Welke stalling zouden jullie kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke stalling zou je kiezen

Stalling 1
7 (3%)
Stalling 2
194 (96%)

Totaal aantal stemmen: 201

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:35

Stalling 2. Overduidelijk.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:36

Ja ze komen zelfs lang er op de wei dan bij stal 1.
Bij stal 1 is het van (gemiddeld) mei tot en met oktober. Bij veel regen (soms in mijn ogen nog niet eens veel) blijft alles binnen.
Bij die andere stal staan ze nu nog op het land.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:46

loulou schreef:
2, alleen jammer dat ze niet gezamelijk enten en ontwormen. vooral dat laatste is eigenlijk wel belangrijk. maar misschien kun jij dat introduceren ;)

Klopt dat vond ik ook!
Ik wil ook weer een lijstje ophangen, ik ent 2 keer per jaar en regel dit nu ook op mijn huidige stal waardoor we met korting enten.

Mijn paard staat alleen in de paddock en alleen in het land. Als ik een geschikt maatje voor haar vindt komt ze samen te staan met dat paard in het land (als die eigenaar dat natuurlijk ook wilt). Ze zal dus (als het goed is) niet met mest van anderen in contact komen. Maar ik wil misschien ook een blaadje ophangen met samen ontwormen (miss met korting via de DA), altijd beter omdat de wormen ook enkele meters kunnen kruipen toch?

Odysseus

Re: Welke stalling zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 22:43

Ik heb mijn keus gemaakt trouwens :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:45

Stalling 2 zeker? :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 23:06

Nee toch stalling 1 :)

Geintje hahaha

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:16

Leg uit.....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 23:17

Ik wilde graag meer betalen en dat mijn paard lekker warm in haar stalletje staat 20 uur per dag :D

Haha zie de heeele kleine lettertjes in mijn vorige post :D

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:55

Focussed schreef:
Nee toch stalling 1 :)

Geintje hahaha

Haha was zo gruwelijk klein dat ik er overheen las!! Ben niet eens bijziend. Hihi was wel een goede grap!! Hoewel mijn lieve paardje staat wel alleen maar op stal. Anders springt meneer uit de weide na een half uur bokken rennen en gek doen. Maand geprobeerd, toen had hij een blessure van zijn rare acties en ben daar nog steeds mee bezig.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 00:01

:D :D

Jouw verhaal is wel herkenbaar, mijn merrie is het na 1,5 uur ook echt zat. Maar dat is in een paddock zonder hooi en water (geeft dus verveling) en vaak staat ze er ook nog eens alleen (dus geen paarden in de paddocks naast haar). En dat resulteert ook in rennen, schreeuwen, sliding stops :(

Dus ik hoop dat op de paddock met maatjes ernaast (of wie weet als het klikt een vriendje erbij) en hooi en water/droogje en natje ze het de hele dag volhoudt.
Als ze vervelend gaat doen na een paar uur kan ik er altijd nog voor kiezen haar zelf eerder binnen te halen, woon er praktisch achter namelijk, het is 1,5 km :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:04

Ik zou bij geen van beide stallingen mijn paard voor langere tijd willen onderbrengen. Omdat ik hem niet op stal wil. Ook niet 's nachts in de winter. Voor nood/tijdelijk zou ik stal 2 acceptabel vinden totdat ik een geschiktere stalling voor mijn paard vind. 24/7 buiten, een fijne kudde en genoeg beweging/geestelijke stimulans zijn voor mij echt basisvoorwaarden. Zo'n slowfeeder is hartstikke mooi maar zet mijn paard niet in beweging. Gaan ze alleen maar met z'n allen van rond zo'n net hangen.

Stal 1 is sowieso geen optie, ivm veel te weinig buiten en ook door de prijs.
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-11-11 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 00:08

In de zomer is 24/7 mogelijk.
Maar mijn merrie gaat altijd 's nachts op stal. Die wordt vervelend als ze de hele nacht op het land moet blijven, gaat rennen en gillen net zo lang tot ze binnen staat. Het is geen kwestie van gewenning want ik heb vaak zat geprobeerd haar buiten te laten staan en dan kreeg ik smsjes met: Ze is al 2 uur aan het rennen langs het draad, het schuim staat overal op der lijf, zal ik haar maar binnen halen?
En zeker omdat ze een blessure heeft, voorkom ik dit liever.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:11

Mijn paard is daarin dan kennelijk anders, je moet doen wat jij denkt dat voor je paard het beste is. Ik weet dat ik de mijne niet in een hok moet zetten, gaat hij rondjes van rennen en loopt zo juist blessures op. Om nog maar te zwijgen over zijn geestelijke gezondheid. Ook toen hij geblesseerd was (overvulde peesschede) heeft hij gewoon dag en nacht buiten gestaan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 00:12

Klopt. Ik denk ook dat het heel belangrijk is om te kijken naar de individuele behoefte. Het ene paard krijg je nog niet met een stok de stal in, en de ander heeft na een paar uur de wei alweer gezien.
De mijne gaat het hopelijk goed doen op van 9 tot 5 op de paddock, mocht ze dat makkelijk doen dan wil ik altijd nog proberen het wat te gaan rekken (in de zomer van 9 tot 22.00 bijv. en dan wie weet wel dag en nacht :) )

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:16

Bij die van mij heb ik van alles geprobeerd die maand. 1 vriendje, groep vriendjes, alleen. Wei met veel gras, weinig gras, zandpaddock. Noem maar op. Meneer is veel tevredener met een berg hooi lekker warm in zijn stalletje. Hij heeft een speelbal waarmee hij zich uren vermaakt. Een zoutsteen, die overig ook heel leuk is om op te tillen en dan te laten vallen zodat het kabaal maakt en baasje geirriteerd wordt! Daarbij ben ik heel de dag bij hem. Haal hem 3x per dag eruit. 1x staat hij in de molen, meestal een half uur tot uur. 1x ga ik een uur met hem stappen/ grazen langs de weg. Dan wordt hij ook nog een keer uit zijn stal gehaald om hem uitgebreid te poetsen en zadelen. Rijd ik hem 3 kwartier en ben ik ook weer minimaal een half uur bezig met naverzorgen. Dan poets ik hem vaak ook nog s'avonds voor ik ga douche en slapen nog een keer. Dus beweging en aandacht komt meneer geen tekort aan. Soms is die het wel eens zat als ik s'avonds nog aankom met poetskist en halster. Dus poets hem alleen als hij nog zweet in zijn vacht heeft staan.

Hihi mijne sprong zelf altijd over het hek om terug te gaan naar stal. Dan ook gewoon zo zijn eigen stal in lopen. Aangezien er hooi in lag. Lag dat er niet ging hij opzoek naar de hooikar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:23

Goede keus heb je gemaakt! en die ene keer in de week dat je de rest van de paarden ook moet verzorgen ben je ook zo aan gewend als je die routine hebt.

Ik gooi zelf altijd wat stro naast het hooi in de slowfeeder, meestal 1 plak per net. Dit jaar krijgt hij ook wat paardenkuil in plaats van hooi (of het kuil is of voordroog kan ik pas zien bij openen pak, maar het is sowieso geen koeienkuil) en ik heb geen idee hoe dat gaat verlopen. Dus dan is stro helemaal fijn om even toe te voegen. Ik zie het ook als stukje ruwvoer :j ideaal als buikvulling!

missiskimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 01:41

Stal nummer 2 ! :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 01:47

Voor iemand die veel moet werken is stal 1 weer een betere optie
niet alle mensen kunnen doe voerdienst enzo doen bij stal 2....

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 01:50

Je neemt toch geen paard als je er geen tijd voor hebt? Halfuurtje of uurtje is niks... :n Je moet er ook zijn voor je paard als die opeens medicijnen moet of kreupel is o.i.d.
En 1x per week? Kan dus ook in het weekend. :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 08:08

Nah ik moet ook veel werken, maar een keer in de week zou dat wel lukken een half uurtje/uur paarden voeren en binnen/buiten zetten. Voor dagelijks zelf uitmesten enzo heb ik geen tijd. Maar een keer per week, bovendien als de hele stal dat moet doen kun je over het algemeen vrij makkelijk ruilen als het een keertje niet uitkomt. Eigenlijk jammer dat niet meer stallen zulke regelingen hebben. Vaak is het gewoon geen tijd om langer buiten te laten staan, geen tijd voor een extra voerbeurt etc. Terwijl je dat met een aantal pensionklanten prima zelf kan doen, en één keer in de week kan iedereen wel.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:17

Focussed schreef:
Slofje schreef:
echt niet? T is toch heel duidelijk welke beter naar voren komt?

Ik had wel een voorkeur voor stal 2 verwacht, maar niet zo erg. :)
Aangezien er veel mensen genoegen nemen met 3-4 uur naar buiten en graag zelf wat meer luxe hebben (niet hoeven te voeren of buiten zetten, stapmolen etc.)

Ik denk dat veel mensen daar genoegen mee nemen als er geen/weinig andere keus is. Want wat als je moet kiezen voor een stal waar je alle luxe hebt en de paarden binnen blijven, of een stal met redelijk wat luxe en meer buitengang, dan kiest een groot gedeelte toch ook voor de optie met meer buitengang.
Het is dus maar net de keuze en mogelijkheid die je hebt waarmee je genoegen neemt.

collie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:02

Waar zijn die stallen anniek??

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 18:04

Ik zal je even PBen :D

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:27

nummer 2! :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:29

Ook voor mij springt stal 2 er echt uit.