Mijn kans, paarden dichtbij huis, waar rekening mee houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:04

zomerweidegang is bij een [koeie] boer meestal goed te betalen.
toen ik vroeghur :o jong was bleek mijn merrie drachtig te zijn en ik heb toen mijn merrie met veulen een hele zomer bij een koeienboer mogen zetten.
ze mocht nagrazen op de lege weides [meer dan genoeg voor een paard] voor 100 gulden! voor de 2 per maand.

[en wat is die man toen mijn reddende engel geweest] :o

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:05

Ja dat snap ik. Ik heb het zelf ook niet meer zo op grotere pensionstallen. Ik ben nu op een superstal, geluk mee gehad omdat een vriendin zelf een therapiestal is begonnen. Maar toen ik van mijn eigen stalletje op zoek ging naar een pensionstal ivm het vele, zware werk wat je in je uppie op moet knappen naast je meer-dan-fulltime-baan, was er maar 1 enigszins naar mijn zin van de 10 die ik bezocht heb in de wijde omgeving. Ik heb het er ook niet zo op en de prijzen stijgen de pan uit inderdaad.

Ik zou dit héél erg goed overdenken, ik denk echt dat het gaat tegenvallen. Je paarden wennen er wel aan, maar dat zouden ze niet "moeten", paarden hebben gewoon meer ruimte nodig. En ik zou niet stoppen met naar een plekkie zoeken, alleen die ene die een plek heeft hoeft het maar te lezen. En misschien brutaal bij boerderijen vragen? Misschien hebben ze de ruimte wel, maar kijken ze niet op bokt of mp ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:20

Leorah schreef:
Ja dat er weinig gras zal zijn, daar ben ik ook bang voor, maar dat moet ik maar even zien hoe dat gaat zijn :).

Heb je misschien een foto van je stal?

Qua mest, had ik bedacht om misschien een aanhanger ter plaatse te hebben en wanneer deze vol is, hem weg te brengen?

Die landjes zijn erg klein Leorah. Wij hebben ook een klein weitje voor nood (20 x 20) en dat is in no-time kaal. Ondanks dat ze er dan maar een paar uur per keer inlopen.
Qua stal, is het geen mogelijkheid een zeecontainer te kopen (zijn tweedehands dacht ik niet erg duur)?
En wij doen ook de mest elke week wegbrengen met een aanhanger. Moet je wel plek hebben om dat te kunnen/mogen dumpen.

Voor zo'n klein stukje grond, zou ik zeggen 75 euro per maand. Hooguit.

Het zou kunnen met de stukjes die je kan gaan huren, als je je paarden er max 4 uur per dag op laat lopen. Maar als je ook een bakje aanlegt, kunnen ze daar ook eventueel nog een aantal uren lopen met hooi. Maar 24/7 buiten op die stukjes is imo veel te klein.

sallandval

Re: Mijn kans, paarden dichtbij huis, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:25

wat ik me ook afvroeg ivm dit topic: is er wel stromend water? En zit dat bij de prijs in? Zonder stromend water is het namelijk geen doen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:58

sallandval schreef:
wat ik me ook afvroeg ivm dit topic: is er wel stromend water? En zit dat bij de prijs in? Zonder stromend water is het namelijk geen doen.

Als je TS haar OP goed had gelezen, had je geweten dat er stroom en water aanwezig is ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:33

Ik was op zoek naar mn topic, stond ie verder bovenaan dan ik had gedacht haha.. en ik dacht al dat ie weg was ofzo. Bedankt voor de reacties weer.

Ik ben er nog niet over uit wat ik ermee wil. Vandaag helemaal een pleurisdag gehad, trammelant thuis, omdat ik het niet eens ben met hoe mn ouders de paarden houden. Verdikke, nu staan ze weer op stal te staan en ze mogen er niet uit. De bak is uiteraard niet gesleept (en dat mag ik zelf niet doen met de trekker), dus daar kunnen ze niet in. De wei viel reuze mee, maar.. nee, dat mocht ook niet. Voorgesteld om met mn paard naar het bos (op 500 meter afstand van hun huis) te gaan, zodat ik tenminste haar nog beweging kon geven, en wederom een NEE op request. buitenritten zijn uit den boze en ten strengste verboden door mn ouders. Dus.. laatste optie, paard opladen en naar de binnenbak. Maar helaas, ook dat mocht niet, want ik had gisteren nog gereden dus "ze" vonden het niet nodig. Ik baal dus gewoon als een stekker. Ik ben 31 en geen 15, ik doe mn best om mn dieren zo goed mogelijk zorg te geven, maar dat mag dus niet. Met een beetje pech komen ze gewoon de komende weken hun stal niet uit, arme dieren en ik kan gewoon niks doen. Ben er zo gefrustreerd van. Ik weet dat mn ouders het goed bedoelen, maar ze denken gewoon niet verder na dan hun neus lang is en nu zitten de paarden ermee. Elke winter hetzelfde liedje en dat ben ik gewoon ZO zat. Heb gewoon migraine van het balen.

Als ik dan na ga denken, denk ik.. ja dit is misschien niet zo groot, dat stuk land maar zeker beter dan 24/7 op stal staan te staan.. pfff.

water is er ja, en stroom ook trouwens.

Ik heb overigens een stal op het oog, ik zet hier alleen geen link neer, omdat ie nog op marktplaats staat. Bij interesse kan ik de link PBen, want ik hoor wel graag jullie mening er over!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:50

Misschien gekke vraag, maar is er niet toevallig een rijvereniging in de buurt? Dan hoef je geen bak voor jezelf aan te leggen en dat scheelt. Zelf heb ik paard bij boer staan en ik vind de vereniging (op steenworp afstand) te duur. De buren hebben een bak een ik heb hen gevraagd of ik daar af en toe gebruik van mag maken, en dat vonden ze prima. Ik rijd het liefst en uitsluitend buiten, maar soms als ik niet zoveel tijd heb is de bak van de buren een uitkomst.
Via via kom je soms tot prachtige oplossingen die niets of weinig hoeven te kosten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:53

ik zal je zeggen, precies achter het stuk land, ligt de buitenbak van de achterburen. Maar.. van wat ik nu begreep hebben de eigenaren van dit grond, geen goed contact met die achterburen en daarom kan ik waarschijnlijk wel vergeten dat ik daar gebruik van zou mogen maken. Dus daar ga ik even niet vanuit in mijn planning.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:16

hoe zit het eigelijk met een vergunning voor een stal?
ik lees veel over een containerstal , maar die mag je toch ook niet zomaar op je land zetten onder het mom verplaatsbaar?
ik woon in zuid holland en hier mag het in ieder geval niet!

is dat stuk land landbouwgrond of recreatiegrond?
ik heb landbouwgrond en daarop worden de paarden gedoogd , maar een stal mag er niet op officieel ( de stal die ik erop heb staan word tot nu toe gedoogd omdt hij er al jaren staat....)
vorige maand is mijn grond recreatiegrond geworden en dan schijnen we wel een vergunning voor een stal aan te kunnen vragen....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:56

Tjee, Leorah, wel een vervelende situatie waar je nu in zit. Het zijn jouw paarden, je ouders willen minderen. Maar als je zelf iets met je paarden wil doen dan mag dat niet? Dan kan ik niet rijmen. Idd, als je nou een meisje van 13 was, maar je bent 31! Je hebt jarenlange ervaring, denk dat je zelf toch wel kan bepalen of en wanneer je gaat/wilt rijden.
Kan me voorstellen dat je uit deze situatie wilt stappen. Erg vervelend dat je geen medewerking krijgt van je ouders.

Lastig om alles tegen elkaar af te wegen. Want je paarden op een stukje grond, niet echt dichtbij je huis, is ook niet alles. Denk aan voeren, buiten/binnen zetten, dekens wisselen, rijden. Maar goed, dat is allemaal al in vorige posts ook gezegd.

Moeilijk dilemma. Wens je sterkte met het nemen van een beslissing.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:59

Ik heb ook altijd gedacht, veel te klein, maar ik ben vorige week bij een manege bij ons in de buurt gaan kijken (naar een paard van een vriendin) en ik zag dat pension paarden daar 22 uur per etmaal in een box staan van 3 bij 2.5m., dus ik heb mijn mening helemaal bij gesteld.

Ik denk dat een paard beter de hele dag kleine stukjes kan lopen , dan de hele dag op die paar vierkante meter te moeten staan.

En als je zorgt voor genoeg afleiding zoals op verschillende plaatsen hooi netten/slowfeeders, dan denk ik dat jouw paardjes een fijn leven kunnen hebben, en dat is toch het belangrijkste!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:02

piendepien, dat het ergens anders nog beroerder is, wil niet zeggen dat dit stukje grond ineens prima te doen is. Het blijft een postzegeltje, het blijft te klein en je gaat er bergen werk aan krijgen. Dat de paarden dan een paar meter meer krijgen om rondjes te lopen (al denk ik werkelijk dat je in de herfst en winter hoofdzakelijk blubber hebt) is nou niet echt een grote vooruitgang. Dan kun je beter verder kijken voor iets dat gewoon ok is.
En tja, het kan zijn dat je daar ook extra geld voor kwijt bent. Maar dat is dan maar zo. Ik zou mijn dieren nooit op een te klein stukje zetten, mezelf enorm veel werk bezorgen, wetende dat de winter "overleven" wordt omdat dat geld uitspaart. Dan liever een paard minder bijvoorbeeld.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:07

Ze zou bv. het kleinste stukje kunnen bestraten (stoeptegels zijn vaak gratis af te halen) en ik snap best dat het niet ideaal is, maar jammer genoeg heeft niet iedereen veel grond ter beschikking.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:27

Dus zet je je paarden maar ergens waar het te klein is... ik vat die logica niet.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:35

Effe met je meedenken...
Je hebt je eigen paard & pony bij je ouders staan 30 km afstand.
daar is ruime binnenstalling met water / stroom, buitenweide en bak beschikbaar :9 en je kunt er altijd heen wanneer je wilt ?
Als ik het goed lees is je probleem opzich niet die 30km maar meer dat je niet zelf 100% kunt beslissen wat je met je paarden mag doen en baalt dat ze nu zoveel opstal staan.
Betaal je nu aan je ouders vergoeding voor al deze faciliteiten ? = misschien rare vraag ?
Vermoed dat ze niks vragen maar het je gewoon "geven" en daar is opzich niks mis mee, je bent familie ...

Maar: het gaat jou om je vrijheid & eigen keuze;s als volwassen & ervaren persoon en niet als hun "kind".
Doe je ouders eens een zakelijke voorstel: je gaat hun betalen voor de geleverde voorzieningen en zij geven als tegenpresatie hun "huurder" alle ruimte om naar eigen inzicht paarden te houden zoals gebruikelijk bij verhuur.

De hoogte van de bedragen zijn niet eens belangerijk hier, het gaat om het verhuur > huur princiepe over en weer.
Laat es weten of deze optie als eens ter sprake is gekomen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:42

Ik heb thuis 4500,00 m2 voor 2 paarden en dat lopen ze zelfs al helemaal kapot. Ik breng ze nu voortaan in de wintermaanden onder bij mijn oom. die veel meer weides heeft met een grote binnenstal.
Zelf heb ik op het land alleen een schuilstal omdat ik geen vergunning krijg voor echte stallen. Ook wil ik geen bak aanleggen omdat ik dan helemaal geen wei meer overhoud. Wil wel dat ze ook gras kunnen eten. En een bak van 15 x 30 heeft mijn oom ook voor de kinderen, maar met een volwassen paard vind ik dat echt niet te rijden.

Ik denk dat het perceel wat je op het oog hebt echt veel te klein is voor 2 paarden. Je zult dan indd het hele jaar door veel hooi moeten geven, en er tegen kunnen dat het vaak een modderpoel gaat zijn, ook als je een niet te dure bak wil, zul je met regen een modderbak krijgen. Buiten dat mag je vaak niet zomaar op weides, stallen gaan bouwen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:11

Mijn paardje stond bij iemand aan huis, met ongeveer 1 hectare grond, verdeeld over 2 weitjes.. in het midden een schuilstal van ongeveer 3 bij 6 en 1 paardenstal welke werd gebruik als opslag van ong 3x3,5. qua oppervlakte was het goed te doen voor een kwpn'er en een fjord, had op zich nog een of zelfs 2 bij gekund.. maar het aan huis hebben wordt wel onderschat hoor.. kosten aan hooi en stro rijzen de pan uit en altijd maar dagelijks aanwezig moeten zijn, ziekte of vakantie was al een probleem..
Ik vind vooral de stal van Sammyoo er super uitzien.. En denk dan ook echt wel dat je met een klein stukje iets kan, alleen inderdaad: let op je bodem.. bij ons was de grond goed en de ligging uitstekend, dus alleen het stuk voor en na de inloopstal was een modderbende (maar dat zou je bijv kunnen betegelen) verder was de weide goed te doen.
Mocht je twee weilanden en een bak maken, neem er 1 in de winter welke ze kunnen stuklopen (dus welke echt bedoeld is als paddock en 1 wei welke je 'spaart' voor de zomer waar op de grazen valt..
Denk echter ook aan de kosten voor het hele jaar door hooi + evt stro (wij gebruike rapsodie als bodembedekker) want dat viel mij vies tegen (was ong 130-140 euro per maand kwijt aan hooi/kuil) + dat mijn staleigenaar (achteraf gezien) belachelijk veel vroeg aan kale huur.. oftewel ik kon voor hetzelfde bedrag verhuizen naar een all in pensionstal om de hoek, waar ik op zondag ook een keer lekker in bed kon blijven liggen en mijn paard toch goed lang buitenkomt.. ;)
Succes met je beslissing!

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:28

het word ook altijd inderdaad wel erg onderschat je paarden aan huis ( of in mijn geval ca 4 km van huis vandaan....)

ik ben ook jaar rond 180 euro aan hooi kwijt per maand aan alleen al hooi omdat ik erg weinig gras heb en dan moet je de rest er nog bij rekenen

ik las dat TS gewoon werkt en vriend chronisch ziek is ....onderschat aub niet het werk wat erin gaat zitten ....
als je al het werk bij elkaar optelt : hooi halen - mest opruimen - mest wegbrengen - weides onderhouden - zandpaddocks bijhouden - voeren - stal schoonmaken - stenen paddock aanleggen - omheining aanleggen en bijhouden - eventueel schuilstal bouwen/neerzetten - vooral in de winter is het zwaar met sneeuw ruimen en water slepen als de leidingen bevroren zijn enz. enz.,enz.
dan kom je soms maar 10% van de tijd daadwerkelijk aan je paard zelf toe

er is nooit een dag dat je kan zeggen , nu even niet of ik ben ziek of eens lekker op vakantie

nu klinkt het allemaal wel erg negatief en dat hoeft het natuurlijk niet te zijn als je er voor de volle 100% achter staat en bereid bent om zoveel werk te verzetten en een hoop andere dingen opzij te zetten en als je er het geld voor hebt ;)

het is natuurlijk wel heel vervelend hoe het nu gaat bij je ouders ...dat je weinig over je eigen paarden te zeggen hebt, terwijl je 31 bent! ... en mocht de relatie met je ouders eronder gaan lijden en het nu op deze manier allemaal niet leuk is , dan is het wel beter om de paarden bij je ouders weg te halen en als er dan verders geen andere opties zijn is het stukje land van 1300m2 natuurlijk altijd beter dan ergens de hele dag op stal!!
maar het is wel belangrijk dat je je dan echt heel goed voorbereid over hoe het zit met vergunningen en ook zorgt voor een goede gedraineerde paddock enz. , zodat je later niet voor teleurstellingen komt te staan

ik hoor wel vaker de opmerking voorbij komen 'daar zou je paard geen genoegen mee moeten nemen' of 'een paard hoort op minimaal een halve hectare weiland te staan' of 'even verder zoeken' , maar er word altijd maar vanuit gegaan dat de grote stukken weiland voor het oprapen liggen, soms is er gewoon niets anders hoe hard je ook zoekt ...ik ben ook 3 jaar aan het zoeken geweest en het beste was 2000m2 grond kopen ......ik vind zelf ook dat dat te klein is en dat paarden meer ruimte nodig hebben ....maar wat dan????

paard op een stal zetten , waar ie maar een aantal uren per dag buiten komt en in de winter helemaal niet?
paard maar verkopen omdat ie het dan in de ogen van een ander beter zou krijgen als bij mij op het kleine stuk van 2000m2, terwijl het paard in 98% van de gevallen dan vaak ook ergens op een stal terecht zou komen??

vaak als je je paard koopt is de situatie heel anders als soms een aantal jaren later .....
omstandigheden veranderen nou eenmaal .... zo is het leven ....net als bij TS dat haar ouders het nu rustiger aan willen gaan doen en zij dus iets anders moet gaan bedenken, en je probeert dan naar eer en geweten het beste voor je paard te vinden!!

ik heb ook 2 jaar lang bij grote toeval een weiland van een halve hectare kunnen huren met 3 stallen en een mega grote paddock ...ideaal!! perfect voor 2 paardjes, maar niet alle situaties zijn voor altijd , dus dat was deze ook niet, ik moest weg omdat ze er gingen bouwen.....
en dan ben ik van mening dat een klein stuk land met een goede droge paddock en goede schuilgelegenheid en goede verzorging en onbeperkt hooi uit slowfeeders voor de bezigheid nog altijd 100 x beter is dan dik 22 uur op stal!
en inderdaad bij gebrek aan beter zal dan niet alleen jijzelf maar ook je paard daar genoegen mee moeten nemen als er echt geen andere oplossing is!!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:38

zuzu schreef:
ik las dat TS gewoon werkt en vriend chronisch ziek is ....onderschat aub niet het werk wat erin gaat zitten ....
als je al het werk bij elkaar optelt : hooi halen - mest opruimen - mest wegbrengen - weides onderhouden - zandpaddocks bijhouden - voeren - stal schoonmaken - stenen paddock aanleggen - omheining aanleggen en bijhouden - eventueel schuilstal bouwen/neerzetten - vooral in de winter is het zwaar met sneeuw ruimen en water slepen als de leidingen bevroren zijn enz. enz.,enz.
dan kom je soms maar 10% van de tijd daadwerkelijk aan je paard zelf toe
er is nooit een dag dat je kan zeggen , nu even niet of ik ben ziek of eens lekker op vakantie

Hier ben ik het helemaal mee eens... :D

zuzu schreef:
en dan ben ik van mening dat een klein stuk land met een goede droge paddock en goede schuilgelegenheid en goede verzorging en onbeperkt hooi uit slowfeeders voor de bezigheid nog altijd 100 x beter is dan dik 22 uur op stal!
en inderdaad bij gebrek aan beter zal dan niet alleen jijzelf maar ook je paard daar genoegen mee moeten nemen als er echt geen andere oplossing is!!

Absoluut! :j :D

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:39

180 euro hooi per maand? Wij zijn nog geen 50 euro per maand aan hooi kwijt voor een paard en een shet :=

Stro alleen in de winter want 's zomers doen we de stal dicht (genoeg bomen om in de schaduw te staan). Stro kopen we direct vanaf het land bij een boer voor 1,25 per stuk, 120 of 130 pakken per jaar.

Wat werk betreft vond ik het reuze meevallen. 's Morgens voeren en stal uitmesten deed ik voordat ik naar mijn werk ging.
's Avonds alleen voeren en eventueel nog rijden.

Tegenwoordig doet mijn vader de paarden en die gaat alleen 's morgens (het zijn nu enkel grasmaaiers wordt niet meer op gereden) en dan krijgen ze genoeg hooi om de hele dag en nacht mee vooruit te kunnen. Buurman die direct langs de stal woont houdt trouwens wel een oogje in het zeil en de boer die de varkensstal er naast huurt ook.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:59

ik heb een tinker en een shet en die eten gemiddeld 22 kg hooi per dag ...ca 1 kleine baal, die kosten 6 euro per stuk
30 balen x 6 euro= helaas 180 euro

stro benik niet aan begonnen in mijn schuilstal, want dan moest ik elke dag de stal leeghalen en dan heb je zo enorm veel afval wat ik nergens anders kwijt kan dan naar de gemmentestort brengen en dan betaal je dik 30 euro per karretje afval :oo

dus dat is dan een afweging die je maakr ...het scheelt tijd, werk en geld

ik ben elke ochtend wel een uurtje of 2 bezig ...waterbak schoonmaken en vullen - volle kruiwagen mest uit de paddock en stal opruimen - 50 m2 paddock en stal aanvegen - kuilen en bulten uit de zandpaddock glad harken - dik 20 kg hooi uit elkaar pluizen en in de slowfeeders doen ( uitpluizen omdat er nogal wat afval en zand en kluiten en dergelijke inzitten) en dan mijn kippen en eenden eten en drinken geven
en in de avond ga ik dan nog een keer voeren en alles nakijken of er van alles genoeg is voor de nacht en dan poets ik de paarden meestal of wat kroelen
(waarschijnlijk gaat erbij mij wel iets meer tijd inzitten omdat ik chronisch ziek ben , dus mijn werktempo is wel iets lager als bij een ander)

en in het voorjaar en de zomer en najaar zijn we altijd bezig met werkzaamheden op de wei ....dingen verbeteren of aanpassen
maar dat zijn voorlopig de afgelopen 2 jaar de meese klussen geweest en op een gegeven moment is alles dan ook wel een keerklaar ( hoop ik)
dus zoals palen slaan om nog een wei doormidden te delen ...zandpaddock aanleggen ....stenen paddock aanleggen ...water aanleggen ...stroom en verlichting aanleggen .... parkeerplaats straten ...hooiopslag maken ...extra groot afdak voor de schuilstal maken...regelmatig onkruid uit de wei halen ....weidekanten en slootkanten met de bosmaaier doen elke week ....bomen elk jaar snoeien

en zo vergeet ik vast nog wel een hoop dingen die komen kijken bij een eigen weiland ....en dan zijn wij ook nog behoorlijk pietje precies en alles moet er bij ons altijd erg netjes uitzien ...want je kan er natuurlijk ook iets makkelijker overdenken en gewoon wat palen erin slaan en gewoon wat zand laten storten zonder uit te graven en wat tegels neerleggen zonder uitgraven en dikke laag zand eronder en zonder aantrillen en ook niet elke dag je paddock vegen en ook niet elke dag de mest uit je paddock halen ....zo zie je het bij meerdere weides en dan hou je inderdaad meer tijd over voor het rijden met je paard.....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:09

22 kilo per dag :oo Daar doen die van mij (met zijn drieën) 3 dagen over.....
Dat is wel erg veel ruwvoer, imo veel te veel voor 2 paarden per dag. Dat hoef ik mijn Fries en Haf niet te geven per dag, dan zijn ze binnen een maand ontploft. Wij geven ook 2 keer per dag stro om te knabbelen. Wel (relatief goedkoop) tijdverdrijf, en ze worden er niet dik van.

Daarbij, als je grote balen hooi koopt is het omgerekend goedkoper dan kleine baaltjes. Is even wat meer werk, maar je moet er wat voor over hebben.

@ zuzu: als het plekje op de foto's in je profiel het desbetreffende landje en bestrate plaats is waar je het over had, dat ziet er wel heel goed uit. Mss kan TS daar ideeën uit opdoen....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:18

Nou twee uur per keer ben ik niet bezig hoor; ik probeer het telkens in een uur te doen en dat lukt steeds nét niet... maar dan heb ik ook 11 ponies gevoerd en 4 stallen gemest. Maarja ik werk dus het móet wel snel anders gaat het van mijn slaaptijd af hahaha. Dus is ook niet altijd even netjes, ik ben niet zo'n type wat de kruiwagens elke keer sopt oid. Nu (winter) duurt het langer omdat ik met emmertjes moet lopen ipv kraan aanzetten... maar dat is ook geen half uur werk.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:18

22 kilo vind ik ook erg veel! Die van mij krijgen de helft. Ik heb balen hooi van 20 kg en ze krijgen een halve baal per dag. Soms is dat nog niet eens op en ze knabbelen inderdaad ook wat van het stro. Waarom moet je bij stro iedere dag de stal leeghalen? Wij doen alleen de mest er iedere dag uit en 1x per week de natte plekken. Dan gaat er ongeveer 1,5 pak stro in en door de week wordt er ook nog 1,5 pak bijgestrooid. Onze stal (6 x 5 m) ligt half vol met stro en op die manier nemen ze ook nauwelijks iets mee naar buiten.

Mest in de paddock doen we in de zomer dagelijks maar in de winter maar 1x per week omdat het dan 's morgens en 's avonds donker is. Ik denk dat mijn vader nu nog geen half uur per dag met de paarden bezig is. In het weekend misschien een goed uur omdat de stal dan ook moet.

Weiland en omheining hoeven we zelden wat aan te doen. Harken heb ik in de 9 jaar dat we daar staan echt nog nooit gedaan en toch ligt de grond er netjes bij hoor. Oke nu is het voorste deel richting stal wel een modderpoel maar achterin de paddock is het helemaal droog.
Mest ophalen gebeurt 1x per jaar (april). Ik heb het geluk dat een oom van mij boer is en het graag met zijn koeien- en varkensmest mengt dus hij haalt het gratis op.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:30

foto in mijn profiel was van de vorige stek

ik moest elke dag de stalleeghalen omdat de mannen als er stro in ligt alleen nog maar in de stal mesten en piesen en het dan elke dag 1 grote vieze omgewoelde natte stinkende bende was ;)
dus nu mogen de mannen gewoon lekker in de zandpaddock gaan liggen en dat vinden ze prima ...kunnen ze ook uit de wind liggen als ze willen...

ze krijgen momenteel zoveel hooi omdat ze voorheen op 20 kg graszaad hebben gestaan het afgelopen jaar en mijn tinker nu zo langzaam aan 50 kg was afgevallen , dus ben nu overgegaan op weidehooi
op mijn vorige stek met een halve hectare weiland kregen ze ook 20 kg graszaadhooi op een dag en zijn nooit echt moddervet geweest ....nu ze geen gras hebben en ook geen krachtvoer krijgen hebben die van mij gewoon behoefte aan 20 kg hooi en als ze daarbehoefte aan hebben en er niet al te dik van worden mogen ze dat van mij best hebben ...zeker in de winter ...van de zomer zullen ze best wat minder ehoefte aan zoveel hooi hebben
( merk trouwens wel steeds vaker nu ik over ben op weidehooi dat er in de ochtend regelmatig nog dik 6 kg hooi over is, ze eten niet altijd alles tot de kruimel op ;) )

zand harken doe ik omdat de grote zandpaddock pas in september is aangelegd en de kleine zandpaddock pas sinds een week in werking is ...zandlaag is dik 30 cm diep en erg rul nog en dan graven ze er behoorlijk in en als je niet uitkijkt ligt er anders na een tijdje de helft meer aan de ene kant als aan de andere kant ;)
de grote zandpaddock is na een najaar regen mooi ingeregend en een mooie egale 'plaat' geworden dus daar heb ik nu geen omkijken meer naar