mag je paard zich schuren tegen je aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:49

Mijn paard mag het niet, ik vind het namelijk niet zo nodig. Soms heeft ie wel eens dat ie echt een smoel trekt van "aaaaaaaaaaaah, ik wil zo graag even schuren, ik heb zulke ondraaglijke kriebel" Haha!. Voor dat soort momenten heb ik wel een ruw handschoentje ofzo, dat vindt hij ook fijn.
Het valt mij wel altijd op dat hij als ie de kans krijgt wel een argeloze omstander uitzoekt om dan wel tegen te schuren, met de uitdrukking "van haar mag dat niet, maar van jouw wel he":D. Maar helaas, hij mag ook niet tegen anderen aanschuren, arm peerd Knipoog.
Die keren dat het hem gelukt is, deed hij het wel heel subtiel zachtjes, dat was wel aardig.

Fasel, slaan hoeft niet per se, maar duw hem gewoon eens weg, een paar keer achter elkaar desnoods. Gewoon hand tegen zijn hoofd en wegduwen, vriendelijk maar kordaat. Daar schrikt hij niet van, maar het heeft wel een boodschap die voor hem begrijpelijk is.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 01:05

Nope mijn 3 paarden mogen het ook niet. Ro is al helemaal dominant. Ze mag ook niet schuren met hoofdstel of met halster. Als ik met ze bezig ben mogen ze dus niet schuren.
Net als ik ga wandelen of iets mogen ze niet grazen dat mogen ze op de wei...
schrapen ook zoiets mogen ze ook niet..
Whahah ben streng he

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 01:12

Als mijn paard wil schuren doet ze dat maar aan haar been. Ik ben geen schuurpaal, en ik accepteer het ook niet. De gespen aan het hoofdstel kunnen namelijk ook flink zeer doen....

Er wordt niet gegraasd met bit in.
Er mag ook niet in de box gegeten worden met bit in.
Als ik het bit uitdoe, moet ze wachten tot ik de toestemming geef dat ze mag eten.
En dat ze niet mag schrapen spreekt voor zich.

Jennygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 01:24

Ik hou er ook niet van als paarden tegen me aan lopen te schuren. Niet met en ook niet zonder hoofdstel, want je moet natuurlijk wel consequent blijven (dus niet: gewoonlijk mag het wel, maar als ik netjes aangekleed ben, dan niet).

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 03:06

Och, tegen mij aan hoeft niet zo nodig, en aan de bakrand helemaal niet als ik aan het afzadelen ben, dus schuurt ie aan z'n been. Dat vind ik prima, dus dat mag wel. Ben daar niet zo moeilijk in hoor..

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 08:57

Ik maak er ook niet zon probleem van...
Maar als hij aan mij wil jeuken, dan krab ik hem altijd lekker op zn bolletje. Haha! Dan is de jeuk/schuur ook meteen over. Hij doet ook niet hard.
Mond afvegen aan zn been mag ook. Of lekker met zn kwijlsmoellie langd mn gezicht vegen. Schijnheilig alleen niet het hoofdstel kapot maken. Bloos!

Maar mijn eigen schatje is natuurlijk uitzondering, andere paarden mogen dat allemaal niet. }>

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 09:16

Mijn paard draait ook zijn kont naar me toe als ie jeuk op zijn rug of kont heeft. Ik kan me er niet druk om maken. En wat de band betreft. Ik ben ervan overtuigt dat ik een superband met die van mij heb. We zijn voor elkaar geschapen. En aangezien ik ook niet perfect ben hoef ik dat van hem ook niet te verwachten. Hij bijt niet, hij trapt niet, zal nooit iets doen uit gemenigheid? Moet ik me dan druk maken om de enkele keer dat hij eens lekker wil ontjeuken? Mwoah, mijzelf doet het neit zoveel. Tuurlijk krijgt hij wel eens een tikje van 'nou even niet'. Maar voor de rest, ach, mijn stalkleren zijn niet voor niets mijn stalkleren Haha!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 09:18

Normaal niet, maar na een goede prestatie mag het wel even (tot die vervelende bandjes van het hoofdstel zeer gaan doen Haha! En ze weten ook dondersgoed dat het eigenlijk niet mag.. Tong uitsteken

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 09:28

soraya mag dat bij mij wel doen
soraya doet het dan ook alleen als ze een halster of hoofdstel aan heeft gewoon omdat ze dit niet lekker vind zitten...

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:06

Het ligt er bij mij aan op welke manier, je hebt ook paarden die doen eht gewoon om lekekr te vervelen , en jouw plaats intenemen.
Maar anders mag ze het wel hoor.

Als jij jeuk op je rug hebt dan zou je toch ook graag willen dat iemand ff krabte..................

Dat sommige zeggen '' ik ben al vies genoeg'' ''je wordt er zo vies van''
hallo!!! Kom op zeg dan moet je ook niet iets met paarden doen dan wordt je nu eenmaal vies!!

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:35

Odin probeert het alleen na het rijden als hij zijn hoofdstel nog in heeft.
Hij mag dit niet doen van mij want die gespjes doen pijn! En meneer duwt me anders gewoon omver!
Nu doet hij het trouwens amper nog...Sja soms om uit te proberen Haha!
Helaas werken meerdere mensen met de paarden en zie je dat hij het bij andere nog wel doen...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:40

absoluut niet!!
met hoofdstel in mag ie trouwens ook niet aan z'n been schuren.
heb em 1x een tik op z'n snufferd gegeven en nu doet ie het ook niet meer, soms probeert ie het en hoef ik alleen maar "pas op" te zeggen.
asl ie op stal komt na het rijden, schuurt ie aan z'n voerbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:45

Waarom mag je niet zeggen dat je er niet vies van wilt worden?
Ik heb gewoon geen zin in al dat zweet op mijn shirt.
Je word zo idd ook al vies, maar dat extra zweet erbij wil ik niet.

En idd, schuren aan zijn been ook pas nadat het hoofdstel af is, kost allemaal genoeg, geen zin om het stuk te laten schuren.

En ik poets mijn paard altijd na het rijden.
Zijn hoofd afpoetsen vind hij dan erg fijn omdat ik dan ook de kriebel weg poets.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 12:05

Als ik na het rijden een klontje geef (heel soms, in een goede bui Knipoog ) mag ze daarna haar mondhoeken aan mijn mouw afvegen.. maar pas nadat ik met een duwtje tegen haar mondhoek heb aangegeven dat het mag.. Verder absoluut niet, ben verdomme geen schuurpaal..

Jady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 12:11

Als Destiny of Roduque aan mij probeert te schuren word ik echt wel boos!
Wat denken ze nou,dat ik gelijk sta aan een paal??
Als ze willen schuren,schuren ze maar aan hun been ofzo.
Destiny probeert het dan ook nog steeds en je stem verheffen is niet genoeg,ze gaat gewoon door,dus die krijgt dan ook nog weleens een corrigerend tikje....Bij Roduque is:NEE! roepen genoeg.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 12:22

mijn paardje heb ik aangeleerd omhet zachtjes te doen maar alleen als ik mijn hand voor dr hoofdje hou mag ze schuren en da weet ze goed...

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 12:23

Nee, niet nodig. Ik wil hem best even kriebelen aan het einde van de rit en het rijden. Als ze willen schuren, doen ze dat maar ergens anders. Ook eigenlijk liever niet, maar goed.. hoort erbij...Knipoog

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 12:27

Als ik jou was zou ik het niet toelaten want het kan een teken zijn van dominatie.
Hij/zij heeft jeuk omdat hij na het rijden last heeft van die zweet en dan wil zij/hij schuren.
Dus als ik jou was zou ik niet toelaten. OK dan!

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 13:02

alleen als ik degene ben die toenadering zoek tot even kroelen mag het... niet zomaar uit zichzelf!!!ik had het probleem met mn verzorghengst die altijd heel veel zweette aan zn hoofd, dus als ik aan zn hoofdstel kwam om het uit te doen begon meneer al te schuren tegen mn hand, dan krijgt hij een lap! maar als ik dan beslis even te krabben achter zn oren met wat stro is iets anders...zolang ze maar respectvol blijven!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 13:06

Nee, ik ben geen schuurpaal!
Buiten dat het betekent dat je lager in rangorde bent als je je 'overhoop laat schuren' wordt je er inderdaad heel vies van...
Als ze echt heel veel jeuk op haar koppie heeft na het rijden kriebel ik haar gewoon even op haar hoofd met m'n vingers, vindt ze ook heerlijk.
Maar eerlijk gezegd probeert Fie het ook vrijwel nooit, schuren bij mij.

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 13:07

Nee, een paard mag nooit aan mij schuren. Sterker nog, hij mag nooit zonder uitnodiging in mijn persoonlijke ruimte komen. (probeer maar eens uit met een ander mens die steeds dichterbij je komt, op een bepaald punt voel je dat het itiem en soms vervelend wordt , denk aan onbekenden in bus of tram) Vanaf dat punt mag een paard mij dus alleen maar benaderen op uitnodiging. Dus ook niet over mij heen lopen als ie blij naar de wei mag enzo. Als ie jeuk heeft wil ik hem soms best even krabben maar dan dus op mijn initiatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 13:19

mijn merrie duwt me dus wel omver, dan ga ik uitstappen en dan hup dat hoofd tegen je aan, wil ze een schuur geven maar jet ziet er heel onrespectvol uit net of ze je om wil gooien, zoiets van sukkeltje...en het voelt niet goed ik ga ditr gedrag ook afleren ik voel me wel thuis bij de meeste antwoorden hier, niet toelaten je bent geen deurmat! Want zo voelt het wel!

blancatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 13:29

Nou, ik moet eerlijk zeggen dat m'n paardjes het ook weleens doen. Maar vanaf dat ze te bruut gaan doen of me pijn doen,dan moeten ze stoppen.

Maar in een Frans paardentijdschrift stond er duidelijk dat je dat eigenlijk niet zou mogen toelaten. Dan beschouwt je paard je als een önderdaan*. Dan ben je voor hem/haar naar het schijnt even een *boom*. Weet niet of het echt zow is,.. maar zou best kunnen natuurlijk.

En het is natuurlijk ook zow dat als je een beetje een *dominant* paard hebt, dat het dan bij zowiets *simpels* kan beginnen, en dat het dan steeds meer van je gaat profiteren, terwijl een ander paard zijn hoofdje dankbaar schuurt en niet verder gaat dan dat,..

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 14:25

Hihihi, die van mij schuurt soms ook wel eens na het rijden, maar dat mag van mij toch niet te lang duren. Ik heb eens ooit gewoon teruggeschuurd toen ze het weer deed. Met mijn schouder echt hard staan schuren tegen haar hals, en ik moet zeggen: ze stopte onmiddelijk met schuren en heeft dat een heel tijdje niet meer gedaan Haha! , en ik zal ook nooit vergeten hoe raar en verontwaardigd ze toen naar mij keek, ik schrok er zelf van moet ik zeggen Cool. Misschien kun je dat eens proberen...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 14:25

Nee mag absoluut niet.
Alhoewel mijn paard het stiekum wel doet.
Ik vind het dan zo banketstaaf als je paard staat te schuren aan je, en je hem/haar een mep geven, zitten ze je zo aan te staren.
Maar ik wil het niet hebben, ben het nou ook heftig aan het afleren.