Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tendance schreef:Breghje schreef:200 Km is het maar naar mijik weet niet of dat makkelijk aan te rijden is?
Haha misschien per vliegtuig???
Dribbel__ schreef:Langer op de wei, meer stro in de stal? Testen op diabetes?
Langcara schreef:KLopt. Die van mij staan momenteen op stro maar eten het niet. Ze hebben al hooi immers.
Maar ik heb die ruin van mij gisterne effe op het beton laten staan. Ik was het echt helemaal spuug en spuugzat. Elke keer als ik die staldeur open doe word ik chagrijnig. Man wat een smerige knol zeg! Scheit werkelijk waar hij staat, zelfs waar ze voer ligt! Is dat nou domheid of vindt hij het gewoon niet vies?
Tendance schreef:Ik hoef nooit de hele stal leeg te houden.
Het kost mij maar 1 keer 4 balen en vanaf dat moment iedere week maar 1 baal.
In het eerste jaar ben ik dus 55 balen kwijt en daarna ieder jaar 52 balen.
Vlas werkt ook als het paard de onderbodem wel omwoelt alleen dan niet als potstal, maar zoals ik hierboven omschreven heb.
Tendance schreef:Waarom is stro zo belangrijk voor de knabbel? Die van mij krijgen het al 5 jaar niet en zijn kerngezond. Zolang je maar voldoende hooi, gras en biks voert....
Stro heeft dan echt geen meerwaarde.
NiFallor schreef:Het zit, evolutionair gezien, gewoon niet in het systeem van een paard om hun 'nest' schoon te houden, ze hebben nou eenmaal geen nest. Met sommige paarden heb je gewoon enorme mazzel, die mesten hoop-op-hoop en met andere heb je vette pech en die mesten (zoals de jouwe) net-waar-het-uitkomt. Soms wil het dan nog helpen om ze een hele grote stal te geven, dan heb je kans dat ze toch een 'wc' gaan maken. Maar ja, met de echt 'vieze' paarden blijft het gewoon behelpen op stal.
nadita schreef:Tendance schreef:Waarom is stro zo belangrijk voor de knabbel? Die van mij krijgen het al 5 jaar niet en zijn kerngezond. Zolang je maar voldoende hooi, gras en biks voert....
Stro heeft dan echt geen meerwaarde.
Stro heeft qua voedingswaarde ook niet echt een meerwaarde, wel als middeltje tegen verveling.
Ik voer regelmatig wat stro bij als tijdverdrijf. Ik heb twee paarden met aanleg voor vervetting, die kan ik niet onbeperkt hooi voeren of op de wei zetten.
isaja schreef:Maar die smeerpijp plast en poept op dezelfde plek en dan nog op 4 andere plekken gelukkig wel achter in de stal en loopt daarna prinsheerlijk alles kapot door de stal heen![]()
Met deze stal ben ik altijd megadruk en gooi vaak teveel goede vlas weg maar als zijn mest verpulverd door de stal heen is dan is het moeilijk zeven![]()
Bij hem laat ik achter in de stal altijd de vloer vrij maar schep elke dag de plas/mestplek uit en strooi het met het overgebleven vlas weer op en strooi veel aan de voorkant op.
Ik denk dat ik anderhalve baal gebruik voor de smeerpijp en een halve voor de schone haf.
nadita schreef:Ik hoef ook nooit de hele stal leeg te halen. Maar met 1 pak bijstrooien in de week red ik het echt niet.
Onze paarden komen elke dag op het land, dus staan niet het grootste deel op stal. Ze maken er niet echt een smeerbende van, maar ik moet zeker om de 3 dagen een pak bijstrooien. De Haflinger red ik met 1,5 baal in de week, de Fries gebruikt er zeker 2 of 3. Een onderbodem maken bij de Fries lukt niet, hoeveel pakken ik ook in de stal gooit. Hij maakt er altijd een kuil in![]()
Onze stallen zijn 3 x 4 meter.
Breghje schreef:nadita schreef:Ik hoef ook nooit de hele stal leeg te halen. Maar met 1 pak bijstrooien in de week red ik het echt niet.
Onze paarden komen elke dag op het land, dus staan niet het grootste deel op stal. Ze maken er niet echt een smeerbende van, maar ik moet zeker om de 3 dagen een pak bijstrooien. De Haflinger red ik met 1,5 baal in de week, de Fries gebruikt er zeker 2 of 3. Een onderbodem maken bij de Fries lukt niet, hoeveel pakken ik ook in de stal gooit. Hij maakt er altijd een kuil in![]()
Onze stallen zijn 3 x 4 meter.
Feest der herkenning!! Ook Fries, ook stal van 3*4... vertel me dat het ook een Folkert is en ik kom niet meer bij, dan is het zeer zeker een familietrekje![]()
![]()
nadita schreef:Breghje schreef:Feest der herkenning!! Ook Fries, ook stal van 3*4... vertel me dat het ook een Folkert is en ik kom niet meer bij, dan is het zeer zeker een familietrekje![]()
![]()
Nope, geen FolkertEen Ait uit een Jillis moeder. Maar de mijne is niet echt smeerkees. Hij poept altijd mooi aan de zijkant. Maar hij piest in het midden, en gaat er dan in liggen. En bij het opstaan graaft hij alles open met zijn grote schuiten
. Dus ik moet elke dag de natte plek eruit halen. Anders gaat het ook erg stinken.