HELP ! muizen op stal ..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:43

Livito schreef:
het zijn de bruine ratten voor hoever ik ze gezien heb :j ik weet natuurlijk niet wat er allemaal in die kiertjes ed zit .
mijn kast heeft kieren , die worden t weekend dichtgemaakt door mijn vader _/-\o_ was erg fijn ivm ventilatie en tegen schimmel maar dan maar een paar gaten boren :j .
Hou er rekening mee, dat je dan wel kleine gaatjes boort. Een muisje heeft namelijk maar een kiertje van 7mm nodig om doorheen te kunnen...
Ik heb inderdaad ook pepermuntolie. Werkt. Echter niet echt goedkoop (of ik heb het verkeerde merk gekocht)
Wat ook helpt zijn mottenballen! Gewoon een paar strooien in je kast. Zakje goed afsluiten, want ze 'smelten', in een goed afgesloten zakje kun je het restant goed bewaren. De uitgestrooide mottenballen smelten dus weg, hier gaat wel even overheen hoor, weekje ofzo. dan strooi je gewoon weer wat nieuwe.
Ze stinken best, maar ja, beter een (soort van?) benzinelucht in je kast, dan overal muizenpoep en pies, bah!
Wij hebben er op stal dus ook last van.. Ene jaar erger dan andere.

Muizenvalletjes heb ik ook wel gehad in mijn kast.. echt wel heeeel zielig als je dan je kast opendoet, muisje in valletje vind, met alleen zijn pootje erin.. ja, die leeft dan nog. Ik bevrijd hem dan in de bosjes, of als ik de stalhond zie lopen hou ik hem voor zijn snoet, open het valletje, en hond heeft lekker hapje ;)
Maar zelf doodmaken kan ik dus ook niet... :n

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:51

papagroom schreef:
Cavias helpen goed tegen de ratten.....sinds we een hok met caafjes hebben neer gezet heb ik geen rat meer gezien.....dat gefluit lijkt op de nood kreet van een rat heb ik me laten vertellen.......voor de muizen alles wat eetbaar is in voertonnen doen......

:D Duzzzz pauwen tegen de muizen en cavia's tegen de ratten. Briljant. Cavia's schijnen overigens ook prima te smaken. In Peru staan ze gewoon op de menukaart. Maarja, daar doen ze sowieso vreemde dingen met dooie cavia's.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 00:52

deze heb ik 2 week geleden gespot ; Afbeelding hij had denk ik al wat gif gegeten want hij was aardig sloom en rende ook niet weg toen ik met de kruiwagen tegen de deur aan beukte .... ingezoomed hoor ik kom er niet zo dicht bij in de buurt :')

cavia's op stal word hem denk ik niet , de stalhouder ziet ons al aankomen eerst een kat , nu een cavia hij zal wel denken waar komen ze volgende week mee aanzetten :')

suuzepuus

Re: HELP ! muizen op stal ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:55

Muizen worden niet alleen sloom van gif hoor. ze worden ook tam na verloop van tijd!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:52

suuzepuus schreef:
Muizen worden niet alleen sloom van gif hoor. ze worden ook tam na verloop van tijd!!

Best praktisch, ze blijven dan gewoon zitten als je ze wilt aaien! Alleen jammer dat ze gaan ontbinden na een tijdje, dat stinkt zo :P

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:09

veel ratten verkiezen paardenvoer over gif. dus als je paarden slordige eters zijn, dan houd je ratten. Door de slechte zomer komen ze zo wie zo liever bij je thuis/stal dan waar dan ook. Makkelijk eten, vooral als je paarden slordige eters zijn.
Zorg wel dat je altijd genoeg gif hebt liggen, want anders werkt het niet.
Wat je extra zou kunnen helpen is een frikandel heel erg klein snijden en een beetje door en in het gif leggen. Dan hebben ze wat om mee naar huis te nemen en roei je ook gelijk de ratten in hun nestjes uit.
Het probleem is alleen dat ratten vaak "onderzoekers" uitsturen. wanneer deze niet thuis komen, dan weten ze dat het er niet veilig is. Dus soms willen de ratten nog wekl gewoon in de stal lopen, maar niet meer van het gif eten. Dus erg belangrijk om het wat te varieren... dus je kan dat doen met frikandel ( zoals ik al zei, frikandel heeft een sterke geur) of door een beetje pindakaas te mengen door het gif (zatten zijn dol op pindakaas) en op deze manier veranderd het wat voor de ratten en zullen ze er toch van blijven eten.
Let wel heel goed op dat je het gif op een erg goede plaats legt, want ze lopen het vaak een beetje eruit. En dat gif maakt niet alleen de ratten door, maar ook katten, vogels en je honden.
Dus gif +katten is een erg slechte combinatie. want de katten vangen en eten de ratten of muizen die het gif hebben gegeten en kunnen dat ook interne bloedingen krijgen door het gif.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:13

en idd, normaal heb je OF ratten, OF muizen, maar het ligt eraan hoe groot je stal is en hoe groot het gebied er rond is. Maar ratten komen in verschillende maten en vaak worden de kleine ratjes aangezien voor muizen.
Ik had ratten die erg op cavia's leken. lang harig en met vlekken. Er zijn zo veel verschillende soorten ratten.
Het nadeel bij mij was dat mn paarden nogal slordig waren met eten en de ratten dus onder de voerbak al zaten te wachten totdat de paarden eten kregen. Ik kon ze wegjagen, maar gingen alleen een paar meter opzij en zodra ik weg liep gingen ze er weer onder zitten. Dat waren ook de ratten die dus niet van het gif aten.
Wat bij mij werkte was kippen. Ik liet mn kippen altijd rond de voerbak hangen om alles op te eten (helaas kreeg ik toen weer problemen met vossen en die aten mn kippen weer op).

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:20

suuzepuus schreef:
Citaat:
we hebben ze in alle formaten incl dikke ratten.

Dat gaat niet lukken. Je hebt of Ratten... of muizen... maar niet samen!!!

Maar goed...
Ik heb eigfenlijk altijd wat muizenvallen staan. waar dieren zijn en voer zijn helaas ook meestal muizen.Als er weinig zijn bij mij blijven de vallen leeg, zijn er veel dan vang ik ze! Gaat prima. de vallen staan op plekjes waar je er niet in kunt stappen en mijn katten komen niet in mijn voerhok. In de stal kan ik de populatie prima in de hand houden, in het kippenhok lukt dat niet..... ik wil niet met gif aan de slag omdat de kippen ze opeten als ze dood zijn en ze dus zelf gif eten en ook gif in de eieren komt die ikzelf eet.
Vallen zetten wordt m ook niet omdat de kippen en de duiven er dan inkomen!!
Ik lees dus even mee in de hoop een tip te krijgen daarvoor!

nou bij ons zijn ze toch echt allebei!!! heb et zelf gezien xD in de kasten zitten muizen en bij het stro en door de staal lopen ratten :o

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:23

Op de oude stal hebben wij ook tot in den treure last gehad van muizen. Vreselijk want ze laten overal spoortjes achter. Ik had zo''n hoge toon piepje, in eerste instantie hielp dit, daarna hebben de muizen blijkbaar watjes in hun oren gestopt.
Inmiddels hebben we een nieuwe locatie met katten! En geen muis meer te zien...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:37

oh trouwens... je kan een soort van karbiet blokjes kopen, die steek je in de grond in de holletjes van de ratten en wanneer dat nat wordt dan komt er een soort van rookgas vrij. dit verjaagd de ratten ook. Is helemaal niet duur en kan je vaak bij een dierenwinkel kopen. Op die manier verjaag je de rest van de ratten die niet door willen gaan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:41

Snap niet zo waarom de stal eigenaar geen katten wil. Mijn katten kijken niet naar vogels en slapen tussen de kippen. Gewoon twee jonge katten die leren snel wat wel en niet mag en vaak is de geur van de kattenbak al genoeg. Hier waren de muisjes zowat tam(brrrr) en allemaal binnen een paar dagen vertrokken uit de schuur waar ze zaten. Na een half jaar geen muis meer op het erf.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:48

Jessica, als jullie toch katten mogen hebben, vraag ik hier wel even. Dan kunnen jullie 2 gratis katten ophalen :) (hier in mijn straat zijn veeel katten..)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:53

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 10:31

specialmoon is een stalgenoot van mij en die weet wat voor vieze beesten er rondlopen bij ons _O-

wat betreft de kat , daar zullen we nog wel even een paar x naar moeten vragen denk ik wat ons betreft komt ie vandaag nog maarja stalhouders .... :+

@bedouin bedankt ga het topic straks even doorlezen !

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:48

papagroom schreef:
Cavias helpen goed tegen de ratten.....sinds we een hok met caafjes hebben neer gezet heb ik geen rat meer gezien.....dat gefluit lijkt op de nood kreet van een rat heb ik me laten vertellen.......voor de muizen alles wat eetbaar is in voertonnen doen......

Nou bij ons zat er een rat gezellig in de cavia ren hoor.
En de muizen eten ook gezellig mee van het cavia voer, zitten gewoon samen uit de bak te eten _-:( _-:(

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:57

Livito schreef:
wat betreft de kat , daar zullen we nog wel even een paar x naar moeten vragen denk ik wat ons betreft komt ie vandaag nog maarja stalhouders .... :+

Eigenlijk zou het het beste zijn als de stalhouder zijn verandwoordelijkheid nam en een proffesioneel bedrijf in de arm neemt.
Die hebben een heel aanvalsplan en gebruiken gif dat niet schadelijk is voor katten/honden, ook niet als ze een muis eten die al gif heeft gehad.

Geusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:01

hallo
nou wij hadden ook op de manege muizen in de kastjes
waar we allemaal de borstelkoffertjes/boxjes(ofzo) kon laten
het kwam bij ons omdat we de snoepjes in die koffertjes hadden
en dat kwam voornamelijk omdat ze dan los in het kastje lagen of het doosje open stond
dus .. ja daar zou ik eerst naar kijken
en anders het word winter en dan is gaan ze weg :evaw:
of neem inderdaad een kat ...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:27

LecyTinker schreef:
veel ratten verkiezen paardenvoer over gif. dus als je paarden slordige eters zijn, dan houd je ratten. Door de slechte zomer komen ze zo wie zo liever bij je thuis/stal dan waar dan ook. Makkelijk eten, vooral als je paarden slordige eters zijn.
Zorg wel dat je altijd genoeg gif hebt liggen, want anders werkt het niet.
Wat je extra zou kunnen helpen is een frikandel heel erg klein snijden en een beetje door en in het gif leggen. Dan hebben ze wat om mee naar huis te nemen en roei je ook gelijk de ratten in hun nestjes uit.
Het probleem is alleen dat ratten vaak "onderzoekers" uitsturen. wanneer deze niet thuis komen, dan weten ze dat het er niet veilig is. Dus soms willen de ratten nog wekl gewoon in de stal lopen, maar niet meer van het gif eten. Dus erg belangrijk om het wat te varieren... dus je kan dat doen met frikandel ( zoals ik al zei, frikandel heeft een sterke geur) of door een beetje pindakaas te mengen door het gif (zatten zijn dol op pindakaas) en op deze manier veranderd het wat voor de ratten en zullen ze er toch van blijven eten.
Let wel heel goed op dat je het gif op een erg goede plaats legt, want ze lopen het vaak een beetje eruit. En dat gif maakt niet alleen de ratten door, maar ook katten, vogels en je honden.
Dus gif +katten is een erg slechte combinatie. want de katten vangen en eten de ratten of muizen die het gif hebben gegeten en kunnen dat ook interne bloedingen krijgen door het gif.

Interessant dat van die frikandellen, van pindakaas wist ik het, maar dat geeft zo'n zooi in combi met gif. Omdat ze altijd wel ergen s hier op het terrein lopen, heb ik ook gif, maar dat eten ze van geen kanten op. Al 5 soorten geprobeerd en ze eten er niet van. Ik ga die frikandel maar eens proberen, maar dan moet ik wel heel goed uitkijken met de honden zit ik met te bedenken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:29

Nikka, zorg dat je frikandelen echt minimaal zijn, zodat ze dus in 1 hap opgegegeten kunnen worden. Want anders liggen er overal stukjes. Maar het makkelijkste zou bijvoorbeeld zijn om ze in een stalen val te leggen. Op deze manier kan de rat nergens meer naartoe, behalve het op te eten. Dan hoef je ook niet bang te zijn dat ze het verslepen. Wanneer je dan de volgende dag de rat in de val hebt zitten, kan je hem gewoon weer los laten. Die gaat dan toch dood en gaat mogelijk gelijk terug naar zn nest waar hij dan ook weer het gif verspreid.
Pindakaas is super makkelijk, de doet een theelepeltje pindakaas neergeleggen en dan doe je daarover wat gif en druk je het aan. Dan vreten ze het gif mee op. an hoef je ook niet bang te zijn dat het gif uit de lokdoos wordt gelopen, omdat het pindakaas alles bij elkaar houd.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:36

Klopt idd.
Ratten en muizen kun je beide hebben.
Wij hebben zelf 4 poezen rondlopen.
Gister zag ik 1 poes lopen met een muis uit de stal.
En 's morgens lag er een aangevreten rat op het terras.
Overigens sjouwt hier ook nog een bunzing rond en werd vorige week 1 van mijn katten achterna gezeten door een vos (op klaarlichte dag).
Nu wonen wij midden tussen de akkers dus daar heb je sowieso veel muizen e.d.
Maar tot nu toe kunnen de poezen het probleem aardig aan.
Toen we hier net woonden en we alleen 2 oude bejaarde poezen hadden renden de muizen soms voor je voeten langs en af en toe zelfs een rat.
Nu zie ik ze alleen als ze er 1 vangen.
En op zijn tijd vangen ze ook nog eens een mol uit de wei.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:40

Ik heb al ratten en muizen broederlijk (of zusterlijk) bij elkaar zien zitten aan een eetbak. Wat cavia's betreft heb ik mij laten vertellen dat ze ratten aantrekken i.p.v. verjagen. Wat wel schijnt te helpen, levend vangen (in een kooi) en ze met een gasbrander te lijf gaan. Door het geschreeuw van de rat gaan de anderen ratten lopen. Gruwelijk ja.....

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:14

tweebelgen schreef:
Ik heb al ratten en muizen broederlijk (of zusterlijk) bij elkaar zien zitten aan een eetbak. Wat cavia's betreft heb ik mij laten vertellen dat ze ratten aantrekken i.p.v. verjagen. Wat wel schijnt te helpen, levend vangen (in een kooi) en ze met een gasbrander te lijf gaan. Door het geschreeuw van de rat gaan de anderen ratten lopen. Gruwelijk ja.....

Klopt......we hebben ze vroeger eens overgoten met frituur vet......we waren er een hele tijd af.....maar voorkomen blijft beter dan genezen....dus zorg voor zo weinig mogelij eet baars op stal....en alles in voer tonnen...

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 15:18

bedankt voor alle reactie's ! ik heb net alvast een flesje pepermunt olie gehaald en dat leg ik vanavond in mijn kast :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:15

:D Ik heb ooit in een reflex de greep richting een rat gegooid en dat was nog raak ook. Die gilde alles bij elkaar....

Dus je kan ook een boogschietvereniging uitnodigen om ze te schieten, misschien dat de rest dan ook gelijk zijn biezen pakt.
:= Als kind schoten we altijd muizen met de buks...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:26

Zet er maar geen gif neer. Die rotbeesten stoppen alles in de hooibalen zodat je die niet meer kunt voeren. Heb hier na het gif met klemmen gewerkt maar dat was ook niks. Een kat is hier geen optie. Alles opbergen dus maar en voor lief nemen dat ze de vlasbalen aanvreten en leegwoelen. :(