Keihard bevroren paddocks.. Binnen/buiten laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arankeng

Re: Keihard bevroren paddocks.. Binnen/buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:06

mijn vps staan wel gewoon buiten het kan geen kwaad als je maar uitkijkt dat er geen plassen liggen die bevroren zijn
gister ging ik met een van de ponys bij zon plas kijken en ze stond met haar voorbenen gespreid op het ijs :=

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:06

Ai dat is wel heel erg naar lovelanga :-( dat ben je zeker extra voorzichtig.

Als het goed is gaat de temperatuur volgende week omhoog dus dat ene weekje overleven ze vast wel. Beter dat dan ellende!

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:29

Hier ook een hobbelige paddock.
Paarden gaan gewoon even naar buiten 2x per dag (om en om), 2 uur per keer met voordroog. (Ik heb maar 1 paddock voor 5 paarden, binnenkort heb ik er 2,maar dat duurt nog wel eff)
Kunnen ze toch even de benen strekken.
Daarnaast ga ik zoveel mogelijk wandelen en haal ik ze zoveel mogelijk uit stal.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 17:44

doom schreef:
Hebben de eigenaren van die stal de paddocks niet goed gevlakt voor het ging vriezen?
Die van mij staat nu op een perfect harde egale bodem..

Hobbelige bodem had ik bij die van mij echt niet gedaan, dat is al zo'n lijpo.. die breekt echt zijn been!

Neuj.. Ik sta op een manege (nog even.. ) en die malen daar helemaal niet om jammer
genoeg. Ze mogen ook niet op de wei.

Ze is lekker paar uurtjes naar buiten gegaan, ze is heel rustig van zichzelf en gaat buiten
maar zeer zelden rennen/bokken. Ze hebben apart gestaan en alles is goed gegaan. Ik hou het
de aankomende dagen maar zo.. Het is alles behalve ideaal maar het is even niet anders.

Snap het heel goed als je een super druk paard hebt, of net van je blessure af bent
dat je ze dan binnen houdt of gaat wandelen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:47

Mijn paarden staat dag en nacht het hele jaar door buiten. Dus ook nu :)
Ze staan op een zandvlakte, en ik heb ze in die 7 jaar nog nooit zien vallen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:49

Hier staan ze ook buiten, op het land. En dat is echt wel bevroren en op sommige stukken nog steeds flink drassig. Maar ja, ik heb liever dat ze op de harde ondergrond staan dan binnen. Al zie je wel dat ze wat rustiger aan doen nu dan normaal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:33

Mijn paarden staan binnen. Paddocks op stal breken ze nu de benen in zo hobbelig en kneiterhard.
het is maar tijdelijk en ff jammer dan. de rest van het jaar kunnen ze lekker elke dag buiten spelen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:30

Mijn paard staat overdag op de weide, de eerste 15 a 20 meter is vreselijk oneffen door het stuk lopen en keihard.
Mijn paard is heel voorzichtig en doet niet gek, alle paarden trouwens....
Ja soms vind ik het best eng, maar ik heb nog een paard die is met vervroegd pensioen door blessure die hij tijdens het rijden in de bak opliep. Ik weet dus dat een ongeluk echt overal kan gebeuren.....helaas.
Wij zitten hier op kleigrond en in natte periodes is het weer spekglad en zo is er altijd wel wat, ze kennen de weides goed en weten precies wat ze wel en niet kunnen.....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:39

doom schreef:
Jessix schreef:
Nee, dat kan ik helaas niet. En mijn paardjes passen zich wel aan. :)

Tja... ik moet eerlijk bekennen dat ik na die van mij gelongeerd te hebben al zijn voetpassen weer met de hark heb vlak geharkt.
Met blaren aan toe op mijn handen... het is allemaal wel meer werk.. Maar mogelijk is het meestal wel!

Mijn paddock is 40m bij 50m.. :) En niet iedereen beschikt over een gezond lichaam. Mijn paarden hebben geen probleem met de ondergrond en ik dus ook niet. Maar wel bedankt voor de tip. :)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:51

Bij ons zijn de winter weide een maanlandschap en de paarden komen niet buiten (we mogen ze op eigen risico buiten zetten). Nu wil ik niet dat mijn paardje 24/24 binnen staat zolang het vriest, maar hem buiten zetten vind ik een risico, zeker omdat als hij alleen staan, heel de tijd heen en weer zit te lopen. Zeker omdat hij ook niet meer van de jongste is en al met wat been probleempjes rond loopt. Ik kan hem wel op de piste zetten al ik er ben, maar dat is dan maar voor een half uurtje a 45 minuten aangezien het net wat te koud is om te staan nietsen... iemand advies?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:49

Hier staan ze 24/7 buiten, ook met deze hardheid. Mijn bak is knetterhard en hobbelig. Ik heb ook straatwerk waar ze op kunnen staan. Vergeet niet: mijn paarden staan altijd 24/7 buiten als ze willen dus ze gaan niet uit hun stekker en gek doen, ze weten heel goed wat wel en niet kan.

Mijn paard heeft járen op een pensionstal gestaan waar ze maar 2.5 uur in een paddock kwamen. Daar deed ik hem dus NIET in. Hij werd knettergek als hij "even" zijn benen mocht strekken en ze jutten elkaar op met blessures tot gevolg.

Nu is hij niet anders gewend en kijkt hij goed uit. Hij red zich ook prima met mooie ijsklonten van 10cm onder zijn ijzers...die trapt hij eraf of hij verliest ze gewoon weer. Hele bak ligt vol met afdrukken.

Het ligt er dus een beetje aan wat je dier gewend is en hoe ze zijn in hun koppie..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:51

Ik heb ze ook buiten lopen, ze passen wel op hun passen.

MAAR. Nu liep de mijne bijna kreupel na een paar uur buiten op het harde :( (in de weide overigens) Gisteren dacht ik het ook al te zien dat ze niet lekker liep. Vanochtend was het goed. Eind middag niet meer. Ze is vrijdag net bekapt en wel vaker gevoelig op haar voetjes, maar dit is niet leuk. Ik wil ze eigenlijk niet binnen houden, dus zit erover te denken haar de hoefschoenen aan te trekken om buiten te lopen :=

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:25

Bij ons gaan ze ook gewoon in de paddock. Gelukkig geen ijsplassen in de paddock maar wel wat hobbels. Bij ons staan de paddocks wel de hele dag vol dus op een gegeven ogenblik lopen ze de bovenlaag een soort los. Hij is nu vrij vlak bij ons.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:37

Hier gaan ze er ook gewoon in,maar loopt minder fijn en dat merk je aan de paarden.De paddock is best hobbelig en keihard. Mijn oudste merrie doet heel voorzichtig,loopt niet heel veel en niet meer dan noodzakelijk is. Als ze rond een uur of half 3 in een groepje staan te staren naar de deur in de hoop dat ik er aan kom om ze binnen te zetten dan maak ik er wel een kort dagje van. Ze lijken ook wel weer erg blij te zijn terug te kunnen in hun stal. Ook hier een ruif vol met hooi in de paddock zodat ze wel lekker kunnen etenen hun water gaat om de paar uur een emmer heet water overheen om tevoorkomen dat het bevriest. Maar wat je merkt dat ook de jonge dieren wel heel voorizichtig lopen , gaan zeker niet sjezen of spelen met elkaar.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 13:52

Vandaag heb ik haar toch binnengehouden.. Ligt een halve meter sneeuw en plus die super hobbelige ondergrond moet ze toch echt een dagje binnen blijven. Balen zeg.. :brr:
Laatst bijgewerkt door xApple op 03-02-12 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:59

Halve meter?

Hier dikke 10 cm, maar de paarden staan gewoon buiten. Afgelopen dagen hebben ze constant de bodem kapot getrokken dus hard is het niet echt, en de sneeuw vinden ze alleen maar mooi! Zal straks even foto maken.
Nadeel is wel dat de bakken nu niet meer bruikbaar zijn, die waren tot gister aldoor recht getrokken en daardoor niet bevroren...maar met sneeuw kan je niets meer doen. Ooit wordt het weer lente, tot dan: winterstop

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:59

Ik had dit jaar mazzel omdat de buurman de bak heeft getrokken voordat het ging vriezen. Hij is ook afgelopen jaar vernieuwd en hij was wel bevroren maar geen plassen zoals vorig jaar. Toen kon ik ze ook echt niet buiten zetten. Je had hele meren onder de sneeuw liggen.
Maar als hij alleen hobbelig is, dan zou ik ze wel buiten zetten maar wel in koppels zodat er niet gejaagd wordt. Evt hooi op veel plaatsenm geven zodat ze wat rondstappen maar niet gaan lopen bokken. Dan kunnen ze makkelijk mis stappen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:14

Hier staan ze ook gewoon van 's ochtendsvroeg tot 's avonds op de bak met hobbels en al. Mijn jongste Tinker + Shet maken het allemaal niet uit want die banjeren door en over alles heen. Mijn oudste Tinker baalt grondig want die heeft altijd al een hekel aan harde oneffen grond gehad. Tja, pech gehad maar ik laat je ook niet de hele dag op stal staan :n

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:24

bij ons gaan ze lekker paar uur naar buiten per dag minstens! Op stal laten staan vind ik zonde, en ik vind dat mijn paardekind ook gewoon lekker frisse lucht moet kunnen snuiven. Ze staan alleen buiten als er iemand op stal is, dus dat is soms meerdere keren per dag voor aantal uur bij elkaar. O, ik zou als paard zo blij zijn dat ik er even uit mocht en niet de hele dag binnen hoef te blijven, even de benen strekken !

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:24

Die van mij heeft net ook nog even lekker in de paddock gespeeld in de sneeuw. Ze had een lol met haar buurman. Ze heeft wel voorijzers dus af en toe even langs gelopen maar het viel mee met de ballen in haar voeten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:37

Denk dat het er ook aan ligt of je paard ijzers heeft of niet.
Hier in de paddock staan 2 paarden bij elkaar; 1 ijzerloos en 1 vierkant beslagen. De ijzerloze beweegt zich prima, het beslagen paard loopt echt heel slecht op die bodem (heel hobbelig en bevroren dus).

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:42

mijn paarden staan overdag gewoon in de paddock
ze weten zelf heel goed wat ze wel en niet kunnen doen
ze rollen lekker door de sneeuw en midden op de dag rennen ze ook nog lekker wat
ze komen bij mij elke dag buiten

denk dat het risico groter wordt als ze niet veel buiten komen en echt hun ei kwijt moeten in die paar uurtjes dat ze dan naar buiten mogen
en risico is er altijd wel als ze in een groep staan maar ik neem liever een risico dan dat ik ze nu 2 weken binnen zet

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:08

DIe van mij gaan gewoon op het land. Ze lopen op het vlakste stuk. Heb mijn paard wel wideapunten in de ijzers, tegen het glijden.
Tevens heeft hij sneeuwringen, zodat de sneeuw niet onder de ijzers klontert.
Ze kunnen er best op uit de voeten hoor, als de bodem bobbelig is. Moeten ze iets beter opletten waar ze hun voeten neerzetten.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:16

Paperboy schreef:
Mijn paard staat overdag op de weide, de eerste 15 a 20 meter is vreselijk oneffen door het stuk lopen en keihard.
Mijn paard is heel voorzichtig en doet niet gek, alle paarden trouwens....
Ja soms vind ik het best eng, maar ik heb nog een paard die is met vervroegd pensioen door blessure die hij tijdens het rijden in de bak opliep. Ik weet dus dat een ongeluk echt overal kan gebeuren.....helaas.
Wij zitten hier op kleigrond en in natte periodes is het weer spekglad en zo is er altijd wel wat, ze kennen de weides goed en weten precies wat ze wel en niet kunnen.....

Precies zoals het hier ook gaat!!
Ze lopen echt op eieren, er zal ook best een zoolkneuzing kunnen ontstaan, maar eenmaal op de wei zijn ze toch blij.
Bij mij hebben ze de keuze op een verhard (steen) perfect effen stuk blijven staan of door die vreselijke paddock naar de wei.
Ze staan allen op de wei.... vrijwillig.

Wij hebben een poging gedaan alles te slepen voor de vorst echt intrad maar dat is echt niet te doen. De trekker zakte tot aan zijn assen in de blubber.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:46

Interessant om te horen dat de meeste paarden toch nog buiten staan.

Bij ons hebben ze tot de sneeuw wel nog een paar uur buiten gestaan per dag.
Maar nu is de bak zo knetterhard, dat ik het niet meer doe. Wel als ik er bij ben 10 minuutjes, maar voor de rest is het toch echt stappen tot ik een ons weeg om toch nog voor wat beweging te zorgen.

En ja, ik heb er wel een dat als ik haar nu los zou zetten dat ze bokt en steigert dat het een lieve lust is. die wordt zo gek....

Maar inderdaad, nog eventjes en dan is de grond weer ontdooit en mogen ze weer :)