Te luxe voor shetlander?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:35

Dit geldt zeker voor alle paarden :) Mijn paardje staat ook lekker buiten met soortgenootjes.
Maar dat is in dit topic niet aan de orde.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:38

idd, dat is hier niet aan de orde ;)
TS vraagt of de voorzieningen die zij op somt te luxe zijn voor een shet?
en dat denk ik niet, waarom zou iets te luxe zijn voor een shet? omdat ze klein zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:39

probabeest schreef:
maar haike, als TS nou heel fanatiek aan het werk gaat met haar shet, vind je het dan nog steeds onzin?
en zo ja, waar zit voor jou het verschil dan in?
de grote van het paard???

Shet is sober ras, totaal niet vergelijkbaar met de meeste sportpaarden mi.

En serieus werken in welke manier? Mijn paarden krijgen na training zweetdekentje op en zodra droog zijn, gaan terug de wei op, shet is helemaal snel droog als ge(schoren is)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:40

Dat geldt ook voor alle paarden, ook een sportpaard hoort lekker naar buiten te kunnen. Maar ik denk dat shetten nog minder geschikt zijn om echt lang op stal te staan. Die van mij zijn echt van die rouwdouwers, het lijkt net of ze rechtstreeks van de sheteilanden gekomen zijn. Dol op rollen in de blubber. Die staan alleen bij hun stal als het echt slecht weer is of er hooi ligt, anders staan ze buiten. Terwijl mijn welsh veel eerder in haar stal staat. Die lijkt dat fijn te vinden om bij te komen in haar stal.

De voorzieningen zijn niet te luxe, zou alleen zonde zijn als je ze niet gebruikt omdat je er wel voor betaald. Voor een sportshet is het iig wel handig om te hebben. Maar het is ook maar hoe je luxe omschrijft. Luxe voor een paard is lekker veel naar buiten, goed ruwvoer en water en vriendjes hebben. Dan denk ik dat je al veel luxe voor je paard hebt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:40

piezze schreef:
JoyCiej007 schreef:
Tsja....... meer luxe voor jou dan voor je pony hoor.

en in de winter dus dagelijks 'in de paddock'. Maar met maar 4 kleine paddocks, hoe wil je dat gaan doen?
Of vind je het fair tegenover je pony dat hij 24-20-18-16u. per dag op stal staat??? Dat is geen luxe...... en al helemaal niet naar je pony toe....

paarden horen lekker rond te kunnen lopen. Als ik mijn pony's zoveel en zolang op stal zou moeten houden, dan had ik ze al lang verkocht.

WAt is het punt, de shetlander kan behoorlijk rondlopen in een stal van 3 bij 3 meter, hij krijgt een luik om naar buiten te kijken. Wat is het verschil met een paddock behalve dat het buiten is?

Je meent dit toch niet serieus, toch?!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:41

Ik zou een shet alleen niet 4 x p dag hooi geven en dan ook nog 2 x voeren :P tenzij je hem bevangen wilt hebben! (ha-ha grappig...)

Batlow

Re: Te luxe voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:42

@piezze: je bent toch inderdaad niet serieus??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:43

xxMaxx schreef:
Ik zou een shet alleen niet 4 x p dag hooi geven en dan ook nog 2 x voeren :P tenzij je hem bevangen wilt hebben! (ha-ha grappig...)

Wat een onzin, je weet namelijk niet wat voor een hooi ze voeren en hoeveel. Mijn shetten krijgen vrijwel onbeperkt graszaadhooi, daar vallen ze juist van af :) 4x ruwvoer in porties is juist goed, mits het niet te rijk is.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:44

capopjekop schreef:
xxMaxx schreef:

Wat een onzin, je weet namelijk niet wat voor een hooi ze voeren en hoeveel. Mijn shetten krijgen vrijwel onbeperkt graszaadhooi, daar vallen ze juist van af :) 4x ruwvoer in porties is juist goed, mits het niet te rijk is.

Ja maar daarnaast nog 2 voerbeurten op een dag? En dan neem ik aan brok? Ik vind dat best veel voor een shet, dat krijgt mijn c pony niet eens

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:44

8nnemiek schreef:
Te 'luxe'? Voor het paard? Ik denk eerlijk gezegd dat, als de shet mocht kiezen, die liever lekker buiten op wei stond in de winter, dan in een stapmolen.. De meeste paarden trouwens.
Als je met 'luxe' bedoelt dat het voor jou zelf luxe is, omdat je verder geen extra werk aan je pony hebt.. oké, maar dan maakt het ook geen fluit uit of je een shet of een sportpony van 10.000 euro hebt.

Hadden mijn woorden kunnen zijn. :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:45

als het een sportshetlander is zoals dat hier genoemd wordt dan komt ie toch vaak zat uit zijn (enorme) hok?
Lijkt mij wel geinig gezicht een shet in de stapmolen. En wat voor topsport wordt er mee bedreven dan? Dattie onder een solarium moet etc etc.
Maar ff serieus. Doe je zo'n dier niet meer plezier met maatjes van dezelfde grootte en een weitje erbij?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:46

piezze schreef:
als het een sportshetlander is zoals dat hier genoemd wordt dan komt ie toch vaak zat uit zijn (enorme) hok?
Lijkt mij wel geinig gezicht een shet in de stapmolen. En wat voor topsport wordt er mee bedreven dan? Dattie onder een solarium moet etc etc.
Maar ff serieus. Doe je zo'n dier niet meer plezier met maatjes van dezelfde grootte en een weitje erbij?

Precies en ik heb het idee van wel!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:48

Gaat die met zijn korte beentjes in de stapmolen wel kunnen volgen?

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:54

Citaat:
Doe je zo'n dier niet meer plezier met maatjes van dezelfde grootte en een weitje erbij?

Mijn gedachte. :)

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:55

je kan met een shet heel serieus aan het mennen hoor, werken ze zich echt wel in het zweet.
wat zou ik het prettig vinden als ik mijn sophietje daarna heerlijk onder de warme kraan zou kunnen afspoelen en daarna lekker kan laten drogen onder het solarium :j
nu moet ze het idd doen met een zweetdekentje en zodra ze droog is gaat ze hier idd de weide weer op.

verder zijn er denk ik genoeg andere sobere rassen waar mee ook fanatiek gemend/gereden word (fjord/tinker/haflinger etc), moet iedereen met dit type paard ze dan alleen maar houden op de weide met een schuilstal?

verder is het denk ik per paard (onafhankelijk wat voor een) verschillend of deze wel of niet meerdere uren per dag op stal kan staan.
mijn kleintjes stonden bv gisteren met het rotweer de hele dag met z'n allen in de schuilstal, het is dat ze er uit moesten om hooi te eten (ruif staat net paar meter verder op) maar grappig vonden ze dat niet hoor, terwijl dit dus dieren zijn die 24/7 buiten lopen (word niets mee gedaan, allemaal te jong).
ook 's nachts gaan ze uit zich zelf op stal staan/liggen, uiteraard zijn dit minder uren dat wanneer je ze op zou sluiten maar vervelend vinden ze het dus niet.
sophietje hier staat het gehele jaar als enigste elke nacht op stal, toch heb ik niet het idee dat ze dit nou heel vervelend vind, ook al is ze een shet

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 22:59

probabeest schreef:
Michellkuh schreef:
Denk dat het voor jouw veel luxe is, maar ik denk dat je shetje blijer is in een wei met soortgenootjes dan zo'n opgesloten leven te lijden

maar geld dit dan niet voor alle paarden?
waarom zou een shet hier blijer of minder blij mee zijn dan een groot paard?

Inderdaad jij begrijpt het.
Het geld heb ik ervoor en er zeker ook voor over.

Ook al heeft ze al deze dingen bij haar op stal ik ga alsnog elke dag naar haar toe.
Om inderdaad fanatiek met haar bezig te zijn.

Ik geef liever meer geld uit zodat ik fanatiek bezig met haar kan zijn dan dat ik daar ben en dan alleen maar tijd heb om haar stal uit te mesten en een beetje te poetsen...

En ik vind inderdaad ook dat er geen verschil moet zitten in een shetlander of een sportpaard...

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:59

_Dribbel schreef:
Citaat:
Doe je zo'n dier niet meer plezier met maatjes van dezelfde grootte en een weitje erbij?

vinden ze vast leuk, maar dit geld dan natuurlijk ook voor al die kleintjes die alleen bij grote paarden staan als gezelschapspaardje, die hebben ook geen vriendjes van dezelfde grote.
ik krijg bijna medelijden met mijn grote, dat is nl de enigste in zijn maat, de rest is allemaal de helft kleiner, best zielig :')

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:02

Denk dat het voor jouw veel luxe is, maar ik denk dat je shetje blijer is in een wei met soortgenootjes dan zo'n opgesloten leven te lijden

maar geld dit dan niet voor alle paarden?
waarom zou een shet hier blijer of minder blij mee zijn dan een groot paard?

Inderdaad jij begrijpt het.
Het geld heb ik ervoor en er zeker ook voor over.

Ook al heeft ze al deze dingen bij haar op stal ik ga alsnog elke dag naar haar toe.
Om inderdaad fanatiek met haar bezig te zijn.

Ik geef liever meer geld uit zodat ik fanatiek bezig met haar kan zijn dan dat ik daar ben en dan alleen maar tijd heb om haar stal uit te mesten en een beetje te poetsen...

En ik vind inderdaad ook dat er geen verschil moet zitten in een shetlander of een sportpaard...

Ik bedoel juist dat het paard het leuker vindt op de weide dan op stal :)
Ook sportpaarden ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:08

4 paddocks waarvan 1 longeerbak is betekent dus 3 paddocks, dan kunnen alle paarden om de dag er een uurtje in hun uppie in?? Tja.. Dat zou ik voor mijn shet niet willen (ik wil minstens 6-8 uur per dag buiten staan elke dag en dan nog in een groep en dat voor iedere paard/pony) maar verder is het toch prima? Heerlijk zo'n solarium. En iedereen mag toch zelf weten waar hij/zij zijn geld in pompt, daar heeft ras of gebruiksdoel echt geen klap mee te maken..

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:11

maar de vraag van TS is of al deze dingen te luxe zijn voor een shet?
niet wat welk willekeurig soort paard fijner zou vinden.
en dan zou ik niet weten waarom al deze dingen voor een shet te luxe zouden zijn en voor een 'sportpaard" niet.

ik vind vriendjes en weidegang ook erg belangrijk voor die van mij maar om nou tegen iemand te zeggen die fanatiek met zijn paardje aan de slag wil gaan dat dit allemaal onzin is en dat ze het dier beter op een weide kan gooien met een schuilstal alleen omdat het een shet is vind ik dan ook wat vreemd....
want wat is nou het verschil tussen die shet die aan het werk moet of het "sportpaard" die aan het werk moet?
waarom zou een shet dit niet waard zijn?

en 24/7 weide met schuilstal of luxe stalling of iets wat er tussen in zit is volgens mij hier helemaal niet de discussie.
dit is per paard verschillend en niet gebonden aan ras, leeftijd, kleur of weet ik het.

*edit* idd troi, dat is ook wat ik bedoel, heb het idee dat mensen het voor een sportpaard maar normaal vinden en voor een shet onzin, die logica snap ik niet helemaal...
Laatst bijgewerkt door probabeest op 08-12-11 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:11

zonde van je geld,
gooi dat dier gewoon op een weitje met schuilstal

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:12

Citaat:

Citaat:
vinden ze vast leuk, maar dit geld dan natuurlijk ook voor al die kleintjes die alleen bij grote paarden staan als gezelschapspaardje, die hebben ook geen vriendjes van dezelfde grote.
ik krijg bijna medelijden met mijn grote, dat is nl de enigste in zijn maat, de rest is allemaal de helft kleiner, best zielig :')

@Prodabeest:
Zag de grootte inderdaad in de quote staan, maar daar doelde ik niet op. Grootte maakt geen zak uit. :) Ik doelde meer op het weitje met schuilstal!
Laatst bijgewerkt door _Dribbel op 08-12-11 23:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:12

Malouke schreef:

Ook een sportpaard staat liever op de wei met vriendjes.. :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:17

ponylies schreef:
zonde van je geld,
gooi dat dier gewoon op een weitje met schuilstal

Gooien nog wel! *\o/*

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:18

sorry zet dat dier gewoon lekker in de wei met een maatje zal ik zeggen !