Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:48

Zonnetje81 schreef:
Ik haal 1 kruiwagen (zo'n grote groene) per week nat uit de stal.

Dat doe ik dus 1 keer in de 2 weken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:48

En ik ben van mening dat dagelijks nat eruit ook kan maar ik vind 1 a 2x per week voor mezelf makkelijker :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:49

MiniMouse schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik haal 1 kruiwagen (zo'n grote groene) per week nat uit de stal.

Dat doe ik dus 1 keer in de 2 weken.

Ik zit eigenlijk te twijfelen of mijn kruiwagen wel leeg is als ik daarmee start :+ Want ik gooi de kruiwagen ook niet dagelijks leeg :+

MIjn paard staat nl al paar maanden niet thuis dus ik hoef nu geen stal te mesten :+
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 09-11-11 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Story

MiniMouse schreef:
Fairytail schreef:
Zo doe ik het ook maar dan moet ik na 1 week 2 balen bijstrooien dan red ik het niet met 1 baal om te compenseren voor wat ik er uit hebt gehaald.

Dan haal je er te veel uit ;)
1 baal per week moet je redden, maar het begin/start is heel belangrijk!

Dat vind ik inderdaad ook! In het begin verbruik je gewoon echt meer om die goede 'basis' te krijgen. Daarna is het een kwestie van bijhouden en moet je het (zelfs met een vies paard) makkelijk redden met 1 baal in de week.
Laatst bijgewerkt door Story op 09-11-11 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Fairytail schreef:
Ik haal er alleen uit wat zijk nat en donkerbuin/rood is dat is een plak van 1m bij 2m bij 10 cm bijna 1/3 van je stal dus.

?? Dat is wel heel erg veel inderdaad, maar dan nog.
Haal er 1 kruiwagen uit en laat de rest rusten en gooi er schoon/wat over is overheen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:51

Story schreef:
Dat vind ik inderdaad ook! In het begin verbruik je gewoon echt meer om die goede 'basis' te krijgen. Daarna is het een kwestie van bijhouden en moet je het (zelfs met een vies paard) makkelijk redden met 1 baal in de week.

Precies, het begin is het belangrijkste.
Bespaard je uiteindelijk een hoop geld en werk :D
Maar dan moet je het wel goed doen ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:02

Zonnetje81 schreef:
Maar spitten jullie heel de stal dan om?? Ik schraap eerst het droge weg tot ik op het nat kom en haal de plek weg, alles wat aangekoekt is, rood/bruin, tot ik op schoon kom (bij de randen) dan verspreid ik alles weer netjes en gooi er een heel pak overheen en verspreid dat ook tot op 1 meter van de voorkant van de box.

Dit doe ik ook, het droge wegschrapen en aan de kanten van de box plaatsen en dat later weer naar binnen halen, maar ik meng een schone baal wel heel goed door de aanwezige en dus "viezere" toplaag heen. En zorg ook dat er op de lege plek waar het nat is weggehaald weer een goede basis aan gebruikt maar goed absorberend vlas wordt teruggeplaatst, dus dat er weer een stevige basis is daarna haal ik het vlas er weer overheen al dan niet samen met de nieuwe aanvoer.
Ik zou het echt niet redden om elke dag nat weg te halen want dan blijft er gewoon niet genoeg over.

Fairytail

Re: Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 17:05

Iedereen zegt als je basis maar goed is dan komt het goed. Maarja ik heb hiervoor nooit een vlas stal gehad dus wat goed is is nogal lastig bepalen aangezien iedereen weer zijn eigen methode heeft.
Maar een idee zou zijn dus starten met 4/5 balen in een ruime 3x3 stal en dan 1,5 baal per week om een stabiele ondergrond te krijgen? Of zeg ik nu wat raars?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:10

Dit was mijn begin

MiniMouse schreef:
Ik begon met 5-6 balen vlas in een stal van 3,5x3,5.

Elke dag drollen er uit en recht/los trekken(het natte niet los trekken uiteraard, daar moet je niet aan zitten)
Laagje schoon over nat doen als het zichtbaar is.

1 keer in de 2 weken één kruiwagen nat er uit(het ergste)
Rest van het (minst) vieze/natte op de betonnen bodem verspreiden en het schone/rest erover heen gooien en de schone bodem weer los halen en vlak maken.
1 keer in de week gooi ik er 1 baal vlas bij.
Dit blijf ik op deze manier herhalen en ik heb een schone stal met een hele mooie dikke stevige bodem.

Voordeel van vlas is dat het kan drogen( de minst natte stukken)
Dus erg zonde om dat elke dag er uit te halen.
Dan ben je veel geld kwijt. Vlas is perfect om mee te potten.
Wil je dat niet, kan je beter zaagsel nemen.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 09-11-11 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:12

Iedere dag drollen wippen en 1x per week box helemaal verschonen. Als je een echte smeerkees hebt, en believe me dat heb ik, heeft ie er nog lol in ook. Hij denkt zeker dat ik gek ben :P

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:12

Op de stal waar ik werk halen we iedere dag de mest er uit, 1x per week een nieuwe baal er bij en 1x per week een grote beurt (onderlaag eruit + nieuwe baal). Werkt prima, ook bij de ransbakken. Misschien is het vlas wel niet mooi schoon van kleur, maar als alle mest eruit is en de bovenkant droog is is dat geen probleem. Wel staan ze bij ons van 09.00 tot 17.00 ongeveer buiten, dus dat scheelt ook een hoop.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:22

mag ik vragen welk merk vlas je hebt?

Ik heb altijd lin o star maar vorig jaar heb ik een partij merkloos goedkoper vlas gehad en dan nam lang niet zo veel vocht op als lin o star

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 19:09

Wij hebben Lavor volgens mij. Met 1 keer per week nattigheid eruit haal ik het niet ik weet dat dat het principe is maar als ik dat doe moet er elke week meer dan 1 groene krui aan nattigheid uit. Als ik dan 1 baal opstrooi is mijn stal echt te leeg. Vandaag wederom maar de natte plek bedekt met vlas van de randen en nieuw bijgestrooit in de lege plekken aan de rand. Als het nu mee zit haal ik misschien 5 dagen met 1 baal maar is mijn stal eigenlijk te smerig naar mijn mening.

Zou het wellicht uit maken om de voorste rand van 1m toch geen matten te leggen maar vlas dat je meer schoon overhoud om bij te strooien?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:36

Wij gebruiken ook vlas. Ik heb ongeveer 4 pakken nodig als ik met een lege stal begin. De stallen zijn ong. 15 m2
Ik doe de stallen 2x per dag uit. 's Morgens de drollen terwijl ze staan te eten. Dat scheelt enorm, want als ze klaar zijn met eten willen ze naar buiten en dan gaan ze onrustig door de stal lopen als dat niet snel genoeg gaat. Als je ze de kans geeft om drollen door mekaar te lopen dan is dat meer werk.

Ze gaan meteen na het eten naar buiten. Om 6 uur al. Dus omdat ze maar weinig uren op stal staan scheelt dat ook.
Daarna haal ik het nat eruit. Oppotten doe ik niet aan, vind ik smerig.

Ik heb 1 pak per week nodig. En wij hebben geen matten of afvoer. En geen nare luchtjes.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:16

Mijn ervaring is dat je moet wennen aan vlas (het is heel wat anders dan stro) en dat je geduld moet hebben. Ik heb 1 smeerpoets en 1 kattebaktype, dus precies tegenovergesteld van elkaar. Ik doe bij beide hetzelfde. Ik start met een laag van 4-5 balen. Dan na 1 week een nieuwe baal er in. Dagelijks alleen de mest er uit halen, natte plekken hark ik dicht, zodat er een "koek"op de bodem kan ontstaan. Vooral de eerste weken is dat harken erg belangrijk! Als de koek er eenmaal is, dan kom ik er niet meer aan. Ik hark steeds schoon vlas van de kanten naar het midden toe, je moet het echt goed glad harken en voldoende vlas hebben. Dan moet het goed komen. Vervolgens een paar uur laten drogen als dat kan, dus paard er uit en de deur open.

Paarden kunnen ook erg gaan plassen van kuilvoer of van een liksteen in de box waar ze dan uit verveling aan gaan likken. Bij merries heb je ook nog de hengstigheid waardoor de boel natter wordt. Ik heb de likstenen weggehaald en ze staan op hooi. Dat scheelt ook al de helft.

Overigens heb ik vroeger de paarden op Lavor vlas gehad en daarna een tijdje niet. Toen ik weer vlas bestelde en dat uitstrooide, vond ik de kwaliteit echt slechter. Meer stof en het bleef ook natter. Ik ben nu overgestapt op vezelhennep en het bevalt me stukken beter. Het absorbeert beter en het geeft een stabieler bed. Wel fijn als je paard de neiging heeft om alles door de stal te lopen!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:38

Ik gebruik nu rond de 1,5 a 2 balen per week voor 1 stal.
Heb een merrie, heb helemaal in het begin er ooit 4 balen in geflikkerd en ik haal netjes elke dag de drollen eruit, waar ik een hele natte plek tegen kom met rood vlas dan haal ik dat er ook voorzichtig uit.
Het vlas aan de voorkant schaapt ze ook altijd naar achteren, dus wanneer de stal poep en pisvlekvrij is haal ik al het "losse" van achteren weer naar voren, verdeel de stal en klaar.

Heb al heel wat manieren geprobeerd met mijn merrie want ze schijt en zeikt echt veel :7 Plus het is een echte pismerrie, best vaak hengstig en soms nogal een druktemaker.

Ik heb al heeel lang de hele stal niet meer leeggetrokken. Haal gewoon netjes de vieze plekken weg tot op het beton en vul deze weer op met schoon vlas.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:58

Wij doen er deze winter echt bizar lang mee, ik heb 6 stallen (7 paarden) en ze staan vandaag precies vier weken op het vlas.

Wij vullen de stallen (5X4 en 4X3) een keer met 3 pakken vlas, 's morgens mesten we uit (alleen de mest en de natte plekken alleen als ze echt nat lees: rood zijn) dan schudden we alles los (kom je gelijk nog meer losse drollen tegen die er mooi uitkunnen) en verspreiden we het zo los mogelijk weer door de stal. Verder gaan we 's avonds laat (rond 11 uur) nog een keer kijken en dan halen we bij alle paarden nog 1 keer alle mest eruit.

Het scheelt wel dat onze paarden van 8 tot 6 nog gewoon naar de wei gaan, daardoor heeft de stal echt de tijd om te drogen nadat wij alles los geschud hebben. Ik heb slechts 1 paard dat echt heel vies is en daar heb ik nu net van de week een halve pak bij gedaan. Verder staan ze er allemaal nog heel erg netjes bij!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:31

Agnes75 schreef:
Mijn ervaring is dat je moet wennen aan vlas (het is heel wat anders dan stro) en dat je geduld moet hebben. Ik heb 1 smeerpoets en 1 kattebaktype, dus precies tegenovergesteld van elkaar. Ik doe bij beide hetzelfde. Ik start met een laag van 4-5 balen. Dan na 1 week een nieuwe baal er in. Dagelijks alleen de mest er uit halen, natte plekken hark ik dicht, zodat er een "koek"op de bodem kan ontstaan. Vooral de eerste weken is dat harken erg belangrijk! Als de koek er eenmaal is, dan kom ik er niet meer aan. Ik hark steeds schoon vlas van de kanten naar het midden toe, je moet het echt goed glad harken en voldoende vlas hebben. Dan moet het goed komen. Vervolgens een paar uur laten drogen als dat kan, dus paard er uit en de deur open.

Paarden kunnen ook erg gaan plassen van kuilvoer of van een liksteen in de box waar ze dan uit verveling aan gaan likken. Bij merries heb je ook nog de hengstigheid waardoor de boel natter wordt. Ik heb de likstenen weggehaald en ze staan op hooi. Dat scheelt ook al de helft.

Overigens heb ik vroeger de paarden op Lavor vlas gehad en daarna een tijdje niet. Toen ik weer vlas bestelde en dat uitstrooide, vond ik de kwaliteit echt slechter. Meer stof en het bleef ook natter. Ik ben nu overgestapt op vezelhennep en het bevalt me stukken beter. Het absorbeert beter en het geeft een stabieler bed. Wel fijn als je paard de neiging heeft om alles door de stal te lopen!

Dit is inderdaad de manier om vlas te gebruiken. :j
Dit is het gebruik waar vlas voor gemaakt is, anders kan je beter zaagsel pakken.
Op deze manier is het erg goedkoop en heeft je paard een stevig en in de winter warm bed.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:09

Vorig jaar hebben wij van augustus 2010 tot juli 2011 'gepot', nooit iets eruit en alleen iedere week een halve baal erin. De paarden stonden echt droog het was niet vies of soppig. Maar wel 50 cm hoog :oo We hebben het er met een mini kraantje uit laten halen en zeggen nu; NOOIT meer! Wat een ellende!

We doen er nu iedere week 1 baal in, iedere dag wordt de mest en nattigheid eruit geschept, en dan worden de randen weer naar binnen geschept. En 1x per week gaat alles eruit, helemaal leeg dus, nadeel is dat ze gedurende de week steeds kaler staan, maar het is nu wel altijd schoon! OOk hier staan ze dagelijks een uur of 8 buiten. Ik weet dat dit niet de manier is maar voor nu bevalt het ons prima!

En TS stalmatten heb ik ook geprobeerd maar dat vond ik zoooo smerig, de urine bleef erop liggen, met als gevolg stinkende dekens en stinkende en natte vachten!

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:23

Ik ben begonnen met 3 pakken vlas, heb daar steeds alleen de drollen uitgehaald en de rest verdeeld zodat niet alles meer achterin lag, daaroverheen elke week 1 pak vlas. Nu begint het echt te zitten (heeft bijna 2 maanden geduurd) en nu schep ik alleen het bovenste laagje eraf 1x per week. Is ongeveer 1 kruiwagen en gooi er dan een pak nieuw vlas in. Moet zeggen dat mijn paard redelijk schoon is qua mest en nu het eenmaal vastzit lijkt zijn stal ook droger te blijven!
Niet teveel eruit halen, liever bijgooien als leeghalen is mijn motto ;)

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:26

Agnes75 schreef:

Dit is dus wat ik ook probeerde te omschrijven :+ alleen plast mijn paard op 1 plek en ik heb dus het schone aan de kant gegooid en de vaste plasplek door de stal verspreid......dat gaat aankoeken en tadaa....oppotten maar!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:16

Fidele schreef:
Vorig jaar hebben wij van augustus 2010 tot juli 2011 'gepot', nooit iets eruit en alleen iedere week een halve baal erin. De paarden stonden echt droog het was niet vies of soppig. Maar wel 50 cm hoog :oo We hebben het er met een mini kraantje uit laten halen en zeggen nu; NOOIT meer! Wat een ellende!

We doen er nu iedere week 1 baal in, iedere dag wordt de mest en nattigheid eruit geschept, en dan worden de randen weer naar binnen geschept. En 1x per week gaat alles eruit, helemaal leeg dus, nadeel is dat ze gedurende de week steeds kaler staan, maar het is nu wel altijd schoon! OOk hier staan ze dagelijks een uur of 8 buiten. Ik weet dat dit niet de manier is maar voor nu bevalt het ons prima!

En TS stalmatten heb ik ook geprobeerd maar dat vond ik zoooo smerig, de urine bleef erop liggen, met als gevolg stinkende dekens en stinkende en natte vachten!

Je moet ook geen jaar potten ;(
Je moet er ong. 1 keer in de 2 weken een kruiwagen uithalen met het meest natte.
De rest van het nat dus laten liggen en de ''koek'' daarmee behouden.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:26

MiniMouse schreef:
Fidele schreef:

Je moet ook geen jaar potten ;(
Je moet er ong. 1 keer in de 2 weken een kruiwagen uithalen met het meest natte.
De rest van het nat dus laten liggen en de ''koek'' daarmee behouden.

Dat weet ik ook wel maar we hadden geen keus, met 1 x per 2 weken een kruiwagen eruit halen heb je na een jaar ook een enorme berg hoor!!
IK gebruik al 8 jaar vlas, maar zoals we het nu doen is voor ons de beste manier!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:37

Bij mij is het wisselend. 1 paard heeft een vaste plasplek en daar ligt het vlas nu zo'n 30 cm hoog aangekoekt. Af en toe haal ik daar dan een kruiwagen af (1x per 2 maanden oid), omdat het anders zo'n heuvellandschap wordt in de stal...Maar meestal hark ik gewoon de rest van het vlas er tegenaan en dan heb ik ook weer een vlakke mat. Ik schep 2x per jaar de hele stal leeg, bij de smeerpoets doe ik dat vaker, 3 of 4x per jaar, want die plast veel meer en ook op allerlei plekken. Bij haar gaat er gewoon elke week een nieuwe baal in en dat werkt goed. Bij het oppotten moet je gewoon kijken hoe de stal er bij ligt. Als er nog veel schoon en los vlas ligt, dan strooi ik niet bij, want dan wordt de bodem veel te dik. Komt de bodem in zicht, dan een half of heel pak er bij in.

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:46

Ik weet niet meer precies hoe ons zaagsel heet maar het zijn erg kleine houtsnippertjes en omdat mijn twee ponytjes behoorlijk wat laten liggen hebben wij een schep waar alle houtsnippertjes langs gaan en de poep blijft liggen, de plas zeef ik een klein beetje zodat het er weer fris uitziet
(gewoon schudden met de schep)
Nu kunnen we wel zeker een maand met een pak zaagsel en het blijft nog erg fris ook!
Eerst hadden we een gewone schep en toen konden we erg krap een weekje met een pak.