geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:42

rowo schreef:
Marlis schreef:
Edit:
Dit is de vacht van het paardje waar het om gaat, absoluut niet kaal dus.
Had ze echt nog een kaal velletje had ik absoluut niet hier over nagedacht natuurlijk
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VM8QOAOF.jpg

Ze hebben echt een groot binnenverblijf, waar die van mij vaak zat gebruik van maakt en anders is ze aan het eten of spelen.

Jij vindt zelf toch wel dat het kan en wil horen dat het wel kan volgens mij. (terwijl dat niet zo is imo) Dus waarom open je eigenlijk nog een topic met deze vraag? :+

En jij weet het overduidelijk beter :D
Paardje met zo'n vachtdikte en zoveel mogelijkheid tot schuilen en zich warm eten kan prima zonder deken nu :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:46

anneliesdj schreef:
Ik vind het weer er op het moment niet meer naar om de deken er nog af te halen.
Ik zou gewoon een passende deken zoeken en evt de warmere dagen overdag de deken af laten, als je dat een tijdje doet kun je zien of de vacht nog komt.
Persoonlijk zou ik het niet meer doen en gewoon de winter uitzitten, je gaat zelf ook niet in een t-shirtje buiten lopen met dit weer.

Tjaah ik kan dekens blijven kopen, heb zelfs dekens liggen die nog nooit gebruikt zijn alleen om te passen maar ze krijgt elke keer gewoon schuurplekken,of het nu met haar zweetdeken is, verschillende merken winterdekens of haar regendeken. Komt denk ik ook door het vele lopen wat ze doen in de hit.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:46

rowo schreef:
Marlis schreef:
Edit:
Dit is de vacht van het paardje waar het om gaat, absoluut niet kaal dus.
Had ze echt nog een kaal velletje had ik absoluut niet hier over nagedacht natuurlijk
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VM8QOAOF.jpg

Ze hebben echt een groot binnenverblijf, waar die van mij vaak zat gebruik van maakt en anders is ze aan het eten of spelen.

Jij vindt zelf toch wel dat het kan en wil horen dat het wel kan volgens mij. (terwijl dat niet zo is imo) Dus waarom open je eigenlijk nog een topic met deze vraag? :+

En jij weet het overduidelijk beter :D
Paardje met zo'n vachtdikte en zoveel mogelijkheid tot schuilen en zich warm eten kan prima zonder deken nu :)[/quote]

Zie straks wel in PB hoe ze was zonder deken als je geweest ben op stal. :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:48

44Myrthe44 schreef:
Ik zou het niet doen, paarden maken nu geen haar meer aan dat gebeurt tot half november/ begin december. Nu hebben ze de vacht die ze hebben.

Grappig! Hebben ze dan een kalendertje aan de stalwand hangen :D?
Dit weer is toch niet te vergelijken met alle voorgaande jaren? Het is nog veel te warm voor de tijd van het jaar! Die maakt echt wel een vacht aan hor.
Mijn paard trouwens het hele jaar.. Maar dat komt misschien omdat haar vacht regeling nog gewoon goed is, en ik nog nooit heb gekloot met een deken of scheerapparaat..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:48

Zodra een deken schuurplekken geeft is de pasvorm voor dat paard niet goed. Bij ons ene paard gaan de Horseware dekens super terwijl het op ons andere paard wel plekken geeft.
Wat goed wil werken is equistar of cowboy magic op de plekken gebruiken, dat geeft de deken minder weerstand en kan daardoor minder schuren. De haren worden gladder.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:49

ik zou gewoon even kijken hoe ze reageerd zonder deken.

en mocht je besluiten ooit weer een deken te gebruiken koop dan een amigo of rambo (van horse ware) deken
ik heb hier echt nooit schuurplekken bij gezien. kost wel wat maar dan heb je ook wat
Laatst bijgewerkt door jiperdepip op 08-12-11 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:49

RM94 schreef:
Je paard is misschien niet heel kaal maar heeft vacht aangemaakt passend bij haar beschermdende deken als je nu de deken eraf haalt vraag je om moeilijkheden.
Het is jouw paard maar ik zou het niet doen

Die mening deel ik dus. En als je je verdiept in het hele systeem van zomer/wintervacht en verharen, kun je zelf ook die conclusie trekken. De vacht van je paard is afgestemd op de huidige situatie, met deken dus.
Die heeft niet dezelfde isolatiewaarde als een vacht die vanaf het korten van de dagen (zomer dus) zijn voorbereidend werk heeft kunnen doen en derhalve optimaal is ontwikkeld.
Dat gebeurt ook niet, als je er nu opeens de deken vanaf gooit. Het paard zal wellicht wat meer vacht onwikkelen, maar nooit de kwaliteit die het heeft als het de normale opbouwperiode heeft gehad en ik denk ook dat je paard dan kwetsbaarder is voor problemen.
Dat het grote schuurplekken heeft op borst en schouders (en daar dus geen vacht) maakt het er bepaald niet beter op.

Dus waarom niet het zekere voor het onzekere nemen en deze winter, waarbij de koudste maanden nog moeten komen, uitzitten en er volgend seizoen gewoon voor gaan.
Deze paar maanden maakt dan toch ook niets meer uit?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:50

meggiemeg schreef:
Zodra een deken schuurplekken geeft is de pasvorm voor dat paard niet goed. Bij ons ene paard gaan de Horseware dekens super terwijl het op ons andere paard wel plekken geeft.
Wat goed wil werken is equistar of cowboy magic op de plekken gebruiken, dat geeft de deken minder weerstand en kan daardoor minder schuren. De haren worden gladder.

Toevallig vandaag cowboy magic besteld bij epple jack maar proberen het zonder deken.
Paard maakt normaal gesproken een goede dikke vacht aan dus even kijken of ze dit nu ook nog doet.

@Mallow: Ja idd de natuur is al helemaal door de war dit jaar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:51

44Myrthe44 schreef:
Ik zou het niet doen, paarden maken nu geen haar meer aan dat gebeurt tot half november/ begin december. Nu hebben ze de vacht die ze hebben.

Hoezo denken mensen dat paarden geen vacht meer aanmaken in december? Die van mij heeft een tijdje met deken gestaan buiten, die ik sinds een week eraf had en mevrouw maakt toch echt een wintervacht aan, dat is een natuurlijke reactie als ze het frisser krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:52

Marlis schreef:
Tjaah ik kan dekens blijven kopen, heb zelfs dekens liggen die nog nooit gebruikt zijn alleen om te passen maar ze krijgt elke keer gewoon schuurplekken,of het nu met haar zweetdeken is, verschillende merken winterdekens of haar regendeken. Komt denk ik ook door het vele lopen wat ze doen in de hit.

Of je brengt die dekens direkt na het passen terug?
Bij veel ruitersportzaken mag je ook gerust gaan passen hoor, zet je paard maar in de trailer, sommigen willen zelfs wel langskomen om te passen.
Je hoeft het maar te vragen hoor.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:53

Mallow schreef:
44Myrthe44 schreef:

Grappig! Hebben ze dan een kalendertje aan de stalwand hangen :D?
Dit weer is toch niet te vergelijken met alle voorgaande jaren? Het is nog veel te warm voor de tijd van het jaar! Die maakt echt wel een vacht aan hor.
Mijn paard trouwens het hele jaar.. Maar dat komt misschien omdat haar vacht regeling nog gewoon goed is, en ik nog nooit heb gekloot met een deken of scheerapparaat..

Nee, dat heeft met de lengte van de dagen te maken. Tot in december worden de dagen korter en mede daardoor maken paarden vacht aan. Dat is ook de reden dat je een paard na half december niet meer moet scheren omdat ze dan al de voorbereiding van de zomervacht aan het maken zijn.

Je moet het zelf weten, maar ik zou het risico niet nemen. Dan zou ik kijken welke deken het minste schuurt en die tot het weer mooier wordt opleggen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:54

anneliesdj schreef:
Marlis schreef:

Of je brengt die dekens direkt na het passen terug?
Bij veel ruitersportzaken mag je ook gerust gaan passen hoor, zet je paard maar in de trailer, sommigen willen zelfs wel langskomen om te passen.
Je hoeft het maar te vragen hoor.

De dekens passen ook en als je ze daadwerkelijk gebruik merk je het pas. Een schuurplek zit er niet 123.
En de dekens zijn allemaal niet te krap.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:55

bron:Paard Natuurlijk
Onderwerp: Heeft mijn paard het koud?, Veelgestelde vragen

Ik heb net een paard gekocht maar die heeft bij de vorige eigenaar een deken opgekregen. Het is nu winter maar ik wil die onzin niet. Wat nu?

Helaas kun je er nu weinig aan doen. Een paard moet vanaf de zomer acclimatiseren aan de winter, is dat niet gebeurd dan kun je niet halverwege de winter ineens de deken weglaten. Vanaf december kunnen paarden ook niets meer veranderen aan de wintervacht, dan zijn ze onderhuids al weer met de voorbereidingen voor de zomervacht bezig.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:55

En als jij je zou verdiepen in het systeem van verharing zou je weten dat een paard zijn vacht bij elke weersomstandigheid heel snel kan aanpassen.
Mijn paard was de ene dag ontzettend aan het verharen en de volgende dag stonden haar haren de hele dag omhoog toen het een paar maanden terug van dat rare weer was.
De talg laag ( isolatiewaarde ) wordt zeker aangetast bij het scheren, dat ben ik zeker met je eens. Maar deze laag wordt ook direct weer aangemaakt, omdat ook daarmee de haren groeien. Dat is dus ook de rede dat paarden het zo snel warm hebben na het rijden. De haren werken ook mee, maar dat is zozeer het probleem nog niet.
De haren kunnen ze snel omhoog zetten waardoor de warmte kan ontsnappen. De talglaag ( isolatielaag ) houd deze warmte vast en maakt dat paarden nog zo lang 'nat' blijven na het werken.
Als het is zoals jij het zegt, en de isolatielaag inderdaad niet meer terug komt, zou je maar 1 keer hoeven scheren! Ideaal voor de meeste lijkt me zo :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:00

liljebo schreef:
bron:Paard Natuurlijk
Onderwerp: Heeft mijn paard het koud?, Veelgestelde vragen

Ik heb net een paard gekocht maar die heeft bij de vorige eigenaar een deken opgekregen. Het is nu winter maar ik wil die onzin niet. Wat nu?

Helaas kun je er nu weinig aan doen. Een paard moet vanaf de zomer acclimatiseren aan de winter, is dat niet gebeurd dan kun je niet halverwege de winter ineens de deken weglaten. Vanaf december kunnen paarden ook niets meer veranderen aan de wintervacht, dan zijn ze onderhuids al weer met de voorbereidingen voor de zomervacht bezig.

Kan ik me enigszins in vinden.. Maar even eerlijk, deze december is toch niet te vergelijken met die van 2 jaar geleden bijvoorbeeld..
Heb ik dan zo'n bizar paard dat ze nog steeds een vacht aan het aanmaken is???

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:01

De haren groeien wel, maar de kwaliteit is niet hetzelfde.
Ik kan je verzekeren dat ik mij daar behoorlijk in heb verdiept en kan daar lang over discussieren, maar heb daar geen zin in. Ik zou zeggen... google eens op wetenschappelijke artikelen op dat gebied ? Tenzij je het zelf natuurlijk beter weet.
Mij ook best.

TS heeft denk ik de eigen keuze al gemaakt en jij ondersteunt die. Prima. Ik geef alleen advies zoals gevraagd in dit topic. Voor de rest mag ieder zelf weten wat hij/zij met zijn/haar paard doet.
:)

Marlis

Re: geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 16:04

Er is hier al een paar keer gezegd, gaat het niet dan gaat het niet en komt de deken er gewoon weer op!
Er wordt echt wel gekeken of het gaat of niet.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:05

Ik vind het zo jammer dat je zo reageert.. ( Als je je eens zou verdiepen in .. Tenzij je het beter weet.. )
Als jij en ik alles zo perfect zouden weten zouden we hier geen discussie hoeven voeren.
Ik vind het namelijk ontzettend leerzaam.
Maar ik ken de merrie van de TS en ik weet hoe ze er in de winters bij heeft gestaan, dus ja ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:06

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:07

Voor het schuurplekken probleem kan ik maar 1 soort deken aanraden :
Stormshield!
Kosten misschien iets meer, maar mijn paard kreeg ook van elk deken schuurplekken.
Ik heb nu een ongevoerd regendeken van Amigo, en ik vind de pasvorm daarvan ook niet zo goed als mijn stormshield onderdeken.
Ik kan je aanraden het onderdeken te kopen en daar een 'schurende' waterdichte deken over te leggen.
Heb ik vorig jaar ook zo gedaan en sindsdien géén schuurplekken meer gehad.
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=705
Deze heb ik en ik ben daar héél tevreden over.

Ik zou je deken nu ook niet meer afhalen.
Laatst bijgewerkt door Hammeke op 08-12-11 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 16:09

Schuurplekken, zijn nu nog iets meer.
Dus daarom vind ik het beter zonder te proberen.
Afbeelding
Afbeelding

Voor de duidelijkheid: Deken is al af.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:15

Persoonlijk vind ik de schuurplekken op de schouders erg meevallen. Mijn paard heeft dat bij niet goed passende dekens erger gehad.
Liezen kan je volgens mij voorkomen door niet te kruizen maar door elkaar heen te lussen en de koorde vrij ruim af te stellen.

Maar zo te lezen is je besluit duidelijk: je wilt de deken af en hoopt dat dat kan. De meesten van ons menen dat het niet kan.
Ik kan alleen duimen dat het goed gaat en je tijdig merkt als het niet zo goed gaat met jouw pony.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:18

Ik vind de schuurplekken idd eigenlijk ook niet bepaald overdreven op de schouder. Dat zou voor mij geen reden zijn om de deken er af te halen denk ik. Maar ik meende dat je zei dat ze zich open beet? Daar zie ik hier iig niks van terug?
De lies vind ik wel apart. Heb je de banden inderdaad zoals BrankaZ beschrijft? Dan zou dit eigenlijk niet moeten kunnen gebeuren...

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 16:21

BrankaZ schreef:
Persoonlijk vind ik de schuurplekken op de schouders erg meevallen. Mijn paard heeft dat bij niet goed passende dekens erger gehad.
Liezen kan je volgens mij voorkomen door niet te kruizen maar door elkaar heen te lussen en de koorde vrij ruim af te stellen.

Maar zo te lezen is je besluit duidelijk: je wilt de deken af en hoopt dat dat kan. De meesten van ons menen dat het niet kan.
Ik kan alleen duimen dat het goed gaat en je tijdig merkt als het niet zo goed gaat met jouw pony.

Koorden zaten gekruist en ruim.
Foto is van even terug, worden steeds groter en erger en ze krijgt er steeds meer last van. Met poetsen zit ze er constant naar te happen omdat t niet fijn is.

Ze leggen in de hit behoorlijk wat km'ers ad staan niet hele dagen op stal daardoor wordt het ook erger denk ik.
Zit nu groene leem op alle plekken

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:23

Waarom is ze eigenlijk geschoren en heeft ze een deken om? Is dit pas nu bekent dat ze er schuurplekken van krijgt? Gewoon nieuwsgierig :)