Jullie wintersituatie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:31

Mijn paard komt elke dag in een zandpaddock.
In haar eentje want het is nogal een piranha.. :=
De duur hangt van het weer af.. Bij mooi weer zo'n
6 uur en bij slecht weer tussen de 2 en 4 uur. Bij een lange
dag buiten voer ik ze wel tussendoor ruwvoer.

Op de wei mogen ze hier niet ivm kapot lopen. De wei is hier
verdeeld in veel kleine stukken dus dat is zo stuk. (sta op een manege)

&ben er heel tevreden mee :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:34

Mijn paarden staan thuis en ik woon gelukkig hoog en droog. Hier staan ze dus ook in de winter de hele dag in de wei, ook in de sneeuw.

44Myrthe44

Re: Jullie wintersituatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:35

Mijn paard staat 24/7 op stal, blessure :+

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:38

Onze paarden en pensionpaarden staan nu nog op het land, maar zodra dat te nat word gaan ze overdag in de paddocks en 's nachts op stal. Bovendien staat geen van de paarden op ijzers, dus kunnen ze met sneeuw ook naar buiten. Maar vaak als het hele dagen regent of als het erg glad is door ijs en sneeuw gaan ze minder lang en sommige paarden helemaal niet naar buiten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:42

Mijn paard staat nu voor de eerste winter op deze weide, wij hebben wel volwaardige stalletjes die toe kunnen, maar hij blijft dag en nacht op de weide. We hebben een weide van een half hectare. Op de laagste helft komen ze niet op. De andere helft krijgen ze vrij tot hun beschikking :)
Tot nu toe zijn we op dat stuk nog steeds met strookbegrazing bezig met gras dat van de zomer gegroeid is. Hier komen we nog tot begin december mee toe. Nu krijgen ze ook af en toe al wat hooi, maar dan wordt er dus volledig overgeschakeld naar "onbeperkt" hooi en op de wei kunnen ze nog wel wat plukken en knabbelen :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:47

mijn paarden staan op eigen stal. gaan van 7.30-21.00 uur naar buiten(tenzei erg slecht weer gaan ze eerder naar binnen/blijven ze binnen) nu in zandpaddock met stuk bestrating met slowfeeder erop(zo goed als onbeperkt hooi) snachts staan ze elk in hun eigen stal met berg hooi. in de zomer gaan ze wel weer ook de wei op met strookbegrazing. paarden kunnen nu niet de wei op i.v.m klei/leemachtige grond en het kapot lopen van de wei.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:48

zolang de wei niet te nat is mogen de paarden overdag de wei op, met een pluk hooi. is de wei te nat dan gaat hij 2x per dag een paar uur de paddock in. zonder hooi, maar hij word genoeg bezig gehouden door zijn vriendjes :')

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:50

Met mooi weer en land niet te nat staan alle paarden hier van ongeveer 10 tot 5 buiten. Voor de rest op stal.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:51

Bij ons staan ze snachts altijd op stal en verder de hele dag buiten op het stoepje en in de bak die dan een soort paddock dient te zijn. hier lopen ze eigenlijk t hele jaar door, met in de lente tot herfst het weiland erbij.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:54

hier staan ze overdag altijd buiten en s nachts op stal, maar in de winter als het echt stijf bevroren en glad is, dan moeten ze helaas op stal blijven. De wei wordt een maanlandschap en is levensgevaarlijk (kleigrond) en de bak is ook te gevaarlijk. Heb jaren geleden een keer een paard flink kreupel gekregen in een bevroren bak, dus dat doen we niet meer. Een paddock heb ik helaas niet. Wel neem ik ze zoveel mogelijk mee wandelen en mee naar een binnenbak in de buurt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:02

Hier staan ze in de winter 's nachts op stal. En overdag op de wei. Ze hebben in de winter 2 grote weides tot hun beschikking. Ze hebben nog heel wat gras op het moment. We doen aan strook begrazing en hebben nu op het moment nog een halve wei te gaan.
Ze mogen het gewoon kapot lopen. De vaste wei heeft een schuilstal en een groot gedeelte verhard waar ze ook hun hooi krijgen. Nu staan ze nog steeds 24/7 op de wei en krijgen alleen in de avond hooi op de wei. Straks als ze op stal gaan krijgen ze 's ochtends als ze de wei op gaan hooi.
We doen meestal ergens in april/mei de ene weide dicht dus moeten ze het doen met 1 weide zodat de andere kan bekomen en ze in de zomer weer voldoende hebben.

Als er echt een pak sneeuw ligt moeten ze helaas op stal blijven het is dan te gevaarlijk voor een paard op ijzers. Maar het verharde stuk in de wei wordt dan wel zo snel mogelijk sneeuwvrij gemaakt en een flink pak hooi zodat ze wel zo snel mogelijk weer op de wei kunnen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:13

Nu de weides kaal zijn lopen ze in de bak/paddock.
krijgen 3 keer per dag ruwvoer.(in fijnmazige hooinetten,'s nachts 2 fijnmazige hooinetten over elkaar)

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:31

Mijn paarden staan aan huis. 's Nachts staan ze op stal, overdag proberen we ze zoveel mogelijk buiten te laten.
Het nadeel is dat het weiland hier op kleigrond is. Dat wordt dus heel snel nat en verschrikkelijk modderig. We staan er wel op dat ze elke dag buiten gaan, al is dat soms maar voor enkele uurtjes. Het grote nadeel daaraan is dat ze het weiland waar ze in de winter op mogen elke winter weer kapot lopen. Een andere 'vervelende' bijkomstigheid (voor mijzelf) is dat ik hier dan altijd met heel wat natte dekens zit. Eén paard wordt elke winter geschoren en ondanks dat hij met waterdichte dekens staat, slaagt hij er telkens in om zijn deken aan de onderkant nat te maken door uitbundig te rollen en door te gaan spetteren in de plassen (hij houdt enorm veel van water scheppen met zijn voorbenen :roll: ). En dan moet zo'n deken dus een aantal dagen te drogen gehangen worden. Gevolg is dat ik dus een behoorlijke voorraad dekens heb ;)

Een oplossing hiervoor is in de maak. We zijn nu bezig aan een overdekte paddock van ongeveer 25x15m. Voor deze winter zal die wel niet klaar zijn, maar de volgende winter zullen ze dus ook overdag hierin kunnen op de dagen dat het weiland te slecht is.

De weide is op dit moment wel al zo goed als kaal. De paarden krijgen dus hooi op de weide als ze de hele dag buitengaan. Als ze slechts enkele uurtjes buiten gaan, gooien we minder hooi buiten.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:35

Mijn paard staat op een pensionstal waar ze overdag in de wei staan (in de winter is dat 9 tot 4 uur ongeveer, als ze om 3 uur voor het hek staan te wachten, gaan ze om 3 uur). Mocht het nou echt een ijsbaan zijn of kleddernat dan is er 1 weide die niet is ingezaaid en dus eigenlijk 1 mega paddock is, dan kunnen ze daarin maar dat is dan een halve dag ivbm meerdere groepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:28

Mijn 2 fjordenpaarden staan op een pensionstal en 24/7 buiten het hele jaar rond.
Ze krijgen nu voor de winter steeds een stuk land erbij, als ze alles hebben komt het neer op 15 hectaren volgens de boer. Er is voldoende gras, bomen om te schuilen en een meer om uit te drinken.
Hooi krijgen ze pas als het echt gaat sneeuwen.

dit is een deel ervan:
Afbeelding

en het meer:
Afbeelding

ze hebben nu de achterstukken, 1km vanaf de stallen vandaan. over paar weken krijgen we het voorland er ook bij en dan loopt alles tot de stal door. doordeweeks rijden we met een karretje erheen, omdat we zonder de koplampen daarvan niks zien :') dan is het vooral even paardjes checken en een kroel geven. :) Ze staan er met 5 stuks, 3 fjorden, 1 haf en een bels.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:18

Mijn paarden staan op een pensionstal waar ze overdag in de winter 2x buiten komen. 's Ochtends met mesten en 's middags nog een keer. Alle overige buitengang moet je zelf regelen. Gemiddeld komen ze in de winter zo'n 3 uur buiten. Helaas wel veel minder dan ik zou willen, maar het is beter dan de gemiddelde stal hier in de omgeving.
Voor de periodes dat ze buiten staan, krijgen ze geen hooi oid op de paddock.
Momenteel staan ze ongeveer 4 uurtjes op het land, omdat het nog mooi droog is en ze het nu niet kapot lopen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:22

onze wintersituatie is bagger, ben daarom ook op zoek naar wat anders voor mijn paard
paard mag gedurende minstens 4 maanden maar 2 halve dagen per week op de wei.
nu zoek ik dus stalling waarbij ze winter en zomer overdag wel op mogen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:59

nu staan ze overdag buiten en de nachten binnen. Als het natter gaat worden kunnen ze de wei niet meer in omdat ze dan de boel stuklopen.
Ze komen dan alleen nog enkele uren per dag in de (buiten)bak. Daarnaast worden ze bereden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:25

suze_ schreef:
Mijn 2 fjordenpaarden staan op een pensionstal en 24/7 buiten het hele jaar rond.
Ze krijgen nu voor de winter steeds een stuk land erbij, als ze alles hebben komt het neer op 15 hectaren volgens de boer. Er is voldoende gras, bomen om te schuilen en een meer om uit te drinken.
Hooi krijgen ze pas als het echt gaat sneeuwen.

dit is een deel ervan:
Afbeelding

en het meer:
Afbeelding

ze hebben nu de achterstukken, 1km vanaf de stallen vandaan. over paar weken krijgen we het voorland er ook bij en dan loopt alles tot de stal door. doordeweeks rijden we met een karretje erheen, omdat we zonder de koplampen daarvan niks zien :') dan is het vooral even paardjes checken en een kroel geven. :) Ze staan er met 5 stuks, 3 fjorden, 1 haf en een bels.

ohjee, als ze het daar in hun koppie krijgen dat ze zich niet laten pakken :D

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:26

Mijn paard komt elke dag in de molen :)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:36

Waar 1 van mijn ex-verzorgpony's ooit stond, dat was op een kleinschalige pensioenstal aan de Ijssel.
En in de winter lopen meestal de weilanden onder water..
Op stal staan meestal 5 tot 7 paarden (wisselt nog wel eens)
Geduurende de dag door werden ze ook wel eens in de bak gezet.
En 3 van de 7 stallen hadden ook nog een betegelde uitloop van 4m bij 3m.
Dus ja, ze kwamen nog wel buiten, niet optimaal, maar ze stonden niet opgeloten.
En verder, 2x per dag ruwvoer en 2x per dag krachtvoer.
(maar ik weet nietmeer precies zeker of je dat zelf moest doen :+ )

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:40

In de nacht sws op stal, soms in de bak voor een paar uurtjes, of 1 uurtje in de kleinste wei. Uurtje trainen, en wandelen meestal een uur. Soms hele dagen in de bak of hele dagen in de wei.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:11

smurffie schreef:
Ik vind het ergens best grappig dat hier nog niemand van de 24/7 op stal mensen zich gemeld heeft..
Waarschijnlijk zien die mensen zelf ook wel in dat ze niet goed bezig zijn.

Als ik mijn paard 24/7 op stal had staan, zou ik het idd uit mijn hoofd laten dat hier op bokt te melden, want dan wordt je gelijk opgegeten := (ook wel logisch dat er zoveel mensen tegen zijn, ik ook, maar snap daarom wel heel goed dat 24/7 stal mensen dat echt niet blij gaan verkondigen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:58

haha duhelo, gelukkig vinden ze het altijd erg leuk dat we er zijn :D als ze het wagentje horen dan komen ze vanzelf naar voren +:)+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:50

Mijn wintersituatie thuis na nieuwbouw :

Afbeelding
link naar fotoalbum

paarden lopen in een leefpaddock (ong. 900m2, maximaal 6 paarden: stal met inloopstal (ongeveer 43m2 of 4 boxen van ruim 3 bij 3,5) en een dubbele box met verwijderbaar tussenschot, bestrating er omheen, ruwvoerbakken met fijnmazige hooinetten er in, liksteen, kleine overkapping, verwarmbare automatische vlotter drinkbak en speciekuipen en een ruime zandpaddock van ongeveer 15 bij 28. Wel regelmatig natte paddock na flinke regen omdat hij deze zomer nog niet gedraineerd kon worden i.v.m. inklinken na omzetten en er nog een greppel gegraven moet worden om de paddock heen.

Er is een zandpad van 75 meter lang met hoekpaddockje, wat overgaat in graspad naar de weilanden en er is een doorgang naar de gedraineerde 20 bij 60 bak, met weer een graspad naar de weilanden. Daar mogen ze overdag op zolang ze niet te diep wegzakken en zich rustig houden ivm zachte bodem en vertrappen in de winterperiode. Als het flink vriest kunnen ze op de droogste stukjes lopen, bij sneeuw houd ik ze in paddock en rijbak omdat dan de onderlaag eerder smelt en ze niet goed bij het gras kunnen dus toch bijgevoerd zouden moeten worden. Naar behoefte krijgen ze de 20 bij 60 gedraineerde bak er bij voor extra loop- en speelruimte.

2 van de 4 paarden tijdelijk 's nachts op stal, andere 2 ook 's nachts in- en uitlopen.
2 ruinen lopen zo lang het land het toelaat van 10/11 tot 15/16 uur op de wei, de 2 merries mogen slechts kort (1,5 uur) ivm dieet/gezondheid.
Er wordt 3 a 4x per dag ruwvoer gevoerd.
De paarden die voor de nacht in de box gaan staan buiten van ongeveer 8:00 tot 22:00 of later (sluit ze op bij de laatste voer- en mestronde voordat ik naar bed ga)