Wat vinden jullie van deze stal? Tips/suggesties zijn welkom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 02:28

Zorg voor bodem/voer dat stofvrij is. Liefst de bodem ook zo veel mogelijk.
Voor sommige paarden een uitkomst waar ik persoonlijk zeker meer voor zou willen uitgeven.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 10:31

@DeMolenhoek Ik wil alles zelf doen, maar daar wordt de stal ook op ingericht en is meegenomen in de berekening; dus automatisch kunnen mesten, multifeeder kan voor een hele week met voer gevuld worden, grote hooibak voor meerdere dagen hooi. Uit eerdere berichten is al de wens naar voren gekomen om een paddock voor elk paard te maken (4x12) waar ze 24/7 toegang toe hebben. Dit betekent dat ze niet gewisseld hoeven te worden. Het enige wat er gedaan moet worden zijn de molenrondes in de winter (dit zijn er 4 in totaal) en in het weiland 's zomers. Een absolute must is meer weiland gebleken zodat ze meer op het land staan en dit betekent ook gelijk minder werk. Datgene wat dagelijks terugkomt is de stal netjes houden (opstrooien) en de paddock netjes houden. Dit laatste lijkt mij nog pittig wat werk.

De binnenbak was niet bedoeld als bijbetalende optie. Het is of binnenbak of geen binnenbak. Nu wordt de loods gebruikt voor andere doeleinden en dit levert aardige inkomsten op.

@ashkerlon ondergrond vind ik nog een lastige. Ik vind het namelijk wel prettig als ze goed kunnen liggen en even sprintje trekken. Het is toch 12 meter lang, dus dat is nog aardig wat. De paddocks zijn overdekt dus het weer kan geen invloed hebben. Denk je dat het niet netjes schoon te houden is? Plas lijkt mij namelijk weg te lopen in de bodem, poep moet handmatig opgeruimd worden (= wel veel werk).

@pentax als je stalbedekking bedoelt komt er stro in. Rijbodems Agterberg; wat in mijn ogen echt topbodems zijn.

Nog even over het winstgevende. De stalling levert niet heel veel op, maar het object heeft andere interessante voordelen voor ons en tevens is het niet als hoofdinkomen bedoeld. Door de stalindeling is het wel de bedoeling dat ik per dag een aantal uur andere werkzaamheden kan uitvoeren. Dit doe ik vanuit huis/stal, net zoals ik dat nu doe. Ik ben dus wel gewoon aanwezig op stal en hoef niet de deur uit.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:38

connepon85 schreef:
@Wesco; prijs weet ik nog niet zo goed; ik ben het allemaal nog aan het berekenen. Is in ieder geval de hogere prijsklasse.

Je moet het rendabel zien te maken, dus de kostprijs berekenen en dan na gaan wat je er nog overheen wilt doen om winst te maken. Daarna ga je pas kijken of dat past bij wat de concurrent biedt. Zo bepaal je of je überhaupt eraan moet beginnen. De klant betaalt het liefst zo min mogelijk, dus dat zijn over het algemeen slechte raadgevers ;)

Het klinkt wel luxe trouwens!

connepon85

Re: Wat vinden jullie van deze stal? Tips/suggesties zijn welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 11:10

@Pletje helemaal gelijk in. Ik heb al wel een richtprijs en dat past ook bij de concurrentie. Ik was alleen wel benieuwd of andere ook een soortgelijke prijs zouden noemen :)

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:35

connepon85 schreef:
Ik ken eerlijk gezegd geen stallen in Noord-Holland die en faciliteiten bieden voor een optimale training (Agterberg bodem binnen en buiten), en de mogelijkheid bieden dat ze een ruime (overdekte) uitloop hebben. Voor sportstallen is dat namelijk schaars.

Op veel stallen is er wel een mogelijkheid dat ze in een paddock komen, maar als je bekijkt hoeveel paarden er staan ten opzichte van het aantal paddocks, kom je vaak op maximaal 1 uur per dag uit...

@arabesk ziet er interessant uit, maar ik denk dat veel eigenaren van (dure) sportpaarden dit niet graag willen.

@duhelo; 600 euro is ook niet de prijs die ik zou vragen, maar is een prijs die iemand anders noemde. Zelf denk ik eerder aan 370/420 om uit de kosten te kunnen komen. Dit is de prijs met meer weidegang. Vergelijkbare prijzen zie ik bij mij in de buurt voor veel minder service. (wel goede binnenbak, maar 1 uur in paddock of stapmolen in de winter en zomers overdag weidegang + minder voerbeurten).

@sheela/dominiquesr minder in stapmolen kan uiteraard.

@superrizzo ziet er mooi uit, maar toch heb ik mijn twijfels over groepsstalling e.d. Ik zou dat bijvoorbeeld met mijn paarden niet aandurven en zo zijn er veel mensen in mijn omgeving.

@am_vanes m.b.t. uitrijmogelijkheden; er is geen bos of afgesloten natuurgebied ofzoiets. Wel is er een rustige weg waar je goed kunt rijden en vlakbij een rustig gebied zit. Dus er zijn wel mogelijkheden.

Mag ik vragen waarom je dit niet aandurft ?
Is het i.v.m. blessures ?
In dit geval kan ik je daar kort een antwoord op geven...
Paarden die rustig bij elkaar gelaten worden vormen een hechte kudde.Wij hebben nooit een paard kreupel of onder de wondje...de paarden die altijd de ruimte hebben zijn juist fitter en vrolijker...Ideaal dus voor sport paarden...
wij hebben 3 paarden bij ons staan die heel hoog in de sport lopen.

Als je toch gaat voor individueel stallen zou het echt een uitkomst zijn voor de sport paarden als ze een eigen uitloop hebben dus dat ze altijd buiten kunnen en altijd voldoende ruimte om te bewegen.
ik ben van mening dat mensen het beste willen voor hun paard en kan me niet voor stellen dat mensen genoegen nemen met 23 uur in een stal van 4x4....

Dus als je kunt zorgen dat de paarden 24u hun stal en een uitloop van 4x12 hebben zou het ideaal zijn...
wel met 24u onbeperkt hooi zodat ze altijd wat te knabbelen hebben.
weidegang is niet eens een must als de paarden maar wel een gelegenheid hebben om lekker te kunnen rennen.

je kunt dus 1 van de weien indelen als grote paddock (met wit zand)...Altijd begaanbaar ook in de winter..
Zolang er overal iet te eten is in de vorm van hooi is het geen probleem als ze geen gras eten.
maar dan wel zorgen dat die 24u beschikbaar is

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:20

@superrizzo het is inderdaad voor blessures. Ik hoor zo vaak verhalen van paarden die in een kudde staan waar flinke (soms fatale) klappen vallen. Ik denk dat als je een vaste kudde hebt, het misschien nog wel meevalt. Zo staan mijn twee jaarlingen in een hele rustige groep. Maar op een pensionstal heb je regelmatig verschuivingen in de paarden, dus dan zal telkens weer de rangorde bepaald moeten worden.

Ik zeg overigens niet dat het niet kan, maar het geeft een extra risico die veel paardenbezitters niet willen lopen. Als alternatief ben ik dus met de individuele paddocks gekomen.

Ik ga nog even nadenken over de grote paddock. Is wel weer een extra kostenpost en de accommodatie is al tamelijk duur geworden met de ruime, overdekte uitlopen.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:45

eve je plan doorgelezen, en voor echte sport[aarden is je plan heel goed, ik denk niet dat sport[aard eigenaren er voor zullen kiezen hun paard bij andere in de paddock te zetten, en tevens willen die hun paard ook niet 24/7 buiten hebben, en meestal gaan die dieren naast hun uurtjes paddock of niet naar buiten of maar voor een uurtje of 2 a 3, wel is de binnenbak een must voor de sportruiters.

hier in de buurt brabant breda betaal je voor zón stal rond de 350 a 400 euro dus je prijs is ook netjes.

maar dan bekijk ik het nu alleen sportpaard gericht ik zefl zou er nooit willen staan.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:51

@Corina knap dat je sportpaardgericht kijkt ook al zou je er zelf niet willen staan :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:58

Als je zoiets hier in de regio zou starten (almere/'t gooi) denk ik dat je met een binnenbak (dat is voor "jouw"doelgroep een must) zeker €450,- kunnen vangen, zij het geen €500,-. In deze regio moet je voor alles apart betalen en krijg je eigenlijk nog weinig service. Het is vaak te groots en te massaal en commercieel. Ik denk dat de combinatie veel luxe en kleinschalig zeker gewaardeerd kan worden en daar wil men graag voor betalen!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:02

Ik zou voor een stal kiezen met meer weidegang. Ook zou ik kiezen voor groepshuisvesting, dat kan niet in een paddock van 6 bij 12 ;)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:03

Het klinkt erg mooi, ik denk idd dat sportpaarden-eigenaren andere wensen/eisen hebben mbt. hun paarden en dan is jouw paddock-optie al een alternatief dat op veel sportstallen niet kan worden geboden. Al denk ik wel dat ook bij sportruiters meer en meer het belang van een zo paard-natuurlijk mogelijk leven te kunnen bieden, steeds meer doordringt. het bevordert immers het welzijn van het paard en daarmee ook de prestaties. De tijden van 23/7 tegen een muur aankijken zijn wel voorbij.
Ik heb zelf geen sportpaarden en mijn paardjes hebben de vrijheid om overdag, 's zomer en 's winters, op het land te kunnen lopen. 's avonds gaan ze op stal. Behoorlijk veel vrijheid dus en een luxe die je niet altijd hebt.
Ik woon in de omgeving Hoorn en ik moet zeggen dat ik me wel verbaas over de "pensions" die hier als paddestoelen de grond uitschieten. Alleen al op de weg waar ik woon kan ik al een paar pensionstallen opnoemen. Nou hebben die niet de luxe die jij kunt gaan aanbieden maar als ik jouw ambitieuze plan lees denk ik wel, oei....kun je die stallen allemaal permanent gaan vullen?
Overigens heel veel succes gewenst ermee!

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:11

Het idee is erg leuk, maar ik denk dat het stuk gaat lopen op de financiering.
Heb je al offertes etc voor rijbanen, stallen en de voersystemen die je wilt gaan gebruiken?
Dan heb je een aardige kostenpost die je met de stalling niet terug gaat verdienen.
Dan hebben we het nog niet gehad over bijbehorende vergunningen, verzekeringen etc.
en als je alles zelf kunt is heel fijn, maar je wilt er toch iets aan overhouden? En heb je iemand voor als je ziek wordt?
In nederland zijn de pensionprijzen gewoon te laag als je alles telt en een salaris wil verdienen.
Dit gebeurd omdat bijvoorbeeld schuren etc al op een bedrijf aanwezig zijn en er voorheen een ander agrarisch bedrijf gezeten heeft. Die hoeven de hypotheekkosten e.d. niet meer deels door te rekenen. En er zijn er een hoop die niet bij de belastingdienst bekend zijn. De andere categorie heeft gewoon heel veel geld en daar mag een pensionstal geld kosten.
Maar als je niet naar het geld hoeft te kijken, dan ziet het er zeker aardig uit hoor.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:20

@tosadog helaas zijn de tijden van 23/7 tegen een muur aan kijken nog niet voorbij. Kijk maar naar de opzet van nieuwe, luxe pensionstallen. Het aantal paddocks is dusdanig laag dat een paard 7 maanden per jaar heel lang op stal staat. Omdat ik dus een hele specifieke doelgroep heb, maak ik mij niet heel veel zorgen om andere pensionstallen omdat zij of een ander concept aanbieden of een andere doelgroep hebben. Daarnaast gaat het slechts om 14 stallen die gevuld moeten worden.

@swatch ik heb al prijsopgaven binnen voor de stallen/rijbanen/stalgebouw/voersystemen dus ik heb een idee wat het gaat kosten al zijn er altijd onvoorziene kosten (maar die heb ik begroot). Volgens mijn berekening houd ik er wel wat aan over en kan ik mijn eigen paarden voordelig stallen. Aangezien ik nu 730 Euro in de maand betaal, tikt dat aardig aan. Daarnaast doe ik er nog wat andere werkzaamheden bij die ik vanuit huis kan doen (ik ben consultant). Mijn vader kan mij opvangen als ik ziek zou worden.

Ik kan mij ook niet voorstellen hoe sommige stallen rond de 200Euro per stal met faciliteiten kunnen rondkomen. Daarom ligt de prijs bij mij ook hoger.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:31

ik denk dat dit zeker wel een duurdere stal zal worden,
het op land staan zou ik zelf liever iets langer zien, uurtje of 6 a 8 ( en dan heb mijn paard het wel gezien )

ik heb nu een box van 3x3,5
super grote en goede binnenbak
super grote en goede buitenbak
stapmolen (gratis)
water warm(betaald) koud (gratis)
paddock 2x
weiland waar ze opgezet worden afhaal is zelf ( alleen zomer maanden )
voer+hooi erbij inbegrepen
= 285,- in de maand in N-H
voor een pony

ik denk dat je hier snel 400-550 voor neer zou leggen aangezien je ook voor de "rijkere" mensen ( sportpaarden )
dit wil neerzetten zullen ze het hier wel voor neerleggen denk ik.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:34

ok, maar heb je het geld zo op de bank staan of moet je het lenen?
want ik denk dus dat je zo'n bedrag niet kunt lenen bij de bank voor je pensionstal.
te risicovol.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:38

Ik zou mijn paard er iig nooit stallen als hij in de zomer niet 24/7 buiten komt.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:43

Dat is tamelijk prive; maar we hebben al een voorgesprek gehad met de bank en dat was niet negatief. Inderdaad scheelt het heel erg hoeveel financiering je nodig hebt, hoeveel eigen vermogen en hoe duur het object is.

Maar in dit forum ging het mij even om de stal en wat de wensen van mensen met sportpaarden zijn 8-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:46

Ik zou in elk geval kiezen voor die extra weidegang mogelijkheid. Vind 4 uur op een dag of langer indien het paard dat kan hebben wel fijn. Of er moet een grotere paddock zijn waar ze echt in kunnen rennen en spelen.

Verder inderdaad kiezen tussen om de beurt in de paddock, of samen of elk de helft van de tijd over 24 uur.
Een stroomlint er tussen dan voldoende zijn bij paarden die elkaar mogen.
8 bij 12 is een mooiere maat dan 6 bij 12.
Ook in verband met rollen.

Meerprijs voor binnenbak hier in de regio is zo'n 50 euro per maand bij volpension, uitlopend tot €75,- in de maand. Wil je echt gaan voor sportpaarden zou ik daar zeker voor kiezen en de combinatie elke dag uitloop in een paddock met keuze alleen of samen, stapmolen, goede bodems en binnenbak is zeer zeldzaam en daar kun je rustig meer voor vragen dan de gemiddelde prijs voor vol pension met binnenbak.

Pas alleen op dat mensen het nog wel kunnen betalen. De gegoede Nederlander red 400 euro per maand wel, maar de modale 2 verdiener met gezin zal er goed over na moeten denken aangezien het niet alleen de stallingskosten zijn, maar ook nog vervoer, lidmaatschap club, goede instructie is niet goedkoop en wedstrijden rijden ook niet... Bij sportruiters legt dat ook een beperking op voor de stallingskosten...

En lege stallen helpen ook niet om de vaste lasten te betalen, dus kijk goed naar de goede prijs/stalvulling verhouding... Hoeveel stallen moet je vol hebben om quite te draaien bij welke prijs, met welke prijs kun je met minder volle stallen toe en hoe staat die prijs in relatie tot de prijzen in de omgeving.

Succes!

ps: zandpaddocks onder dak worden een stuk minder vies dan zandpaddocks buiten en zijn ook veel makkelijker uit te mesten omdat de mest niet verregend. 1x in de zoveel jaar zou je het zand kunnen verversen.
Alternatief is paddockmatten, die zijn vlak, makkelijk uit te mesten, niet glad en slijt minder aan voeten of ijzers. maar nadeel is dat ze er niet zo lekker in kunnen liggen en rollen en dat vinden paard juist zo fijn!

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:15

tuurlijk snap ik dat het financiele plaatje ons niets aangaat, maar meestal wordt er te makkelijk over gedacht.
Vergunningen zijn rond? ook belangrijk ;)

nog even goed je eerste post gelezen. Maar met die faciliteiten kun je wel 500 of meer per maand vragen.
Een plaats om je trailer te plaatsen lijkt me ook fijn.
Maar het klinkt degelijk en luxe. Dat kost wel veel om te investeren en dat verdien je niet makkelijk terug met 14 stallen.
Er is dagelijks continue toezicht?

Als je er goed over nagedacht hebt en op de hoogte bent van bestemmingsplan, belastingdienst, regelgeving etc. dan denk ik dat het erg leuk kan zijn.
Eventueel grond voor weide aan te schaffen is zeker niet verkeerd, mensen willen graag de keus hebben om het paard een dagdeel op de wei te zetten.
heb je ook een hippisch management opleiding/ ervaring o.i.d.? want meestal na zo'n opleiding beginnen mensen niet zo snel meer aan zo'n project.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:38

Of ze bouwen het voor zichzelf en proberen de kosten te drukken en deels terug te verdienen door stallen te verhuren ;)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 15:51

@swatch en joyce je verdient het zeker niet makkelijk terug met 14 stallen, maar joyce ziet het goed, als je alleen stallen voor jezelf bouwt moet je al dusdanige investeringen maken, dat een aantal stallen erbij interessant is. We vergelijken dus ook met de optie alleen stallen voor mijzelf of stallen erbij voor pensionstalling. Dit tweede lijkt interessanter, maar we houden alle opties open.

En er is dagelijks continue toezicht. Bestemmingsplan e.d. ben ik van op de hoogte; ben ook bij gemeente geweest. Belastingdienst is geen punt; doe het nu ook zelf en heb economie gestudeerd. Dus als dat een probleem bij me zou worden, moet ik mij diep schamen. :+

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:56

Wanneer kan ik komen *D

Wordt er eigenlijk gemest?

Denk dat als er ook elke dag wordt gemest dat je dan wel 500 per maand kan vragen. Ik zou er voor komen!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:12

connepon85 schreef:
@Corina knap dat je sportpaardgericht kijkt ook al zou je er zelf niet willen staan :)

Ik heb een paar vriendinnen die sportpaarden hebben en rijden die staan op een ongeveer vergelijkbare stal. Daar gaan de paarden 2 a 3 u naar de padock of wei en allemaal apart. Zij zouden nooit op een stal willen staan zoals ik nu sta met veel weidegang, buitenbakje enz. Dus ik kijk naar hun wensen en die komen wel overeen met jouw aanbod.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:43

Zo, dat klinkt ambitieus! Okee, even mijn sportruiter-bril op...

Ik zou zeker voor de 4x4 stallen gaan, 4x3 is voor een groot paard nog steeds niet luxueus ruim vind ik (zeker aangezien er nog ruimte in beslag genomen wordt door een slowfeeder). Uitloop 4x12 per paard, met de mogelijkheid om ze aan elkaar te koppelen zou ik ook zeker doen. Punt is alleen dat dat laatste niet samengaat met het krachtvoer. Dus als ze 8u per dag samenstaan kun je gedurende die uren geen krachtvoer (laten) voeren.
Houdt er wel rekening mee dat 'doorzichtige' dakplaten heel snel ondoorzichtig (en rommelig) kunnen worden (vooral als er bomen in de buurt staan). Dus vergeet niet dat hier ook veel tijd in kan gaan zitten om het netjes te onderhouden.
Paddock zou ik niet verharden, lijkt me dat de gemiddelde sportruiter die 't paard op ijzers heeft dit niet grappig gaat vinden. Rubber lijkt me qua dagelijks werk erg prettig, maar denk dat de eigenaar en 't paard toch liever zand zien.
Qua weide, dat vind ik lastig. Een ambitieuze sportruiter ziet zijn paard oha toch niet graag in een kudde, vooral omdat de samenstelling nogal eens kan wisselen. Per twee zou wel het max. zijn denk ik. Benen 'strekken' (in vrijheid) zijn serieuze sportruiters volgens mij oha ook niet enorm van gecharmeerd, dus echt groot hoeft het dan ook weer niet te zijn per weide. Maar ik denk wel minimaal 4u per (zomer)dag.
Een longeerkraal lijkt mij ook wel echt een must, die ben ik in je antwoorden nog niet tegengekomen dacht ik? Een zadelkast is zéker een must, je gaat echt de mist in als je dat niet doet. Uiteraard kun je de mensen mogelijkheid bieden om zelf een kast laten meenemen, maar dat wordt erg rommelig en doet m.i. dan af aan de luxe en netheid van je stal.
En de trailerstalling die eerder geopperd is, wat ben je daarmee van plan? Dat is natuurlijk ook een must voor de sportruiter.
Om de mensen te trekken die jij wilt trekken zul je denk ik toch je loods om moeten bouwen tot binnenbak. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik verwacht dat de loods je als binnenbak je veel minder gaat opleveren dan waar je hem nu voor gerbuikt. Alleen denk ik dat je je stal anders misschien toch niet vol krijgt met de mensen waar jij je op richt.
Ik denk dat je voor de service om het paard in de molen te laten zetten misschien toch beter een bedrag per maand kunt vragen (bijvoorbeeld een bedrag voor elke week 2x en een bedrag voor elke week 6x). Want als de eigenaar het paard dagelijks traint heeft deze er waarschijnlijk minder behoefte aan om het paard in de molen te hebben overdag (en dat scheelt toch weer iets in de 'basisprijs'). Verder gebruik moet er dan wel bij in zitten (dus paard zelf in de molen mogen zetten om uit te stappen).

Nog even over die uitloop: 12 meter diep vind ik dan wel weer erg riant. Voor het paard is hoe meer hoe beter natuurlijk, maar ik denk dat de ruiter jouw stalling niet zal afkeuren of juist kiezen door een paddock van 4x8 of van 4x12. Eventueel kun je dan je overkapping 8 meter diep maken, en de paddock nog door laten lopen tot 12m diep waarbij je de laatste 4 meter alleen beschikbaar stelt als het goed droog weer is. Maar goed, ik weet niet hoe duur zo'n overkapping is en of dat in prijs veel scheelt, die 4 meter minder diep.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:46

connepon85 schreef:
@ashkerlon ondergrond vind ik nog een lastige. Ik vind het namelijk wel prettig als ze goed kunnen liggen en even sprintje trekken. Het is toch 12 meter lang, dus dat is nog aardig wat. De paddocks zijn overdekt dus het weer kan geen invloed hebben. Denk je dat het niet netjes schoon te houden is? Plas lijkt mij namelijk weg te lopen in de bodem, poep moet handmatig opgeruimd worden (= wel veel werk).

12 meter is voor een normaal rijpaard drie galopsprongen, zo ongeveer. een sprintje trekken kan je dus echt vergeten in een dergelijke paddock. bokken enzo kan natuurlijk wel, aangezien dat ook in stilstand kan. daarom denk ik wel dat je moet denken aan een bodem die niet zo hard en mogelijk glad is als bijv. beton, maar eerder iets van rubber staltegels oid. is ook makkelijk schoonmaken, je spuit het gewoon uit.