kan dit? buitenzetten op beton?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Re: kan dit? buitenzetten op beton?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:37

Kan makkelijk, die van mij staan er de hele winter op, weiland is hier ook onbegaanbaar bij slecht weer en helaas heb ik dan geen andere keuze. Was vroeger een paddock, tot er eentje doodziek is geweest van zand eten, dus toen hebben we de boel dichtgegooid.

En mijn dierenarts heeft nog nóóit zulke goede hoeven gezien! :)) Ze zijn in die jaren dat ze op het beton (grindtegels) ook nog nooit bekapt, ze slijten vanzelf en zien er echt super uit. Niet slecht voor de hoeven dus, maar je moet het wel een beetje in de gaten houden.

En 9 van de 10 keer is het ook niet glad hoor, van mij doen ook weleens raar, maar die heb ik nooit onderuit zien gaan.
Ze liggen er zelfs en rollen er zelfs op, terwijl ze een schuilstal met rubber matten hebben. :=

Ik vind het 10000 x beter dan 's winters lange dagen op stal. :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:40

Eens met alle pro-beton posten!

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 20:42

@borisje: en wat doe jij met de nachten? Ook buiten?

Zit er nu aan te denken een afdak te maken(staan langs de stal). En daar matten in te leggen voor de nachten. Goed idee?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:46

Onvoorstelbaar dat er drie pagina's met reacties zijn dat het best kan zonder ook maar te vragen om wat voor paard het gaat.

Een recreatiepaard zonder ijzers die niet vol in het werk staan is prima in staat om zich te redden om het beton. Een sportpaard zal voor hoge dierenartskosten rekenen. Die moet je niet buiten zetten in dit soort omstandigheden, maar zorgen dat hij in het werk zijn energie kwijt kan en daarnaast nog aan de hand stappen of in een goede paddock zetten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:50

Alsof een 'sportpaard' anders behandeld moet worden :+ is ook maar een paard hoor :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:52

Gewoon proberen. Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken want mijn paard houdt volgens mijn geen hoeven meer over. Ze staat nu overdag in de wei waar ook een groot gedeelte bestraat is. Paar weken terug toen de hoefsmid kwam waren de hoeven te kort en ongelijk afgesleten, dit was vorig jaar precies hetzelfde. Ze staat te veel op het hard met dit weer.
Dus daar kom je maar op 1 manier achter en gewoon proberen. Veranderen kan altijd nog. Paarden weten goed genoeg wat voor ondergrond ze onder hun voeten hebben dus daar zou ik niet bang voor zijn. Alleen voor de slijtage van de hoeven dus.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:53

Die van mij staat 24/7 buiten, op beton met uitloop naar een zandpad (die de paarden nu mijden als de pest) en een schuilstal met rubbermatten waar ze evt. kunnen liggen. Ook staan er 6 grote drinkbakken en drie grote hooiruiven, dus ze hebben zat te eten/ drinken de hele dag.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:54

Evelli schreef:
Alsof een 'sportpaard' anders behandeld moet worden :+ is ook maar een paard hoor :)

Er gaat alleen wat meer energie in die er ook nog uit moet..... 8)7

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:56

ik vind het een beetje eng ivm uitglijden.
Hier in de buurt staan er wel twee paardjes waarvan de ene op een stuk beton staat en de andere op een stukje met van die rubberen tegels. Dat gaat volgens mij al tijden goed. Paarden staan echter wel gescheiden door een schrikdraadje.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:56

feminin schreef:
@borisje: en wat doe jij met de nachten? Ook buiten?

Zit er nu aan te denken een afdak te maken(staan langs de stal). En daar matten in te leggen voor de nachten. Goed idee?

Ze staan 24/7 buiten :j De een met een deken en de ander met een lekkere dikke vacht. Ze hebben wel een schuilstal hoor, daar liggen rubber tegels in zodat ze wel droog en zacht kunnen liggen als ze willen. Doen ze alleen 9 van de 10 keer niet. :+

Vudress: Ik vraag me ook af waarom een recreatiepaard wel op beton kan en een sportpaard niet? En jou reden snap ik niet helemaal?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:58

Tigra_ schreef:
Gewoon proberen. Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken want mijn paard houdt volgens mijn geen hoeven meer over. Ze staat nu overdag in de wei waar ook een groot gedeelte bestraat is. Paar weken terug toen de hoefsmid kwam waren de hoeven te kort en ongelijk afgesleten, dit was vorig jaar precies hetzelfde. Ze staat te veel op het hard met dit weer.
Dus daar kom je maar op 1 manier achter en gewoon proberen. Veranderen kan altijd nog. Paarden weten goed genoeg wat voor ondergrond ze onder hun voeten hebben dus daar zou ik niet bang voor zijn. Alleen voor de slijtage van de hoeven dus.

Paardenvoeten wennen daar ook aan, die van mij liepen ook eerst 2 dagen een beetje voorzichtig omdat ze dit niet gewend waren, nu hebben ze óntzettend sterke voeten gekregen, gewoon een kwestie van wennen. :j

En dat uitglijden, als een paard ijzers heeft moet hij idd oppassen, zonder ijzers is de kans heel klein.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:59

Wij hebben ook 'sporters' op het beton staan, paarden weten echt wel wanneer het te glad is hoor, die dieren zijn niet achterlijk. Ze staan in een gezellige groep op het beton en dat gaat prima :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:00

Die van mij staan ook veel op hun verharding. Ze kunnen in de wei, maar dat vinden ze te nat, dus ze staan vooral op hun koeienroosters te eten. Ik laat ze regelmatig in een goed stuk wei zodat ze wel even lekker kunnen rollen en grazen. Hans had vorig jaar wat last van zijn achterhoeven, maar dit jaar gaat het juist heel goed. Hij lijkt er meer aan gewend te zijn.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:00

mijn ervaring met paarden op het harde zetten is dat sommige paarden toch gaan rollen. Met als gevolg kapotte knieën.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:04

AmyII schreef:
Wij hebben ook 'sporters' op het beton staan, paarden weten echt wel wanneer het te glad is hoor, die dieren zijn niet achterlijk. Ze staan in een gezellige groep op het beton en dat gaat prima :)

Precies ;)
@capopjekop: Bij mij vinden ze rollen op beton juist lekker := Maar ik laat ze idd ook regelmatig in de wei om lekker in de modder te kunnen rollen. (vind baasje ook heel leuk)
@koetjeboe: Wat ik hierboven zeg, die van mij rollen met regelmaat op het beton en hebben daar totaal geen problemen mee, ze weten zelf wel wanneer het pijn doet en dan doen ze het ook niet. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:17

Bijzonder. Mijn sportpaard staat al jaren op beton. Paard loopt nog steeds prima, als de andere optie 24/7 stal of blubber is weet ik wel wat beter is. Het paarden gedeelte in sportpaard heeft bij mijn altijd de overhand gehad, mag dan misschien in de sport lopen. Neemt niet weg dat het ook gewoon een paard blijft met behoeftes die paarden hebben.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:21

De sporters lopen ook hier wel op beton hoor. Met ijzers en al. Beter dit dan in de bagger. Met daarnaast elke dag lekker even aan het werk gaat het prima.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:23

@ Vudres,

Ik heb mijn sportpaard anders nooit naar de DA hoeven brengen... Paardje staat mooi de hele dag buiten. Ook de andere paarden hebben nooit letsel opgelopen..

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:25

Even over dat slijten van de hoeven: als ze NIET op ijzers staan en er NIET gesneden is in de zool en de straal, groeit een hoef beter op het harde: als de straal onder de hoef uitkomt (bij korte hoeven) zenden deze groeisignalen uit, waardoor de hoef gaat groeien: dit is een natuurlijk mechanisme, welke op gang komt als je paarden op het harde hebt: een paard komt uit de natuur immers ook van steppe en rotsgronden, waar ze per dag kilometers lang overheen zwerven.
Juist omdat ze in NL in die (vaak en natte sompige) weides staan, groeien de hoeven te snel, omdat ze niet slijten: Om de hoefgroei TEGEN te gaan snijdt men wil de straal weg: dan groeit de hoef dus langzamer!

Mijn merrie staat al 6 jaar op beton/asfalt, heeft keiharde, stevige hoeven met een lekkere dikke hoefwand.
Ik bekap haar zelf, maar hoef daar eigenlijk niets aan te doen, behalve af en toe wat rond veilen.

Ze staat ook 's nachts op het asfalt met 2 collegapaarden, waarvan er 2 ook wel op het harde gaan liggen slapen. We hebben ook een schuilstal (die van mij heeft een hekel aan water van boven) maar ze staan het liefst buiten.
We hebben in een hoek een berg wit zand neergegooit, maar dat wordt eigenlijk alleen als toilet gebruikt.
Het fijnst van dat buiten staan, vind ik de sociale interactie die ze met elkaar hebben: wie waar mag staan, wie welke hooispriet mag eten en wie wie mag kriebelen. Zelfs afgelopen nacht met het vuurwerk hadden ze steun aan elkaar: zie jij dat? Ja, jij ook? Waar? daar in de lucht! Ga daar maar in de hoek staan! NU! dan ga ik achter je staan!, nee ik wil ook kijken!, Waar?
Daar in de lucht en ze vergaten om ECHT bang te zijn!
Die van mij gaan NOOIT weer in een dichte stal!
Laatst bijgewerkt door coulash op 02-01-12 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:25

Hier staan ze ook op beton.
(polder, dus wei is kansloos, ik zak er nog in weg en ga onderuit)
Wel ijzerloos, goede vrienden met vaste rangorde, waarvan je weet dat het geen jakkeraars zijn.

Stro etc. erop is kansloos als het regent, wordt 1 grote bende.
Om je beton schoon te houden raad ik een sneeuwschuiver aan, ideaal!
Als het ligt vriest ben je wel de pisang! vriest heel snel aan de grond en op het beton, wordt dan echt ijsbaan.
Hier strooien we dan zand en ahum.. vies vlas...

Moet zeggen hier hebben ze stukje van 3 1/2 m bij 15? en 2 constainers aan de uiteinden als stallen.
(die zijn opgestrooid)
Rollen doen ze in de paddock of in hun stal.
Zou wel fijn zijn als ze schuil mogelijkheid zouden hebben.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:26

Vudress; Ik vind toch ook wel dat er degelijk een verschil is tussen een recreatie en een sportpaard is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:28

En een sportpaard dat alleen wordt gebruikt als recreatie paard?
En een recreatie paard die wordt gebruikt als sportpaard?

Vrees dat mijn sportpaard (volgens jullie begrippen heb ik die namelijk niet) als ik die zou hebben,
net zo keihard op het beton werd neer gezet.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:29

Is ook zo Heleennn, met een sportpaard wordt meestal veel minder getrut dan met een recreatiepaard. Maar wat versta jij onder een sportpaard?
Alles wat in de basis loopt noem ik recreatiepaard, dat is allemaal nog hobby-matig :D
Ik zet ze ook liever op beton, als ze maar kunnen lopen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:31

Juist, lekker de hele dag beetje kunnen heen en weer kuieren ipv op stal stil staan.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:32

Precies, en de overtollige energie mogen ze er tijdens het werk uit rennen.