Paddock los frezen een optie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:06

Zozo, dat ziet er netjes uit. Goed idee, moeten wij aankomende zomer ook maar eens gaan doen....

Amalarab

Re: Paddock los frezen een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:08

Is het nu aarde of zand in de paddock? Het lijkt zo donker! Heel netjes geworden hoor, dat was het wel waard!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:10

Ik heb werkelijk geen idee wat het is, ik noem het altijd gewoon zand voor het gemak.

10 jaar terug was het een weilandje waar ganzen op liepen, door de paarden is het gras toen weg gelopen, dus ik denk dat het aarde is gewoon. Als ik in het voorjaar een stukje afzet voor een paar weken staat er weer gras.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:11

Wat een resultaat... onze bak hebben we opgegeven, maar misschien dat dit een idee is om te proberen. De kosten zijn het mogelijk niet. Al weet ik niet of het handig is een 20x40 bak met zo'n kleine frees te gaan bewerken. Onze bodem is ook vast getrapt. Helaas is het bij ons wel ene combinatie van zand & klei, is er wat grasgroei, dus of het werkt is de vraag... Wat denken jullie? Ik ben sowieso echt een leek wat dit betreft, maar onze bak wordt slechter en slechter. Terwijl er officieel gezien wel drainage onderligt :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:12

Dit ga ik even aanlijn man laten zien,kan hij ook even zon ding huren misschien..Het is wel een verschil zeg!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:22

Tancreda4: Onze paddock is kwa oppervlakte groter dan een rijbak dus met een rijbak moet je binnen een halve dag klaar zijn. Gras is geen probleem daar zijn die dingen voor gemaakt.

Hoe het met klei werkt heb ik geen idee van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:52

@LADPR: je zit vast ook op zand, dus de toplaag is een verhumuste soort zand/aarde.

Het ziet er goed uit. Morgen wordt D-day....ben benieuwd hoe het zich dan houdt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 20:07

Dat zou maar zo kunnen.

Haha ja het hier is a flink losgebarsten weer, maar goed mag niet klagen vanmiddag was het lekker droog toen ik op stal was.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:36

Ben ook benieuwd hoe het zich houdt, hou ons op de hoogte! Ik ga het eens met de staleigenaar overleggen. Het is iig iets om te proberen, misschien dat onze bak nog te redden is. Hij wordt nu slechter en slechter. Ik denk dat helemaal alles eruit en nieuw erin het beste zou zijn, maar we hebben er de hele winter dagelijks de paarden ook los in staan, en ik ben de enige pensionklant, dus klauwen vol met geld er aan uitgeven zien we beiden niet zitten :o Maar dit is een mooi probeersel.
En misschien weet hij nog wel een kennis of iets die zon ding heeft en het kan doen :D
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 04-01-12 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:39

Ik denk dat bij tuinaanlegbedrijven die dingen wel standaard gebruikt worden.
Als een pensionhouder hem vaak genoeg gebruikt zou eigen aanschaf (desnoods 2e hands) ook handig zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:19

jammer dat het bij ons niet zo goed werkt... Denk dat het zand te leemrijk is... Zit ook veel leem in de grond en het grondwater staat heel hoog. Als ik nu zelf door onze wei loop trap ik al door de zode heen...
Paarden kunnen er echt een hele poos niet op door deze regen.

Gelukkig dat jullie bodem beter is en dat je met een simpel iets als frezen (lopend nog wel!) je paddock weer helemaal regenproof hebt gekregen!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 23:21

Ja we hebben wat dat betreft echt mazzel met de bodem hoor, niks te klagen.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:29

Dit is echt een fantastisch resultaat.
Hier is de bak ook een beetje nat. Er lopen nu al 2 jaar 3 grote paarden in, ik ga is kijken hoe diep de droge grond zit, maar volgens mij is het hier ook vooral de bovenlaag.
Is in ieder geval het proberen waard voor dit geld zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:38

marina schreef:
Hier is de bak ook een beetje nat. Er lopen nu al 2 jaar 3 grote paarden in, ik ga is kijken hoe diep de droge grond zit, maar volgens mij is het hier ook vooral de bovenlaag.

Ik ben bang dat jij het met een tuin frees niet red.. Wij redden het ook niet, met 1 E pony. Wij hebben alles los moeten scheppen (met de hand) maar een loon werker kan dat ook voor je doen.
En daarna iedere week gefreesd(tuin frees). Toen ging het goed. Want los frezen moet je toch wel regelmatig doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 12:52

Ik denk dat dat aan je grondsoort ligt.
Ik heb er 24/7 drie mini's op lopen en van de zomer zelfs een tijdje vier.

En vergis je ook niet in verschil in tuinfrezen he, die wij gehuurd hadden kost om te kopen bijna 5.000 euro en is een proffesionele machine, dat kan je bijvoorbeeld niet vergelijken met een tuinfrees voor particulier gebruik, die was er bij ons ook nooit doorheen gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:57

LADPR schreef:
Ik denk dat dat aan je grondsoort ligt.
Ik heb er 24/7 drie mini's op lopen en van de zomer zelfs een tijdje vier.

En vergis je ook niet in verschil in tuinfrezen he, die wij gehuurd hadden kost om te kopen bijna 5.000 euro en is een proffesionele machine, dat kan je bijvoorbeeld niet vergelijken met een tuinfrees voor particulier gebruik, die was er bij ons ook nooit doorheen gekomen.

Dat is idd ook wel waar ja. Alleen bij ons was het te diep voor een tuinfrees.
Wij zitten hier op zand grond

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 13:07

Dan zijn mini's blijkbaar ideaal haha.
Hier is 10 jaar niks aan de grond gedaan tot afgelopen maandag dus.

Ben wel heel benieuwd hoe het er vadaag bij ligt na al die regen weer. Neem de camera weer mee.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:11

Bij ons op stal frezen we ook 2x per jaar, zelfs de rijbak.
De rijbak is na die tijd wel iets te zwaar voor training, maar na sproeiers en de sleep is het prima te doen.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:13

Wauw wat een super resultaat. Wij hebben zand paddocks op een klei grond. Mogelijk voor ons ook de ideale oplossing om eindelijk van al het water af te komen....
Ben benieuwd naar ervaringen van anderen en foto's !

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:22

Dat ga ik ook eens uitproberen. Allicht te moeite waard en voor het geld hoef je het niet te laten! Mooi resultaat!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:26

Ach voor het geld...
De huur van 55 euro is inkl. zelf halen en terugbrengen (tij benzine/diesel) en je bent zelf uren in de weer geweest.
Als ik een loonwerker laat komen om de boel los te trekken kost me dat 6o-75 euro en heb ik er zelf geen omkijken naar. Nadeel bij mij is dat het dan veel te diep/zwaar wordt en de paarden er weken beroerd in lopen.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:29

Potjandorie wat een resultaat!

Ik ga dit eens even voorleggen bij vriendlief! Die wilde er volgend jaar met een cultivator doorheen achter de trekker. Maar ik ben bang dat de trekker meer kapot gaat maken dan me lief is.

Dit vernuftige apparaatje lijkt me veel prettiger!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:17

Anoniem schreef:
marina schreef:

Ik ben bang dat jij het met een tuin frees niet red.. Wij redden het ook niet, met 1 E pony. Wij hebben alles los moeten scheppen (met de hand) maar een loon werker kan dat ook voor je doen.
En daarna iedere week gefreesd(tuin frees). Toen ging het goed. Want los frezen moet je toch wel regelmatig doen.

Net in de pauze even gekeken hoe diep de droge grond zat, dat was 20-30 cm. Ga het vanavond maar is even bespreken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 16:19

Het regende te hard om even goed foto's te maken maar heel flauw we hebben een plas, foei.

Maar al met al nog steeds super blij met resultaat, paarden kunnen lekker droog spelen eten en rollen.
We hebben weinig te klagen denk ik want volgens de smid die er vanochtend was had iedereen op het moment wel een plas staan. Helemaal in vergelijking met hoe alles was voro die tijd is het ideaal nog steeds.

Morgen voorspellen ze al iets beter weer, ben benieuwd hoe lang het duurt voordat alles weer droog is. Voor eht moment regent het hier nog steeds flink door.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 15:50

Alles is weer keurig droog! Morgen ga ik weer foto's maken.