1x per week uitmesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spruitje56

Re: 1x per week uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:01

net zoals de andere bokkers zeggen, vind ik dit niet kunnen!
en echt heel vies
vooral als je een paard zonder deken die liggend op de grond slaapt niet slim
dat er maar een keer per week word gemest, indd elke dag effe de poep eruit en natte plekken weg, doen wij thuis al jaren zo, poep weg elke dag en natte pleken, dan al het vlas op een hoop dat kan de grond
onder de natte plekken goed drogen tot dat zavond's de paarden weer nar binnen gaan,
zou zelf het idee bedenken om schoon te maken, maar in je op staat dat dat niet kan, mag ik vragen waarom niet? heb je er geen tijd voor? wil je hiermee niet bedreigen ofzo maar vraag het me gewoon af
gr hackny

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:05

Er is niets mis mee hoor met oppotten :) t is warm, wordt een stevige plak en t is minder vies dan verwacht. Dus je gooit het stro ook op de harde laag. Heb je echt paarden die flink gaan smeren is het minder inderdaad. Dan krijg je niet van die mooie plakkaten.
Bevalt ons al jaren goed! Dus waarom anders als het goed werkt? :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:06

Christiene schreef:
clara schreef:
Vind het echt smerig om de mest een week lang te laten liggen. Kleine moeite om iedere dag even de mest eruit te halen.

met een of een paar stallen wel ja... maar met 50 boxen..

Bij ons op de manege staan er ook een stuk of 50/60 en die worden ook elke ochtend gedaan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:27

Afschuwelijk. Je laat een paard toch niet een week in zijn eigen mest staan?
Ik doe ze zelf 2x per dag. Drollen en nat gaan eruit. En als er te weinig in ligt komt er een pak bij.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:34

Scum schreef:
Afschuwelijk. Je laat een paard toch niet een week in zijn eigen mest staan?
Ik doe ze zelf 2x per dag. Drollen en nat gaan eruit. En als er te weinig in ligt komt er een pak bij.

als er een dikke laag stro boven ligt staan ze toch niet in hun eigen mest?
ik wheb een schuilstal, voor twee paarden die poepen waar ze staan, en bij voorkeur alle modder en nattigheid binnen lopen.
oppotten lukt hier niet zo goed, dit gaat goed voor 1-2 weken, maar wordt plots door en doornat, en dan krijg ik het niet meer droog, en het is dan zoveel geworden dat ik het er manueel amper nog uitkrijg.
daarnaast is de stal 4*8 en lopen ze ook alles rond en naar buiten.
ik hou nu het eerste stuk simpelweg leeg, en doe een stuk van ong 2*3 in stro,zo staan ze met de voeten in het stro om te eten, en poepen ze er eigenlijk net achter (dat ze dan vrolijk openlopen op het beton, maargoed)
iedere dag trek ik erg natte plekken eruit, de halfnatte strootjes leg ik op de grond, en daarop het resterende proper stro uit de stal (steek meestal op de volledig mestdagen extra plakken stro tussen de wanden, zodat ik op mijn lange dagen niet veel heen en weer moet) en strooi op met de hoeveelheid die nog nodig is.
Voorlopig trek ik op dinsdag en vrijdag de stal helemaal leeg, en begin opnieuw.

Haije03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:57

Bij ons op stal wordt ook een keer per week gemest, er wordt iedere dag ruim opgestrooid en hij staat vrijwel nooit op zn eigen stront. Tuurlijk gebeurt het wel eens in de zoveel tijd maar als ik er dan wat van zeg dan krijgt hij extra stro. Verder is 1x per week mesten niet hetzelfde als oppotten, dat is wanneer je het nooit mest en steeds nieuw stro erbij gooit.
Laatst hoorde ik ook dat als je stal té schoon is je paard koliek kan krijgen doordat hij teveel stro eet.. vind het een heel raar verhaal, heeft iemand hier al iets over gehoo rd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:00

Dat kan, als een paard te weinig beweging krijgt is de kans op stro koliek aanwezig als ie zijn stal maar leeg blijft eten. (stro eten is op zich niet slecht, vooral niet als paarden 24/7 buiten staan)
Daarom kan ik bv. Niet dagelijks de stal leeghalen; ben ik gelijk mijn bodembedekker kwijt :+ En als dat dagelijks gebeurt is dat een duur grapje haha :D

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:02

Ik vind dat maar niks zo weinig mesten.

Zelf heb ik ook extra voor een stal gekozen waarbij ik zelf kan uitmesten wanneer ik wil.
Elke dag worden de natte plekken en keutels eruit gehaald, en 1 of 2 x in de week helemaal leeg!.
En als ik zie dat er weinig stro in ligt komt er weer een laagje bij. Meestal komt er elke dag gewoon een schoon laagje overheen.
Als ik een dag niet kan uitmesten is dat geen probleem, maar 1 week of langer niks eruit halen vind ik zelf niet echt een prettig idee..

Edit: Mijn merrie staat overdags buiten van 8 tot 6 in de winter en in de zomer van 7 tot 9. Dus staat alleen snachts op stal
Laatst bijgewerkt door Niekj_Jente op 22-12-11 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:05

Mijn paard is na 1 dag al een olifant als ik zie wat er ligt.Ik haal dus 2x per dag alles er keurig uit.wel zo fris!
Ik verbruik zo ook haast geen vlas.In de winter hooguit 1 pak per 2 weken.Mest ik maar 1 keer per dag,dan ben ik meteen 1 pak /week kwijt.

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:39

Bij ons worden iedere dag de stallen uitgemest,ik ben er niet zo'n voorstander van om mest en urine te laten liggen,naar voor het paard en je hebt er dubbel zoveel werk van om alle stallen weer grondig fris te krijgen! ;)
Bovendien krijgen bacterien minder kans om je paard bijv. ziek te maken en problemen met de hoeven en mok kunnen hiermee worden beperkt!
Maar ik ken er zeker meer die 1 x weeks uitmesten,en dat is ieders eigen,ik zelf heb ook graag regelmatig een nieuw fris bedje,slaapt veel fijner,haha

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:47

Ik heb op een stal gestaan waar dit ook werd gedaan, en het opstrooien dan echt tot de knieën was. Was niet eens veel weidegang, dus de paarden stonden veel op stal, en toch zagen de stallen er altijd goed uit en rook het fris. Misschien kwestie van luchtcirculatie ofzo.
Heb ook op een stal gestaan waar ik naast dat de stal deed 'uitmesten' zelf nog minstens om de dag een hele kruiwagen eruit haalde (was met vlas) en mijn paard stond altijd in een smerige stal. Heb daar na een tijdje staltegels ingelegd zodat ik in ieder geval alle natte plekken eruit kon halen zonder dat paard op de kale beton stond.
Waar ik nu staat wordt ook dagelijks uitgemest, het is een oude koeienstal met niet zo'n goede ventilatie. Daar moet je denk ik wel echt iedere dag mesten wil je het fris houden qua geur.
Volgens mij is het ook heel erg afhankelijk van de bodembedekking, soort ondergrond in de stal en de ventilatie.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:49

Ik vind het opzich geen probleem.....zolang ik hem zelf niet hoef uit te mesten _O-
Helaas is dit bij mij niet het geval, dus doe ik het iedere dag.
Maar voor het paard vind ik het geen probleem, als je maar goed opstrooid.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:51

Ik vind t belachelijk weinig; 1 keer per week. Ik mest minstens 1 keer per dag uit (9 van de 10 keer zelfs 2 keer per dag).

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:53

Volgens mij weet de helft hier niet eens wat TS bedoelt, wat ze bij haar op stal doen

Vroeger deden ze niet anders. Elke dag een schoon laag stro en een warm bed.

Toen mijn paard snachts binnen stond stond ze ook op vlas. Maar haalde niet heel de stal overhoop om alle viezigheid weg te halen, nee alleen de drollen ;). (alleen enkele malen per week de hele natte vlekken van de onderkant) Anders lag de volgende ochtend alle vlas in 1 hoekje en was heet de vloer kaal. Op deze manier hebben ze ook met stro een stevig maar zachte vloer. Verschil is alleen dat ze die drollen daar wel laten liggen :P
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 22-12-11 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:55

Bij ons op stal worden alleen dagelijks globaal drollen geschept en wat stro erover, pies wordt de hele winter niets aan gedaan. De paarden staan momenteel met enorme rotstraal. Volgende week gaan ze verhuizen naar een volpensionstal waar bij elke voerbeurt drollen worden geraapt (ook in de paddocks) en 's morgens de natte plekken.
Toen ik zelf nog mocht mesten, deed ik dagelijks de drollen eruit (en echt pietje precies) en de natte plekken 2x per week, 1x per maand gingen de stallen helemaal leeg. Overigens gooide ik bij beide dagelijks een grote plak stro in de stal.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:55

Christiene schreef:
clara schreef:
Vind het echt smerig om de mest een week lang te laten liggen. Kleine moeite om iedere dag even de mest eruit te halen.

met een of een paar stallen wel ja... maar met 50 boxen..

Als je machinaal kan uitmesten is 1x in de week wel handig. Maar als je 50 boxen 1x in de week(met de hand) uit moet mesten is dat ook een behoorlijke klus. Wij hebben het ook weleens een week laten liggen en alleen bijstrooien. Naast dat je ontzettend veel goed stro er ook weg gooit is het ontzettend zwaar werk als alles is vast gestampt dan doe ik liever 10 minutjes per stal de tijd uitbesteden zodat ik me geen bult hoef te sjouwen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 23-12-11 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:59

Ik mest elke dag uit. En dan bedoel ik alle mest eruit en 2x per week natte plekken. Meestal 1x in de week gooi ik al het schone stro in een hoek en haal ik alle natte plekken eruit. Al het schone stro verspreid ik dan door de stal en strooi dan ong een half baaltje stro bij. Bij m'n shet haal ik elke dag mest weg en 1x per week natte plakken. Daarna 1 of 2 plakjes stro erbij. Ze staan overdag buiten.

Voor beiden samen ben ik ong 2 a 3 baal stro per week kwijt. En staan ze beiden elke dag in een dik schoon bed van stro. Soms als ik degene ben die 's avonds voert en afsluit, haal ik nog de mestballen eruit. Dat scheelt enorm de volgende dag.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:00

Poiuytrewq schreef:
Volgens mij weet de helft hier niet eens wat TS bedoelt, wat ze bij haar op stal doen

Dat idee heb ik ook ja....

Het is helemaal niet vies...........alleen maar 1x per week een hele zware stal uitmesten...

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:08

Ik heb grote stallen, ongeveer 4 op 5 meter en daar gaat dus al heel wat stro in.. Net omdat die stal zo groot is gaat mijn ruin ook vaak toertjes lopen in de stal. Niet in de mest maar wel in de pis, dus dan heb ik vaak grote plasplekken. Vroeger deed ik al de mest en plasplekken aan de kant tegen de muur, op een toren en dat haalde ik er dan na 3 of 4 dagen allemaal uit. Maar heb nu eens geprobeerd om gewoon de mest uit de stallen te halen en gewoon de urine samen te doen onderaan en er vers stro bovenop te doen. Ik weet niet wat ik het beste doe bij men ruin, die maakt echt altijd alles vuil en eet ook veel van z'n stro op waardoor hij 's morgens vaak enkel nog opengelopen stro met urine liggen heeft en zijn mesthoopjes.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:17

Het verbruikt volgens mij wel wat meer stro.

Op mijn vorige stal werd er ook maar 1x in de week uit gemest omdat er geen mesthoop was. Dan werden alle tussenwanden eruit getrokken (80 boxen) en met de shovel werd die berg zo naar buiten geschoven waar het opgehaald werd door de mestboer.

Mijn paard heeft daar 11 jaar gestaan. En die methode werkte voor hem prima. Mijn paard is ook erg schoon. Hij poept op 1 plek in het midden achterin. En piest in het midden. (ruin) Wat ik altijd deed was de berg drollen naar de 2 achterste hoeken scheppen en "verbergen'' onder het stro. En de piesplek in het midden die zag je eigenlijk nagenoeg niet. Er werd ook elke dag opgestrooid. Mijn paard had altijd een ''schone'' stal. De bovenlaag was altijd mooi droog.

Als je paard een vieskees is vind ik het wat minder geschikt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:20

Maar als je paard een viespeuk is, dan verbruikt hij sowieso een boel strooisel. En als je niet oppast ligt ie op de stenen. Tenzij je werkelijk balen instrooit.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:24

Vies vind ik het niet als je voldoende opstrooit.
Helaas heb ik nare ervaring met de ammoniak damp.
De meeste paarden die ik heb gehad konden niet tegen een potstal ,daar gingen ze van hoesten.
Zodoende heb ik nu altijd een hok met een buitenluik dat nooit dicht gaat,zet ik ze zoveel mogelijk buiten en mest ik bijna iedere dag.
Hooi komt er ook nooit meer in,alleen voordroog.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:27

Als er goed bijgestrooid wordt hoeft t ook helemaal niet zo'n probleem te zijn. Bij mijn vorige bijrijdpaard werd er maar 1 plakje bij gegooid en ook niet opgestrooid. Die stond 6 dagen in de week in een vieze natte stal...

ymke1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:28

Ik mest maar één keer in de week helemaal uit :o.
Ze staat op een laag houtkrullen en daar bovenop een flink pak stro, ik haal er dan nog zo'n 4 keer pek week natte plekken en drollen uit, dan extra plakken stro erop en eventueel nog wat houtkrullen op de bodem. Ik zorg er voor dat de bovenlaag zo droog mogelijk is :j. En ze heeft beschikking over een betegeld uitloopje van 3 x 9 meter waar ze eigenlijk vaak staat 's nachts.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:39

Iris82 schreef:
Als er goed bijgestrooid wordt hoeft t ook helemaal niet zo'n probleem te zijn. Bij mijn vorige bijrijdpaard werd er maar 1 plakje bij gegooid en ook niet opgestrooid. Die stond 6 dagen in de week in een vieze natte stal...

Precies, als je elke dag een halve baal opstrooit (over de rest) heb je een veel betere laag. Als je elke dag bijna alles leeghaalt, staat je paard/pony op beton met een ietsje stro...