Zonnetje81 schreef:Ik haal 1 kruiwagen (zo'n grote groene) per week nat uit de stal.
Dat doe ik dus 1 keer in de 2 weken.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MiniMouse schreef:Zonnetje81 schreef:Ik haal 1 kruiwagen (zo'n grote groene) per week nat uit de stal.
Dat doe ik dus 1 keer in de 2 weken.
MiniMouse schreef:Fairytail schreef:Zo doe ik het ook maar dan moet ik na 1 week 2 balen bijstrooien dan red ik het niet met 1 baal om te compenseren voor wat ik er uit hebt gehaald.
Dan haal je er te veel uit
1 baal per week moet je redden, maar het begin/start is heel belangrijk!
Story schreef:Dat vind ik inderdaad ook! In het begin verbruik je gewoon echt meer om die goede 'basis' te krijgen. Daarna is het een kwestie van bijhouden en moet je het (zelfs met een vies paard) makkelijk redden met 1 baal in de week.
Zonnetje81 schreef:Maar spitten jullie heel de stal dan om?? Ik schraap eerst het droge weg tot ik op het nat kom en haal de plek weg, alles wat aangekoekt is, rood/bruin, tot ik op schoon kom (bij de randen) dan verspreid ik alles weer netjes en gooi er een heel pak overheen en verspreid dat ook tot op 1 meter van de voorkant van de box.
MiniMouse schreef:Ik begon met 5-6 balen vlas in een stal van 3,5x3,5.
Elke dag drollen er uit en recht/los trekken(het natte niet los trekken uiteraard, daar moet je niet aan zitten)
Laagje schoon over nat doen als het zichtbaar is.
1 keer in de 2 weken één kruiwagen nat er uit(het ergste)
Rest van het (minst) vieze/natte op de betonnen bodem verspreiden en het schone/rest erover heen gooien en de schone bodem weer los halen en vlak maken.
1 keer in de week gooi ik er 1 baal vlas bij.
Dit blijf ik op deze manier herhalen en ik heb een schone stal met een hele mooie dikke stevige bodem.
Voordeel van vlas is dat het kan drogen( de minst natte stukken)
Dus erg zonde om dat elke dag er uit te halen.
Dan ben je veel geld kwijt. Vlas is perfect om mee te potten.
Wil je dat niet, kan je beter zaagsel nemen.
Agnes75 schreef:Mijn ervaring is dat je moet wennen aan vlas (het is heel wat anders dan stro) en dat je geduld moet hebben. Ik heb 1 smeerpoets en 1 kattebaktype, dus precies tegenovergesteld van elkaar. Ik doe bij beide hetzelfde. Ik start met een laag van 4-5 balen. Dan na 1 week een nieuwe baal er in. Dagelijks alleen de mest er uit halen, natte plekken hark ik dicht, zodat er een "koek"op de bodem kan ontstaan. Vooral de eerste weken is dat harken erg belangrijk! Als de koek er eenmaal is, dan kom ik er niet meer aan. Ik hark steeds schoon vlas van de kanten naar het midden toe, je moet het echt goed glad harken en voldoende vlas hebben. Dan moet het goed komen. Vervolgens een paar uur laten drogen als dat kan, dus paard er uit en de deur open.
Paarden kunnen ook erg gaan plassen van kuilvoer of van een liksteen in de box waar ze dan uit verveling aan gaan likken. Bij merries heb je ook nog de hengstigheid waardoor de boel natter wordt. Ik heb de likstenen weggehaald en ze staan op hooi. Dat scheelt ook al de helft.
Overigens heb ik vroeger de paarden op Lavor vlas gehad en daarna een tijdje niet. Toen ik weer vlas bestelde en dat uitstrooide, vond ik de kwaliteit echt slechter. Meer stof en het bleef ook natter. Ik ben nu overgestapt op vezelhennep en het bevalt me stukken beter. Het absorbeert beter en het geeft een stabieler bed. Wel fijn als je paard de neiging heeft om alles door de stal te lopen!
Agnes75 schreef:Mijn ervaring is dat je moet wennen aan vlas (het is heel wat anders dan stro) en dat je geduld moet hebben. Ik heb 1 smeerpoets en 1 kattebaktype, dus precies tegenovergesteld van elkaar. Ik doe bij beide hetzelfde. Ik start met een laag van 4-5 balen. Dan na 1 week een nieuwe baal er in. Dagelijks alleen de mest er uit halen, natte plekken hark ik dicht, zodat er een "koek"op de bodem kan ontstaan. Vooral de eerste weken is dat harken erg belangrijk! Als de koek er eenmaal is, dan kom ik er niet meer aan. Ik hark steeds schoon vlas van de kanten naar het midden toe, je moet het echt goed glad harken en voldoende vlas hebben. Dan moet het goed komen. Vervolgens een paar uur laten drogen als dat kan, dus paard er uit en de deur open.
Paarden kunnen ook erg gaan plassen van kuilvoer of van een liksteen in de box waar ze dan uit verveling aan gaan likken. Bij merries heb je ook nog de hengstigheid waardoor de boel natter wordt. Ik heb de likstenen weggehaald en ze staan op hooi. Dat scheelt ook al de helft.
Overigens heb ik vroeger de paarden op Lavor vlas gehad en daarna een tijdje niet. Toen ik weer vlas bestelde en dat uitstrooide, vond ik de kwaliteit echt slechter. Meer stof en het bleef ook natter. Ik ben nu overgestapt op vezelhennep en het bevalt me stukken beter. Het absorbeert beter en het geeft een stabieler bed. Wel fijn als je paard de neiging heeft om alles door de stal te lopen!
Fidele schreef:Vorig jaar hebben wij van augustus 2010 tot juli 2011 'gepot', nooit iets eruit en alleen iedere week een halve baal erin. De paarden stonden echt droog het was niet vies of soppig. Maar wel 50 cm hoogWe hebben het er met een mini kraantje uit laten halen en zeggen nu; NOOIT meer! Wat een ellende!
We doen er nu iedere week 1 baal in, iedere dag wordt de mest en nattigheid eruit geschept, en dan worden de randen weer naar binnen geschept. En 1x per week gaat alles eruit, helemaal leeg dus, nadeel is dat ze gedurende de week steeds kaler staan, maar het is nu wel altijd schoon! OOk hier staan ze dagelijks een uur of 8 buiten. Ik weet dat dit niet de manier is maar voor nu bevalt het ons prima!
En TS stalmatten heb ik ook geprobeerd maar dat vond ik zoooo smerig, de urine bleef erop liggen, met als gevolg stinkende dekens en stinkende en natte vachten!
MiniMouse schreef:Fidele schreef:Vorig jaar hebben wij van augustus 2010 tot juli 2011 'gepot', nooit iets eruit en alleen iedere week een halve baal erin. De paarden stonden echt droog het was niet vies of soppig. Maar wel 50 cm hoogWe hebben het er met een mini kraantje uit laten halen en zeggen nu; NOOIT meer! Wat een ellende!
We doen er nu iedere week 1 baal in, iedere dag wordt de mest en nattigheid eruit geschept, en dan worden de randen weer naar binnen geschept. En 1x per week gaat alles eruit, helemaal leeg dus, nadeel is dat ze gedurende de week steeds kaler staan, maar het is nu wel altijd schoon! OOk hier staan ze dagelijks een uur of 8 buiten. Ik weet dat dit niet de manier is maar voor nu bevalt het ons prima!
En TS stalmatten heb ik ook geprobeerd maar dat vond ik zoooo smerig, de urine bleef erop liggen, met als gevolg stinkende dekens en stinkende en natte vachten!
Je moet ook geen jaar potten![]()
Je moet er ong. 1 keer in de 2 weken een kruiwagen uithalen met het meest natte.
De rest van het nat dus laten liggen en de ''koek'' daarmee behouden.