Klein weiland, hoe mogelijk maken voor 2 pony's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 12:03

Zijn er nog meer mensen die niet vele grond te beschikking hebben en die misschien een foto willen plaatsen?

Vermeld graag ook even hoeveel paarden je hebt.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:21

Dit zijn de duidelijkste foto's die ik heb.
Op de voorgrond een gedeelte van de tuin waar ik vaak mijn shetje heb lopen (scheeld mij een hele hoop aan grasmaaien)
Achter waar de pony's lopen is het land.
Afbeelding

Hier in de zomer in stukken verdeeld.

Ik deel het nu in vieren. Ik heb ook een jaartje aan strookbegrazing gedaan maar dat vind ik ten kosten gaan van het land.
Afbeelding

Gedeelte van het paddock met de inloop naar stal.
Afbeelding

en de andere kant
Afbeelding

Straatje verderop heb ik nog een stukje (rond de 1000m2) land
Vorig jaar heb ik nog een stukje erbij gehad en ik heb drie stukken gehad om af te weiden.

Ik heb op het moment twee haffen en een shet lopen. Voor nov/dec heb ik nog een aanvraag maar dat wil ik nog even heel goed doornemen met de eigenaar omdat ik daarvoor niet genoeg land heb (of er moet voor die tijd een haf weggaan).
Ik heb ze niet 24/7 op het land en voer altijd nog iets bij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:44

DubbelDun schreef:
@R.X. : zorg er iig voor dat de stallen hoger liggen als de omringgende bak/weiland ivm overstromen stallen.
Als het stuk breed genoeg is zou je rondom de wei een PP-track kunnen maken. Dan krijgen ze altijd voldoende beweging en blijft de wei mooi.

:P :D Ja, Zeker goed op letten en liever te hoog dan te laag O:)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:45

joyce B schreef:
DubbelDun schreef:
@R.X. : zorg er iig voor dat de stallen hoger liggen als de omringgende bak/weiland ivm overstromen stallen.
Als het stuk breed genoeg is zou je rondom de wei een PP-track kunnen maken. Dan krijgen ze altijd voldoende beweging en blijft de wei mooi.

:P :D Ja, Zeker goed op letten en liever te hoog dan te laag O:)

:') :(:)

Dreamwish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:39

als ze een inloopstal hebben is dat toch ideaal, een klein weiland is zowieso ruimer dan een box toch. Alleen moet je ze wss wel bijvoeren.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 20:40

Wij hebben altijd ruwvoer in de stal liggen.
Daar komen (als het doorgaat!!! help a.u.b. hopen) meerdere stallen met een overkapping (we hebben besloten die groter te maken) van 3 meter ervoor.
En ook daar zou altijd ruwver inliggen.
De drinkplaats komt in de stallen natuurlijk en waarschijnlijk een drinkbak op de betonplaten, wanneer ze op de wei zijn moeten ze dus een eindje lopen om te gaan drinken, blijven ze mooi bezig.
We voeren altijd hooi en liest wat armer hooi, zijn ze ook langer bezig en zet minder aan.

Ook komen de stallen hoog genoeg te liggen, bedankt dat we er nog op geattendeerd worden.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 13:30

Vandaag gaan we voor een tweede bezichtiging en dan kunnen we eindelijk alles opmeten.
We zijn erg benieuwd en hopen dat het meevalt.
Je kan het allemaal toch moeilijk onthouden als je het maar 1 keer gezien hebt.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:34

Succes!
Vond bij ons de 2e bezichtiging toen ook echt spannend.
Je gaat nu natuurlijk alles nog secuurder bekijken en met al wat meer ideeën voor ogen van wat je zelf wilt ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:45

R.X. : klinkt als ene prima plan toch zo ? Voor een A en een C heb je dan zat ruimte die bovendien ideaal ingericht is zoals je het nu voor ogen hebt +:)+

Fiero6 : bij jou vind ik de oppervlakte van de wei wel HEEL erg magertjes hoor....

Dat zijn leuke oppervlaktes voor wat geitjes , maar als er op een gegeven moment 2 Fjorden moeten komen te staan.... dan is het gras alleen maar voldoende voor een uurtje per dag grazen ofzo :P

Misschien is dat wel wat je wilt hoor , dat kan natuurlijk ook :j

Maar van echt weidegang / lekker kunnen grazen is dan heel weinig sprake.

Meestal moet je dan toch wel uit gaan van een halve hectare om een beetje leuk gras te hebben waar ze enkele maanden per jaar van kunnen leven :)
Hier hebben enkele jaren een Haf en Shet op een halve hectare gestaan en dat ging nèt...en dan alleen in de zomer met groeizaam weer :=

Wel fijn dat je dat bakje er bij hebt want daar zul je heel veel gebruik van moeten maken ben ik bang , als je nog een fatsoenlijk er bij liggend stukje gras over wilt houden.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:55

Heel veel succes vandaag met je bezichtiging.
Grappig dat het bij mij in de buurt is.
In het begin vroeg je of het handig was om de bak naast de stallen te maken.
ik sta nu op een stalling die dat ook hebben en aan de kant van de stallen duurt het veel langer voordat het zand droog is,
in de zomer is dat geen probleem maar in de winter wel.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:23

Hoi,
ik heb zelf ook een niet zo groot land tot mijn beschikking.
Mijn grond is 20x 90.
daarop heb ik een zandpaddock van 10x20 en nog een stukje straat inclusief stallen van 6x4.
het gras is dan nog zo`n 64m lang en 2o breed met een klein stukje 10 breed. achter loopt het in een punt dus daar zal het gras 100 m lang zijn.

Afbeelding 65 m lang 20 m breed= gras.(naast zand is gras 10 m breed en 100 m lang)
en dan nog de stal..(in aanbouw)
Afbeelding
en stukje straat met het smalle stukje wei er aan.Afbeelding er moet nog een gedeelte gestraat worden, voor de stal wordt helemaal straat maar dat lukt nu niet met de nattigheid.

wel heb ik nog de mogelijkheid om ze op een stukje gras van 25x 50 te zetten maar daar zit in het midden een grote sloot dus werkelijkheid is deze kleiner.
verder heb ik geen bak.wel mooie uitrijdmogelijkheden naar bos en hei.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:09

We hadden vandaag dus die bezichtiging.
We hadden het een beetje ingeschat na de vorige keer kijken hoe groot het stuk voor de paarden daar is.
We dachten iets van 60 bij 60, maar het is 47,5 bij 76.
Dus de indeling die we gemaakt hebben die past helaas niet, maarrrrrrrr, nu wil het dat we misschien toch het stuk weiland achter het bijbehorende weiland erbij mogen pachten.
Super spannend allemaal.
Vandaag ook hier de makelaar gehad voor onze woning.

boeflover

Re: Klein weiland, hoe mogelijk maken voor 2 pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:24

ik heb ongeveer 4000m2 grasland waar 4 pony's op lopen, is dus veel te weinig voor zoveel ponys dus om deze reden voeren wij ze het hele jaar door bij.
's zomers gaan de pony's van ongeveer 9-9 naar buiten, en krijgen dan tussen de middag nog hooi bijgevoerd. ik heb mijn weiland in 4 stukken verdeeld en probeer ze iedere week te verweiden, dan nog groeit het niet hard genoeg aan dat ze er ook daadwerkelijk een week van kunnen eten overigens. 's nachts gaan ze altijd naar stal.
in de winter staan ze bij mij de hele dag in de bak van 20x60, dus dan heeft mn wei weer de kans te herstellen e.d.

zolang je ze bijvoert is een klein stukje gras geen probleem, een paddock/bak is echter wel een must zodat ze hier kunnen staan als het te nat is e.d. anders is je wei binnen no time helemaal kapot.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:03

pmarena schreef:
Fiero6 : bij jou vind ik de oppervlakte van de wei wel HEEL erg magertjes hoor....

Dat zijn leuke oppervlaktes voor wat geitjes , maar als er op een gegeven moment 2 Fjorden moeten komen te staan.... dan is het gras alleen maar voldoende voor een uurtje per dag grazen ofzo :P

Misschien is dat wel wat je wilt hoor , dat kan natuurlijk ook :j

Maar van echt weidegang / lekker kunnen grazen is dan heel weinig sprake.

Meestal moet je dan toch wel uit gaan van een halve hectare om een beetje leuk gras te hebben waar ze enkele maanden per jaar van kunnen leven :)
Hier hebben enkele jaren een Haf en Shet op een halve hectare gestaan en dat ging nèt...en dan alleen in de zomer met groeizaam weer :=

Wel fijn dat je dat bakje er bij hebt want daar zul je heel veel gebruik van moeten maken ben ik bang , als je nog een fatsoenlijk er bij liggend stukje gras over wilt houden.

Ik vind het persoonlijk ook weinig maar liever iets dan niets. Verder kan ik altijd 1 of meerdere van mijn pony's voor een tijdje op vakantie sturen naar mijn ouders of familie ( die hebben een wei van 20 bij 80 meter waar de fjord en de shet nu ook lopen en in mijn familie hebben 2 ooms meerdere super grote stukken grasland en 3 paarden waar mijn jaarling fjord nu bij loopt. )

Ook ben ik opzoek naar nog een stuk grasland in de buurt, maar omdat ik nu nog niet woont maar 150km verderop woon is het minder makkelijk zoeken. Maaaaaar.... misschien kan ik 2 stukken gras van 15 bij 100meter en 30 bij 80meter bij huren. En ik heb op het werk van mijn vriend misschien nog een stukje van 15 bij 60 meter gras.

De bak wordt tevens een paddock. 1 km verderop is er een binnenbak dus kan ik daar ook in rijden.
En 1,5 km verderop kan ik het groot bos in met +/- 50km aan ruiterroute.
Dus de ideale situatie behalve de oppervlakte van het grasland jammer genoeg....

Edit: mijn jaarling fjord zal elke winter in de opfok staan en elke zomer komt hij naar mij toe zodat hij weer wat kan bijleren. Is hij zadelmak en zit de basis erop wordt hij waarschijnlijk verkocht aan een kennis van mij die een zadelmakke opvolger zoekt voor haar ouder wordende fjord.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:07

Ik zou zeggen prima. Superleuk huisje trouwens!! <3

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:11

Dank je, als het tenminste tegen mij is, ha, ha.

Het is wel héél spannend zo allemaal.