Tijden voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:09

wij voeren op vaste tijden omdat ze anders bij iedereen die komt om een paardje te pakken gaan zeuren en moeilijk doen. om 8 uur om 13 uur om 18 uur en om 22 uur

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:10

06.00 Hooi & brok + wortels
12.00 Hooi
18.00 Hooi & brok
23.00 Hooi + wortels

's zomers staan er 2 24/7 buiten, mijn paardje van +/- 7 tot 22.
Nu staan ze (voor zolang het weer het toelaat) van 10/11 tot 16/17 buiten, en krijgen ze daar 't hooi bijgevoerd. Als het heel nat wordt gaan ze een tijd de bak in, en krijgen ze daar ook 't eten.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:16

Fleurtje100 schreef:
kleinvosje schreef:
Dat vind ik eerlijk gezegd niet kunnen jesito, paarden hebben baat bij een beetje regelmaat, dat jij uit wilt slapen omdat je uit bent geweest mag een paard niet onder hebben te lijden. Dan maar even je nest uit om te voeren en er dan weer in...

Een paard heeft geen baat bij regelmaat, een paard heeft baat bij het grootste deel van de dag wat te eten te hebben. In 'het wild' is er ook niet op gezette tijden eten maar is een paard 16 uur per dag bezig met eten. Als je als eigenaar een paard niet aan vaste tijden laat wennen en wel zorgt dat hij altijd wat te knabbelen heeft kun je best flexibel met voertijden omgaan.
Ik heb dat ook gemerkt op pensionstallen (waar wel op vaste tijden gevoerd werd), waar veel ruwvoer werd gevoerd was het gewoon rustig rond voertijd en bleef het ook rustig als er een keer een uurtje later gevoerd werd.

Helemaal mee eens en goed onderbouwd. :)

Bij ons is het tussen 8.30 en 11.00 en 16.30 en 19.00

NeverGiveUp

Re: Tijden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:20

Mijn paard heeft standaart veel hooi en gras, als ik kom wat meestal in de namiddag is geef ik hem wat slobber en savonds met voerdienst krijgt hij nog brok.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:51

5.00 u wiesencobs/seniores priores en hooi.

Tussen 6 en 7 gaan ze na hun ontbijt eruit, in de zomer de wei op, nu op de winterwei die nagenoeg kaal is. Daar krijgen ze dan hooi.

Rond 12 uur nog eens hooi op de wei in de winter (mijn buurvrouw die ook ponies heeft gooit dat voor me erbij als ik werken ben).

Dan tussen 5 en 7 afhankelijk van t weer en mijn werktijden komen ze naar binnen, dan krijgen ze nog een keer wiesencobs/seniores priores en hooi. Dit is in principe genoeg om met t verse stro de hele nacht uit te kunnen maar vaak kieper ik er savonds tussendoor nog een plak bij.

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 10:19

Met seniores priores doen ze wel een tijdje mee inderdaad.
Maar helaas lust mijn paard dat niet, hij eet het dan 1 keer op, en voor de rest eet hij het nooit meer op.
Anders was het wel ideaal

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:28

kleinvosje schreef:
Dat vind ik eerlijk gezegd niet kunnen jesito, paarden hebben baat bij een beetje regelmaat, dat jij uit wilt slapen omdat je uit bent geweest mag een paard niet onder hebben te lijden. Dan maar even je nest uit om te voeren en er dan weer in...

Kan hier alleen helemaal mee eens zijn. Als je liever uit wilt slapen moet je geen paard nemen of regel iemand die op tijd voert.

Wij voeren om 07.00uur hooi. Rond 08.00uur brok.
Rond half 9 gaan ze op de wei en om 17.00uur binnen. Eerder hadden we de weides super schraal dus kregen ze ook hooi op de wei.
Om 17.00uur brok en vaak ligt er nog hooi van de ochtend.
Om 22.00uur nog een keer hooi.

In het weekend voeren we vaak een (half) uurtje later, of veel eerder als ik concours heb.

Zomers gaan ze vaak pas rond 18.00uur/19.00uur naar binnen dus krijgen ze wat later brok. Plus dat ze s nachts weer naar buiten gaan.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:37

Die van ons krijgen om 6.00uur hooi
Dan tussen 7.30 en 8.00uur biks + Muesli
Dan gaan ze naar buiten uiterlijk 9.00uur
Nu ze in de bak staan, om 11.00uur hooi
Om 17.00uur op stal, en dan hooi en biks+muesli
En om 22.00 uur flinke berg hooi

Ze staat 's avonds/ 's nachts op stal.
Nu vanwege het weer (en kleigrond) in de bak ipv. weide. Dit ivm. vertrappen.
Volgend jaar 2 andere weides omheinen zodat ze dan wel langer kunnen lopen in de wei.

luron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:18

die van ons staan lekker 24/7 op de paddock met inloopstallen gekoppeld aan een grote paddock met een looppad ertussen. Ik heb ook een klein stuk wei afgezet maar daar staat nu weinig meer op en verder krijgen ze gedurende de dag en 's-nachts hooi in onze slowfeeder.

zie www.bedafstallenbouw.nl slowfeeder op de homepage.

verder alleen 's-morgens een pavo mineralen koek en 's-avonds een schepje musli.

Het zijn 2 merensen een tinker en een grote kruising quarter.

soms voer ik nog wat wilgentakken en stro bij. Op deze manier blijven ze lekker bezig.

leontien van bedaf
bedaf stallenbouw bv

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:27

Ik voer ook onregelmatig. ’s Morgens voert mijn vader tussen 7.00 en 10.00, ligt eraan of hij moet werken. En ’s avonds voer ik tussen 18.00 en 20.00 na mijn werk. Ze staat verder wel de hele dag op de weide.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:28

Ik snap persoonlijk echt niet dat mensen op zulke onregelmatige tijden kunnen voeren..... T is toch een kleine moeite om even op te staan, te voeren en weer naar bed te gaan?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:29

07.00 granenmix en hooi
+/- 12.00 meusli en hooi
17.00 granenmix en hooi
22.00 granenmix en hooi

en dan nog zo'n 3x per dag een plak stro.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:42

rowo schreef:
Ik snap persoonlijk echt niet dat mensen op zulke onregelmatige tijden kunnen voeren..... T is toch een kleine moeite om even op te staan, te voeren en weer naar bed te gaan?

Dat ligt natuurlijk helemaal aan de situatie. Dat gaat op als je de paarden aan huis hebt staan.
Onze paarden staan niet aan huis en we zijn met zijn vieren.
De voerbeurten zijn dus verdeeld over wie er kan en dat verschilt iedere dag.

Hier gaat het al jaren zoals ik in een eerdere post schreef en dat gaat gewoon prima.
Dat heeft ook helemaal niets te maken met uit willen slapen. Dat heeft met werk te maken en wie er wel of niet kan voeren.

Als je, zoals ons, tussen 9.00 en 11.00 uur voert, is het nog steeds regelmatig. Dat is voor de paarden ook gewoon heel duidelijk.
Bij ons staan ze op vlas. Als de paarden onrustig zouden worden omdat ze staan te wachten op hun voer dan zie dat ook aan de stallen.

Het is bijv 1 x mis gegaan en diegene die in de ochtend zou voeren, is het vergeten.
De eerstvolgende die toen op stal kwam rond 12 uur, merkte dit gelijk aan ze.
Veel onrust en ook de stallen waren dus echt een rommel.
Dat is normaal gesproken dus beslist niet het geval.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:59

Ik snap wel dat ieders situatie anders is, maar dan nog. Ik ben zelf pietje precies aan het voeren. Ik woon niet meer thuis, dus voert mijn moeder. Ik hamer er bij haar wel super erg op dat het op tijd gebeurd.

Als het s avonds eens niet om 10 uur lukt ivm een feestje of wat dan ook, kan ik daar al van balen :+

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:13

Dat jij dit heel belangrijk vind is ook heel oke.
Maar zoals je zegt: het kan een keer gebeuren dat het niet lukt en dan is dat erg vervelend.
Dat probleem hebben wij in mindere mate.
Door er iets flexibeler mee om te gaan geeft dat meer lucht.
En voor de paarden maakt het ook niets uit, mits je maar wel correct bent in het hanteren van de marge tijd waartussen je voert.
Het is bij ons absoluut not done om buiten deze tijden om te gaan.

Ik denk ook dat het ieder voor zich is hoe die het t prettigst vindt en wat praktisch is.
We zijn het er geloof ik allemaal wel over eens dat er een vorm van regelmaat moet zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:35

Ik voer geen krachtvoer aan mijn koudbloedpaarden en shetlanders, alleen wortel en lijnzaadbrokjes tijdens training (ik werk met clicker)

Hooi:
's morgens rond half zeven
's middags rond half twee
's avonds tussen half tien en tien.

Om ervoor te zorgen dat ze niet te snel eten, meng ik het met stro.
Geen onbeperkt hooi, omdat ze dan veel te dik worden.

Ze hebben echter wel altijd voerstro in de voerring liggen en daarmee altijd wat te knabbelen.
Daarnaast staan ze 24/7 in de wei (uiteraard met schuilstal waar de voerring met stro in staat) . Er staat niets meer van waarde in de wei, maar ook hier wel genoeg te knabbelen om bezig te zijn.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:42

8.00 het land in
16.30 op stal met hooi en krachtvoer

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:44

`s winters:
Tussen 5.45-6.45 (ligt eraan of ik moet werken) meuslie en net voordroog
Tegen 10.00-11.00u naar buiten, wei op waar ik in de winter ook nog voordroog neer leg.
Rond 17.00u gaan ze weer op stal waar een net voordroog klaar hangt en ze meuslie krijgen.

`s zomers:
Tussen 5.45-6.45 gelijk naar buiten, volle wei op.
Tegen 18.00-19.00u weer op stal, hooinet en meuslie.

Als ik moet werken is het `s morgens 5.45u, heb ik vrij is het 6.45u, voer niet later en ook op zondag :P kruip daarna, als we geen wedstrijd hebben weer mijn bed in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:27

hahaha, tja, denk dat jij er meer stress van hebt dan de paarden zelf.

ik heb wel een maximale tijd om te voeren ´s ochends, want als je dan te laat bent en ze staan op stal worden ze onrustig, maar verder staan ze buiten in de paddock of de wei en het enige is, dat ze meer gaan schooien om eten omdat ze weten dat wanneer er iemand is, ze vaak ook eten krijgen. Als paarden vrijwel onbeperkt gevoerd worden maakt het niet uit wanneer je bij vult aangezien het oude dan nog niet op is. En wanneer je hooi bij voert op een niet kale wei komt het ook niet zo precies.
Maar voor mijn eigen ritme en om te weten of ze niet vergeten worden (voor het overzicht als anderen de paarden doen, heb ik wel margetijden die aangehouden moeten worden. (ik ga niet lekker op bed als diegene die zou voeren nog niet geweest is 's avonds laat)

Regelmaat geeft wel rust op grote stallen. Als het daar heel erg wisselt dan kan dat denk ik wel voor meer onrust zorgen omdat daar veel meer mensen rond lopen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:28

6h30 : brok en bieten
7h00 : in de paddock (onbeperkt hooi)
Rond 9h00-11h00 (hangt af van of het gevrozen heeft en of ik les heb of niet): in de wei
13h00 : brok
17h00 : brok en daarna weer in de paddock (onbeperkt hooi)
20h00 : op stal met hooi en een biet
22h00 : slobber en laatste maal hooi voeren ('s ochtends ligt er altijd nog wat hooi in, ik voer nogal veel)

Ik heb wel de luxe de paarden aan huis te hebben, plus het feit dat ik zelfstandige ben en dus altijd thuis ben.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:30

rowo schreef:

Dat is inderdaad een kleine moeite ja, zo deed ik het ook meestal toen ik nog thuis woonde. Maar nu ik op mezelf woon ik ga mijn vader niet verplichten om telkens om 7.00 uit zijn bed te komen als hij een keer vrij is. En het paard geeft er niet veel om, die staat lekker te soezen of te grazen als ze nog geen eten heeft gehad. Alleen als het echt een keer wat later is staat ze op haar eten te wachten.
Ik zou het zwaar irritant vinden als ik een keer iets later ben en mijn paard is bijvoorbeeld een uur lang door het dolle omdat er nog niet is gevoerd.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:34

Hier zou ik het ook wel weten als ik een eigen weide had.
Ben zowieso toch niet een uitslaper, dus voor mij maakt het niet uit.
Alleen nu nog een weide vinden hier in de buurt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:36

Wij voeren ieder uur hooi en brok en kunnen als we willen toch lekker uitslapen :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:03

Sommige mensen oordelen hier wel een beetje snel en overdreven vind ik, ik zal ook uit me bed gaan om mijn paard om een tijd te voeren als het zó belangrijk was. Enige regelmaat is fijn natuurlijk maar we moeten niet overdrijven.
Het gaat erom dat paarden bijna tot onbeperkt ruwvoer kunnen eten, dat is het belangrijkste.
En ookal wil je het wel heel graag, de stal kan ver weg zijn, je kan vroeg moeten werken, of een andere reden. Als om die reden je paard nou uuuren zonder eten zit oke, maar als het alleen maar is dat je paard een uurtje of twee later word gevoerd zie ik het probleem niet.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:54

Onze shet en haf krijgen 3 keer per dag wat. Zij staan 24 uur op de wei, met een open schuur uiteraard om te kunnen schuilen.
's Ochtends voert de mede eigenaar van de haf ruwvoer en brok. In de middag komt hij nog een keer met ruwvoer en 's avonds geef ik ze brok + ruwvoer.