Voorzorgsmaatregelen paarden 24/7 buiten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:51

Het ging sneller dan hakken :D
Ze hebben verder zelf het ijs kapot getrapt en de ton was voor de helft leeg dus ze hebben vannacht wel gewoon gedronken :j

joyce B

Re: Voorzorgsmaatregelen paarden 24/7 buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:04

ja, het duurt gewoon een stuk langer voordat hij dicht vriest. Je stelt het uit. En hoe langer ze door kunnen drinken, hoe minder lang ze zonder water staan toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:13

Het natuurgebied waar Ko op staat, staat gelukkig nog genoeg gras.
Ik heb eergisteren nog een extra stuk voor ze erbij gegeven.
Geef nu 's avonds ook een flinke lading hooi extra.
Het meer is redelijk bevroren nu, maar ze snoepen van de sneeuw en het ijs en er is nog aan de randen zo een wakje in te stampen. Hij is zelf helemaal in zijn element met dit weer.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:25

Ik rij iedere dag langs paarden die in mijn ogen heel slecht verzorgd worden. De paarden staan met zijn 8en ongeveer in 1 hele grote wei langs de dijk tussen Doornenburg en Huissen.
De staarten en manen zijn vervilt (helemaal in de klitten) en zij krijgen volgens mij geen dagelijks nieuw water. Wel hooi/kuilvoer. Ze hebben echter geen schuilmogelijkheid en staan dus 24/7 in de kou zonder dat ze kunnen schuilen. Ze staan in 1 groep om zo elkaar warm te houden.

In Nederland hoeven dieren zich toch niet meer zo te gedragen? Het overlevingsgedrag dan?? en die vervilting vind ik ook niet meer kunnen...

Ben ik nu te 'lief' voor mijn dieren of heb ik gegronde reden om bezorgd te zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:28

[***] heeft ook geen schuilstal, maar aan de goede kant van boompjes staan werkt ook best.
Hij heeft het echt niet koud :n
Lekker bij elkaar staan voor de warmte is alleen maar slim, doen ze bij mij ook.
Het klinkt mij zo even van je beschrijving niet zorgwekkend hoor.
Als er genoeg ruwvoer is, lijkt het me geen probleem.
En water kan gegeven worden op tijdstippen dat jij er niet bent he.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:51

En hoe doen jullie paarden het op de modderrige plekken die nu zijn dicht gevroren??
Heb namelijk voor het eerst in mijn leven een paard op stal staan hierdoor en daar hou ik zo niet van, maar heb het gevoel dat ik bij hem gewoon geen keuze heb.
Mijn ene paard redt zich wel met de oneven bodem maar mijn andere heeft enorm gevoellige hoeven en wou al bijna niet meer van zijn plek af omdat hij last van zijn hoeven had, wanneer ik er aan kom met voer dan wou hij wel mijn kant op maar gaat dan enorm met zijn kop lopen schudden en echt heel voorzichtig stapppen en hij had het enorm koud ( ja een echt mietjes paard, heb het nog nooit mee gemaakt wist niet eens dat er zulke softies bestonden haha).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:53

Hier hebben ze een schuilstal maar gaan toch met zn allen bij elkaar buiten staan, dus nee die hebben heb ook echt niet koud maar staan toch bij elkaar.

Hier redden ze zich prima, op de ongelijke stukken lopen ze uit zichzelf al voorzichtig, ze weten precies waar ze kunnen rennen en waar ze voorzichtig moeten doen. Heb al 10 jaar de paarden buiten met vorst en nog nooit dat eentje een blessure heeft opgelopen door ongelijke bodem.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:55

Mijn weiland is ook niet vlak bevroren helaas. Ik heb met mest en strokorrels een pad gemaakt vanaf het beton waar ze voornamelijk op staan naar de zomerwei. Ik laat ze regelmatig op deze vlakke wei hun benen strekken.

Verder ligt hier strokorrel in de stallen. Ik ga straks een nieuwe laag erin leggen zodat ze lekker kunnen liggen. En er liggen ook rubbertegels in. Verder gaan ze bij echte kou met zijn 3e in een stal staan, dan wordt het snel warm met 3 pony's erin. Verder uiteraard wat vaker hooi voeren dan normaal. Want ze hebben het nu eerder op. Ik geef 1x daags water, ze houden de bakken zelf open met hun neus en hoeven.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:22

ps, ik las hier dat mensen de paarden warm water gaven? Vooral niet doen. Warm water bevriest eerder dan koud water.

Dit heeft te maken dat er in warm water minder zuurstof zit dan in koud water. Aangezien de H van de formule H2O bevriest, bevriest warm water dus sneller dan koud water

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:12

ik geef mijn paarden geen warm water, maar vul het ijskoude water in de bakken wel bij met warm tot heet water. De uiteindelijke temperatuur is niet warm, hoogstens lauw. De paarden drinken veel beter/meer dan bij ijskoud water en in de praktijk vriest het minder snel weer dicht. Wil het wel nameten als experiment om het zeker te weten en in schema te kunnen zetten.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:43

joyce B schreef:
ik geef mijn paarden geen warm water, maar vul het ijskoude water in de bakken wel bij met warm tot heet water. De uiteindelijke temperatuur is niet warm, hoogstens lauw. De paarden drinken veel beter/meer dan bij ijskoud water en in de praktijk vriest het minder snel weer dicht. Wil het wel nameten als experiment om het zeker te weten en in schema te kunnen zetten.

Die experimenten staan lang en breed op het i-net. Ik heb in een hondenkennel gewerkt en daar kwam ik er ook achter dat het lauwe water sneller bevroor dan het koude water.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:23

Onze paardjes staan op ongeveer 10 hectare en overal is nog wel wat te snoepen maar ze krijgen nu 1 keer hooi en 1 keer krachtvoer per dag. Zodra het sneeuwt en ze echt nergens meer bij kunnen krijgen ze 2 a 3 keer per dag hooi. Dat doen we nu al 10 jaar en ze blijven elk jaar mooi op gewicht :)

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:54

Hier krijgen ze extra ruwvoer, de helft meer aan stro in hun inloopstal en heb het raampje van de inloopstal dichtgedaan :j .
Verder 1 v/d watertonnen in de inloopstal gezet,stro er omheen gedaan en er appels in gegooid (ze houden de ton open door de appels te pakken).
En ze hebben beiden een dikke deken op.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:21

Ik wil iedereen waarschuwen om op te letten of ze echt genoeg drinken!
Hier maakte ik 2x daags de waterton open en gooide ik er warmer water bij zodat het niet meer zo koud was. Ze kwamen niet meteen om te drinken dus ik dacht dat ze geen dorst hadden. Gisteren heb ik mijn haf wel zien drinken en eten en vanmorgen wilde hij beide niet. Omdat er nog hooi over was dacht ik dat hij nog geen trek had. In mijn middagpauze ben ik nog eens langsgeweest en toen lag hij plat en wilde hij nog niets, zelfs geen appel! De dierenarts gebeld en hij bleek een verstopping te hebben. Het bleek vaak voor te komen als het zulk vriesweer is doordat ze dan minder drinken!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:23

Calypso84 schreef:
Ik rij iedere dag langs paarden die in mijn ogen heel slecht verzorgd worden. De paarden staan met zijn 8en ongeveer in 1 hele grote wei langs de dijk tussen Doornenburg en Huissen.
De staarten en manen zijn vervilt (helemaal in de klitten) en zij krijgen volgens mij geen dagelijks nieuw water. Wel hooi/kuilvoer. Ze hebben echter geen schuilmogelijkheid en staan dus 24/7 in de kou zonder dat ze kunnen schuilen. Ze staan in 1 groep om zo elkaar warm te houden.

In Nederland hoeven dieren zich toch niet meer zo te gedragen? Het overlevingsgedrag dan?? en die vervilting vind ik ook niet meer kunnen...

Ben ik nu te 'lief' voor mijn dieren of heb ik gegronde reden om bezorgd te zijn?

De paardjes zijn daar inmiddels weg ;)
Al heb ik meerdere topics gelezen over paarden in weiden, en ze hadden genoeg om droog te staan, alleen altijd in de volle wind (gevoelstemp -18!!) en dat vond ik zo zielig.. ze zijn nu weggehaald, dus ben benieuwd.