Wat doe je als de bak en het land te nat is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:04

En daar...... ga ik wijselijk niet op reageren :Y), want dan heb je mijn bericht niet begrepen zoals ik hem bedoelde.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:07

pmarena schreef:
Wel fijn dat je een waterpomp kunt gebruiken inderdaad , dat scheelt uiteindelijk toch nog wel een beetje :)

Beetje boel :P ;) Hier in elk geval wel...

joyce B

Re: Wat doe je als de bak en het land te nat is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:20

Ik woon hier nu met de 6e winter, en heb nog nooit zoveel en zo lang wateroverlast gehad...
Na een eerste dramatische winter, zijn we wel de afgelopen 5 jaar bezig geweest met de situatie steeds beter proberen te krijgen. Dat was aardig op orde, maar nu hebben we de stal op een andere plaats (lager in het land ipv hoog in het bos) en de paddock ligt ook lager dan de bedoeling was en het water liep zo uit de wei de paddock in in plaats van andersom. Toen we dat zagen aankomen, was het zomer, maar met 6 weken regen, kon er toen geen vrachtwagen zand meer over het land naar de paddock komen en over het erf kon ook niet, want daar waren ze net nieuwe bestrating aan het leggen :P

Je doet je best de situatie zo goed mogelijk te krijgen en natuurlijk worden er keuzes gemaakt.
Als je ergens nieuw komt, dan weet je vaak nog niet hoe de stal het jaar rond er bij ligt, of je moet de stal al langer kennen of er geregeld langs rijden gedurende het jaar... Zo ook met een huis wat je koopt en het land wat er bij ligt. Ons land viel dus erg tegen. Er leek een mooie hoge zandkop op te zitten, maar daar zit dus een velstlaag in en er zit overal leem in de grond, waardoor het water niet goed wegzakt naar diepere grondlagen. In de winter staat het grondwater dus heel hoog...
Hier liepen geen beesten op toen we het gingen bekijken, dus dan weet je ook niet hoe het zich houdt onder paardenvoeten in het natte seizoen...

Ideaal is hoog en droog weiland op zandgrond en dat je de paarden gewoon de hele winter overdag op het land kan zetten voor een dagdeel of de hele dag, en dat je dan nog 1 of meerdere ruime gedraineerde zandpaddocks hebt met droge en schone schuilstallen met verharding er omheen zodat je niet in het zand hoeft te voeren en zodat de paarden daar ook kunnen lopen tijdens de uren dat ze niet de wei op mogen of kunnen, en dan nog gewone stallen voor wanneer je een paard apart op stal moet of wil zetten.
Een goede, droge, maar niet zware buitenbak, een overdekte bak met windgaas of binnenbak, mooie uitrijdmogelijkheden, goede kwaliteit ruwvoer, niet te rijk zodat je er genoeg van kan voeren om ze bezig te houden en zeggenschap over hoe je paard er bij staat en verzorgd wordt...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:33

Grit schreef:
En daar...... ga ik wijselijk niet op reageren :Y), want dan heb je mijn bericht niet begrepen zoals ik hem bedoelde.

Ik zal het inderdaad wel niet begrepen hebben... Ik begrijp maar een ding heel goed. Dat paardlief nu met droge voetjes al een half uurtje aan haar hooinet bezig is en als het regenen mindert ze met wat harde wind, zon en geluk... Eind vd week weer vrolijk in een vette wei staat.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:36

Mijn berijdpony en zijn vriendjes gaan gewoon naar buiten of in de uitloopstal staan, alles beter dan de hele dag opgesloten staan.

Daantje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:23

Ons weiland is ook echt heel nat maar geen flauw idee wat ik er tegen kan doen, want ophogen is geen optie omdat het land echt heel groot is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:01

Wij zitten op wat hoger gelegen zandgrond maar ook de weilanden staan bij ons deels onder water - daarbij heb ik ook nog de pech dat één van mijn paarden niet eens het gras op mag.. Ons drainageplan kwam nét te laat: daags nadat de loonwerker was komen kijken hoe we de sleuven konden gaan graven voor een betere afwatering, begon het te regenen en blééf het regenen..Hoe lang regent het nu al? Voor mijn gevoel al wéken.. met af en toe een droog uurtje .. Ben blij dat wij een goede schuilstal hebben met een stenen ondervloer en daaroverheen rubber tegels. Mijn paarden willen dus ook persé niet naar buiten om in de blub te lopen. Ik kan me niet herinneren dat we het ooit zo nat hebben gehad..
Ik had al een deel van de bak afgezet omdat het water daar al helemaal niet meer wegloopt, al is het een dagje droog.. en de plekken die droog lijken , zijn ook als een natte moerasbodem als je eroverheen wil lopen...zie hier de ellende:
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:10

@pmarena, sorry hoor, maar dit slaat werkelijk nergens op. Het zou fijn zijn dat we allemaal wisten dat het zulk weer zou worden. Ja, dat er een keer regen gaat vallen is idd waar. Maar zoals ik al eerder schreef hebben we voorgaande jaren weinig tot geen last gehad, maar omdat er nu in 1 keer veel, heel veel regen is gevallen en op sommige plaatsen veel meer dan normaal is het bij ons nu een blub zooitje. Maar goed, fijn dat er mensen zijn zoals jij die zoals grit al eerder opmerkte erg zelfingenomen zijn en het ALLEMAAL al verwacht hadden en voorbereid zijn +:)+ Ga zo door.
En vooral dan mensen op dit forum de les lezen dat ze het ook allemaal wel hadden moeten zien aankomen -:) Knap hoor.

Nu weer even ontopic (mijn excuses) TS vraagt wat te doen nu het te nat is. Ik denk dat ze al een hoop tips heeft gekregen. En ik vind het toch belangrijk dat paarden zoveel mogelijk buiten staan. Dus als je na het buiten staan in de blubber de hoeven goed verzorgd is er volgens mij niet veel aan de hand. Goed opletten op plekjes en korstjes. Goed dat je er mee bezig bent hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:21

Joh , je hoeft niet boos op mij te worden hoor omdat JIJ het raar vindt dat het nu zo nat is :P

Toevallig is het nu , het had al eerder zo nat kunnen zijn , zulke tijden van nattigheid komen gewoon voor , dat is ècht niks nieuws.

Heeft niks met zelfingenomenheid te maken maar dat is gewoon gezond verstand : beseffen dat het weer wel eens (heel erg) tegen kan zitten.

Vorig jaar hadden we zo'n periode al veel eerder , we hebben nu gewoon stinkende mazzel gehad met een geweldige november (en een geweldig voorjaar) maar als het de ene maand niet valt kun je het een volgende maand dubbel verwachten.

Maargoed , als je gewoon gezond verstand zelfingenomen vindt dan gaan we het toch niet eens worden :P

Als het eenmaal zo nat is , is het enige dat je er nog aan kunt doen : een zandpaddock maken , dus een plekje uitkiezen waar je een vracht zand laat storten.

Of je paard verkassen naar een andere plek waar mensen wel rekening gehouden hebben met veel nattigheid waardoor de paarden zo kort mogelijk in de natte zooi hoeven te staan :)

Maar dat is waarschijnlijk ook weer een zelfingenomen opmerking , in plaats van gewoon heel simpel gezond verstand ? :)

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:24

bij ons is het ook nat maar evengoed gaan ze wel voor enkele uren naar buiten, in de bak of in de paddock. Maar of je ze er nou een plezier mee doet....?? Ze staan echt heel de tijd vooraan bij het hek, en als er maar iemand aan komt lopen komen ze met zn allen naar diegene toe alsof ze weer mee naar binnen willen. Maar goed, even lekker buiten en de benen strekken is altijd goed natuurlijk, effe luchten !!
En met zoveel regen als er nu naar beneden is gekomen vind ik het niet gek dat alles nat is buiten. En in een beetje natte bak is echt nog wel te rijden, op t gemakje gewoon, tja, t is niet anders.

Sa_ndraaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:15

Waar ik rij daar hebben ze een paddock met zand erin. Super geschikt als het regend en het land veel te nat is.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:43

Jannepauli, zo ligt het er bij ons nu ook bij.

Gelukkig zijn er stukken die alleen oppervlakkig nat zijn, geen sopgaten. Daar gaan ze ook gewoon staan. Met de voetjes in de nattigheid. Ik heb een tinker, dus vieze natte moddersokken. Toch blijft het binnenste van de sok en de koten mooi droog en dat vind ik het belangrijkste. Zolang als dat zo blijft, mag hij lopen waar hij wil.

Ze hebben altijd de keuze om op de bestrating of in de loopstal te staan en te zien aan de mest, staan ze hier ook het meest. Maar als ik overdag kom, staan ze toch vaak ergens in de paddock te dutten of rond te kijken.

En de term zelfingenomenheid begint een eigen leven te leiden. Prima, maar dan niet in mijn naam.
Gezond verstand, dingen aan zien komen en erop inspelen, daar ben ik het mee eens. Maar dan nog blijft het een feit dat niet elk probleem overwinbaar is door maar even een lading zand te bestellen of maar even van stal te wisselen.
De houding dat dit wel zo is, want je hebt het zelf ook zo voor mekaar gekregen, dat vind ik zelfingenomen en een gebrek aan inlevingsvermogen voor de mensen die deze keuze niet hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:04

Gypsy schreef:
Ook mbt vorst. Hoe doen jullie dat? Daar moet je nu eigenlijk je klaar voor maken, de laatste dingetjes.
Want een vertrapte blubwei kun je de paarden met vorst niet inzetten.
Bestrating met ijzel erop ook niet.

als ze met vorst niet op een blubwei kunnen, en ook niet op bestrating met ijzel, waar zet je ze dan op?
de mijne blijven gewoon 24/7 buiten. oudste paard heeft een gigantische weide, daar is er altijd wel een droog(droger) plekje beschikbaar, daarnaast kunnen ze uit de wind staan (maar staan dan wel ietwat in de modder) of in een droge schuilstal.
Mijn jongste paard heeft het helaas iets minder, hebben wel tot vorige week op het gigantische land kunnen staan, maar de boer wilde ze nu niet meer op het goede land.
dus staan ze momenteel op de twee kleinere stukken, die helaas een tot bijna aan de knieen blub is (en jammer genoeg hebben hier ook koeien gestaan, dus het is geen zuivere modder)
verderop in de wei is het ietwat droger, maar daarvoor moeten ze eerst door die blub, en om te kunnen eten en drinken moeten ze terug door de blub naar de stal.
gelukkig is de stal 4*8 en ligt er beton, en hebben ze nog een klein betonstukje waar ze wel droog kunnen staan, liggen en eten...

ik hoop dat het zo vlug mogelijk droog wordt, en goed doorvriest, dan is de blub weliswaar hard en in bobbels bevroren, maar paarden weten perfect wat ze wel en niet kunnen/mogen, en staan tenminste droog!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:13

Bij ons blijft ook alles open met sneeuw/ijs. De paarden passen zich gelukkig goed aan, neemt niet weg dat ik mij echt wel eens zorgen maak of dat het goed gaat. De andere optie is voor opsluiten in de loopstal, maar als dit voor langere tijd is, dan gaan ze elkaar in die stal echt in de weg zitten. En dan kun je ze met een overdaad aan energie helemaal niet meer loslaten op het gladde. Dan maar alles open laten en ze het zelf laten doseren.

We proberen het kwaad zoveel mogelijk te verminderen, bobbels glad harken voor de vorst, zand op de tegels om het wat stroever te maken als het natte aan vriest, stukken ijs weghalen enz. Maar ik blijf het spannend vinden zodra het sneeuw steeds weer smelt en dan weer aan vriest.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:21

Bij ons staan ze in het modder seizoen ook niet meer op het land. Snachts op stal en overdag in de paddock. Dat zijn stukken land die de boer heeft afgezet, en opgehoogd met duinzand. Hij heeft 5 aparte stukken gemaakt waar de paarden in groepen van 2, tot 5 in staan. Hier staan ze van 10.00 tot 16.00 op. Ook die paddocks worden een blubberzooi. Maar wat al eerder is gezegd, als ze opdroog tijd krijgen op stal, dan komt het met de hoefjes wel goed.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:26

pmarena schreef:
Je bent toch niet getrouwd met je stalhouder :P

De mensen die het nu best leuk voor elkaar hebben , hebben ook niet zitten wachten op hun eerste stalhouder totdat die eens aan de slag ging hoor , daar zul je zelf achteraan moeten :j

Ik snap het ook niet zo goed waarom ik hier al een paar keer langs zie komen dat het maken van fijne paddocks een soort nutteloze verspilling voor de rest van het jaar zou zijn.

Een fijne zandpaddock is altijd handig , ook in de zomer liggen en rollen ze graag in zand hoor :j

Veel in de stal is niks in zowel zomer als winter , veel in de wei is ook niks in de winter...een tussenstationnetje van een zandpaddock is altijd handig en hoeft ook niet veel te kosten.

Al helemaal niet in vergelijking met een goede bak....waar mensen niet op willen beknibbelen terwijl ze dat op winter-proof-huisvesting wel doen :)

Ik vind het altijd wel grappig dat je zelden mensen hoort zeggen : maarja , bij ons op stal hebben ze nu eenmaal geen (goede) bak , dus ik moet het doen met wat ik heb...

Want in dat geval gaat men op zoek naar een stal waar het beter voor elkaar is.

En als het dan gaat om de huisvesting voor het paard zelf , dan is het ineens wel okee want tja er is niks aan te doen :P

k wil me even melden! Wij hebben een onbegaanbare vreselijk zware rotbak die je eigenlijk alleen maar kunt gebruiken om je paard in te laten rollen. Ook al moet je dan alsnog oppassen dat er geen dakpan of baksteen ligt op de plek waar je paard wil rollen...

Niets mee te beginnen dus. Maar mooi niet dat ik van stal ga wisselen. Er wordt super goed voor mijn paard gezorgd, fijne stallen, paddocks en een mega heerlijk weiland.

En laat ik nou net heel erg van buitenrijden houden ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:33

@Duhelo: In de bak die van te voren gesleept is, en op de paddock die (op een paar kleine plekjes na die we nu aan het opvullen zijn) vlak is. En overdag natuurlijk gewoon lekker op de weide. :)

Hé kijk toch iemand die voor paard kiest ipv bak! Wat supergoed zeg. :j
Onze bak is ook kl*te, de kids rijden er wel eens een rondje in maar serieus rijden is niet te doen. Er zitten gewoon gigantische kuilen op de plekken waar ze vaak rollen. :+

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:14

Kan je ze niet de mogelijkheid bieden om te kiezen waar ze staan? Binnen of in de natte bak? Misschien dat je het zo kan afspannen dat ze van in de bak ook in hun stal raken? Anders misschien wat kleine geultjes graven zodat er al wat water kan afvloeien als dat mogelijk is?

Mijn paard staat ook nog buiten overdag, weliswaar niet zo lang als anders. (Zo'n 5 uur als het verder droog blijft) En om de dag ongeveer laat ik ze nog uitrazen in de binnenbak omdat ze buiten nu niet kan racen. Ze staat gewoon buiten zodat ze wat sociaal contact kan hebben, om de beentjes te strekken en ook omdat ze het gewoon is. Maar ik zie inderdaad ook wel dat ze het vlugger beu is :)

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 22:47

De paarden gaan nu een aantal uur in een natte bak, de bak en de stal staan te ver uit elkaar om het te kunnen afspannen, en er moeten geregeld mensen over het pad langs. Als het kan zetten we de waterpomp in de bak. En zetten dan dat gedeelte van de bak af. De paarden gaan gewoon rond negen uur naar buiten en tussen drie en vier weer naar binnen. De ene keer is de bak natter dan de andere keer, de bak is niet zo lang geleden gevlakt en daardoor loopt het water ook slechter weg, (dreinage is erg slecht) normaal stond het alleen in het midden alleen water in de bak en de zijkanten waren droog. Nu is het even niet anders. ;)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:21

hier gaan de paarden ook gewoon hele dag naar buiten, van 9 tot half 5 ongeveer, en ja dan staan ze zeker met deze hoeveelheid regen de hele dag met natte voeten, nou daar hebben ze echt geen last van geen mok geen rotstraal niks aan het handje.
snachts lekker op stal en dan droogt alles weer op en poets ik het schoon en daar doen ze het prima bij.
als het gaat vriezen dan krijgen we een heel hobbelig landje met ijsbaanstukjes maar ook daar passen de paarden zichzelf prima op aan.
niet meer rennen en ze zijn een stuk vriendelijker tegen elkaar :Y)
nee hoor dan maar in de prut ze vinden het nog steeds erg gezellig met ze 17e in de bagger *\o/*

en helaas ook bij mijn stal is de bak redelijk waardeloos,, word alleen gebruikt om soms te longeren want verder is hij onbegaanbaar.
maar ja paardjes lopen wel heerlijk buiten oja met continue hooi in het land in de winter

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:32

Bij mij staan ze nu op betonplaten, die zijn 2 bij 2 m meestal kun je er wel een paar goedkoop op marktplaats scoren. Ik heb voor mijn boxen een stukje afgezet met schriklint en de paardjes kunnen kiezen of ze in of uit de stal staan. Ze hebben bij mij ook nog keuze om in de zandpaddock te staan, maar meestal staan ze op de betonplaten. Hoef je niet te straten, ligt in een middag en veegt ook nog makkelijker schoon dan bestrating.\

(edit: Heb nog even gekeken op MP: ff zoeken op stelcon platen gebruikt, kosten rond de 60 E stuk. 4 van die platen en je hebt een plaatsje ter grootte van een paardenbox.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:32

Stelcon platen zijn wel fijn , maar het vervoer en leggen is duurder dan die platen :=

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:03

gisteren hebben lieve stal genoten ook sleufjes gegraven en een pomp in de bak gezet en afgezet, de grootste plas is er nu uit en kunnen weer rijden