wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:17

An_J schreef:
vrouwke schreef:
40 euro in de maand voer :wow:
doe jij met 1 zak 1 week?

OT... maar goed.

Nee hoor, paardenkind eet Pavo muesli. Muesli kost 14,50 tegenwoordig per 15 kg.
Hij eet 1,5 kg per dag. Exacte kosten 43,50 per maand

Verder ben ik het met Javayo eens. :j

die van mij krijgen ook musli, havens, 7.50 bij de boer

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:18

Elco, een eigenaar hoeft toch geen specifieke verzekering af te sluiten voor een bijrijdster? als er iets gebeurd door mijn paard ben ik sowieso aansprakelijk lijkt me, en dat dekt mijn verzekering. Verder is de bijrijdster gewoon verplicht om een ziektekostenverzekering te hebben volgens de wet...

Ik betaal ook de verzekering van mijn paard, het is ook niet zo dat er een aandeel daarin van de bijrijdster verwacht zou worden ondanks dat mijn paard zich ook kan blesseren terwijl de bijrijdster ermee bezig is.

snap dus niet helemaal waar je naartoe wilt.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:19

Javayo schreef:
Elco, een eigenaar hoeft toch geen specifieke verzekering af te sluiten voor een bijrijdster? als er iets gebeurd door mijn paard ben ik sowieso aansprakelijk lijkt me, en dat dekt mijn verzekering. Verder is de bijrijdster gewoon verplicht om een ziektekostenverzekering te hebben volgens de wet...

Ik betaal ook de verzekering van mijn paard, het is ook niet zo dat er een aandeel daarin van de bijrijdster verwacht zou worden ondanks dat mijn paard zich ook kan blesseren terwijl de bijrijdster ermee bezig is.

snap dus niet helemaal waar je naartoe wilt.

Jazeker wel.. :j Kost iets van 40 euro per jaar..

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:20

Fiffill schreef:
An_J schreef:
Persoonlijk vind ik het heel bijzonder dat men soms 80 tot 100 euro in de maand besteed wordt aan manegelessen en dat je als eigenaar geen bijdrage mag vragen aan je bijrijder.

In de manege rij je 1x uur les en krijgt (veelal 4 tot 6 aanwijzingen). En laten we rieel zijn de meeste manegepaarden (hoe lief en bewonderenswaardig ze ook zijn) zijn nou geen paarden waar je veel van leert (net als de meeste manege-instructeurs overigens). Voordeel is geen uitmesten en klusjes, anderzijds als je echt een band wil opbouwen met een dier is dit vrijwel onmogelijk.

Als bijrijder kun je een band opbouwen, heb je over het algemeen een wat leerzamer paard onder je billen (eentje die reageert op hulpen), maak je gebruik van (over het algemeen) goed materiaal (zadel e.d) mag je vaker heen. Wordt hulp gewaardeerd én kun je een band opbouwen. Lessen is ook vaak mogelijk.

Ikzelf vraag 50 euro aan mijn bijrijdster (per maand). Paard is een 11 jarige ruin voorheen M nivo. Ze 'mag' hiervoor hem die 2 dagen per week beschouwen als eigen paard. Heeft ze goede spullen. Ze kan met hem lessen (op eigen kosten), rijden, knuffelen .. alles. Maar ze moet ook even zijn stalletje doen en zijn eten klaarzetten.

Destijds (in een ver verleden) heb ik hetzelfde gedaan. En zo onrealistisch vind ik het niet. Maak ik winst op haar ? Nee, echt niet. Zijn voer alleen al kost 40 euro per maand.... en dan heeft ie nog een stal, hoeven enz

Ik rij op een manege waar niet het type luie-manegepaard staat en waar je ook echt wat leert, ook oefeningen op M niveau. Instructie is fijn (meer aanmerkingen en tips dan 6 stuks bijvoorbeeld) en ik leer er ook echt wat.
Daar tegenover stond mijn (inmiddels ex) bijrijdpony zonder niveau en waar ik door het bos mee mocht hobbelen. Ook mesten en voeren hoorde daar natuurlijk bij. Betalen hoefde ik niet. Overigens reed de eigenaar er in die tijd ook niet echt op wegens omstandigheden, dus zo kreeg ze de nodige beweging én ik had er plezier van. Pony was in het begin geblesseerd en kon dus alleen wat stap + draf in de bak, daarna opgebouwd en uiteindelijk kon er gewoon weer op gereden worden.

Waar zou jij voor betalen?

Het ligt voor mij een beetje aan de situatie. Ik zou persoonlijk niet betalen voor een bijrijdpaard. Ik zie het als een win-win situatie voor beide kanten. Ik zou bijv. wel eens iets voor mijn bijrijdpaard willen kopen (dekje/halster/etc), maar geen 100 euro in de maand. Ik ben dan ook niet op zoek naar een echt leerpaard dat Z loopt, mijn lessen volg ik op de manege wel - een leuke pony om door het bos te hobbelen zou meer mijn type bijrijdpaard zijn. Het is maar net wat je zoekt.
Als ik een eigen paard had zou ik een bijrijder ook niet laten betalen; als je de kosten of de tijd voor een paard niet zelf kun ophoesten moet je ook geen paard kopen (dat zijn ook meteen de hoofdredenen dat ik geen paard heb).

Tuurlijk ligt het aan de situatie. Maar met beide is niets mis denk ik.

Betalen of niet betalen is een afweging die je per geval neemt. Obv van je eigen ervaringen en situatie. Toch?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:22

_Nancy schreef:
Sterke positie?? :)
Dat is als je er een contract op zet.

Als eigenaar kun je je bijrijder zonder pardon de deur wijzen, betalend of niet.
Er kan altijd iets gebeuren.. Met jouw als eigenaar kan er ook iets gebeuren, dus wat je zegt vind ik niet helemaal terecht.
Als je niet wil dat er iets met je paard gebeurd, neem je maar geen bijrijder, doe je het alleen zelf.
Dan gebeuren de ongelukken alleen met jouw.

Ik vind het win-win voor beide.

Als je voor de eigenaar moet gaan betalen is het;
winwin-win..
Niet eerlijk :n

Dat is niet helemaal waar, want als eigenaar blijf je wel verantwoordelijk (in de meeste gevallen) voor schade die jou paard aanricht. Ook al gebeurt dat bij de bijrijdster, dus er kan je als eigenaar echt wel iets gebeuren.

En als iemand zijn/haar paard laat rijden om een bijrijdster een plezier te doen, dan is het geen winwin-win situatie. Al zal jij dat zeker niet zo (willen) zien.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:23

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:24

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:24

Vind ik ook, maar ik zou zelf dus niet betalen voor een bijrijdpaard op basis van waar ik naar op zoek ben en wat ik kan. Maar ik zie wel vaker advertenties met absurde prijzen voor een pony zonder niveau + klusjes... dat vind ik geen gerechtvaardige prijs meer. Op mijn manege leer ik dan meer.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:25

Ik vind dat het niet te vergelijken valt. Op de manege betaal je voor de les, en met een bijrijdpaard ben ik ook bereid lessen te volgen ;). Alleen dan ga ik niet de hoofdprijs betalen om te mogen komen, ik wil best max. 20 euro betalen of gewoon uitmesten. Soms paarden binnenzetten en voeren, ipv betalen :).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:27

Ik vind de vergelijking sowieso al scheef omdat een manege een bedrijf is, een paardeneigenaar niet. Voor een les met een bijrijdpaard zou ik ook betalen, maar dat vind ik ook logisch. :) Op een manege hoef je ook geen klusjes ed. te doen, bij een bijrijdpaard (vaak) wel. Om dan ook nog een grote som geld te gaan vragen... nee, dan haak ik af. :j

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:28

_Kiki_ schreef:
Dat is niet helemaal waar, want als eigenaar blijf je wel verantwoordelijk (in de meeste gevallen) voor schade die jou paard aanricht. Ook al gebeurt dat bij de bijrijdster, dus er kan je als eigenaar echt wel iets gebeuren.

En als iemand zijn/haar paard laat rijden om een bijrijdster een plezier te doen, dan is het geen winwin-win situatie. Al zal jij dat zeker niet zo (willen) zien.

Ik zeg dat het winwin-win is als de bijrijder moet betalen aan de eigenaar.
Als de eigenaar een plezier wil doen aan de bijrijder zonder te betalen is het win-win

Misschien moet je even goed lezen, voordat je een oordeel geeft.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:29

@elco, weer wat geleerd, nou dan moet een bijrijster ZEKER een bijdrage in de stalling leveren :Y)

maar dan kan ik uberhaupt niemand zomaar eens op mijn paard laten rijden? ik ben er altijd vanuit gegaan dat dit onder mijn aansprakelijkheidsverzekering valt, ga ik toch eens navragen, want wij nederlanders zijn dol op over-verzekeren, en dit proeft toch als zo'n gevalletje...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:31

Javayo schreef:
@elco, weer wat geleerd, nou dan moet een bijrijster ZEKER een bijdrage in de stalling leveren :Y)

maar dan kan ik uberhaupt niemand zomaar eens op mijn paard laten rijden? ik ben er altijd vanuit gegaan dat dit onder mijn aansprakelijkheidsverzekering valt, ga ik toch eens navragen, want wij nederlanders zijn dol op over-verzekeren, en dit proeft toch als zo'n gevalletje...

http://www.hippozorg.nl/NieuwsPers/Heef ... fault.aspx

Moet je dit maar eens goed doorlezen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:34

Javayo schreef:

Het valt ook zeker weten onder je normale AVP verzekering (vroeger WA).
Extra verzekeren is dan ook echt onnodig, want je eigen AVP (WA) gaat voor de extra verzekering.
Dit houdt in dat zoals het voorbeeld Hippo nooit hoeft uit betalen bij een ongeval.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:37

_Nancy schreef:
Het is niet alleen de lusten! Zij nemen een hele taak van de eigenaar over, omdat zij het geld of de tijd niet heeft. Want waarom zou je anders een bijrijder nemen die perse moet betalen als je het gewoon beide hebt?

Omdat ik het prachtig vind te zien hoe iemand van alle rest buiten rijden om kan genieten. Hoe iemand kan genieten om leren longeren, om 's wat grondwerk te doen, om gewoon lekker te rotzakken met dat dier

Ik heb dus een bijrijdster/verzorgster. Ze komt 1x per week als ik erbij ben omdat ik het zelf nogal een verantwoordelijkheid vind anders.
Ze hoeft niet te betalen, ze wilden dat eigenlijk wel, maar ik heb gezegd dat ze dat in lessen met mijn pony mogen investeren :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:45

ik heb ook een bijrijdster voor mijn 2 haflingers, en ik moet zeggen: ik ben er kei blij mee.
zoals vandaag ook: druk druk druk met het bedrijf, kom ik in de stal is alles al schoon, terwijl ze dat helemaal niet hoeft.
ze is nergens bang voor, en de klik tussen paarden en verzorgmeisje ( wat een rotnaam eigenlijk)is o zo goed.
ik zou geen betere kunnen wensen.
met het veulen doet ze ook een hoop.
ik vertrouw haar voor 10000 % met mij paarden.
Ook mijn spullen gebruikt ze, en ze is zuinig erop.

waarom zou ik dan zo iemand laten betalen.

op de manege ben jij 1 van de zoveel die op het paard/pony kruipt.
daar heb je niet zogauw een band mee.

voor mij is paarden puur hobby, manege paarden zijn inkomen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:48

Freya schreef:
Goede vraag moyra.

Waarschijnlijk door wat Millanka zegt. Het idee dat je de eigenaar helpt voor wat voor rede dan ook.
Alleen wordt er wel vergeten dat er ook spullen slijten door gebruik, zoals hoofdstel, zadel, poets spullen, hoefijzers.

Dan moet je ze in de kast laten liggen, maar dan wordt je paard ook niet gereden/verzorgd.
Je wilt het een en de slijtage is daar nu eenmaal het gevolg van.

Ik kan me wel voorstellen dat iemand het ter beschikking stellen van het paard om te rijden (dus geen klusjes) als een dienst ziet waarvoor best betaald kan worden.
Maar ik voel ik voor de gedachte de ene dienst is de andere waard, met gesloten beurs.
Je geeft beiden iets (paard "gratis" ter beschikking stellen versus tijd en energie in andermans paard steken) en je krijgt beiden iets (je paard wordt gereden als jij niet kunt versus je rijdt het paard van iemand anders gratis). Dat vind ik een aardig gelijkwaardige manier van doen. Als er betaald moet worden, is die gelijkwaardigheid wat zoek voor de verzorger/bijrijder voor mijn gevoel en de winwinsituatie voor de eigenaar onevenredig groot. Dan wordt het meer een kwestie van verhuur.

Worden er klussen verricht naast het rijden, dan is betalen voor mij zowiezo not done.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:21

_Nancy schreef:
_Kiki_ schreef:

Ik zeg dat het winwin-win is als de bijrijder moet betalen aan de eigenaar.
Als de eigenaar een plezier wil doen aan de bijrijder zonder te betalen is het win-win

Misschien moet je even goed lezen, voordat je een oordeel geeft.

Dat zet je volgens mij niet (duidelijk) in dat stukje neer, maar sorry.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:38

vrouwke schreef:
als mijn verzorgster/bijrijdster mij elke maand 100.00 euro zou geven....... kan ik eind volgend jaar een nieuw paard kopen.
ik snap niet dat jullie zoveel geld kwijt zijn voor een paard.
die van mij komt niks tekort en die heeft en krijgt alles, maar dan kom ik nog niet aan 100.00 euro in de maand

en een manege is een bedrijf, trouwens hier betaal je maar 5 euro per les.

1200 euro om een paard te kopen? 1200 per jaar om een paard te onderhouden?

Ik betaal 290 euro per maand alleen al aan stalling
iedere 8 weken 30 euro aan de hoefsmid
2 keer per jaar een enting
wormbestrijding 12,50 per mestonderzoek, ook elke 8 weken.
1 keer per jaar gebitscontrole
40 euro lucerne in de maand
Omega 369 27 euro per zak voor 2 maanden

En dan heb ik het nog niet over het vervangen van materialen.(al snel 500 euro per jaar)

En een fatsoenlijk paard voor 1200 euro heb ik nog nooit gezien in mijn leven. En ook geen pony.

Vanwege deze eeuwig durende discussie heb ik besloten om mijn paard niet meer aan bijrijders ter beschikking te stellen.
Om te beginnen is het een schier onmogelijke taak om een goede te vinden(betaald of onbetaald) en ik vind dat ik best een tegemoedkoming in de kosten mag vragen.

Zei er iemand winst maken op je paard??? :') Grapje zeker?? Dan moet ik aan mijn bijrijder 500 per maand vragen...dan heb ik winst :')

En nee, bij mij had een bijrijder alleen maar het paard hoeven te poetsen en weg te rijden. Wedstrijden was bespreekbaar geweest.

Maar zoals gezegt, ik doe het niet meer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:54

ik ben een zeldzame verzorgster die dus wekelijks (momenteel even niet :') ) of 2/3x in de week naar 2 paarden gaat en alle lasten doe. ik rijd er niet op, maar ik longeer, knuffel en poets. verder dus het uitmesten, opstrooien en voeren. Inmiddels doe ik de paarden alweer een jaar :j

nou ben ik ook nog eens een geluksvogel dat ik een bijrijdpaard heb, waar ik nopes voor hoef te doen, zelfs het zadel word er op gelegd :o en ik maak de heerlijkste buitenritten met haar :j ik ben ook echt zo blij dat ik de kans heb gekregen van hem, ben echt blij met Whitney :P

ik heb voorheen 1 bijrijdpaard/verzorgpaard gehad ( :P Pebbels van Moyra ) en daar betaalde ik toen ook voor om 2 x per week te komen, was dacht ik 40 euro? geen idee meer. Maar moet eerlijk zeggen dat dit in mijn huidige situatie niet mogelijk is, momenteel ook nog werkzoekende :+ . Al mijn geld gaat nu eerst uit naar rijlessen(auto) en een nieuwe camera. en dan zijn we toch een hoop euro's verder :')
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 06-12-11 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:01

Natasja, voor 1200 kun je zeker een goed paard hebben!
Als deze bij je thuis staat, je hooi hebt van eigen land, een groot weiland in de achtertuin..

En graag niet zo snel oordelen over dat je dan geen fatsoenlijk paard ziet.
Want dat is de grootste onzin!
Het is maar net waar je woont, wij wonen in een dorp waar de kosten vast aanzienlijk lager zijn als bijvoorbeeld in de randstad.
Daar betaal je vast 290 euro per maand :j

Hier betaal je 175, maar als deze thuis staat betaal je dus per maand 0 aan stallingsgeld.
175x12= €2100 per jaar bespaar je al!

Dan het voer, als je een vaste boer hebt kun je daar brok ed halen.
Bij de boer is het goedkoper als bij een groothandel.
Bespaar je ook al 500 euro per jaar op (ruim genomen)
Hoefsmid, als deze niet hoeft te komen, komt ie niet.. Bespaar je ook al 20 euro per 6 weken op.
Dierenarts, 2 spuitjes per jaar per paard, mits je het geluk hebt dat de rest van het jaar geen ongelukken gebeuren, maar dit is niet te overzien.
Spullen/Tuig, als deze goed worden onderhouden hoef je ook niet snel nieuwe te kopen. Als je niet perse 100 dekjes wilt hebben scheelt dat ook.
Bodem van de stal, wij kiezen voor vlas.. Zal rond de 8 euro per pak kosten? 2 pakken per stal per 2 weken.. Zal rond de €450 euro per jaar zijn (ruim genomen)

Ja.. Voor 1200 kun je een keurig paard hebben :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:06

En jij denkt dat het thuis gratis is? Je betaalt net zo goed stroom en water, weideonderhoud, stallen zul je moeten bouwen, meeste huizen hebben die ook niet zomaar stallen en net omheind weiland erbij. Dus gratis thuis, nee hoor. Evenals zelf hooien. Je moet de machines hebben of het uitbesteden, die machines kosten ook onderhoud, aanschaf en afschrijving, hooipers moet je laten komen. Hoefsmid komt hier iedere 6 a 8 weken a 25 per pony. En niet iederen kan het van eigen land halen, als je slechte omstandigheden hebt zul je ook hooi moeten kopen.

Thuis is het vast goedkoper, maar daar tegenover staat dat het veel arbeidsintensiever is. Wil je het goed doen dan is het duurder dan de meeste mensen op het eerste gezicht denken.

Verzekering heb ik niet speciaal voor mijn bijrijdster. Door zelf altijd aanwezig te zijn hoop ik het risico op ongelukken zo klein mogelijk te maken, al zit een ongeluk soms in een klein hoekje.

_Nancy

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:19

Arbeidsintensiever is het zeker :j
Maar dat is de keus die je moet maken, wat je wil en wat je hebt en wat je kan.

Tuurlijk heeft niet iedereen zo een stal of wei achter hun huis hebben, maar die zullen dan ook wel kiezen voor een pensionstal.
Pensionstallen heb je ook 1001, in grote steden, in dorpjes, incl. voer, excl. voer en ga zo maar door.

Maar ik weet zeker dat je als eigenaar bij alles stil staat.
Je moet jezelf bedenken, heb ik de middelen om mijn paard te verzorgen en te kunnen onderhouden?

Je moet niet gaan bedenken, als ik een bijrijder heb die €80 euro per maand betaald voor 2x per week (ik noem maar wat!), dan kan ik een eigen paard nemen!

Snap je wat ik bedoel te zeggen? :)
Als eigenaar hoor je je eigen paard te kunnen onderhouden, met én zonder bijrijder!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:22

Hilde_Elisa schreef:
Helemaal eens met jou, moyra, als ik de kans zou krijgen om een bijrijdpaard te hebben voor 100 euro per maand dan zou ik hem gelijk doen. Want in vergelijking met wat een eigen paard kost, is het niks. Maar misschien komt het doordat je voor die 20 euro echt een heel uur les hebt en voor die 50 euro zou je dan geen les hebben!

Ja, maar als je elke week les hebt, dan betaal je per maand al snel 90 euro, en dan heb je meestal een groepsles en als je dan €50,- betaald voor je bijrijdpaard, kun je vaak ook wel voor 25 euro per maand clublessen nemen bij een rijvereniging, of elke 2 weken een half uurtje priv'eles nemen voor 15 tot 20 euro per les... Of een uur delen samen met iemand.

Maar goed, als iemand er zo over denkt, dan hoeft ie hier niet te helpen (en dan vraag ik geen vergoeding, maar die mentaliteit staat me niet aan.

Ik zelf kies er ook voor om bij voorkeur niet te betalen, maar dat heeft als reden dat ik zelf paarden aan huis heb en dat ik voor €100,- per maand beter zelf een extra paard aan kan schaffen of een paard in bruikleen nemen aan huis, omdat ik dan gemiddeld over het jaar genomen minder dan de helft van die kosten kwijt ben. Daarnaast heb ik de kosten van mijn eigen paarden al, en die zijn me duur genoeg ;) Dan dus maar niet...
Maar ik snap wel dat mensen een bijdrage vragen, en had ik geen eigen paard(en) gehad, dan had ik het er best voor over gehad als het een fijn paard was waar ik leuke dingen mee kon doen een paar dagen per week...

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:26

Millanka schreef:
waarschijnlijk door het verhaal dat je de eigenaar helpt door beweging te geven, je dan geen les heb en in bepaalde gevallen dan ook nog is uit moet mesten en/of het voer klaar moet zetten :roll: Zoveel moeite, dat hoef je op een manege niet te doen ;)

Ik vind dat dat er bij hoort en ik snap dat mensen een vergoeding vragen. een paard is niet gratis en ze kunnen het paard ook gewoon op de wei zetten. Dus als bijrijder wordt jij eigenlijk geholpen want je kan veel goekoper 3x i de wweek rijden dan 1x want dat is
1x20
3x20= 60 voor 3x in de week les
50 euri per week is dan dus 10 eurie goed koper en zeker o pde lange termijn.
Ik vindt ook dat mensen uberhaupt niet mogen klagen als ze een vzpony/paar hebbben want ik en meerdere zouden met liefde willen ruilen