Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:53

Ik heb alles overdag buiten lopen, ik heb genoeg ruimte zodat ze altijd droge stukken hebben; 's avonds gaan ze van het land af, en heb ik 2 grote stallen. De 2 veulens en 1 merrie gaan samen in 1 stal nu ivm. het natte/slechte weer, maar normaal gesproken staan de deuren open en kunnen ze kiezen. In de andere stal staan mijn andere 3 merries en die duiken als ze van het land afkomen nu meteen op het hooi in de stal.
Ik heb ze in principe overdag altijd buiten lopen en ze kunnen er ook prima tegen, alleen als het superslecht weer is vind ik het wel prettig als ze lekker naar binnen kunnen, en met slecht weer wordt daar zeker gebruik van gemaakt, ik merk echt wel verschil met het weer. Als het droog is staan ze ook vaak nog voor de stallen, maar nu met dit weer vinden ze het prettig in stal want als ik 's ochtends kom zie ik niemand buiten staan :D
Maar mijn paardjes hebben geen dekens op en een prima vacht.

Maar ik laat ze ook 's zomer niet 24/7 buiten, dit dan weer ivm. te dik worden en/of bevangenheid.

Maar als het morgen echt zo extreem gaat stormen hebben ze een dagje pech en blijven ze bij de stallen en gaan niet het land op.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:53

Mijn paard staat ook nog lekker buiten in het weiland van de boer tegenover de manege, dat mogen wij altijd lenen om de paardjes te laten overwinteren. :) Mijn paard kan prima tegen de kou, en ze zoeken beschutting van elkaar of een groep bomen, meer hebben ze niet nodig. (behalve onbeperkt water natuurlijk) het tafereel dat ik altijd aantref: *zoek het paard*
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:00

Zodra de wei weer droog is (hopelijk gebeurt dat wel weer snel), dan gaan ze weer 24/7 naar buiten. Beschutting is hier verder weinig en er is altijd wind hier.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:05

Ik heb 2 van mijn drie paarden ook 24/7 buiten lopen. Ze kunnen in het zand, in een stukje bos, in de buitenbak, en hebben een grote bestraatte paddock tot hun beschikking. Deze bestraatte paddock is omringd door muren en schuren dus ze staan hier lekker beschut en uit de wind.

Helaas is er geen schuilstal of afdak, daarom heb ik ze wel onder een goede regendeken gezet. En ze krijgen veel ruwvoer.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:14

Mijne staat nu sinds december 24/7 buiten maar omdat dit de eerste keer is heeft hij wel een warme deken om.
Hij vermaakt zich prima en ze scheuren er een eindje op los.
Ze hebben beschutting van de bomen. En als er niet genoeg gras meer is krijgen ze ook ruwvoer extra.

Ik vind het ook nog wel moeilijk hoor, zeker als het regend of hageld heb ik zo iets van hmm gaat het goed met ze....
Afbeelding

joyce B

Re: Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:36

oei, als ze bij mij zo zouden lopen rennen gingen ze acuut de paddock weer in, of even in de bak om uit te razen, anders blijft er namelijk niets over van het land...:P Het is hier heel nat en zacht nu. En ze kunnen echt nergens droog liggen, want overal staat water op het land. Ben dus erg blij met de paddock, bestrating en ruime schuilstal, en desnoods gaan ze voor de nachten op stal.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:38

Het land is in 3e opgedeeld dus als het stuk is gaan ze een ander deel op tot dat weer heel is, zo gaat het al jaren daar en het ziet er gewoon goed uit, tja je kan ze neit tegen houden om te gaan rennen ;)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:42

De hengsten staan 24/7/365 buiten. Kunnen schuilen maar doen ze alleen met heel veel regen in combinatie met wind.

De merries staan overdag veel buiten. Alleen omdat de oudste zich niet goed warm meer kan houden gaan ze in de winter op stal 's nachts.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:17

Hier mogen ze het ook gewoon stuklopen. Dit stuk is de winterwei. In de zomer krijgt dit rust en groeit het weer aan. In de zomer staan ze in hun zomerwei (in totaal 4 ha, wordt in stukken gedeeld ivm te dik worden)

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:22

Mijn haffie staat ook 24/7 buiten met schuilstal. Als het zo gaat sneeuwen vind ik het moeilijk omdat ik bang ben dat ze het koud heeft. Maar dat is een menselijke reactie en zij heeft al een aardige dikke vacht gekweekt en heeft een deken op. Ze is gezond en ziet er uit als een jonge godin en ze is 20jaar.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:29

De grote wei is nu zo'n blubberbende dat ze daar niet meer op mogen.. Het kleine weitje is nog vrij goed door de beschutting van de bomen die daar staan, maar daar mogen ze nu ook niet 24/7 op. Niet omdat zij dat niet prettig zouden vinden, maar meer omdat het land helemaal aan gort gelopen word.
Zodra het niet meer zo'n modderbende is gaan ze weer gewoon lekker naar buiten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:30

Ik vind een schuilstal wanneer een paard 24/7 en 365 dagen per jaar buiten staat, wel een vereiste trouwens. Ik vind zonder beschutting dan weer niet kunnen.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:34

Mijn paarden, shetlander en geit staan ook altijd buiten. Ik heb op het land een grote betonplaat van 20 bij 40 waarop 2 (inloop)stallen staan. De stallen en een muur van grote balen hooi zorgen voor een perfecte beschutting. Ze staan dan ook meestal voor de stallen. Hoewel, de geit gaat bij het eerste druppeltje regen snel naar binnen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:44

Britt schreef:
Haha, echt een menselijke gedachte. Je moet proberen om dieren wat minder te vermenselijken, ze zijn niet gemaakt om opgesloten te worden en vermaken zich buiten vaak beter dan binnen.
Zolang ze een plaats heeft om te schuilen, genoeg te eten heeft en ruimte om te bewegen zal er niet snel iets aan de hand zijn. Bovendien ga ik er vanuit dat je je paard goed genoeg kent om te merken of er iets veranderd in haar gedrag?

Mijn pony staat altijd buiten, zelfs met -20 en een fikse sneeuw-/hagelbui gaat ze lekker buiten staan. Kont in de wind en slapen :Y) Schuilstal stond 3 meter verderop.

Paarden houden zichzelf warm met voldoende ruwvoer. Als hij heeft wat Britt schrijft + een aantal leuke vriendjes komt 't vast wel goed met 'm. Als er wat is merk je dat gauw genoeg, een paard heeft het niet zo gauw koud. Hun comforttemperatuur ligt lager dan die van de mens. Zo zit ik dit te typen naast de verwarming en met een warme kat op schoot terwijl ik blij ben dat mijn paard eindelijk niet meer zweet. Afgelopen weken heeft hij 't erg warm gehad. Ik ben juist blij voor hem dat hij nu lekker staat :)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:49

Enige nadeel is dit Nederlandse baggerweer! Ben het echt zat, alles is nat... paddock nat, paard nat, deken nat, bah!t

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:24

En het is per paard toch ook erg verschillend. De grote paarden hier hebben veel minder moeite met buiten blijven (behalve als het heel hard regent, dat vinden ze echt niet leuk) dan onze pony. Die staat er vaak wat zielig bij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:40

Mindim schreef:
Ik vind een schuilstal wanneer een paard 24/7 en 365 dagen per jaar buiten staat, wel een vereiste trouwens. Ik vind zonder beschutting dan weer niet kunnen.

Het is alleen jammer dat de gemeentes daar anders over denken die zien paarden het liefst opgehokt staan.
Dan zie ik ze toch liever buiten , desnoods met een deken als het weer erg extreem word. De regen van deze week zijn veelal korte buien.

Die van mij staan ook 24/7 buiten....kunnen wat beeschutting vinden in de luwte van het huis naast de stal.
Als het even kan haal ik ze naar binnen om wat te eten(kuil/subli priores). Ze zien er beide prima uit en ookal voelde ik mij schuldig vandaag ze waren toch weer erg blij het land op te mogen na een uurtje of 5 binnen te hebben gestaan.

Ik houd ze gewoon goed in de gaten. Wil wel een regendeken gaan aanschaffen voor het geval dat. Mijn haflinger is inmiddels 20 kan al iets minder makkelijk eten dus misschien heeft ie straks wat extra's nodig.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:44

Mijne staan ook gewoon 24/7 buiten met schuilstal. De welsh kruising stalt zichzelf vaak wel de hele dag op met zijn hooi in de schuilstal :) Maar ik vind het een fijn idee dat hij gewoon zelf kan kiezen, als het mooi weer is gaat hij vanzelf weer lekker het land op. De shetlander is wat stoerder en loopt vaker buiten.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:01

Bij de pensionstal waar ik sta met mijn twee paarden loopt alles lekker in de wei. Mijn pensioenpaard 24/7 in de wei, en mij andere paard overdag en snachts op stal. Het is op kleigrond en ze lopen de weides wel stuk maar er is hier weide genoeg. Binnenkort gaan ze op de winterweides en dan mogen de zomerweides lekker bijkomen, die zijn in het voorjaar zo weer helemaal mooi en dan word er weer gewisseld. Tsja er is wel blubber maar ook heel stukken met lekker nog gras en er wordt veel hooi gegeven. De paarden vinden het heerlijk..... de eerste winter met mijn pensioenpaard vond ik best moeilijk. Als het dan onweerde of hard regende dan lag ik snachts wakker. Tot ik overdag zag dat ze met harde regen gewoon stonden te grazen :o . Mijn pensioenpaard heeft wel met langdurige regen een regendeken en als het wat kouder wordt een winterdeken, omdat hij zeer snel afvalt en daar niet tegenop kan eten. Maar dat werkt prima.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:19

Hier staan ze ook 24/7 buiten. Ze kunnen wel uit de wind staan, het dak komt er van het weekend pas op.
Gisteren heb ik toch maar een regendeken opgedaan omdat het nooit meer droog bleek te worden. Toch snel maar weer af gedaan aangezien ze echt heel warm werden. Ze gingen ook meteen in de modder liggen toen de deken weer af was.
Het scheelt dat er nog heel veel gras staat en de wei ook goed droog blijft. Ze hebben ook nog geen behoefte aan extra hooi. Zou wel goed zijn dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:32

Cowgirl schreef:
Het is alleen jammer dat de gemeentes daar anders over denken die zien paarden het liefst opgehokt staan.
Dan zie ik ze toch liever buiten , desnoods met een deken als het weer erg extreem word. De regen van deze week zijn veelal korte buien.

Die van mij staan ook 24/7 buiten....kunnen wat beeschutting vinden in de luwte van het huis naast de stal.
Als het even kan haal ik ze naar binnen om wat te eten(kuil/subli priores). Ze zien er beide prima uit en ookal voelde ik mij schuldig vandaag ze waren toch weer erg blij het land op te mogen na een uurtje of 5 binnen te hebben gestaan.

Ik houd ze gewoon goed in de gaten. Wil wel een regendeken gaan aanschaffen voor het geval dat. Mijn haflinger is inmiddels 20 kan al iets minder makkelijk eten dus misschien heeft ie straks wat extra's nodig.

Ja bagger is dat he van die gemeentes. Hier in de buurt wordt het opgelost met zeecontainers. Ziet er niet uit, maar het paard kan droog staan. Ik woon in het noorden van het land en helaas zijn er hier geen korte buien, heel het land is praktisch blank. Droog staan vind ik vooral belangrijk voor de hoeven en de benen. Voor sneeuw maakt het me niet uit, maar voor regen en wind en kou, vind ik een droge schuilplaats toch erg belangrijk.

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:23

Die van mij staat ook 24/7 buiten, zonder deken, maar vanaf maandag staat ze op een kleiner
Stukje maar wel met een schuilstal.
En ja soms denk ik ook weleens ooh arme pony als het dan zo hard hagelt of regent, maar ik
Weet het, het is geen mens maar een paard!

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:34

Hier staan ze al een paar weken 's avonds en 's nachts op stal.
Nu gaan ze overdag de wei nog in, maar dat wordt straks ook alleen nog de paddock.

Op de vorige locatie stond die van mij ook 24/7 op de wei met schuilstal en hij kreeg geen dekens.
Dat is dan namelijk beter voor je paard want dat reguleert hij zijn warmte zelf met zijn vacht. Oke rijden is dan niet zo fijn want na het rijden ben je lang bezig hem droog te krijgen, maar het was wel beter voor hem.
Met sneeuw reed ik zoiezo niet en mocht hij lekker op zijn wei blijven staan.

herball

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:16

Die twee van mij staan 24/7 buiten. Eentje sinds dit weekend met regendeken. hij kan zichzelf niet warm houden als hij nat is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:39

Zijn jullie ook allemaal wedstrijdruiters/menners of recreanten?

Ikzelf ben beide. Daarom hebben ze hier dus wel dekens op. Anders valt er gewoon niet te trainen met dikke wintervacht.