Ervaring met 5 pakken vlas per stal???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:06

@ quir hahah srry, k had even over t hoofd gezien dt je had gequote hahaha sorryy!!!!!

T bericht was voor gucci

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:14

Gucci_ schreef:
Wat veel vlas gebruiken jullie. Geloof het of niet, ik veeg elke dag de hele stal schoon en strooi ong 5 handen vol vlas erin (kleine ponystal). Tegen plassen. De pony staat overdag gewoon buiten. Ik dacht zelf ook altijd dat er wel een laag van 10 cm in moest, maar waar mijn pony staat wordt gezegt dat een klein beetje wel genoeg is. Ik durf er ook niet een hele laag in te doen, omdat mijn pony het vlas dan gewoon op eet.

Brrr, niets voor mij. Ik wil dat mijn paard een lekkere zachte warme laag heeft om op te slapen ipv een koude betonnen vloer. En zo blijft ze iig ook droog, een minilaagje is zo doorweekt en staan ze alsnog zeiknat. Ik ken het wel hoor, ken mensen die ook zo weinig gebruiken, maar in mijn ogen kun je dan net zo goed niets erin gooien, maakt weinig verschil.

Vlas eten kan je oplossen met voldoende ruwvoer.

intel_1x

Re: Ervaring met 5 pakken vlas per stal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:13

10 cm vind ik echt wel minimaal hoor, met minder zijn eigenlijk alle voordelen van vlas er niet meer. Het is dan ook niet meer comfortabel voor je paard. Verzadigde vlas wordt ook niet gegeten, eerder steeds de schone vlas (bij onvoldoende ruwvoer)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:26

Gucci_ schreef:
Wat veel vlas gebruiken jullie. Geloof het of niet, ik veeg elke dag de hele stal schoon en strooi ong 5 handen vol vlas erin (kleine ponystal). Tegen plassen. De pony staat overdag gewoon buiten. Ik dacht zelf ook altijd dat er wel een laag van 10 cm in moest, maar waar mijn pony staat wordt gezegt dat een klein beetje wel genoeg is. Ik durf er ook niet een hele laag in te doen, omdat mijn pony het vlas dan gewoon op eet.

Waar ligt jouw pony dan op? die handjes vlas nemen bij ons nooit voldoende op... Hier hebben we minimaal 10 a 15 cm dikke laag strooisel (ik gebruik nu al een tijd gehakseld koolzaadstro omdat dat niet zoveel kwaad kan bij eten en goedkoper was dan hennepstrooisel omdat de zakken groter zijn met meer strooivolume. Vlas zijn ook mooi grote pakken, maar die van ons eten dat en het is glad als het schoon is)

Het uitmesten gaat eigenlijk hetzelfde als met vlas. Hier doe ik wel 2 a 3 pakken in een box (15 a 20 cm, maar bij 2 pakken is de eerste meter kaal met rubber mat), dan gaat dat zo'n 2 a 3 weken weken schoon mee met vooral drollen wippen en na een week of 2 de eerste natte plek, bij de ponymerrie blijft alles heel netjes schoon en die verbruikt ook maar ongeveer 3 pakken per maand, mijn ponyruin graaft/loopt de natte plekken door de stal en als het er daardoor niet meer schoon uit ziet maar nog wel droog is, gaat het eventueel over naar de inloopstal waar ze met hun allen er nog een week of soms 2 plezier van hebben als toilet, en dan kan het echt vies weg. Zo heeft mijn pony toch ook steeds een nette stal voor het oog en hoef ik ook niet veel droog spul weg te doen...

NatasjavE

Re: Ervaring met 5 pakken vlas per stal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:29

Bij ons staan de paarden op een mengsel van vlas en zaagsel. Dat gaat echt super. Door het zaagsel blijft het mooi los.
Onder het strooisel ligt overigens een rubber gietvloer met afvoer. Mijn paard heeft er nog nooit zo super bijgestaan.