Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

purple

Re: Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:36

Vorige week is er bij ons ook de AID geweest en de dag erna de politie, de AID kwam omdat de paarden in de modder staan en de politie omdat er een paard zou staan met een zeer been. De paarden staan overdag in paddocks, ongeveer een derde is verhard en het andere deel is inderdaad modder. De Shetlanders, een paard van de eigenaresse en mijn pony blijven sowieso buiten (als het rot weer is gaan ze wel naar binnen), omdat het paard hele dikke benen krijgt van op stal staan en mijn pony kan er niet tegen, die wordt er echt ongelukkig van en wordt gevaarlijk. En er is geen paard op stal met een zeer been? Er is dus misschien gewoon iemand aan het zieken...
Vandaag kwamen de eigenaren naar stal, stond er een auto van orde en handhaving en AID, en de mensen liepen al op het erf. Ze waren binnen geweest en ook al boven en in kasten gekeken, boven is een 'kantine' en dat blijkt dus niet te mogen.
Ohja de meneer van de AID zei de eerste keer dat paarden niet van de grond mogen eten, maar van hoog? Wat voor intelligent persoon hebben ze naar ons toe gestuurd, hij had blijkbaar genoeg verstand van paarden...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 13:46

Bedankt voor je bericht purple.
Zijn er verder nog maatregelen opgelegd aan de staleigenaar?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:03

Niet echt, de paarden moeten naar binnen, maar die van mij blijft buiten zolang ze niet weg waait of spoelt. Als het echt vies weer is, gaan de paarden gewoon naar binnen, maar dan is die van mij echt niet te genieten, oren naar achter, naar sommige mensen dreigen te bijten, maar als ze buiten staat, is ze vriendelijk tegen iedereen. Het hooi doen ze nu in manden/kratten en we waren al bezig met tegels halen om de verharde delen in de paddocks te vergroten.
De eigenaren zitten pas net op de lokatie en zijn al een heel eind met alles voor elkaar maken, maar er zijn wat tegenslagen geweest, waardoor het even stil heeft gelegen. Hoe de paarden nu staan is niet echt ideal, de paddocks zijn 12 bij 5 ongeveer en de voorste 3 meter is bestraat, daarachter waren houtsnippers, maar de vorige huurder heeft de bagger uit alle sloten om het perceel heen daar gedumpt, dus is het nu ook gewoon heel snel nat. Verder worden de paarden goed verzorgt, 2x krachttoer, 4x ruwvoer en lucerne en hebben toegang tot water. Er zijn wel zieligere gevallen, ik heb het idee dat steeds meer mensen vinden dat een paard op stal hoort ofzo.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:06

ja dit soort situaties krijg je, iedereen zonder verstand gaat 144 bellen.
En iedere klacht moet natuurlijk serieus behandeld worden.

rosantjuh_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:11

Hier hebben we ze ook al meerdere keren op het erf gehad.
Met al die regen is het niet zo raar dat de bak niet helemaal droog is.
Maar elke keer weer omdat de paarden in het water staan.
Dan vergeten ze dat ze wel onbeperkt hooi hebben en snachts binnen staan.

Heb ook al gezegd tegen ze jullie willen ze minimaal zo veel uur buiten hebben staan.
Dan staan ze dat is het weer niet goed.
Ben het een beetje zat aan het worden maar alle bakken hier in de buurt zijn nat.
Heb hun nu al 5 keer op het erf gehad elke keer weer het zelfde uitleggen

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:37

zo 5 keer op stal hebben gehad.
Zo zie je maar dat ze van elkaar niet weten waar ze geweest zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:44

randalinpony schreef:
Hondenmensen hoeven natuurlijk totaal geen kijk op paarden te hebben Russel.
.

ik heb het ook over hondengeleiders en dat is wat anders...heeft niets met paarden te maken..of dierenpolitie.

Dat jij andere berichten wilt, kan ik wel begrijpen, maar ik zou het jammer vinden als het weer het zoveelste stemmingmakerij topic dat anti politie moet berichten...

Jarenlang roepen we moord en brand en nu gaan ze eindelijk die logge molen in beweging zetten, is iedereen zonder de specifieke situaties te kennen over de emmer.

Als er wordt gebeld naar de DB komt er niemand, doet er niemand wat en als de politie gebeld wordt dan komen ze wel en hebben ze een norm waar ze naar gaan handelen...maar dat is natuurlijk ook niet goed.

Het is extreem nat geweest de afgelopen weken, ik vind het niet zo verwonderlijk hoor dat er mensen zijn met ongewenst bezoek...de natte paddocks die er elke winter zijn, zijn bekende plaatjes, maar zoals het afgelopen weken was.......wij hebben zelf een dompelpomp moeten zetten op het stuk waar onze rollen staan, anders moesten we met onze kruiwagen met hooi door een vijver waden.......wat eigenlijk dus gewoon een stuk wei is....ben al een paar keer mijn laarzen verloren :D onder het lopen zo zuigt die vieze bende.....zou er ook mijn paarden niet in willen hebben omdat het oer slecht is voor de pezen............!

Rosantjuh, jouw paarden gaan s'nachts naar binnen, dat checken ze even...de meldingen worden natuurlijk altijd overdreven anders gaan ze niet kijken...maar er staan ook paarden 24 uur in het water, kunnen dus niet liggen, drinken wellicht uit de modderpoel waar mest in ligt en krijgen weke hoeven die gaan rotten....

Er zal zeker wel een regelgeving gaan komen en dat gaat heus wel in overleg met dierenartsen...want al die plaatsen waar iedereen verdrietig van wordt die worden nu ook bezocht en daar wordt nu eindelijk tegen opgetreden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:27

Hier spraken ze er 2 jaar geleden schijnbaar wel in het dorp schande over dat de ponies hier in de bagger liepen....maar nooit iemand aan de deur gehad. Van mij had het gemogen hoor :j

Ik vind het wel goed , er staan toch op te veel plekken te veel paarden op een toch wat trieste manier te glibberen in de diepe bagger , vies hooi tussen zand en modder vandaan te plukken , op vieze , gore en te kleine paddocks.....

Het is leuker voor een paard om overdag op zo'n postzegel buiten te staan tussen andere postzegels met paarden er op , dan dat ze de hele dag opgehokt worden.

Maar eerlijk gezegd word ik er ook verdrietig van om dat zo te zien staan , die stumperds op hun modderige postzegel zonder schuilgelegenheid of ruimte om fatsoenlijk de benen te strekken , of soms zelfs zonder hooi....echt paardwaardig kun je dat niet noemen dus ik kan me er wel iets bij voorstellen dat dat de aandacht trekt :=

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:05

Polly schreef:
bij de buren hebben we ze zien staan maar dat was imo ook wel terecht :o

paarden staan daar 24/7 buiten in 'paddocks' van ong. 3x6 met een verhard stuk van 2x2 en in de blub zakken ze tot de sprong weg. In weer en wind buiten dus zonder mogelijkheid om te bewegen.
Toen er ook nog een besmettelijke ziekte bleek te heersen en ze met die paarden gewoon buitenreden langs andere paarden om ze toch beweging te geven heeft iemand op de buurt aan de bel getrokken.
Ze zijn daar met heel wat man geweest maar er was daar ook wel meer loos (op de details ga ik hier liever niet in) want de milieuinspectie stond er ook bij...

Weet waar je het over hebt voor je met modder gaat gooien.

Alle pony's staan in modder, ook bij onze buren(wie klaagt over het tuintje van een ander, ziet zijn eigen tuintje niet...............). Die hebben ook al bezoek gehad, en blijkbaar vinden die dat iedereen bezoek moet krijgen. Wij hebben de AID, milieu politie, gemeente én orde en handhaving gehad, alles is eigenlijk goed. Mest moet weg binnen 1 week, is nu bijna klaar. Paarden mogen niet van de grond eten, maar dit hou je niet tegen. Zelfs met hooinetten en ruiven, ze morsen en eten alsnog van de grond.
Met enorm slecht weer (zoals die westerstorm laatst enzo) gaan alle paarden naar binnen. Mijn paard krijgt dikke benen van stal, maar nu, vanwege mok, gaat ze toch naar binnen. Shets blijven buiten en horen buiten (was ook de AID met me eens). En omdat de paarden op een stuk van 3x6 verhard kunnen staan, is alles eigenlijk in orde, behalve voorgenoemde.

Aan modder kun je niets doen, quote van de AID.

En over de ziekte, droes is idd besmettelijk, maar gaat ook vanzelf over. Adviezen van 3 DA: mag wel de weg op, mijd andere paarden, word verspreid via aanraking en via de klieren, NIET door de lucht, dus de paarden in kwestie mochten gewoon de weg op. Vind het wel jammer dat er een hoop poeha word gemaakt doordat mensen er eigenlijk net te kort van weten :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:46

3 x 6 is bijna stalformaat...dus echt buiten is dat ook weer niet...en dan in de modder, krijg je dikke benen van, want beweging krijg je niet op 3 x 6...vind het dus wel terecht...in zo een situatie doe ik mijn paarden luchten voor 2 uurtjes en elke dag beweging krijgen, maar feitelijk vind ik het sowieso geen paarden omgeving...paddocks van 3 x 6, dat daar paarden mogen staan vind ik al bijzonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:47

Ze doen moeilijk over een beetje nat zand, maar die ene hond die in die duinen is gevonden laten ze liggen? (Was topic over)
8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:49

Beetje nat zand??? weet jij wat modder is? Ik nodig je uit hier even over mijn padje te gaan lopen.. :D nou ja lopen...we zullen de traktor even paraat zetten om je er uit te trekken....enne is geen zand hoor, is klei... :+

monique65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:09

Toralone schreef:
Polly schreef:
bij de buren hebben we ze zien staan maar dat was imo ook wel terecht :o

paarden staan daar 24/7 buiten in 'paddocks' van ong. 3x6 met een verhard stuk van 2x2 en in de blub zakken ze tot de sprong weg. In weer en wind buiten dus zonder mogelijkheid om te bewegen.
Toen er ook nog een besmettelijke ziekte bleek te heersen en ze met die paarden gewoon buitenreden langs andere paarden om ze toch beweging te geven heeft iemand op de buurt aan de bel getrokken.
Ze zijn daar met heel wat man geweest maar er was daar ook wel meer loos (op de details ga ik hier liever niet in) want de milieuinspectie stond er ook bij...

Alle pony's staan in modder, ook bij onze buren(wie klaagt over het tuintje van een ander, ziet zijn eigen tuintje niet...............). Die hebben ook al bezoek gehad, en blijkbaar vinden die dat iedereen bezoek moet krijgen. Wij hebben de AID, milieu politie, gemeente én orde en handhaving gehad, alles is eigenlijk goed. Mest moet weg binnen 1 week, is nu bijna klaar. Paarden mogen niet van de grond eten, maar dit hou je niet tegen. Zelfs met hooinetten en ruiven, ze morsen en eten alsnog van de grond.
Met enorm slecht weer (zoals die westerstorm laatst enzo) gaan alle paarden naar binnen. Mijn paard krijgt dikke benen van stal, maar nu, vanwege mok, gaat ze toch naar binnen. Shets blijven buiten en horen buiten (was ook de AID met me eens). En omdat de paarden op een stuk van 3x6 verhard kunnen staan, is alles eigenlijk in orde, behalve voorgenoemde.

En over de ziekte, droes is idd besmettelijk, maar gaat ook vanzelf over. Adviezen van 3 DA: mag wel de weg op, mijd andere paarden, word verspreid via aanraking en via de klieren, NIET door de lucht, dus de paarden in kwestie mochten gewoon de weg op. Vind het wel jammer dat er een hoop poeha word gemaakt doordat mensen er eigenlijk net te kort van weten :(

Bij jullie buren staan de pony's ook in de modder, dat klopt! Alleen hebben de 2 minishetlandpony's daar een stuk van 30x20 meter (!), een schuilhok van 3x6 meter én gaan ze 'snachts naar binnen waar ze in een dik pak stro warm en droog staan en een lekkere pluk hooi krijgen. Wel een klein verschil volgens mij. Verder kan ik je mededelen dat er daar zeker géén AID of wat dan ook is geweest, dus ik heb geen idee hoe je daar aan komt?

De "poeha" over droes zoals jij het noemt is zeker niet voor niets. Aan droes gaan nog steeds paarden dood en als er een groot aantal paarden in een (veel te) kleine ruimte staan, is de besmetting snel een feit! Een buitenrit maken is inderdaad niet verboden, maar ieder weldenkend (paarden)mens zou dat niet moeten doen. Waarom het risico lopen op besmetting van een ander paard?

Maar sommige mensen denken kennelijk alle wijsheid in pacht te hebben en doen gewoon waar ze zelf zin in hebben, jammer voor de paardjes :?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:36

monique65 schreef:
Toralone schreef:

Bij jullie buren staan de pony's ook in de modder, dat klopt! Alleen hebben de 2 minishetlandpony's daar een stuk van 30x20 meter (!), een schuilhok van 3x6 meter én gaan ze 'snachts naar binnen waar ze in een dik pak stro warm en droog staan en een lekkere pluk hooi krijgen. Wel een klein verschil volgens mij. Verder kan ik je mededelen dat er daar zeker géén AID of wat dan ook is geweest, dus ik heb geen idee hoe je daar aan komt?

De "poeha" over droes zoals jij het noemt is zeker niet voor niets. Aan droes gaan nog steeds paarden dood en als er een groot aantal paarden in een (veel te) kleine ruimte staan, is de besmetting snel een feit! Een buitenrit maken is inderdaad niet verboden, maar ieder weldenkend (paarden)mens zou dat niet moeten doen. Waarom het risico lopen op besmetting van een ander paard?

Maar sommige mensen denken kennelijk alle wijsheid in pacht te hebben en doen gewoon waar ze zelf zin in hebben, jammer voor de paardjes :?

_/-\o_ je neemt me de woorden uit de mond.

teddy_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:05

Erg jammer dat er echt zo'n poeha over droes wordt gemaakt er zijn stallen die het niet eens melden dat ze het hebben, Om dus dit soort dingen te voorkomen. Natuurlijk gaan er paarden aan dood ! mensen gaan ook dood aan een griep. Zoek eens op google naar droes en naar die griep dan zie je de meest extreme dingen. Zelf hebben wij ook droes gehad met ongeveer 1 a 2 weken was het weer over en heb er eigenlijk niet eens veel van gemerkt!! hebben ook gewoon met de paarden gereden die het hadden! niets aan de hand. En tja wat modder betreft ik denk dat iedereen daar last van heeft op het moment. onze paarden staan ook gewoon buiten en ja ook in de avond als het weer het toe laat maar met de temperaturen van deze winter gaan ze alleen naar binnen als het echt hagelt of hard regend. we hebben een paddock van 12x6 met een haag voor de ergste wind en ook nog een stuk van 3x4 verharde ondergrond. ze kiezen er zelf voor om in de modder te gaan staan. Gewoon lekker de lente afwachten dan 1 week droog en niets meer aan de hand +:)+

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:29

Sorry, ik moet me corrigeren: de paddocks zijn 6x12m, met een verhard stuk van 3x6, volgens de AID gewoon prima, omdat de haag genoeg wind vangt.
Onze paarden staan altijd vrolijk, en ondanks dat het misschien 'te klein' is volgens enkele buren die het beter denken te weten, er zijn stallen waar de paarden overdag niet de verplichte 4 uur buiten komen, en die inderdaad hun mond houden als ze droes hebben.
Tja, wat heb je dan liever? Er zijn 2 puntjes waar we wat aan moesten doen, wat we nu doen, en verder was alles goed. Dus kom maar op dan, met je 144, red een dier!

Heb liever dat ze komen en wat aan te merken hebben, dan weet je tenminste wat. En vreemd genoeg vinden de pensionners bij ons het erg gezellig en leuk, ookal is de situatie niet ideaal, maarja, daar is de prijs dan ook naar.

En wat betreft 'beter een goede buur dan een verre vriend': als je zo'n zorgen maakt om droes, blijf dan op je erf, ipv op 3m afstand komen van de paarden die het zouden moeten hebben. Dan neem je alle voorzorgsmaatregelen. En betreft het bezoek, dat komt van de AID, dus als ik lieg, lieg ik in zijn naam, maar we kunnen hem wel vragen of hij even langs wil komen hoor, dan moeten jullie shetjes ook op een andere manier gevoerd worden. Want alles is verder toch perfect bij jullie? :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 08:46

teddy_28 schreef:
Erg jammer dat er echt zo'n poeha over droes wordt gemaakt er zijn stallen die het niet eens melden dat ze het hebben, Om dus dit soort dingen te voorkomen. Natuurlijk gaan er paarden aan dood ! mensen gaan ook dood aan een griep. Zoek eens op google naar droes en naar die griep dan zie je de meest extreme dingen. Zelf hebben wij ook droes gehad met ongeveer 1 a 2 weken was het weer over en heb er eigenlijk niet eens veel van gemerkt!! hebben ook gewoon met de paarden gereden die het hadden! niets aan de hand. En tja wat modder betreft ik denk dat iedereen daar last van heeft op het moment. onze paarden staan ook gewoon buiten en ja ook in de avond als het weer het toe laat maar met de temperaturen van deze winter gaan ze alleen naar binnen als het echt hagelt of hard regend. we hebben een paddock van 12x6 met een haag voor de ergste wind en ook nog een stuk van 3x4 verharde ondergrond. ze kiezen er zelf voor om in de modder te gaan staan. Gewoon lekker de lente afwachten dan 1 week droog en niets meer aan de hand +:)+

Goed zo! Ga zo door! Prachtige instelling, PaardEN in een paddock van 12 x 6, onze achtertuin is nog groter...... :(:) lekker gaan rijden met droes, want wat kan mij het schelen dat ik een ander paard er mee zou kunnen besmetten en ach dood, sh* it happens. En wat helemaal mooi is dat ze op een heel groot stuk van 3 x 4 verhard kunnen staan, lekker met zijn allen....geweldig. Geweldige keuze hebben ze ook.....super!! Zo hoor je paarden te houden, niets op aan te merken.

Nu moet jij je nog even afvragen waarom die achtelijke dierenpolitie toch bij jouw komt als het zo ver is....

Ik zou zeggen welkom op bokt en leerze....want wat paardenkennis is hier wel wenselijk.

monique65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:21

Toralone schreef:
Sorry, ik moet me corrigeren: de paddocks zijn 6x12m, met een verhard stuk van 3x6, volgens de AID gewoon prima, omdat de haag genoeg wind vangt.
Onze paarden staan altijd vrolijk, en ondanks dat het misschien 'te klein' is volgens enkele buren die het beter denken te weten, er zijn stallen waar de paarden overdag niet de verplichte 4 uur buiten komen, en die inderdaad hun mond houden als ze droes hebben.
Tja, wat heb je dan liever? Er zijn 2 puntjes waar we wat aan moesten doen, wat we nu doen, en verder was alles goed. Dus kom maar op dan, met je 144, red een dier!

Heb liever dat ze komen en wat aan te merken hebben, dan weet je tenminste wat. En vreemd genoeg vinden de pensionners bij ons het erg gezellig en leuk, ookal is de situatie niet ideaal, maarja, daar is de prijs dan ook naar.

En wat betreft 'beter een goede buur dan een verre vriend': als je zo'n zorgen maakt om droes, blijf dan op je erf, ipv op 3m afstand komen van de paarden die het zouden moeten hebben. Dan neem je alle voorzorgsmaatregelen. En betreft het bezoek, dat komt van de AID, dus als ik lieg, lieg ik in zijn naam, maar we kunnen hem wel vragen of hij even langs wil komen hoor, dan moeten jullie shetjes ook op een andere manier gevoerd worden. Want alles is verder toch perfect bij jullie? :/

Ik zie de paarden idd altijd STAAN, domweg omdat ze niet de ruimte hebben om een lekker te rennen of een bok te geven. Verder komen de meesten niet verder dan het gigantisch grote verharde stuk, omdat ze niet met hun voeten in de prut willen staan! Ze staan de hele dag (en avond/nacht) met hun koppies naar beneden, dat lijkt mij toch niet echt vrolijk, de stumperds. Dat is dus de reden waarom er gebeld wordt, maar kennelijk denken jullie alleen aan jezelf en niet aan de dieren!

En volgens mij hebben jullie niet zelf bij de buren gemeld dat er droes was. Er staan naast jullie én tegenover jullie mensen met paarden, maar die hebben het beiden van andere mensen moeten horen en niet van jullie! Om zeker te weten dat het verhaal ook klopte, zijn er mensen aan jullie gaan vragen tijdens jullie buitenrit of er droes was op jullie stal. Die mensen kregen meteen een bek als een hooischuur waar iedereen zich toch zo druk om maakte en toe is idd beloofd de DB te bellen, hetgeen dus ook gedaan is. Vijf minuten later kwam de vriend nog ff verhaal halen, maar droop uiteindelijk ook af. Leuke bijkomstigheid is nog dat de dame zei dat alle paarden het hadden (gehad) en de vriend zei dat er één shetje was dat droes had. Ook niet helemaal eerlijk dus???

En die dierenpolitie mag komen hoor! Ik ben ervan overtuigd dat de paarden bij ons super staan! De paarden staan minimaal 3 uur buiten in KOPPELS van 4 of 5 buiten in een bijna droge paddock van 20x40 meter. Een paard is namelijk een kuddedier en wil kunnen spelen, rennen en knabbelen aan zijn soortgenoten! En niet zielig op een modderstrook met een bestraat stukje dat nauwelijks groter is dan de boxen bij ons op stal!

En ik mag hopen dat de pensionprijs bij jullie lager is dan bij jullie buren, die hebben dan ook wel wat meer faciliteiten te bieden: een superbak om te rijden, droge paddock, trainingsmolen, ruime, schone boxen, 3,5 hectare land en voldoende te eten. Verder heeft de eigenaar van de stal meer jaren ervaring dan dat jullie oud zijn dus...... :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:29

Tja Monique, zo hoort het...maar sommige mensen willen verdienen aan paarden en vragen idd iets minder dan een echte pensionstal, en sommige mensen willen een paard, maar het kan en mag niks kosten, weten ook niets van paarden af en denken dat ze het zo goed doen....immers die andere zegt dat het zo goed is.

En daarom is iets zoals een dierenpolitie in het leven geroepen...want het buiten zijn op een postzegel in de modder is nog geen paardenverzorgstandaard...dat is bijna dierenmishandeling, maar dat kwartje moet nog vallen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:33

Mijn paard staat niet echt droog maar kan niet binnen staan,vorig jaar wel iemand van de bereden politie gezien maar die zei dat het prima was zoals ze er bij stonden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 10:05

Ten eerste: Russel, jouw reactie op mij vind ik echt beneden alle peil. Ik heb dit topic geopend om inderdaad naar aanleiding van dat andere topic, een idee te krijgen van of hier sprake is van een tendens, maar ik houd alle opties open.
Dus beperk je alsjeblieft tot feiten en ga geen invulling lopen geven, je bent nu alleen aan het stoken in dit topic.

Ten tweede: laten we NIET met modder gaan gooien in dit topic. Ook al hebben we die allemaal genoeg voorhanden. :Y)

Ik heb gevraagd of mensen hun verhalen willen onderbouwen, liefst met fotos (mag ook per PB), en ik zou ook liever verhalen uit eigen hand horen, dan verhalen over andermans buren, want zoals iemand al opmerkt, bij de buren is alles altijd slechter.

Ik zou iedereen die hier uit eerste hand kan vertellen over bezoek van de AID, ook willen vragen om fotos te plaatsen of PBén.

Wat mijn doel is, is om een inschatting te maken van hoe en waarom de nieuwbakken Dierenpolitie optreedt (hoewel de meldingen van 144 dus óók terechtkomen bij de DB en de AID, zoals dat altijd al gebeurde...)

Verder is er in mijn ogen een zeer groot verschil tussen paardeneigenaren die de dieren structureel in de bagger laten lopen, dus die nauwelijks aanpassingen doen aan hun weilanden en uitlopen, en mensen die wel degelijk alle investeringen doen om de dieren een degelijke uitloop te geven, maar die overvallen zijn deze winter door de extreme regenval, en die ook hun verantwoordelijkheid nemen nu het zo nat is.

Het verschil lijkt mij ook voor een ambtenaar waarneembaar, mijn insteek is om te kijken of dat ook daadwerkelijk wordt meegenomen in de weging van de situaties.

Nogmaals: de bedoeling is niet dat we in een dergelijk topic elkaar vast even gaan beoordelen, het gaat om de beoordeling zoals die door instanties bij eigenaren thuis gebeurt.

Dank u. ;)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:15

randalinpony schreef:
lifeofmarit schreef:
Wij! :)
Hebben een zandstukje met schuilstal en 2 weilandjes van ong 30 bij 30.
zandstuk is nu helemaal blubber, willen van het lente gaan draineren ;). Op het weiland valt het nog mee, maar vooral bij het hek is het drek.
Naja, mijn vader werd gebeld door DP, want ze hadden melding gehad dat onze paarden in de blub staan.
Hij is er langs geweest, heeft even gekeken en vond dat ze het prima hadden. Hij zal t wel in de gaten houden zie die :=

Nou das toch netjes gereageerd dan van die man. :)

@Polly: maar de paarden waar jij het over hebt, hebben dus geen enkele beschutting en geen andere plaats om droog te liggen dan dat verharde stukje?

Is het ook, maar vind het een vreemd idee dat er iemand alles in de gaten houd :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 10:27

Denk niet dat ze veel tijd hebben om het écht 'in de gaten te houden' hoor. ;)

Toralone, jou nodig ik uit om fotos van je situatie te laten zien, mag ook per PB. ;)

De opmerking dat paarden 'niet van de grond mogen eten' vind ik dan weer bijzonder vreemd, aangezien allang mét onderbouwing is aangetoond dat dat juist veel gezonder is voor paarden, ze eten op de weide doorgaans ook op de grond, er komt zo geen stof in hun ogen enz.
Het plaatsen van ruiven en netten in stallen is sowieso ongelooflijk af te raden ivm beknellingsgevaar, onderschat dat nooit!
Verder is het natuurlijk wel handig om buiten het voer in bakken en daarvoor geschikte buitenruiven aan te bieden, maar verplicht is het bij mijn weten niet. Wij hebben daarvoor wel een voorziening, omdat ze anders in het hooi gaan plassen en er meer dan de helft wordt verspild, maar dat is een verbouwd schapenvoerrekje. ;)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:01

Randalinpony, ik begrijp dat je je topic wil beperken tot het verzamelen van feiten en dat de reactie van Russel iets wat scherp overkomt, maar ik ben het indeze wel met haar eens, en ik de houding van Toralone tov haar buren discutabel vind omtrent de droes en je kunt nu eenmaal geen paarden houden op een postzegel zonder erg dik te investeren in die postzegel.

irislouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:20

Ik zou graag ook nog even reageren, ik sta namelijk in pension op de plek waar de paarden het zogenaamd zo slecht hebben. En toch zijn ik en mijn paard nog nooit ergens zo gelukkig geweest. Ik heb met mijn paard op 5 echte pensions gestaan nu en ik vond het daar allemaal niet leuk. De mensen hadden vaak een hoop commentaar op mij en mijn paard maar als ik dan vroeg om advies of hulp dan wisten zij het eigenlijk ook niet. De mensen waar ik nu sta zijn heel lief en willen mij ook echt helpen met mijn paard. Ik heb me nog nooit ergens zo welkom gevoelt. En natuurlijk staan de paarden daar op dit moment niet ideaal. De paddocks zijn idd modderig en een klein stukje is bestraat. Gelukkig hebben ze daar ook nog een longeerkraal met zand waar we met ons paard kunnen trainen en is er een stuk van 40 bij 20 afgezet waar je je paard los kan gooien. Dat stuk is wel iets modderig maar ze zakken er niet in weg. Daarbij hebben ze binnen een hele mooie ruime stal en krijgen ze genoeg te eten (dat heb ik ook nog wel eens anders meegemaakt op de echte pensionstallen). Daarbij zijn wij met ons allen hard aan het werk om het beter te maken. De mesthoop is bijna weg nu, we halen regelmatig stenen om weer verder te bestraten. We zijn hard bezig om al het modder weg te scheppen. We zijn een schuilstal voor de shetlanders aan het maken. En er komt een buitenbox voor de paarden voor welke het gewoon een straf is om binnen te staan. En wat betreft de droes? Dat was mijn schuld. Mijn shetlander heeft hiervoor op een zorgboerderij gestaan en zij hebben mij niet vertelt dat hij droes had dus ik heb hem gewoon meegenomen naar zijn nieuwe plekje zonder te weten dat hij het had opgelopen. Maar goed, mijn paarden staan daar goed. Ze zijn blij, krijgen goed te eten en voldoende beweging en veel contact met de andere paarden. En het leukste is dat hier de shetlanders overdag gewoon los op het terrein mogen lopen. Het hek gaat dan wel dicht natuurlijk! En nee, he is nog niet de perfecte plek maar dat wordt het uiteindelijk wel. Daar werken we met z'n allen heel hard voor.