Pony heeft altijd een vieze stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: Pony heeft altijd een vieze stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 19:33

Kim, dat is geen advies voor mijn pony hoor :+ Ik zat al te denken aan een kleinere stal. Ze heeft namelijk al de grootste stal en hij is echt niet klein! haha.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:36

Tendance schreef:
Breghje schreef:
200 Km is het maar naar mij _O- ik weet niet of dat makkelijk aan te rijden is? _O-

Haha misschien per vliegtuig???

Hoe zeg je het ook alweer, operatie gelukt, patient overleden?

Vorige week woensdag half pak erbij, afgelopen zaterdag heel pak erbij en als je nu gaat kijken geloof je dat voor geen éne meter... ^) -O- >;) Qua volume niet, en qua hoeveelheid niet. En het is niet dat ze geen hooi of stro krijgt om te knabbelen hoor... Geloof dat menig paard een hele dag moet doen met wat zij in de avond naar binnen stouwt. (3 plakken weidehooi en een plak stro) Afijn, morgen krijgt ze dan nog wel het laatste halve pak erbij, en daarna zet ik maar gewoon een zonnebril op als ik de stal inga, dan zie ik het niet zo.. :P

Dribbel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:46

Langer op de wei, meer stro in de stal? Testen op diabetes?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:12

Dribbel__ schreef:
Langer op de wei, meer stro in de stal? Testen op diabetes?

Ze staat elke dag van 09.30 tot het donker wordt in de wei ook met petweer, ook met sneeuw en hagel en regen enzo, ze heeft nu geen stro meer omdat ik 7 weken deed met een baal van 400 kg.

Testen op diabetes heb ik nog niet aan gedacht eerlijk gezegd, ze plast niet meer dan normaal, mest gewoon goed, is alert, drinkt niet als een bootwerker zover ik kan beoordelen, maar misschien zie ik iets over het hoofd, kan uiteraard. Ik sta open voor alle mogelijkheden. :)

Edit, diabetes bij paarden is insuline resistentie, daar is ze vorig jaar op getest. Had toen een goede waarde, iets van 2 dat het 10 mocht zijn zo even uit mijn blote bol, maar dat is wel iets dat ik in de gaten houd, dank je wel dat je me er in elk geval nog even op wees. :)
Laatst bijgewerkt door Breghje op 27-12-11 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:22

ik heb ook zo een ontzettende smeerpijp.

Ik ben begonnen met 4 balen en elke week een nieuwe erin.
Helaas ben ik zelf al 4 weken ziek thuis en gooi op zondag(als ik er dus wel ben) een baal vlas erin.
Zodra ik beter ben haal ik alles eruit en begin ik maar weer volledig op nieuw.
Ik weet het anders ook niet meer.

Gooien jullie er wel wat stro in voor de knabbel ? Dit doe ik namelijk wel elke,laat het nu doen, want het is toch belangrijk dat stro.

Ze heeft de eerste 2 weken op de nieuwe stal ook op stro gestaan.
Ging 10 kilo pd in (wij hebben weegsysteem).

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 04:42

Waarom is stro zo belangrijk voor de knabbel? Die van mij krijgen het al 5 jaar niet en zijn kerngezond. Zolang je maar voldoende hooi, gras en biks voert....
Stro heeft dan echt geen meerwaarde.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:21

KLopt. Die van mij staan momenteen op stro maar eten het niet. Ze hebben al hooi immers.
Maar ik heb die ruin van mij gisterne effe op het beton laten staan. Ik was het echt helemaal spuug en spuugzat. Elke keer als ik die staldeur open doe word ik chagrijnig. Man wat een smerige knol zeg! Scheit werkelijk waar hij staat, zelfs waar ze voer ligt! Is dat nou domheid of vindt hij het gewoon niet vies?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:25

Ik denk niet, dat hij zich er van bewust is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:01

Langcara schreef:
KLopt. Die van mij staan momenteen op stro maar eten het niet. Ze hebben al hooi immers.
Maar ik heb die ruin van mij gisterne effe op het beton laten staan. Ik was het echt helemaal spuug en spuugzat. Elke keer als ik die staldeur open doe word ik chagrijnig. Man wat een smerige knol zeg! Scheit werkelijk waar hij staat, zelfs waar ze voer ligt! Is dat nou domheid of vindt hij het gewoon niet vies?

Het zit, evolutionair gezien, gewoon niet in het systeem van een paard om hun 'nest' schoon te houden, ze hebben nou eenmaal geen nest. Met sommige paarden heb je gewoon enorme mazzel, die mesten hoop-op-hoop en met andere heb je vette pech en die mesten (zoals de jouwe) net-waar-het-uitkomt. Soms wil het dan nog helpen om ze een hele grote stal te geven, dan heb je kans dat ze toch een 'wc' gaan maken. Maar ja, met de echt 'vieze' paarden blijft het gewoon behelpen op stal.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:14

Tendance schreef:
Ik hoef nooit de hele stal leeg te houden.
Het kost mij maar 1 keer 4 balen en vanaf dat moment iedere week maar 1 baal.
In het eerste jaar ben ik dus 55 balen kwijt en daarna ieder jaar 52 balen.

Vlas werkt ook als het paard de onderbodem wel omwoelt alleen dan niet als potstal, maar zoals ik hierboven omschreven heb.

Ik hoef ook nooit de hele stal leeg te halen. Maar met 1 pak bijstrooien in de week red ik het echt niet.
Onze paarden komen elke dag op het land, dus staan niet het grootste deel op stal. Ze maken er niet echt een smeerbende van, maar ik moet zeker om de 3 dagen een pak bijstrooien. De Haflinger red ik met 1,5 baal in de week, de Fries gebruikt er zeker 2 of 3. Een onderbodem maken bij de Fries lukt niet, hoeveel pakken ik ook in de stal gooit. Hij maakt er altijd een kuil in :')
Onze stallen zijn 3 x 4 meter.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:15

Hier ook een ongelovelijke pismerrie, ik gebruik denk ik wel 5 balen in de week...

Ik lees mee voor de ideale oplossing, die ik tot nu tot nog nooit hebt gevonden

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:16

Tendance schreef:
Waarom is stro zo belangrijk voor de knabbel? Die van mij krijgen het al 5 jaar niet en zijn kerngezond. Zolang je maar voldoende hooi, gras en biks voert....

Stro heeft qua voedingswaarde ook niet echt een meerwaarde, wel als middeltje tegen verveling.
Ik voer regelmatig wat stro bij als tijdverdrijf. Ik heb twee paarden met aanleg voor vervetting, die kan ik niet onbeperkt hooi voeren of op de wei zetten.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:45

NiFallor schreef:
Het zit, evolutionair gezien, gewoon niet in het systeem van een paard om hun 'nest' schoon te houden, ze hebben nou eenmaal geen nest. Met sommige paarden heb je gewoon enorme mazzel, die mesten hoop-op-hoop en met andere heb je vette pech en die mesten (zoals de jouwe) net-waar-het-uitkomt. Soms wil het dan nog helpen om ze een hele grote stal te geven, dan heb je kans dat ze toch een 'wc' gaan maken. Maar ja, met de echt 'vieze' paarden blijft het gewoon behelpen op stal.

Als van de zomer de stal af is, komt hij in een grote gemeenschappelijke stal in groepsverband te staan met een 13 jaar oude merrie (waar hij nu ook bij staat), diens dochter die dan 2 wordt, een andalusiermerrie die 3 wordt, en een kleine welsh a die 2 wordt. Ze kunnen die stal in en uit lopen naar eigen believen. Ik hoop dat dat helpt. Mijn 13 jaar oude merrie zal zich in ieder geval daar heel gelukkig voelen. Dat is namelijk geen stalpaard.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:52

Ik heb met mijn viespeuk ook vanalles geprobeerd, het blijft inderdaad behelpen, maar uiteindelijk ben ik toch geeindigd met Stro, iedere dag vers erin en een kruiwagen (soms 2 ) vol ellende eruit..... Je paard is gewoon wat duurder in verbruik dan andere.... doe je niets aan!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:58

nadita schreef:
Tendance schreef:

Stro heeft qua voedingswaarde ook niet echt een meerwaarde, wel als middeltje tegen verveling.
Ik voer regelmatig wat stro bij als tijdverdrijf. Ik heb twee paarden met aanleg voor vervetting, die kan ik niet onbeperkt hooi voeren of op de wei zetten.

Dit heb ik dus ook en vandaar stro

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:00

Ik heb ook een smeerpijp en een schone haf op stal en ik gebruik iedere week 2 pakken vlas, bij de nette gooi ik altijd in het begin 4 balen vlas en daarna is het gewoon om de 2 dagen opstrooien.......ik haal elke dag de drollen eruit en om de 2 dagen de rode plasplekken en dan hark en zeef ik het overige vlas aan de zijkanten op de plek.
Hij mest en plast ook op 1 hoop dus dat is makkelijk bijhouden.

Maar die smeerpijp plast en poept op dezelfde plek en dan nog op 4 andere plekken gelukkig wel achter in de stal en loopt daarna prinsheerlijk alles kapot door de stal heen :+
Met deze stal ben ik altijd megadruk en gooi vaak teveel goede vlas weg maar als zijn mest verpulverd door de stal heen is dan is het moeilijk zeven }>
Bij hem laat ik achter in de stal altijd de vloer vrij maar schep elke dag de plas/mestplek uit en strooi het met het overgebleven vlas weer op en strooi veel aan de voorkant op.
Ik denk dat ik anderhalve baal gebruik voor de smeerpijp en een halve voor de schone haf.

Beide hebben geen potstal maar een losse ondergrond en dat vindt ik iets prettiger omdat ik ooit bij de schone een potstal hebt geprobeerd en toen ik de boel uitschepte na 2 mnd rook het een beetje muffig en schimmelig en dat wil ik niet.

x_Anoukk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:21

Ik heb ook van die smeerlappen als verzorgpaardjes haha. Die maken van hun schuilstal ook echt binnen no-time een ontezettende smerige stal. Gister de stal uitgemest en lekker dik opgestrooid. Kom ik vandaag daar tjeeej wat een smerige bende was het het alweer, was geen strotje schoon meer |o . Ga toch maar eens overleggen met de eigenaresse voor vlas of iets dergelijks uit te proberen, want dit is niet leuk meer!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:54

isaja schreef:
Maar die smeerpijp plast en poept op dezelfde plek en dan nog op 4 andere plekken gelukkig wel achter in de stal en loopt daarna prinsheerlijk alles kapot door de stal heen :+
Met deze stal ben ik altijd megadruk en gooi vaak teveel goede vlas weg maar als zijn mest verpulverd door de stal heen is dan is het moeilijk zeven }>
Bij hem laat ik achter in de stal altijd de vloer vrij maar schep elke dag de plas/mestplek uit en strooi het met het overgebleven vlas weer op en strooi veel aan de voorkant op.
Ik denk dat ik anderhalve baal gebruik voor de smeerpijp en een halve voor de schone haf.

Hier hetzelfde, precies zoals jij het beschrijft.
De stomme knol wilde vroeger in de bak niet door andermans poep lopen omdat hij er dan omheen ging, maar hij sch..t zijn eigen stal dusdanig vol dat hij nergens meer kan staan zonder dat hij in de poep moet.

Maar als zijn mest verpulverd door de stal heen ligt, haal ik dat er nog niet uit. Want het is toch nog betrekkelijk droog. De natte plekke echter wel en de hele drollen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:52

nadita schreef:
Ik hoef ook nooit de hele stal leeg te halen. Maar met 1 pak bijstrooien in de week red ik het echt niet.
Onze paarden komen elke dag op het land, dus staan niet het grootste deel op stal. Ze maken er niet echt een smeerbende van, maar ik moet zeker om de 3 dagen een pak bijstrooien. De Haflinger red ik met 1,5 baal in de week, de Fries gebruikt er zeker 2 of 3. Een onderbodem maken bij de Fries lukt niet, hoeveel pakken ik ook in de stal gooit. Hij maakt er altijd een kuil in :')

Feest der herkenning!! Ook Fries, ook stal van 3*4... vertel me dat het ook een Folkert is en ik kom niet meer bij, dan is het zeer zeker een familietrekje _O- _O- _O-

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:22

Mocht er hier in de buurt iemand de uitdaging met me aan willen wat betreft vlasgebruik...
Dan sta ik daar open voor!
Wel een paard, dat net zoals die van mij overdag buiten staat.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:57

Breghje schreef:
nadita schreef:

Feest der herkenning!! Ook Fries, ook stal van 3*4... vertel me dat het ook een Folkert is en ik kom niet meer bij, dan is het zeer zeker een familietrekje _O- _O- _O-

Nope, geen Folkert :D Een Ait uit een Jillis moeder. Maar de mijne is niet echt smeerkees. Hij poept altijd mooi aan de zijkant. Maar hij piest in het midden, en gaat er dan in liggen. En bij het opstaan graaft hij alles open met zijn grote schuiten :') . Dus ik moet elke dag de natte plek eruit halen. Anders gaat het ook erg stinken.

Olympico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:14

hey,
je kan ook van die strokorrels gebruiken, die vallen uit elkaar als ze nat worden, de drollen kan je dan zo weg scheppen.
geen idee of het wat is, heeft iemand er ervaring mee?
[img]/Users/sterre/Desktop/STROVAN-strokorrels-100-natuurlijk-stofvrij-19388321.jpg[/img]

en uit elkaar gevallen:

[img]/Users/sterre/Desktop/images-8.jpeg[/img]

hoop dat je er wat aan hebt!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:44

nadita schreef:
Breghje schreef:

Nope, geen Folkert :D Een Ait uit een Jillis moeder. Maar de mijne is niet echt smeerkees. Hij poept altijd mooi aan de zijkant. Maar hij piest in het midden, en gaat er dan in liggen. En bij het opstaan graaft hij alles open met zijn grote schuiten :') . Dus ik moet elke dag de natte plek eruit halen. Anders gaat het ook erg stinken.

Hmmzzz..... Dan gaat het idd niet op, mijne is een Folkert uit een Naen moeder. Zij mest keueueuerig achterin haar stal bijna op één hoop, piest keueueuurig netjes boven de afvoer op één plek (jawel, we hebben zelfs een afvoergoot, niet dat het helpt, maar allé we hebben hem) maar wat ze er daarna van maakt, plus dat ze dus de hele inboedel opvreet.... >;) -O-

Myhorsedream, bij ons op stal hebben ze ook strokorrels gehad, en gezien die van mij alles vreet en die dingen 300% uitzetten in volume als ze nat worden, neem ik de gok niet, maar het kan voor anderen zeer zeker een oplossing zijn.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:26

Ik weet t ook even niet meer... 9 dagen geleden 3 pakken zaagsel in de stal erbij gegooid (na goed gemest te hebben) en kon alweer een nieuw pak erbij gooien....

Knol vertrapt alle mest door de hele dag heen....

Zou stro een betere oplossing zijn? Denk niet dat ze er veel van op eet omdat ze zoveel voordroog krijgt dat ze hele avond en nacht te eten heeft. Ze staat overdag buiten van 9 tot 16u momenteel (voor donker naar binnen)
Ik heb geen idee hoeveel stro je verbruikt.... Iemand een idee? Stal is 9,5m2

rapsodi geprobeerd, vind ik niets
Zaagsel bevalt wel ietsjes beter dan rapsodi maar verbruik er nog veel van

Elke week 2 pakken a 8,50 euro is ook niet goedkoop...

Het werkt wel goed met een net paard (vorige paard meste netjes achterin, stond op vlas), dan kun je met 1 baal in de week doen, maar met vies paard vind ik t niet fijn werken...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:34

Blijkbaar ben ik toch echt een uitmest expert, want ik kan het wel! Ook met een smerig paard.
Met mijn schone merrie red ik het momenteel om 2 weken te doen met 1 pak vlas!