An_J schreef:Persoonlijk vind ik het heel bijzonder dat men soms 80 tot 100 euro in de maand besteed wordt aan manegelessen en dat je als eigenaar geen bijdrage mag vragen aan je bijrijder.
In de manege rij je 1x uur les en krijgt (veelal 4 tot 6 aanwijzingen). En laten we rieel zijn de meeste manegepaarden (hoe lief en bewonderenswaardig ze ook zijn) zijn nou geen paarden waar je veel van leert (net als de meeste manege-instructeurs overigens). Voordeel is geen uitmesten en klusjes, anderzijds als je echt een band wil opbouwen met een dier is dit vrijwel onmogelijk.
Als bijrijder kun je een band opbouwen, heb je over het algemeen een wat leerzamer paard onder je billen (eentje die reageert op hulpen), maak je gebruik van (over het algemeen) goed materiaal (zadel e.d) mag je vaker heen. Wordt hulp gewaardeerd én kun je een band opbouwen. Lessen is ook vaak mogelijk.
Ikzelf vraag 50 euro aan mijn bijrijdster (per maand). Paard is een 11 jarige ruin voorheen M nivo. Ze 'mag' hiervoor hem die 2 dagen per week beschouwen als eigen paard. Heeft ze goede spullen. Ze kan met hem lessen (op eigen kosten), rijden, knuffelen .. alles. Maar ze moet ook even zijn stalletje doen en zijn eten klaarzetten.
Destijds (in een ver verleden) heb ik hetzelfde gedaan. En zo onrealistisch vind ik het niet. Maak ik winst op haar ? Nee, echt niet. Zijn voer alleen al kost 40 euro per maand.... en dan heeft ie nog een stal, hoeven enz
Ik rij op een manege waar niet het type luie-manegepaard staat en waar je ook echt wat leert, ook oefeningen op M niveau. Instructie is fijn (meer aanmerkingen en tips dan 6 stuks bijvoorbeeld) en ik leer er ook echt wat.
Daar tegenover stond mijn (inmiddels ex) bijrijdpony zonder niveau en waar ik door het bos mee mocht hobbelen. Ook mesten en voeren hoorde daar natuurlijk bij. Betalen hoefde ik niet. Overigens reed de eigenaar er in die tijd ook niet echt op wegens omstandigheden, dus zo kreeg ze de nodige beweging én ik had er plezier van. Pony was in het begin geblesseerd en kon dus alleen wat stap + draf in de bak, daarna opgebouwd en uiteindelijk kon er gewoon weer op gereden worden.
Waar zou jij voor betalen?
Het ligt voor mij een beetje aan de situatie. Ik zou persoonlijk niet betalen voor een bijrijdpaard. Ik zie het als een win-win situatie voor beide kanten. Ik zou bijv. wel eens iets voor mijn bijrijdpaard willen kopen (dekje/halster/etc), maar geen 100 euro in de maand. Ik ben dan ook niet op zoek naar een echt leerpaard dat Z loopt, mijn lessen volg ik op de manege wel - een leuke pony om door het bos te hobbelen zou meer mijn type bijrijdpaard zijn. Het is maar net wat je zoekt.
Als ik een eigen paard had zou ik een bijrijder ook niet laten betalen; als je de kosten of de tijd voor een paard niet zelf kun ophoesten moet je ook geen paard kopen (dat zijn ook meteen de hoofdredenen dat ik geen paard heb).