s'winters buiten, maar wel hele dag zonder eten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:13

Hier hebben wij het heel simpel opgelost.
Plastic bakken van de vleesfabriek,

Onze pony;s staan altijd in zandpaddock en krijgen 3x daags een grote bak vol.
Onze jonge hengsten staan in de winter vanaf 8.00 tot 16.30 in een grote zandpaddock met drie bakken vol met ruwvoer, onze sportpaarden staan hier ook bij vanaf 8.00 tot 14.00.

De paarden krijgen bij ons in de ochtend hun krachtvoer en dan meteen naar buiten om uren te knabbelen.
Doordat er meerdere bakken zijn komen ze altijd aan eten, ook de kleintjes die nog wel eens te horen krijgen dat ze moeten wachten van hun oudere kuddegenoten.
Alsde sportpaarden uit de kudde verdwijnen vullen we de bakken altijd bij, zeker als het echt koud word want dan gaat er behoorlijk wat meer in.

Vorig jaar hadden we de bakken niet en maakte verschillende hopen in de hoeken van de paddocks.
Hier ook nog nooit zandkoliek van gehad , wel veel verspilling bij regen/sneeuw.
Dit is dan ook de reden dat wij overgestapt zijn op plastic bakken, is echt ideaal.

Als de paarden binnenkomen ligt er altijd ruim ruwvoer en wortels/krachtvoer klaar.
Om 23.00 krijgen ze nog hun laatste portie ruwvoer.

@ TS vervelend dat je merrie er niet ideaal bijstaat, ik hoop dat je een oplossing kan vinden voor de tijd dat je nog niet zelf controle hebt over het voeren.
ps bij mij is drachtige merrie wel welkom , alleen zitten wij aan de andere kant van het land.,

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:09

JastieHorse schreef:
Mareng schreef:
Jastiehorse, daarom vind ik het fijn bij Annie! Ze krijgen hun kuil in de paddock. We zijn er over aan het nadenken om hooitassen op te hangen... Waterdicht, dan heb je toch minder verspilling. Als het nu regent en kuil is nat, dan eten de paarden het niet meer..... ik vind het onacceptabel om paarden de hele dag zonder ruwvoer buiten te laten staan.. Zo zitten ze niet in elkaar! Paarden horen de hele dag kleine porties te kunnen eten.

Bij annie gaan ze nog eerder naar buiten en hebben hun kuil dan ook wel rond een uur of 11/12 op. Staan ze nog lange tijd zonder ruwvoer. Maar goed..tis al beter dan waar ik nu sta. Helaas neemt ze geen drachtige merries aan ;)

Nu ik hier van alles lees over maagzweren haal ik mijn paard het liefst vandaag nog weg..maar dat gaat helaas niet lukken..

Klopt, maar 4 uur zonder ruwvoer vind ik nog acceptabel... langer niet.... Ik geef savonds op stal echt een megaberg kuil, daar heeft hij sochtends nog van over in zijn box.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:27

Ik heb het zo dat ze 's morgens om zes uur allemaal hooi in fijnmazige hooinetten krijgen, om 10 uur nog een keer, en dan als ze dat ophebben rond 11:00 naar buiten in de paddocks.
Om 15:00 gaan ze naar binnen waar weer hooi in fijnmazig hooinet zit en dan om 22:00 krijgen ze nog een keer hooi in zo'n net voor de nacht.

Ik voer niet in de paddocks, omdat 1 mijn bodem dan beter blijft, en 2 het veel rustiger is in de paddocks. Heb het 1 week gedaan, gelijk 3 weken stalrust voor een van de paarden, die kreeg een vette trap. Ze staan in groepjes van 2 of 3 per paddock.

Ze staan s nachts op stro. Daar knabbelen ze ook veel van.

Het bevalt mij goed, al vind ik 5 uur zonder eten echt de max. Maar toch laat ik het zo, en als het weer het toelaat zoals de laatste 3 dagen, staan ze van 9 tot 15 op het land.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:52

Jibbel schreef:
Ik lees hier veel dat het te lang is, maar ik vraag me dan toch af hoe anderen dat 's nachts doen. Op de meeste stallen wordt er rond een uur of 10 voor de laatste keer gevoerd (als dat al gebeurd) en dan de volgende ochtend op zijn vroegst rond 8 uur pas weer. Dan staan ze ook 10 uur zonder ruwvoer, dat is dan ook veel te lang zou je zeggen.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ben zelf al flink aan het rommelen met slowfeeders, maar mijn paarden raken er zo handig mee, dat het alsnog binnen een korte tijd op is. Na een uur of twee is het voer helaas al op en ik wil ook niet veel meer gaan voeren, aangezien ze dan helemaal tonnetje rond worden.

Overdag staan ze van ongeveer half 10 tot/half 6 in de paddock. Regelmatig geef ik ze dan wat wilgentakken en tussen 12 en 1 krijgen ze muesli. Ervoor en erna krijgen ze voordroog op stal en 's avonds rond 10 uur nog eens voordroog.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:58

it_is_me schreef:
Jibbel schreef:
Ik lees hier veel dat het te lang is, maar ik vraag me dan toch af hoe anderen dat 's nachts doen. Op de meeste stallen wordt er rond een uur of 10 voor de laatste keer gevoerd (als dat al gebeurd) en dan de volgende ochtend op zijn vroegst rond 8 uur pas weer. Dan staan ze ook 10 uur zonder ruwvoer, dat is dan ook veel te lang zou je zeggen.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ben zelf al flink aan het rommelen met slowfeeders, maar mijn paarden raken er zo handig mee, dat het alsnog binnen een korte tijd op is. Na een uur of twee is het voer helaas al op en ik wil ook niet veel meer gaan voeren, aangezien ze dan helemaal tonnetje rond worden.

Overdag staan ze van ongeveer half 10 tot/half 6 in de paddock. Regelmatig geef ik ze dan wat wilgentakken en tussen 12 en 1 krijgen ze muesli. Ervoor en erna krijgen ze voordroog op stal en 's avonds rond 10 uur nog eens voordroog.

bij mij is de laatste hooironde zo laat mogelijk , ik ben een avondmens en ik geef t liefst rond 24.00 de netten voor de nacht, grote fijnmazige netten met kuil\hooi. de paarden staan op stro en smorgens om 6 u krijgen ze weer brok vermengd met lucerne of grasmx, hier staan ze dus niet zo lang zonder voer,ook snachts niet

haleyjames

Re: s'winters buiten, maar wel hele dag zonder eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:28

ik denk dat de nacht niet heel erg uit maakt, de meeste voeren af savonds laat, en veel paarden staan op stro dus hebben nog wat te eten en slapen natuurlijk ook een aantal uur, tenminste de mijne ligt elke nacht languit in zijn box...

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:13

Onaccepabel! Voor een drachtige merrie helemaal.. Maar je gaat al naar een andere stal lees ik..

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:02

Nou... ik houd mijn paard ook al jaren op deze manier... zie daar geen probleem in. Tja een paard is er misschien niet voor gemaakt, maar een paard is ook niet gemaakt om gereden te worden...

Mijn paard gaat ook in de winter van 10 tot 5/6 uur in de paddock en hebben geen beschikking tot water.
Hooguit wat blaadjes en grasjes aan de zijkant. Overigens probeer ik wel altijd wat te doen aan de verveling. En leg dus wat speel dingen in de paddock. Wij staan op een pensionstal waar wij wel wilgentakken in de paddock mochten voeren. Misschien is dat ook wel een idee? Heeft ze toch wat te knabbelen.
Overigens heeft mijn paard daarintegen wel op stal beschikking over onbeperkt hooi.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:21

@ Story waarom krijgen de paarden geen water in de paddock?
Vindt dat altijd zo bizar. Dat is toch weinig tot geen moeite om ze te voorzien van water.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:52

@ Story, ik snap dat dus echt niet, is het nou zoveel moeite om te zorgen dat ze water heeft?
En dat ze iets te knabbelen hebben, precies hetzelfde. Is toch een kleine moeite...

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:03

Jammer dat je, je merrie niet tijdelijk elders kan onderbrengen omdat ze geen drachtige merries willen hebben, het is toch maar voor even? Het is toch niet zo dat ze moet bevallen op een van die stallen? Want ik neem aan dat, dat de reden is dat ze geen drachtige merries willen hebben? Ik zou toch echt wel kijken of je haar ergens anders kan stallen tijdelijk. Ik vind het zeker voor een drachtige merrie geen goed plan dat ze zo lang zonder eten staat.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 18:58

Supertinkie zelfs tijdelijk is geen optie..erg balen!!

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:04

Mijn paarden staan altijd buiten met de beschikking over een ruime schuilstal.

Mijn paarden krijgen s'ochtends hooi tussen 7 en 10 en s'middags tussen 3 en 5 en s'avonds om 8 uur brokjes plus hooi+ klein beetje lucerne in de stal(box) en om 9 uur laatste keer hooi in de paddock met schuilstal. In de zomer staan ze over het algemeen 24/7 op het land, bij slecht weer gaan ze s'avonds in de paddock met schuilstal.
Hebben de beschikking over een bal en likstenen. En de waterbak word 2 keer per dag gevuld. Ik ben hier zelf erg tevreden over en vind persoonlijk dat het paard meerdere keren per dag moet worden gevoerd.
Volgens mij vervelelen ze zich anders rot!!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:23

JastieHorse schreef:
Supertinkie zelfs tijdelijk is geen optie..erg balen!!

Dat is inderdaad balen! Vinden de stalhouders het risico te groot dan?
En is het niet mogelijk om eerder naar die andere stal te verhuizen? Misschien heb ik daar ook wel compleet overheen gelezen, zo ja, mijn excuses..

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 21:56

Die andere stal is vandaag helaas weg gegeven. Ik heb gelukkig al wat andere opties waar ik zo snel mogelijk wil kijken.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:28

Bij ons gelukkig wel hooi in de paddock, wordt verdeeld tussen 7 paarden en meer dan genoeg voederplaatsen. Maar ik ken genoeg paardjes die heel goed verzorgt en gehouden worden die niet tussen de middag nog krijgen en die zien er best uit, en krijgen ook geen koliek. het is ook maar wat je ze went. Want inderdaad in de nacht krijgen ze ook niet max 5 uur geen eten, mijn paard staat op vlas dus de vlieger gaat ook niet op dat ze stro kan eten. In jouw geval zou ik, als je mogelijkheid hebt, gewoon elke dag tussen de middag naar toe gaan en lekker lang laten grazen (als dat kan daar )en anders haar eruit halen en bijvoeren. veel sterkte.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:28

Ho sorry! Ik had een foutje gemaakt in mijn tekst hihi. Paarden hebben juist wel water in de paddock maar geen hooi haha. Excuse me ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:50

Oef, nee, ik zou daar absoluut niet voor kiezen :n Een paard is niet gemaakt zo'n tijd zonder voer te staan. Nu heb ik het geluk dat ze hier altijd onbeperkt hebben, ook op stal. Ze stonden eerst wel in de bak vaak zonder voer, maar ik heb nu hooinetten die ik ophang om zich te vermaken. Anders krijg je idd gedonder van elkaar treiteren, en mijn merrie is daar heel goed in; aanvallen en paarden in elkaar meppen als ze om welke reden dan ook gefrustreerd is :o Al snap ik ook wel dat je niet wilt voeren met tig paarden bij elkaar, want als je dat op 1 plek doet (waar je bv gaat betegelen om knoeien in het zand te voorkomen) krijg je uiteraard ook weer gedonder soms. Ik moet op 2 plekken ver uit elkaar voeren om de vrede te bewaren en dan heb ik nog maar 3 paarden bij elkaar lopen...

Ik zie de toegevoegde waarde niet van paarden in een paddock zonder voer of water te zetten. Dan krijg je idd de verhalen; mijn paard vind buiten staan niet leuk en is altijd super blij naar binnen te gaan.

Voorlopig hoef ik nog niet hooi te voeren in de bak waar ze straks in komen te staan, daar staat voor eventjes nog genoeg gras :+ (bak wordt niet gebruikt voor rijden, enkel voor loszetten, en het groeit flink :P)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 16:32

Ik ben vandaag s'middags gegaan en heb haar wat kuil laten eten. Vanavond heeft ze een vol net hangen met kuil. Zo is het wel te doen :j Voortaan dus maar s'middags naar stal!

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 02:20

jup mooie oplossing chris! zo even blijven doen totdat je lekker naar die nieuwe stal kan!
wil je met alle liefde helpen maar kom nooit meer bij die stal :')

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:44

Maar je geeft aan dat ze op stal binnen wel onbeperkt hooi en stro hebben. Maar waarom hebben ze dan geen hooi buiten?
Maar ik zou mijn paard ook liever niet 24/7 binnen willen hebben zich dood te vervelen. Buiten hebben ze dan ten miste beweging genoeg ruimte.

Misschien is het iets om zelf grote kuil/hooi balen aan te schaffen en 1 grote kuil/hooi pak in het land te doen?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:48

Mijn 'kudde' staat in de winter ook wel de hele dag buiten in de bak. En ik ben dan aan het werk dus hebben ze ook geen voer. Ze krijgen voor ik wegga voldoende kuil en als ik thuis kom ook weer.
's Zomers kunnen ze in het land, maar ook daar is het gras een keer op (zoals nu).
Het is echt niet nodig dat ze de hele dag kunnen eten hoor, als die van mij de hele dag kuil konden eten dan kon ik ze 's avonds naar binnen rollen en mijn shet was denk ik binnen een week hoefbevangen.
Natuurlijk is het leuker voor ze om tussendoor wat te eten daarom staan die van mij wanneer het kan op het land, maar soms moeten ze het doen met de bak. Tja..