Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
randalinpony schreef:Hondenmensen hoeven natuurlijk totaal geen kijk op paarden te hebben Russel.
.
Polly schreef:bij de buren hebben we ze zien staan maar dat was imo ook wel terecht
paarden staan daar 24/7 buiten in 'paddocks' van ong. 3x6 met een verhard stuk van 2x2 en in de blub zakken ze tot de sprong weg. In weer en wind buiten dus zonder mogelijkheid om te bewegen.
Toen er ook nog een besmettelijke ziekte bleek te heersen en ze met die paarden gewoon buitenreden langs andere paarden om ze toch beweging te geven heeft iemand op de buurt aan de bel getrokken.
Ze zijn daar met heel wat man geweest maar er was daar ook wel meer loos (op de details ga ik hier liever niet in) want de milieuinspectie stond er ook bij...
Toralone schreef:Polly schreef:bij de buren hebben we ze zien staan maar dat was imo ook wel terecht
paarden staan daar 24/7 buiten in 'paddocks' van ong. 3x6 met een verhard stuk van 2x2 en in de blub zakken ze tot de sprong weg. In weer en wind buiten dus zonder mogelijkheid om te bewegen.
Toen er ook nog een besmettelijke ziekte bleek te heersen en ze met die paarden gewoon buitenreden langs andere paarden om ze toch beweging te geven heeft iemand op de buurt aan de bel getrokken.
Ze zijn daar met heel wat man geweest maar er was daar ook wel meer loos (op de details ga ik hier liever niet in) want de milieuinspectie stond er ook bij...
Weet waar je het over hebt voor je met modder gaat gooien.
Alle pony's staan in modder, ook bij onze buren(wie klaagt over het tuintje van een ander, ziet zijn eigen tuintje niet...............). Die hebben ook al bezoek gehad, en blijkbaar vinden die dat iedereen bezoek moet krijgen. Wij hebben de AID, milieu politie, gemeente én orde en handhaving gehad, alles is eigenlijk goed. Mest moet weg binnen 1 week, is nu bijna klaar. Paarden mogen niet van de grond eten, maar dit hou je niet tegen. Zelfs met hooinetten en ruiven, ze morsen en eten alsnog van de grond.
Met enorm slecht weer (zoals die westerstorm laatst enzo) gaan alle paarden naar binnen. Mijn paard krijgt dikke benen van stal, maar nu, vanwege mok, gaat ze toch naar binnen. Shets blijven buiten en horen buiten (was ook de AID met me eens). En omdat de paarden op een stuk van 3x6 verhard kunnen staan, is alles eigenlijk in orde, behalve voorgenoemde.
Aan modder kun je niets doen, quote van de AID.
En over de ziekte, droes is idd besmettelijk, maar gaat ook vanzelf over. Adviezen van 3 DA: mag wel de weg op, mijd andere paarden, word verspreid via aanraking en via de klieren, NIET door de lucht, dus de paarden in kwestie mochten gewoon de weg op. Vind het wel jammer dat er een hoop poeha word gemaakt doordat mensen er eigenlijk net te kort van weten
monique65 schreef:Toralone schreef:
Weet waar je het over hebt voor je met modder gaat gooien.
Alle pony's staan in modder, ook bij onze buren(wie klaagt over het tuintje van een ander, ziet zijn eigen tuintje niet...............). Die hebben ook al bezoek gehad, en blijkbaar vinden die dat iedereen bezoek moet krijgen. Wij hebben de AID, milieu politie, gemeente én orde en handhaving gehad, alles is eigenlijk goed. Mest moet weg binnen 1 week, is nu bijna klaar. Paarden mogen niet van de grond eten, maar dit hou je niet tegen. Zelfs met hooinetten en ruiven, ze morsen en eten alsnog van de grond.
Met enorm slecht weer (zoals die westerstorm laatst enzo) gaan alle paarden naar binnen. Mijn paard krijgt dikke benen van stal, maar nu, vanwege mok, gaat ze toch naar binnen. Shets blijven buiten en horen buiten (was ook de AID met me eens). En omdat de paarden op een stuk van 3x6 verhard kunnen staan, is alles eigenlijk in orde, behalve voorgenoemde.
Aan modder kun je niets doen, quote van de AID.
En over de ziekte, droes is idd besmettelijk, maar gaat ook vanzelf over. Adviezen van 3 DA: mag wel de weg op, mijd andere paarden, word verspreid via aanraking en via de klieren, NIET door de lucht, dus de paarden in kwestie mochten gewoon de weg op. Vind het wel jammer dat er een hoop poeha word gemaakt doordat mensen er eigenlijk net te kort van weten
Bij jullie buren staan de pony's ook in de modder, dat klopt! Alleen hebben de 2 minishetlandpony's daar een stuk van 30x20 meter (!), een schuilhok van 3x6 meter én gaan ze 'snachts naar binnen waar ze in een dik pak stro warm en droog staan en een lekkere pluk hooi krijgen. Wel een klein verschil volgens mij. Verder kan ik je mededelen dat er daar zeker géén AID of wat dan ook is geweest, dus ik heb geen idee hoe je daar aan komt?
De "poeha" over droes zoals jij het noemt is zeker niet voor niets. Aan droes gaan nog steeds paarden dood en als er een groot aantal paarden in een (veel te) kleine ruimte staan, is de besmetting snel een feit! Een buitenrit maken is inderdaad niet verboden, maar ieder weldenkend (paarden)mens zou dat niet moeten doen. Waarom het risico lopen op besmetting van een ander paard?
Maar sommige mensen denken kennelijk alle wijsheid in pacht te hebben en doen gewoon waar ze zelf zin in hebben, jammer voor de paardjes
teddy_28 schreef:Erg jammer dat er echt zo'n poeha over droes wordt gemaakt er zijn stallen die het niet eens melden dat ze het hebben, Om dus dit soort dingen te voorkomen. Natuurlijk gaan er paarden aan dood ! mensen gaan ook dood aan een griep. Zoek eens op google naar droes en naar die griep dan zie je de meest extreme dingen. Zelf hebben wij ook droes gehad met ongeveer 1 a 2 weken was het weer over en heb er eigenlijk niet eens veel van gemerkt!! hebben ook gewoon met de paarden gereden die het hadden! niets aan de hand. En tja wat modder betreft ik denk dat iedereen daar last van heeft op het moment. onze paarden staan ook gewoon buiten en ja ook in de avond als het weer het toe laat maar met de temperaturen van deze winter gaan ze alleen naar binnen als het echt hagelt of hard regend. we hebben een paddock van 12x6 met een haag voor de ergste wind en ook nog een stuk van 3x4 verharde ondergrond. ze kiezen er zelf voor om in de modder te gaan staan. Gewoon lekker de lente afwachten dan 1 week droog en niets meer aan de hand
Toralone schreef:Sorry, ik moet me corrigeren: de paddocks zijn 6x12m, met een verhard stuk van 3x6, volgens de AID gewoon prima, omdat de haag genoeg wind vangt.
Onze paarden staan altijd vrolijk, en ondanks dat het misschien 'te klein' is volgens enkele buren die het beter denken te weten, er zijn stallen waar de paarden overdag niet de verplichte 4 uur buiten komen, en die inderdaad hun mond houden als ze droes hebben.
Tja, wat heb je dan liever? Er zijn 2 puntjes waar we wat aan moesten doen, wat we nu doen, en verder was alles goed. Dus kom maar op dan, met je 144, red een dier!
Heb liever dat ze komen en wat aan te merken hebben, dan weet je tenminste wat. En vreemd genoeg vinden de pensionners bij ons het erg gezellig en leuk, ookal is de situatie niet ideaal, maarja, daar is de prijs dan ook naar.
En wat betreft 'beter een goede buur dan een verre vriend': als je zo'n zorgen maakt om droes, blijf dan op je erf, ipv op 3m afstand komen van de paarden die het zouden moeten hebben. Dan neem je alle voorzorgsmaatregelen. En betreft het bezoek, dat komt van de AID, dus als ik lieg, lieg ik in zijn naam, maar we kunnen hem wel vragen of hij even langs wil komen hoor, dan moeten jullie shetjes ook op een andere manier gevoerd worden. Want alles is verder toch perfect bij jullie? :/
randalinpony schreef:lifeofmarit schreef:Wij!
Hebben een zandstukje met schuilstal en 2 weilandjes van ong 30 bij 30.
zandstuk is nu helemaal blubber, willen van het lente gaan draineren. Op het weiland valt het nog mee, maar vooral bij het hek is het drek.
Naja, mijn vader werd gebeld door DP, want ze hadden melding gehad dat onze paarden in de blub staan.
Hij is er langs geweest, heeft even gekeken en vond dat ze het prima hadden. Hij zal t wel in de gaten houden zie die
Nou das toch netjes gereageerd dan van die man.
@Polly: maar de paarden waar jij het over hebt, hebben dus geen enkele beschutting en geen andere plaats om droog te liggen dan dat verharde stukje?