Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:10

Sabine, ik ga met Mac mee :j Het moet niet te rijk zijn, dat kan je niet onbeperkt geven. Graszaad is een hele fijne aanvulling als je onbeperkt wilt gaan. Mijne kreeg vroeger altijd onbeperkt koeien spul (uitzoekspul, vraten ze niet alles van op). Harstikke slehct voor paarden := maar ze deden het er 'goed' op. En ik vond het maar raar dat ze altijd zo stijf was := :o

Ik moet mijne echt niet meer te rijk voeren. Laatst ander hooi gekocht, wat rijker dan dat ik had, en mevrouw stond gelijk met dikke benen := Helaas is graszaad idd enorm moeilijk om aan te komen. Stro idem. Wij hebben een kleine partij, maar weet niet of we daar de winter mee doorkunnen... Ik hoop het wel. Maar we zijn wel extra zuinig, vandaar dat mijn shet het uit hooizakken krijgt, zodat ze niets tot nauwelijks knoeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:17

Ik denk trouwens dat het voordroog qua rijk zijn wel meevalt, het is in ieder geval geen koeienspul, verre van. De kleine baaltjes waren echt heel erg droog, leek net hooi. Ik heb toen ook eens een baaltje compact gras geprobeerd en daar viel hij gelijk op aan (ookal waren dat maar een paar handjes) en het voordroog liet hij dan liggen. Volgens mij kwam dat door de natuurlijke suikers in het compact gras, en dat die er meer waren dan in het voordroog, volgens mij zat in dat voordroog echt niet veel in.
Nu heb ik een groot pak (heb nu 2 pony's dus dat is in verhouding een stuk goedkoper) en dat is iets natter, maar ook niet echt nat. Dus misschien zit daar ook niet zo heel veel in .. Kan misschien eens testen wat hij verkiest :Y) :))

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:21

Toch wil ik nog een opmerking er tussendoor gooien.
Het verterings systeem van een paard en een mens is bijna het zelfde.
Het grote verschil is de lengte in darmen, maar dat komt omdat een paard een gras eter is.
Wij mensen zijn een alles eter en kunnen geen gras verteren, dus korte darmen.

De maag bepaalt het honger gevoel.
Een lege maag geeft het honger gevoel.
Wat doen wij mensen tegenwoordig.
Onze kinderen krijgen een zak vol eten mee naar school, de zogenaamde tussendoortjes.
Een kind die om 8 uur een boterhammetje of een bordje brinta opheeft, heeft om 10 uur echt geen honger gevoel.
Maar de tussendoortjes, vol met suikers worden dapper genuttigd.
De bouwvakker die om 5 uur de deur uitgaat met een goed ontbijt heeft rond 10 uur wel weer trek.
Maar die is al een tijdje aan de lichaamlijke arbeid geweest.
Het kind en de kraanmachinist worden alleen maar dikker en dikker.
De echte werker blijft op normaal gewicht.
Je kan die kinderen ook iets geven waar niets inzit, bestaat dat wel ?

1Boefje

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:25

Onbeperkt hooi eten heeft veel nadelen.
Mijn Haflinger en Shetlander zullen ontploffen, mijn hengstveulen is al te dik, en mijn draver zal er nooit een grammetje van aankomen, enkel meer kakken!
Cisco krijgt nu erg veel hooi, bij mij resulteert het in kuchen. Tja, das ook niet alles!
Ik stap gewoon weer over op 2x per dag voeren en de hoeveelheid hooi gaat naar beneden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:26

Wij maken pas (extra) maagzuur aan als wij voedsel innemen.
Een paard maakt continu maagzuur aan.

Onze maag kan (normaal gesproken) goed tegen leeg zijn, dat van paarden niet.
Konijnen kunnen helemaal niet tegen een lege maag/darmen en mogen daarom nooit nuchter zijn.

edit: daarnaast lijkt de spijsvertering van een mens en paard juist niet op elkaar.
Wij kunnen oa vlees verteren en minder goed vezels.
Paarden hebben een hele grote blindedarm waar vezels goed verteerd kunnen worden.
Onze blindedarm kan eruit... paarden kunnen niet zonder leven.

Wij hebben daarentegen een galblaas , welke gal produceert voor het verteren van (dierlijke)vetten... paarden hebben geen galblaas.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 30-12-11 21:30, in het totaal 2 keer bewerkt

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:27

bij ons thuis krijgen de paarden ook onbeperkt hooi. ze zien er allemaal super uit, niet te dik en niet te dun! ze eten ook zeker niet de hele dag door. we hebben wel een shetlander die hier toch wel iets te dik van word. die doen we snachts een graasmasker op. daarmee eet ze wel hooi, maar ze moet er meer moeite voor doen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:30

Een paard heeft het meest naar zijn zin op een wei met een paar centimeter gras.
Dan kunnen ze 24 uur per dag zoeken en eten.
Resultaat is dat ze doodmoe zijn en graag mee naar stal gaan.
En daar kan je een stal regime niet mee vergelijken.
Dan zou je elke minuut, 24 uur per dag een paar hooitjes moeten geven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:33

Ariebren schreef:
Een paard heeft het meest naar zijn zin op een wei met een paar centimeter gras.
Dan kunnen ze 24 uur per dag zoeken en eten.
Resultaat is dat ze doodmoe zijn en graag mee naar stal gaan.
En daar kan je een stal regime niet mee vergelijken.
Dan zou je elke minuut, 24 uur per dag een paar hooitjes moeten geven.

En daar hebben ze weer hooizakken/slowfeeders voor uit gevonden.... :D

Een paard hoeft niet perse 24/7 eten te hebben (wat wel ideaal zou zijn), maar je moet wel opletten dat ze niet langer dan 6 uur zonder ruigvoer staan.
Want dan komt hun maag leeg te staan waardoor de maagzuren de maagwand (en later ook de darmen) gaat aantasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:38

Ik wil ook geen doodmoe paard, dus dat scheelt weer ;)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:48

Die van mij krijgt niet letterlijk onbeperkt hooi maar zijn hooibak wordt wel altijd aangevuld als men ziet dat hij leeg is. Hij is mooi op gewicht :-)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:48

Arme paarden van mij, om 06.00 uur, 15.00 uur en 20.00 uur eten.
Ze staan stijf van de maagzweren en de DA is vaste klant hier op stal. :9

Geef nu eens aan welke manege nog vaker hooi voert ??

Oh ja, mijn paarden hebben van die losse voorbeentjes, een hooinet is binnen een uur kapot en de slowfeeder wordt ook gesloopt.
Alle 24/7 uur eten is een broodje aap verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:49

Waarom voel je je toch zo aangevallen als je zo overtuigd bent dat jij het enige juiste doet?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:50

Ariebren schreef:

Oh ja, mijn paarden hebben van die losse voorbeentjes, een hooinet is binnen een uur kapot en de slowfeeder wordt ook gesloopt.

Het ligt er aan hoeveel ze krijgen (dus hoe lang doen ze ermee).
Als ze er langere tijd kunnen eten, dan staan ze ook niet langer dan 6 uur zonder.

De maneges die ik ken voeren voldoende om langere tijd te eten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:51

Ariebren schreef:

Waar zijn jouw onderzoeken dan die aantonen dat het een broodje-aap-verhaal is?!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:07

Mijn ervaring is dat hoe lekkerder het smaakt hoe sneller en meer er gegeten wordt. Voordroog gaat hier dan ook heel rap naar binnen. Het gerstestro dat ik bijvoer veel minder, maar als ik kom is er absoluut geen animo voor het stro en staan ze al pruttelend te klagen dat ze honger hebben.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:16

hollywood86 schreef:
Waarom voel je je toch zo aangevallen als je zo overtuigd bent dat jij het enige juiste doet?

Ik voel mij niet aangevallen.
Iedereen moet doen wat in zijn denken goed is voor het paard en de verspilling van hooi.
Maar met meerdere paarden wil je echt niet het dure hooi de mesthoop op rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:18

Maar je zegt toch zelf dat je niet moet bezuinigen op paarden?
Zolang er enkel onderzoeken te vinden zijn met uitkomst dat onbeperkt hooi eten gezond is ipv ongezond, krijgt mijn paard lekker zijn dure hooi.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:22

Ariebren schreef:
hollywood86 schreef:

Ik voel mij niet aangevallen.
Iedereen moet doen wat in zijn denken goed is voor het paard en de verspilling van hooi.
Maar met meerdere paarden wil je echt niet het dure hooi de mesthoop op rijden.

Wat is duur...
De mijne eten samen 1 grote baal 600/650 (goede/zeer droge) kuil per 4 weken.
Deze kost 45 Euro.

Goed stengelig hooi (direct van het land) 1,80 per baal (zelf ophalen), en ze krijgen 1 plak per dag erbij.
Dat is amper 10E per 4 weken.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:23

Hier krijgen ze niet onbeperkt gevoerd omdat ze anders alle 3 om te rollen zijn, maar ze krijgen wel gemiddeld 5kilo per pony (C pony's en kleine D), dus meer dan 'officieel' noodzakelijk. Verder hebben ze 0.5ha waar op sommige plaatsen nog groene schijn op staat en waar ze dus de rest van de dag doen alsof ze eten hebben :) . Ze krijgen hun hooi in netten die in bakken zitten (wordt her hooi niet vuil en eten ze van 'de grond af') maar de mazen van de netten zijn duidelijk nog te groot, dus van de week komen er kleinere mazen. Ik verstop er ook wortels in, die ze eerst als zoektocht eruit halen.
Heb wel gemerkt dat ze als ze echt voldoende (dus iets te veel volgens de ADH) eten krijgen, ze geen echte honger hebben. Ze eten erg rustig en mijn oh-zo-op eten gefixeerde halfinger neemt zelfs na de wortelzoektocht regelmatig pauze van het eten, want ach, over een uurtje ligt het er nog wel.

Niet onbeperkt dus, maar wel 1x per dag zonder maagzweren (mijn 2-jarige heeft er her voorbije najaae wat last van gehad wegens te veel stress ivm nieuw veulen erbij, we letten er goed op).

Edit: ik voer hooi van zomer 2010 ipv van deze zomer, zo kan ik meer voeren zonder ze op te rijk hooi hebben staan

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:25

Ine23 schreef:
Edit: ik voer hooi van zomer 2010 ipv van deze zomer, zo kan ik meer voeren zonder ze op te rijk hooi hebben staan

offtopic?!
Het suikergehalte (dikmaker) wordt niet minder in oud hooi, wel wordt de vitaminen- en mineralengehalte minder.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:28

Kan best zijn, maar mijn hooi is grof stengelig hooi en al het hooi van de boeren hier in de buurt (ik stond vorig jaar in een andere regio) van deze zomer is veel te rijk, dus ik had het anders moeten verwoorden ;) . Volgend jaar staan ze dus wel op hooi van zomer 2012, maar dan heb ik meer tijd gehad om een boer verder weg te zoeken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:04

jou argumenten vnd ik nergens op slaan.en inderdaad zielige paardjes als je je wat beter had verdiept in het darmstelsel van een paard dan weet je dat ze nooit langer dan 6uur zonder eten horen te zitten omdat dan de maag leeg is,en ze continu maagzuur aanmaken,en misscjien heeft jou paard een maag zweer hoeft niet zo te zijn dat jij het merkt,paarden zijn bikkels je merkt het vaak pas als het al ernstig is.ook is een hond/kat geen paard ook geen goede vergelijking,want deze hoeven maar 1x per dag te eten.

onze paarden staan nu op 24/7 voordroog e wat zien ze er goed uit,de paarden staan echt niet de hele dag door te eten.ik heb verschillen de rassen,maar geen een die nu te dik/of te dun is.ik vind het erg fijn voor ze en ik blijf dit ook zeker doen.paarden staan trouwens ook 24/7 buiten met loop stal
e duur vind ik het zeker niet als ik 5 balen per mnd voer aan 3paaden en 3 pony's dan kost me dat 150,- dus dat is 25,-per paard/pony per mnd zo duur vind ik dat niet,als ik ze op pension moet zetten ben ik meer kwijt aan een paard en die krijgt ook vaak nog veel minder gevoerd
Ariebren schreef:

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:47

Ik heb het vorig jaar geprobeerd, maar op advies van mijn DA ermee gestopt.
Mijn voordroog was te rijk en ik had een paard wat tegen de hoefbevangenheid aan zat.
Armer hooi kopen is voor mij geen mogelijkheid, ik heb geen opslag.

Nu voer ik 3 tot 4x per dag voordroog.
Overdag kleine hoeveelheden en 's avonds een grote hoeveelheid.
Soms hebben ze 's morgens nog niet alles op van de avond.
Daarnaast krijgen ze nog 2x per dag krachtvoer met lucerne en wortels

Ik voer een pak voordroog van 500 kg op in 1 week aan 5 paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:12

Zit nu toch te twijfelen of ik het niet nog eens zou proberen en eens een weekje ofzo aankijken ..
Maarja, mijn ene pony is al te dik en die stond echt op ontploffen, weet niet of dat zou minderen als ik gewoon zou verder doen .. En de andere pony is een stukje groter dus heeft wat meer nodig, heb ook geen idee of ze het zelf dan wel goed zouden verdelen :+

Maar langs de andere kant, als ze nu niks te doen hebben qua eten (echt eten dan, er zijn nog wel wat grasjes te knabbelen maar dat is niet meer de moeite) dan gaat de dikke achter de andere aanjagen .. Uit verveling? Uit frustratie? Uit energie teveel? Uit weet ik het .. Maar het was toch niet de bedoeling := Misschien dat dit mindert als ze altijd wat te knabbelen hebben?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:05

Hier kwamen ze ook aardig vet van de wei af en nu met onbeperkt hooi zijn ze weer aardig op maat gekomen , in de winter is het er altijd zo weer af :P