusli
die bietenpulp blijft in huis staan tot ik voer en ik zorg dat er genoeg water bij gedaan is
volgens mij scheelt dat ook veel in drinkbehoefte

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:47

De reden dat koud water sneller bevriest dan warm water is omdat koud water tijdens het bevriezen een ijslaagje langs de wand van de bak waar het in zit vormt. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water. :)

En over dat drinken, bij ons zijn de waterbakken ook afgesloten. En ik had na een uur best intensief rijden water aangeboden. Maar hij hoefde er maar 1 slokje van. Mijn ervaring is dat paarden met dit weer helemaal niet zoveel drinken. Vaak 1 of 2 slokjes per keer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:51

Waterreserves nog van de zomer? Is dat niet een fabel? Het zijn toch geen kamelen? Nog nooit van gehoord, weer wat geleerd?

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:02

Hier ook de waterleidingen dicht. Mijn paard is een echte 'zuiperd' volgens de stalhoudster; ze was de hele dag al aan het sjouwen met emmers. Voor de zekerheid heb ik mijn paard nog maar een emmertje voorgezet: binnen een paar seconden leeg, de volgende emmer ook!
mijn tip: Goed op je paard blijven letten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:31

Het wisselt best volgens mij, ik heb de afgelopen drie dagen dezelfde speciekuip vol gehad, steeds alleen het ijs loskappen en bijvullen hoefde niet, vanmorgen was het ineens allemaal op :+ Dus nu weer gevuld tot de rand maar hij keek er niet eens naar. Zo ook met de paarden die ik met emmers voer, de ene dag sta ik er steeds voor nop, de andere dag kan ik de jerrycans aan blijven slepen!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:04

Mijn paarden drinken juist minder wanneer het vriest!
Ze krijgen om 07.00 uur alletwee een voerbak vol water en wanneer ik om 15.00 thuis kom is het niet op.
Dan vul ik ze weer, en wanneer ik naar bed ga nóg een keer....en om 07.00 uur is het niet op...

De verwarmde drinkbakken heb ik al 4 maanden in huis....maar vriendje heeft ze gisteren pas aangesloten en draden getrokken, bakjes zijn klaar, nu nog de warmte draad om de leiding en ik ben van het water geven af....

Volgend jaar kan ik er van genieten vrees ik, hahaha...

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:43

Leedebee schreef:
carmenbrum schreef:
Pff wat een vraag, met gemák!! De mijne hou ik rond 8 uur 's avonds een emmer water voor, en als ik morgenmiddag uit school kom rond half 4 pas weer. Gaat prima hoor, ik zou dr écht niet om half 12 voor uit gaan en op de fiets dr heen!

Dat vind ik dan wel weer erg lang hoor! Staat ie al die tijd op stal of overdag ook op het land?

Ze staan 's nachts van 5 tot half 11 ongeveer op stal en overdag in de wei met een schuilstalletje met stro erin

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:08

Ik heb hier 5 paarden staan en het is heel verschillend wat ze drinken, de ene drinkt heel veel en de ander praktisch niets.
De mest is normaal niet anders dan anders, maar de ''niet'' drinker hou ik wel extra in de gaten.
Ik geef ze 's morgens water op stal, de 1 drinkt wel en de ander niet, dan gaan ze naar buiten en daar staat ook een kuip daar loop ik een keer of 3 op een dag naar toe met water, 's avonds gaan ze op stal dan krijgen ze water en als ik naar bed ga rond 24.00 dan ga ik nog een keer water brengen.
Lang niet alles is leeg ik vul gewoon bij.
De ''niet'' drinker kan ook buiten drinken dat zie ik dan niet.

Hoelang ze zonder water kunnen is denk ik afhankelijk van het voer dat ze krijgen, hoe de gezondheid is en hoe ze gehouden worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:08

Is het ook niet zo dat dieren in de kou op winterstand gaan ??
Dus minder gaan eten en drinken ??

Is dat een van de redenen dat er in natuurgebieden in de winter niet bijgevoerd wordt ??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:12

You wish. Hier gaat er evenveel zo niet meer doorheen. Zeker nu er een hooinet vrij dicht bij de waterbak ligt gaat ook het water hard. Vandaag kleine 60 liter in de bakken kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:18

Tancreda4 schreef:
Waterreserves nog van de zomer? Is dat niet een fabel? Het zijn toch geen kamelen? Nog nooit van gehoord, weer wat geleerd?

Jahaaaa dat wist je nog niet he _O- Die dikke billen, dat is geen vet, dat is water. :)

Dat ze wat minder drinken heeft daar dus niets mee te maken, gewoon minder dorst door de kou, en na een dan krijgen ze vanzelf weer meer dorst.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:20

Hier drinken ze ook niet veel. Ik bied wel aan.
Van 19.00 op stal tot 8.00. Ze kunnen dan drinken. Om 8.00 krijgen ze hooi op het land Mijn emmertje water blijft vol staan. Buiten drinken ze dus zo goed als niets.
Ook vind ik dat ze minder eten.

Ik geef wel heucobs aangelengt met flink wat water (ongeveer 6 liter per bak)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:28

MariekeB schreef:
Tancreda4 schreef:

Jahaaaa dat wist je nog niet he _O- Die dikke billen, dat is geen vet, dat is water. :)

Dat ze wat minder drinken heeft daar dus niets mee te maken, gewoon minder dorst door de kou, en na een dan krijgen ze vanzelf weer meer dorst.

En natuurlijk minder zweten in de kou, behalve als je paard onder dikke dekens staat.
Maar een paard wat genoeg drinkt heeft genoeg vocht bij zich om 24 uur zonder water te kunnen.
Maar wij voeren droge brokken en droog hooi.
Dan hebben de paarden met een slecht gebit veel water nodig om te kunnen eten.
Waarom val je in de eerste dagen van een dieet met sporten zo snel af ??
Dat is het overschot aan water in je lichaam wat als eerste verdwijnt.

Maar nu is het water verbruik van mijn paarden ongeveer twee tot drie emmers per dag.
En van die hoeveelheid water bevriest er ook nog een hoeveelheid in de waterbakken.
Denk dat ze de 20 liter nog niet halen.
En ze staan nog steeds te plassen, zie dat nu heel goed in de droge vlasbodem en tijdens voeren.
Voer voordroog met 35% vocht en een halve schep granenmix.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:41

Ariebren schreef:

Is dat een van de redenen dat er in natuurgebieden in de winter niet bijgevoerd wordt ??

Ik geloof zeker dat daar een kern van waarheid in zit, alleen wbt eten denk ik juist dat er meer in gaat omdat het warm blijven energie kost.
Zelf drink je in de zomer toch ook veel meer dan in de winter, ik wel in ieder geval.
In de zomer heb ik er echt geen moeite mee om een 5 liter water naar binnen te werken, maar in de winter moet ik echt mijn best doen om de 2 liter te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:09

Ariebren schreef:
Waarom val je in de eerste dagen van een dieet met sporten zo snel
Dat is het overschot aan water in je lichaam wat als eerste verdwijnt..

Nope, ook dat is niet waar.
Als je minder koolhydraten gebruikt gaat je lichaam de voorraad glycogeen aanspreken ( voordat het aan vet begint) glycogeen is gebonden aan water ... En omdat het glycogeen opraakt , is het water overbodig geworden.

Niets te maken met een water reserve

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:06

Hier drinken ze ook minder dan normaal, dus heb er voor gekozen om ze 2x daags waterige slobber te geven zodat ze extra vocht binnen krijgen.
Als ik ze gewoon een emmer met water voorhoud dan vertikken ze het om er uit te drinken en kan het er moeilijk met een trechter in gieten :') .
Wel tikken ze zelf de specikuip open en drinken daar nog wat uit.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:18

spatter schreef:
hier lopen ze overdag buiten en happen ze ook sneeuw
verder krijgen ze s'avonds een flinke schep warm geweekte bietenpulp door hun meusli
die bietenpulp blijft in huis staan tot ik voer en ik zorg dat er genoeg water bij gedaan is
volgens mij scheelt dat ook veel in drinkbehoefte

Bietenpulp is super voor de drinkbehoefte, maar ik heb jammer genoeg niet de mogelijkheid om het binnen te zetten, dus geef ik nu maar krachtvoer..

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:26

Ariebren schreef:

Ik wou een mooi tekeningetje voor je maken, maar Photoshop wilt niet openen, dus typ ik het gewoon.

Paarden op een stuk grond in de zomer hebben het warm, en drinken dus meer om hun temperatuur op peil te houden.
Paarden op een stuk grond in de winter hebben koud, ze gaan dus minder drinken als in de zomer, en ze gaan meer eten om het warm te krijgen.
Volgens mij voeren ze niet bij in natuurgebieden omdat die dieren "halfwild" zijn, en dus al een jaar zelf voor hun eten zorgen, en dit dus ook moeten kunnen als het winter is. Ze gaan geen dieren uitzetten in zo'n gebied als het dier niet zelf kan jagen/voer kan zoeken.