Doe ik mijn paard hier goed mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:05

Ik ben verhuist naar een stal waar hij van 10 tot 5 buiten stond in een redelijk grote paddock, naar een stal waar hij wel aanzienlijk minder ruimte heeft maar waar hij dag en nacht naar buiten kan en altijd contact heeft met andere paarden.

Ik twijfelde van te voren heel erg of ik wel de goede beslissing maakte, want op deze nieuwe stal kan hij niet lekker spelen en rennen. Aan de andere kant deed hij dat ook nooit en stond hij snachts op stal, waarbij hij zeer beperkt contact had met andere paarden (door tralies). We staan hier nu een ruime week en ik heb het idee dat hij het nu prima naar z'n zin heeft :D Hij komt sowieso elke dag minstens 2 uur buiten zijn 'stalletje'/'paddockje'.

Dus ik denk dat, ondanks dat het weinig ruimte is, je er wel beter aan doet om je paard meer buiten te laten staan dan maar een paar uurtjes en de rest binnen. Je paard zal wel moeten wennen, maar ik denk dat ze na een tijdje het wel gaat waarderen :)

Odysseus

Re: Doe ik mijn paard hier goed mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 13:15

Hoe gaat het nu met jouw paard Millanka? Is die al goed gewend?

Ik heb vandaag de paddock laten bestraten en een hardhouten paal in laten slaan om de hooikliko aan vast te maken!

De paddock is dus 10x5 meter groot (volgens mijn vaders stappen 9,5x4x5 haha :') )
Het bestraatte deel is 3x2.80m om precies te zijn. Je ziet het niet zo goed omdat er nog heel veel zand overheen ligt

Moet alleen nog een extra paaltje komen bij de ingang en boven en onderlangs komt nog lint.
Afbeelding
Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:21

Mooie plek heb je gekregen. Ben er zondag helemaal niet aan toegekomen om even een rondje erf te doen :)
Maar dat is zeker een mooie plek met veel paarden en mensen om haar heen. Veel aanspraak in ieder geval :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 13:27

Ja vond ik ook!

Ja ze heeft een paard (haar buurvrouw waar ze nu ook naast staat op mijn huidige stal) naast zich. Dan is er 2 meter pad voor de paddock en zijn er weer paddocks dus ze kijkt recht tegenover zich ook op paarden. Dan de longeerkraal ernaast (= weer wat om naar te kijken) en uitzicht op de bak.
Dus genoeg te zien en zeker met die hooikliko vermaakt ze zich wel.

Joan vond het trouwens een heel goed idee die kliko, miss wilde hij het voor alle paddocks gaan introduceren!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:31

Hahahaha :) ja, het is een redelijk goedkope manier om hooi te voeren en niet heel veel te verspillen :)
Ze staat ook langs het pad naar de bak toe, dus iedereen die gaat rijden komt daar ook langs :)
Gezellig hoor :D
Heb net mijn trommevlies weer gerepareerd en vriendlief is ook weer bijna van de schrik bekomen! :+ hilarisch!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:39

Als het beestje in de zomer lekker hele dagen naar buiten kan , en nu op haar paddockje onbeperkt hooi krijgt en ene stukje bestrating dan heeft ze het best aardig voor elkaar hoor :)

Ik zou het voor mijn paardje niet voldoende vinden , alleen in zo'n klein paddockje waar ze niet even gek kunnen doen omdat daar te weinig ruimte voor is....en als het dan van 9 tot 5 enorm rotweer is staan ze maar te verpieteren daar in de regen zonder schuilgelegenheid....dat vind ik dan weer niks :=

Worden ze dan wel naar binnen gehaald ?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:42

Als je paard 'schuimend' voor het draad stond omdat ze naar graag binnen wilde, had ze toen wel toen wel een aantal weidevriendjes? En waren deze paarden het gewend om langer buiten te staan en was het een 'evenwichtige' groep?

Ik zou het gewoon eens aankijken, ik denk dat het voor je paard gewoon een kwestie van wennen is. Heel veel succes :)
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 13-12-11 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:42

Bij enorm slecht weer wordt daar zeker rekening meegehouden :)
Schuilgelegenheid mag je niet neerzetten :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 13:45

Evelli schreef:
Hahahaha :) ja, het is een redelijk goedkope manier om hooi te voeren en niet heel veel te verspillen :)
Ze staat ook langs het pad naar de bak toe, dus iedereen die gaat rijden komt daar ook langs :)
Gezellig hoor :D
Heb net mijn trommevlies weer gerepareerd en vriendlief is ook weer bijna van de schrik bekomen! :+ hilarisch!

Ja idd het is wel een gezellige plek!

_O- hahaah! _O-

pmarena:
Zolang het weer het een beetje toelaat staan ze op het land, nu stonden er ook nog een paar op het land. Dus het weideseizoen is langer dan de zomer
Verder mag mijn paard juist niet gek doen, liever zelfs niet een drafje, dus dit komt voor haar het beste uit (moet ook zeggen dat het een paard is die daar weinig behoefte aan heeft. Van de winter konden ze hun stal letterlijk niet uit door de gladheid en na 2 dagen opgehokt te staan en weer in de paddock mogen ging de rest uit hun panty en stond zij wat te suffen, liep een rondje en vond het wel weer genoeg).

De buitentijden worden idd aangepast aan het weer. Vanochtend gingen ze pas om 11.00 uur naar buiten omdat het dan droog werd en eventueel kan ik altijd tussen de middag haar binnenhalen, woon op 10 min afstand.

En misschien bouw ik nog wat, er staat alleen heeeeel veel wind. Ik had al gekeken naar een boogtent van Tackroom maar dat waait dan echt weg als die polderwind eronder komt. Misschien iets met schuttingen en een golfplaten dakje wat dicht is aan de kant van de wind. Heb al overlegd met de staleigenaar en eventueel mochten we wel wat fabriceren , maar hij wilde wel eerst aankijken hoe het zo gaat.

Laura_x: Ja ze stond gewoon in de kudde maar wilde zelf perse naar binnen... Ook na dit een week aangehouden te hebben veranderde er niks dus heb me er maar bij neergelegd dat ze 's nachts liever binnen staat. Ik ga het gewoon aankijken en anders kan ik haar op deze stal 's nachts ook binnen laten in het weideseizoen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:50

Tent van Tackroom kan aardig wat hebben hoor :)

Is de paddock pas net aangelegd ? Gezien het rommelige gronddoek :P

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:53

En ze heeft geen schuilgelegenheid buiten?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 13:54

Ja hij bestaat pas sinds vorige week woensdag _O- Vandaar ook nog het ontbrekende lint e.d.!

Zondag ga ik verhuizen dus als het goed is is hij dan ready to rumble!

Heb je ervaring met die tent? Ik vond het opzich wel geniaal bedacht. Mijn vader wilde eerste een zeecontainer erin zetten _O- Maar dan is die paddock zo klein dat ie helemaal z'n kontje niet meer keren kan.

Ik snap wel dat je het te klein vindt en zonder schuilmogelijkheid is het idd niet ideaal.
Maar ik moet nu kiezen tussen of 's winters 20-21 uur op stal en 3-4 uur in de paddock zonder water/hooi/droge plek of ca 15 uur op stal en ca 9 uur buiten en paddock met water/hooi/bestrating... Dus dan toch maar voor het laatste gekozen, altijd nog de beste van de 2 denk ik .

Een andere stal waar ik eerst heen zou gaan had paddocks van 5x5 en geen bestrating. Dus is dit nog net een beter alternatief .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:54

Er is daar nog nooit een paard weggewaaid, verzopen of doodgegaan door het weer :) komt dus wel goed.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:55

Hoe groot is de paddock precies?

Tja, het is nog niet ideaal, maar beter dit dan helemaal niks. Kun je de staldeuren niet open laten o.i.d? Dan kunnen ze naar buiten en naar binnen wanneer ze het willen. Ik ken wel stallen die dat deden ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 13:56

10x5 meter.
En de stal is 100 meter verderop binnen, dus vrees dat dat niet gaat :D

En Evelli heeft ook gelijk. Kijk ideaal is het niet, het liefste heb ik een paddock van 60x20 met een deel dicht (van 20x20) met een hele track en een deel gras er nog omheen om een paddockparadise idee te krijgen. Maar misschien later, als ik heel rijk ben ;)
Tot dat moment zal ze denk ik niet direct dood neervallen van een beetje regen en als het echt slecht wordt kan ik haar altijd binnen halen.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 13-12-11 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:57

Focussed schreef:

Ja het gaat echt een stuk beter :) we kunnen eindelijk weer normaal longeren, het paard naast hem is nu z'n vriendje geworden, over het algemeen is die veel leuker in omgang geworden! Als ik bij m'n vorige stal de deur perongeluk open liet staan stond ie meteen buiten, ook al lag er een hele plak eten in zijn stal. hier moet ik rond het etenstijd de hele ingang van de stal barricaderen met kruiwagens en balken als ik zijn stal wil uitmesten omdat ie anders gewoon weer naar binnen komt om te eten. En dan krijg ik nog een beschuldigende blik naar me gestaard waarom hij nou niet gewoon naar binnen mag :+ dus ik denk dat ie het niet zo slecht nog niet vind, z'n nieuwe stalletje :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 13:58

Millanka schreef:
Focussed schreef:

Ja het gaat echt een stuk beter :) we kunnen eindelijk weer normaal longeren, het paard naast hem is nu z'n vriendje geworden, over het algemeen is die veel leuker in omgang geworden! Als ik bij m'n vorige stal de deur perongeluk open liet staan stond ie meteen buiten, ook al lag er een hele plak eten in zijn stal. hier moet ik rond het etenstijd de hele ingang van de stal barricaderen met kruiwagens en balken als ik zijn stal wil uitmesten omdat ie anders gewoon weer naar binnen komt om te eten. En dan krijg ik nog een beschuldigende blik naar me gestaard waarom hij nou niet gewoon naar binnen mag :+ dus ik denk dat ie het niet zo slecht nog niet vind, z'n nieuwe stalletje :)

Mooi, goed om te horen zeg! :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:59

Haha een paddock paradise is inderdaad het allerbeste voor een paard, vind ik. Ik ben vroeger op heel veel verschillende stallen geweest en vind dit toch wel het beste. En mischien omdat mijn nieuwe berijdpony ook een paddock paradise heeft.

Nee, dat wordt inderdaad een beetje moeilijk. Maar snap je ook wel. Je moet doen wat binnen je 'macht' ligt en als dit nu het maximale is, dan is het even niet anders ;)

Edit: Ik zie een mooie rijbak op de achtergrond van je foto's. Is het niet mogelijk om daar wat paarden in te doen? :+
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 13-12-11 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:59

Begrijpelijk dat je dan hier voor kiest hoor :j

Ik heb zelf al 2,5 jaar de boogstal van tackroom , en we zitten hier volop in de polder aan de rand van de akkers , ze noemen het hier in het dorp bij ons het "hoosjesgat" omdat het hier zo tekeer kan gaan :P

De tent kan niet goed tegen schurende paarden , maar dat is logisch. Wind en sneeuw daar houdt hij zich prima onder +:)+

Ligt je gronddoek wel op een verstevigde ondergrond of direct op de grond ?

Als je het direct op (klei?) grond legt moet je namelijk wel minimaal 30 cm zand er bovenop hebben , anders wordt bij erge nattigheid de grond onder het zeil erg nat en trappen ze met de hoeven door een dunne laag zand heen zo het zeil een eind de natte grond in...waardoor die aarde onder de hoef wegbobbelt naar de zijkanten toe...waar het doek dan omhoog geduwd wordt. Dan krijg je allemaal van die "molshopen" van gronddoek met aarde eronder die omhoogsteken tussen je zand.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:00

Focussed schreef:
10x5 meter.
En de stal is 100 meter verderop binnen, dus vrees dat dat niet gaat :D

En Evelli heeft ook gelijk. Kijk ideaal is het niet, het liefste heb ik een paddock van 60x20 met een deel dicht (van 20x20) met een hele track en een deel gras er nog omheen om een paddockparadise idee te krijgen. Maar misschien later, als ik heel rijk ben ;)
Tot dat moment zal ze denk ik niet direct dood neervallen van een beetje regen en als het echt slecht wordt kan ik haar altijd binnen halen.

Stal open laten is inderdaad geen optie :+ daarnaast heeft ze een enorm fijne stal met aan 2 kanten vriendjes, geen tralies enzo.

Dit is écht de meest ideale stal in die omgeving, dus de TS doet het super zoals ze het doet met de mogelijkheden die er zijn!
Niet meer twijfelen! Naomi gaat het er super krijgen!

De paddocks zijn aangelegd door mensen met veel kennis over dat soort dingen en een loonwerker. Hij heeft zijn zaakjes goed voor elkaar hoor.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 14:01

Laura_x_ schreef:
Haha een paddock paradise is inderdaad het allerbeste voor een paard, vind ik. Ik ben vroeger op heel veel verschillende stallen geweest en vind dit toch wel het beste. En mischien omdat mijn nieuwe berijdpony ook een paddock paradise heeft.

Nee, dat wordt inderdaad een beetje moeilijk. Maar snap je ook wel. Je moet doen wat binnen je 'macht' ligt en als dit nu het maximale is, dan is het even niet anders ;)

Paddock Paradise lijkt me idd echt geweldig!

Helaas woon ik in de Randstad en staat alles op klei. Dus alles is zo modder en ruimte is beperkt.
De meeste stallen in de omgeving bouwen liever hun hele terrein vol met 3x3 boxen (of 3x2,5 zie ik ze ook genoeg) en een buitenbak, want dat levert het meeste op.
Op mijn oude stal (waar ik 3 jaar heb gestaan en waar ze dus 23/7 in der stal stond) hadden ze 3 paddocks op 120 pension paarden.. dat zegt genoeg denk ik.

Dus dit is eigenlijk al een unicum hier in de omgeving!

Evelli: Zal ik niet meer doen :D Ja ik hoop het ook!! :D

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:13

Ik zou heel goed de grond van je paddock in de gaten houden. Die is waar jij woont niet bepaalt denderend. Dat is zo jammer van de omgeving... Mijn paard staat zomers de hele dag buiten, 's nachts altijd met zijn allen naar binnen. In de winter een aantal uur in de paddock en verder ben ik er zoveel mogelijk om te wandelen, borstelen en rijden. Het zou leuk zijn als ze in de winter ook de hele dag buiten kon, maar als ik zie hoeveel plassen en blubber overal is, lijkt me dat ook niet erg fijn voor een paard. Verder zou ik toch proberen of je het kunt opbouwen om samen met een ander paard te staan. Een maatje is misschien nog wel belangrijker dan buiten staan. Heb je geen grotere ruimte dan de paddock waar ze samen in los kunnen?
Wat mij zelf opvalt is als ik een paard op een kleine paddock buiten zet, zonder vriendje, dat ze ook maar wat staan te staan. In dat geval zet ik ze soms liever in een goed geventileerde stal, in plaats van dat ze in de regen staan te verpieteren.
Op zich ben je wel goed bezig met je paard meer ruimte en buitenlucht te geven, alleen jammer genoeg is de grond hier niet echt 'paardengrond' en daar zou ik wel extra rekening mee houden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:17

Er staat toch een vriendin die ze kent in de paddock ernaast met een lint ertussen? Ze staat dus niet alleen, ziet vollop paarden, kan zowel buiten als op stal sociaal contact onderhouden met de buren.
Daarnaast geeft de TS aan dat gek doen en benen strekken niet echt de bedoeling is ivm een blessure van haar paard.

Ken de grond van deze stal heel erg goed en die houdt het prima als het vochtiger word. Zeker de paddocks die worden aangelegd door de staleigenaar houden het goed.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:19

Stiekem ben ik wel blij dat ik niet in de Randstad woon. *klopt af*
Een paddock paradise is ontzettend de moeite waard. :D

De oude situatie zegt inderdaad genoeg. Maar ik ken ook een manege bij mij in de buurt die dit ook heeft. (ruim 70 paarden denk ik en geen weidegang).

Maar ze komen dus in de paddock zonder vriendje? Het is dat het niet anders kan en wil je zeker niet 'ompraten', maar ik vind sociaal contact (en ruimte om los te gaan) toch wel het allerbelangrijkste.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 14:24

Laura_x_ schreef:
Stiekem ben ik wel blij dat ik niet in de Randstad woon. *klopt af*
Een paddock paradise is ontzettend de moeite waard. :D

De oude situatie zegt inderdaad genoeg. Maar ik ken ook een manege bij mij in de buurt die dit ook heeft. (ruim 70 paarden denk ik en geen weidegang).

Maar ze komen dus in de paddock zonder vriendje? Het is dat het niet anders kan en wil je zeker niet 'ompraten', maar ik vind sociaal contact (en ruimte om los te gaan) toch wel het allerbelangrijkste.

Mijn merrie is 3 jaar geleden finaal in mekaar getrapt en door 3 landen (en dus 3 afrasteringen) gejaagd... Sindsdien durft ze bij geen enkel paard in de buurt te komen. Van de zomer geprobeerd met haar oude weidevriendjes waar ze het altijd super mee kon vinden (voor die aanval dus) en zelfs daar ging het niet goed. Als de merrie komt kijken met haar oortjes naar voren naar mijn paard rent ze in rengalop weg..
In de paddock hetzelfde, het enige waar het goed mee gaat is een oudere en wat kleinere dravermerrie.

En aangezien ze dus zo min mogelijk gekke bewegingen moet maken is dat niet echt gewenst (plus dat ze dan absoluut niet rustig op het land staat. Ze is constant op haar hoede, eet weinig want ze loopt alleen maar weg (als er een ander in een straal van 25 meter komt).
Dus voor haar been en eigen rust staat ze alleen. Ze kan wel contact hebben met de buurvrouw en ik wil van de zomer kijken of er eventueel een paard is waar ze samen mee kan staan.
Daarnaast staat ze in een stal zonder tralies dus met de buren kan ze ook ruiken en aanraken.