Vanwege verhuizing, zelf inkoop stro/hooi. Gem. Kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Re: Vanwege verhuizing, zelf inkoop stro/hooi. Gem. Kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:25

Ik moet toevallig nu tijdelijk mijn paard apart voeren maar ik lees hier hooi prijzen die ik heel aantrekkelijk vind zeg! Ik betaal hier per baaltje hooi gewoon dikke 7-8 euro....dat is een klein baaltje.
Daar doe ik met 1 paard 2 dagen mee

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:35

Dat wordt verhuizen Jessie, naar een goedkopere hooiregio ;)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:41

haha ja zal het even voor leggen of mijn baas met het bedrijf ook mee wil :P

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 16:44

_Jessie schreef:
Ik moet toevallig nu tijdelijk mijn paard apart voeren maar ik lees hier hooi prijzen die ik heel aantrekkelijk vind zeg! Ik betaal hier per baaltje hooi gewoon dikke 7-8 euro....dat is een klein baaltje.
Daar doe ik met 1 paard 2 dagen mee

Hoeveel kg is dan zo'n baaltje?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:47

euhm weet niet hoeveel precies maar zo'n 10-12 plakken op 1 baal.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:36

Ik zit in dezelfde regio als jij en wij betalen voor een pak hooi van 20 kg 5 euro
aangezien je een pony hebt van 1.40 zal de pony 400 kg (welsh) tot 500 kg (haf ed.) wegen
Dan kom je op 5 tot 6 kg aan ruwvoer per dag.
als je op 6 kg rekent doe je met een baal 3 dagen.

Dat is 5 euro per 3 dagen, en als je per maand rekent kom je op 50 euro per maand.
Daarnaast staat je paardje ook nog op een graasbare weide, en vergis je niet in wat een paard in een uur of 8 bij elkaar kan grazen

Ik hoop dat je er wat mee kan ;)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:39

Meestal is dit rond de 20 kg?
Ik haal momenteel 20 kg balen, om bij mijn paarden bij te voeren(hun krijgen dus al kuil, maar heel laat in de avond, en weinig).
Met 2 balen doe ik anderhalve week nu(met het slechte weer staan ze eerder of heel de dag binnen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:48

Voor een D-pony vind ik een half baaltje hooi per dag wel een prima hoeveelheid , een derde baaltje wordt wel erg weinig := Echter wanneer ze er ook fatsoenlijk bij kunnen grazen dan zal dat derde baaltje wel beter uitkomen :j

Rekenen met gewichten vind ik altijd een beetje onzin :o

Het ene dier heeft meer nodig dan het andere , en dan is de behoefte op de ene of de andere dag ook nog eens heel verschillend. Daarbij is de ene baal hooi qua voedingswaarde ook totaal anders dan de andere baal dus wegen van hooi is een vrij nutteloze bezigheid i.m.o. :o

Gewoon onbeperkt voeren in fijnmazige slowfeeders en in de gaten houden of het dier het daar goed op doet. Wordt 'ie te dik dan geef je armer ruwvoer , wordt 'ie te dun dan geef je rijker ruwvoer , of iets extra's erbij , of je maakt het makkelijker toegankelijk , simpel zat en dier kan de hele dag rustig eten zonder schrokken of irritatie met kudde-genootjes over voer :)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:54

Ik voer ook niet op gewichten en procenten, ik prop gewoon iedere dag mijn hooizakken vol en zie wel hoeveel hij eet :) Hij krijgt in elk geval gewoon onbeperkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:58

Ik vind het wel mooi om te zien hoe verschillend het is wat ze de ene of de andere dage eten :)

De ene keer stampen we de netten vol...en zitten ze een dag later nog steeds vol , dan vraag ik me echt af wat ze al die tijd gedaan hebben :P

De andere keer zijn diezelfde volle netten een dag later ineens half leeg...of nog erger , hangt er alleen nog een restje onderin te bungelen.

De verschillen qua dag-verbruik zijn echt enorm :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 21:01

Ik voer wel gewoon op oog, ik heb ook geen idee wat ik nu voer, ik weet bij god niet hoeveel kg kuil hij krijgt. Maar van stro zal hij toch zeker ook wel eten. Aangezien, hij wel in ieder geval. Want zijn stal is half leeg en 1 grote vieze bende. Tja, hij moet iets. Vandaar dat ik hooinet ben gaan gebruiken. Want nu heeft hij volgende ochtend zelfs wat over :j ik zal het op gevoel en oog moeten doen, en moeten kijken of hij er dun/dik van wordt. Op het weiland krijgt hij namelijk niks dus moet hij van het gras doen, maar heb het gras dus gezien en dat ziet er goed uit en er staat sowieso ook genoeg (staat momenteel geen paard op)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:02

Dat is waar.. soms maak ik ze zo vol dat ik denk dat hij er echt wel 2 dagen mee zoet is.. dan heeft hij het binnen 1 dag op haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:05

ong. 400kg kuil (in plastic) voor 40,- daar doe ik echt lang mee.
Gerstestro (voer ik) voor (ik dacht) 4,- per baal van ong. 20-25kg
Houtkrul (is mijn bodembedekking) voor rond de 6,50-7,70 per baal van ong. 25 kg.
De prijzen van de laatste 2 variëren,afhankelijk van hoe duur de partij van de fourage was.
Het echte hooi (dat droge spul) voer ik niet,lusten mijn shet niet. Voor mijn paard ga ik zo'n baal niet kopen,die knoeit er bijna alleen maar mee.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:24

pmarena schreef:
Ik vind het wel mooi om te zien hoe verschillend het is wat ze de ene of de andere dage eten :)

De ene keer stampen we de netten vol...en zitten ze een dag later nog steeds vol , dan vraag ik me echt af wat ze al die tijd gedaan hebben :P

De andere keer zijn diezelfde volle netten een dag later ineens half leeg...of nog erger , hangt er alleen nog een restje onderin te bungelen.

De verschillen qua dag-verbruik zijn echt enorm :)

Dit merk ik ook! Wij voeren ook niet op gewicht. Pas nu ik weet hoeveel een baal weegt en hoe lang we er mee doen, kan ik een schatting maken. Ze krijgen toch onbeperkt als hun conditie dat toelaat. Wel heel grappig om die verschillen te zien. In hoeveelheid, maar ook in soorten voer. Onze paarden hebben maar heel weinig behoefte hebben aan stro, maar heel soms gaan ze eerst in hun plakje stro zoeken voor ze aan het hooi beginnen. En hoe geweldig het gras in het weiland ook is, als het nat is, dan zijn ze heel blij met een droge hap hooi. :P

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 17:58

Wat betalen jullie voor echt een grote baal stro van rond de 400kg?

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:40

Ik koop ongeveer 40 a 50 balen stro per keer. Per baal (20 a 25 kg) betaal ik ongeveer 3,50 maar hoger kan ook hoor want het is nou niet echt een goed strojaar (heb ook al 5 euro per baal moeten betalen). Voor een baal hooi (ook 20 a 25 kg) betaal ik 6,50 per baal (maar daar had ik geluk mee want de leverancier die had een fout gemaakt, het was eigenlijk 8,50 per baal inclusief afleveren). Ik zit wel in de randstad (weinig boeren dus)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 22:53

horses1990 schreef:
Ik koop ongeveer 40 a 50 balen stro per keer. Per baal (20 a 25 kg) betaal ik ongeveer 3,50 maar hoger kan ook hoor want het is nou niet echt een goed strojaar (heb ook al 5 euro per baal moeten betalen). Voor een baal hooi (ook 20 a 25 kg) betaal ik 6,50 per baal (maar daar had ik geluk mee want de leverancier die had een fout gemaakt, het was eigenlijk 8,50 per baal inclusief afleveren). Ik zit wel in de randstad (weinig boeren dus)

Hoelang doe jij met die kleine baaltjes stroo?

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:56

Ik denk dat ik wel minstens 1 baal per week gebruik voor 1 paard, maar mijn paarden staan wel in hele ruime stallen zeker 3 bij 4 meter. Maar aan de andere kant gaan er 1 a 2 plakken in per dag (niet zo heel veel dus), omdat ze ook rubberen matten eronder hebben liggen. Als de stal 1 x per week helemaal leeggeschept wordt gaan er 4 a 5 plakken in.

Groetjes xxx

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 22:46

horses1990 schreef:
Ik denk dat ik wel minstens 1 baal per week gebruik voor 1 paard, maar mijn paarden staan wel in hele ruime stallen zeker 3 bij 4 meter. Maar aan de andere kant gaan er 1 a 2 plakken in per dag (niet zo heel veel dus), omdat ze ook rubberen matten eronder hebben liggen. Als de stal 1 x per week helemaal leeggeschept wordt gaan er 4 a 5 plakken in.

Groetjes xxx

Hoe veel wegen die baaltjes ongeveer? Ik heb tarwe stro op het oog, maar is dat een verschil? Ik bedoel ze poepen en plassen er op, dus dat hoeft voor mij niet extreem goed te zijn, hooi daarentegen wel. Deze baaltjes zijn ongeveer 20 kg. Die van mij krijgt stal van 3 bij 4 of 3,5.... weer niet precies!

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:52

De baaltjes zijn ook ongeveer 20 kg (soms wat meer). Tarwestro is prima geschikt als bodembedekking hoor. Het is makkelijk in gebruik en relatief goedkoop. Ik gebruik ook altijd tarwestro. Let wel op dat het stro niet te stoffig is want daar kan je paard van gaan hoesten. Bij een wat grotere stal moet je denk ik toch wel rekening gaan houden met 1,5 a 2 balen per week (dit komt overeen met ongeveer 30 euro per maand aan kosten voor stro in mijn geval dan), zeker als je 1 x per week de stal helemaal leegschept. Met een baal hooi doe ik ongeveer 1,5 week, want ze krijgen maar 1 plak per dag (ik heb 2 paarden, de kosten voor stro per maand zijn voor 1 paard). De rest van de dag krijgen ze namelijk kuil van de boer. Maar weet niet waar je vandaan komt, want bij mij in de randstad zijn de kosten voor stro en hooi relatief duur.

xxx <3

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 23:33

Dus je betaald 30 euro per maand aan stro voor een paard? En hoeveel kost zo'n baaltje van jou? Ik heb baaltjes gevonden van 3,50 van 20 kg. Dit is dan wel ik wel goedkoper dan bij jou??

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:35

Hoi,

Ik heb ook baaltjes van 3,50 maar daar heb ik geluk mee en daar heb ik ook die 30 euro op gebaseerd. Maar normale prijs bij mij in de buurt is toch wel 4 a 5 euro per baal. Ik zou ze gewoon bestellen als ik jou was, we hebben een slecht strojaar gehad dus je kan blij zijn met zo'n prijs voor een baaltje. Heb je ruimte voor veel balen of beperkt de ruimte? Bij die 30 euro moet je er dus wel rekening mee houden dat ik vrij zuinig ben met mijn stro, er ligt geen laag van 40 cm in haar stal zeg maar, maar wel gewoon voldoende :)

Groetjes xxx
Laatst bijgewerkt door horses1990 op 05-01-12 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 23:36

Hmmm.. Niet echt veel ruimte, maar we kunnen misschien een deel thuis leggen en als het op is meenemen vanuit thuis...

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:37

Oké nouja dat kan ook natuurlijk :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 23:42

horses1990 schreef:
Oké nouja dat kan ook natuurlijk :)

Dan zal ik eerst wat plek moeten maken thuis, haha! En wat voor baaltjes hooi gebruik je?(gewicht) en hoeveel ben je daaraan kwijt per maand per paard? Dus hoeveel baaltjes ongeveer. Als je die gebruikt dan :P