Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:17

Mijn paard staan in een stand en ik vind het prima! :) Ik denk zelf dat mijn paard veel beter af is dan menig paard in Nederland!
Mijn paard staat 365 dagen per jaar overdag in de wei (geen paddock). Van december tot april gaat ze 's nachts op stal in een stand van ruim 2 meter bij 4 meter.De rest staat ze 24 uur per dag buiten Ze staat vast en gaat elke nacht liggen. Ik zie het probleem echt niet.

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:18

Die van mij stond voordat ik 'r had ook in een stand, van veulen af aan. Je kon haar dan ook niet vastzetten, dan flipte ze gewoon. Pas na een tijd, en eten als ze vaststond, werd ze rustiger. Dus, nee, ik vind het not done. Sommige paarden houden er dus ook echt trauma's aan over... en geeft toe... jij zou ook niet meer dan 10 uur achter elkaar naar hetzelfde muurtje willen staren, dag in dag uit... :n

Chaos

Re: Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:19

Chaos schreef:
shetjessweet schreef:
Je hebt stands en stands. Ik heb ook stands gezien die wel breed genoeg waren om te liggen. En stands waarin ze niet tegen een blinde muur aankeken. En ja, in een box kan een paard ook maar net één of twee passen voor en achteruit zetten, ook niet echt mijn definitie van voldoende bewegingsvrijheid. Er zijn voldoende boxen met drie dichte wanden en één kant tralies en soms zelfs aan de overkant van het gangpad dan weer een blinde muur. Dan kan een paard in een stand nog meer zien en meer sociaal contact hebben. Het moge duidelijk zijn dat ik zowel stands als dit type boxen absoluut onacceptabel vind.

Ik denk dat ik de stalling waarover TS praat liever zie dan 24/7 in een (oh zo ruime) box. Maar het is verre van goed.

En er is geen enkel excuus waarmee je een paard langer dan een uurtje in een stand zou mogen zetten waarin hij niet kan liggen.

Maar stands heten stand omdat ze erin vaststaan.
Dat vind ik wat anders als iig rondjes kunnen lopen in je box (doen ze dat contstant is het natuurlijk ook een ondeugd, maar dat terzijde).

Had het per ongeluk per PB verzonden!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:20

alsof ze in een box van 3 x 3 niet steeds hetzelfde uitzicht hebben ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:20

LenaBaars schreef:
naar mijn weten mogen stands helemaal niet meer, ik vind het echt niet kunnen. ook niet voor de nacht. uren lang tegen een muur aanstaren is imo geestdodend en vernederend voor een paard.

het is in belgie of nederland meen ik idd al verboden... Buiten dat het geestdodend is kan het dier niet eens goed krabben als het jeuk heeft.
Voor een half uurtje/uurtje vind ik het nog oke maar langer niet

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:22

AlexandraM schreef:
LenaBaars schreef:
naar mijn weten mogen stands helemaal niet meer, ik vind het echt niet kunnen. ook niet voor de nacht. uren lang tegen een muur aanstaren is imo geestdodend en vernederend voor een paard.

het is in belgie of nederland meen ik idd al verboden... Buiten dat het geestdodend is kan het dier niet eens goed krabben als het jeuk heeft.

Dan snap ik niet waarom een 4 of 5 sterren fnrs manege nog steeds stands heeft.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:23

Nanda schreef:
Mijn paard staan in een stand en ik vind het prima! :) Ik denk zelf dat mijn paard veel beter af is dan menig paard in Nederland!
Mijn paard staat 365 dagen per jaar overdag in de wei (geen paddock). Van december tot april gaat ze 's nachts op stal in een stand van ruim 2 meter bij 4 meter.De rest staat ze 24 uur per dag buiten Ze staat vast en gaat elke nacht liggen. Ik zie het probleem echt niet.

Bind je hond eens een nacht vast, of je kat, of je koe.
Ik doe het bij geen van mijn beesten, vind het gewoonweg niet netjes om ze zo lang vast te laten staan, elke nacht weer.
Hoe zit het met sociaal contact op de stands als ze zo breed zijn? Die kan er dan niet zijn?

Het zelfde uitzicht op een box? Ehh nee, dan kunnen ze aan 4 of 3 zijwanden wat zien, mits er tralies is of de box vanaf bepaalde hoogte geheel los natuurlijk. Op een box kunnen ze met de kop naar buiten (meeste boxen), hebben ze sociaal contact (meeste boxen) en dus heel wat meer te zien als op een stand. Staat die van jou met zijn kop naar de muur gebonden?

Dan vind ik het toch echt heel sneu. Maar goed ieder zo zijn mening, al snap ik niet dat men durft te stellen dat er niks aan mankeert.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:23

AlexandraM schreef:
Buiten dat het geestdodend is kan het dier niet eens goed krabben als het jeuk heeft.

Wat een flauwekul. Natuurlijk kan een paard gewoon krabben als het jeuk heeft. Hij staat niet vast aan een touwtje van 10 cm.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:24

HET IS VERBODEN NIEUWE STANDS TE BOUWEN. PAARDEN MOGEN WEL DEGELIJK NOG IN OUDE STANDS STAAN. ZE KUNNEN NIET VERPLICHTEN DIE ALLEMAAL AF TE BREKEN!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:24

Nanda hoe staat ie er dan bij? Een té lang touw is gevaarlijk.
Kan jouw paard zijn bil bijten als ie wil? Dan is het risico toch ook groot dat als hij ligt en op wilt staan er overheen staat? Waarom zoveel risico nemen en dan niet bij die 2×4 meter één extra wand met deur bouwen????

Echt ik snap het niet.

Edit: Typo.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 01-11-11 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:25

Citaat:
alsof ze in een box van 3 x 3 niet steeds hetzelfde uitzicht hebben

De stands die ík ken kijken tegen een muur aan, de meeste boxen hebben tralies (soms met een uitsnede) waar ze doorheen kunnen kijken, die van mij heeft gewoon halve muurtjes, die kan dus alles zien en kroelen met de buur. ;)

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:26

Chaos schreef:
shetjessweet schreef:
Je hebt stands en stands. Ik heb ook stands gezien die wel breed genoeg waren om te liggen. En stands waarin ze niet tegen een blinde muur aankeken. En ja, in een box kan een paard ook maar net één of twee passen voor en achteruit zetten, ook niet echt mijn definitie van voldoende bewegingsvrijheid. Er zijn voldoende boxen met drie dichte wanden en één kant tralies en soms zelfs aan de overkant van het gangpad dan weer een blinde muur. Dan kan een paard in een stand nog meer zien en meer sociaal contact hebben. Het moge duidelijk zijn dat ik zowel stands als dit type boxen absoluut onacceptabel vind.

Ik denk dat ik de stalling waarover TS praat liever zie dan 24/7 in een (oh zo ruime) box. Maar het is verre van goed.

En er is geen enkel excuus waarmee je een paard langer dan een uurtje in een stand zou mogen zetten waarin hij niet kan liggen.
Maar stands heten stand omdat ze erin vaststaan.
Dat vind ik wat anders als iig rondjes kunnen lopen in je box (doen ze dat contstant is het natuurlijk ook een ondeugd, maar dat terzijde).

Ik wilde alleen maar even laten zien dat het niet per se zo is dat een box goed is en een stand slecht. Je hebt boxen die net zo slecht zijn als stands. Want een rondje kunnen lopen weegt voor mij niet zo zwaar als de totale isolatie in bepaalde typen boxen. En stand is inderdaad niet goed, maar je hebt stands die gewoon überhaupt niet gebruikt zouden mogen worden (ook niet voor één nachtje, omdat ze niet kunnen liggen) en je hebt stands die ik als noodoplossing nog wel zou accepteren.
Laatst bijgewerkt door shetjessweet op 01-11-11 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:26

ik hoor je wel...

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:27

Een stand vind ik zoo niet dier vriendelijk !!

Hoe zou jij het vinden de heletijd vast staan??
Ik zou het mijn paard nooit aandoen , Een paard heeft zowiezo ruimte nodig om zelf te kunnen bewegen en liggen waarneer hij wil/zin heeft

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:27

suuzepuus schreef:
ik hoor je wel...

Mij? ;)

Ik typ met hoofdletters omdat ik mezelf anders op 1 pagina 3x herhaal.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:28

Mijn pony staat in de nacht wel alleen... Van uurtje of 9 uur tot 7 uur, dan gaan ze weer naar buiten. Die andere paarden gaan 's nachts binnen, ik wil mijn pony gewoon liever buiten zodat hij kan blijven lopen, hij heeft een schuilstal. Maar ja, ik heb ervoor gekozen zelf de stal te mesten want ja, welke paard poept nou alléén maar in zijn schuilstal. Nou, mijn pony is zindelijk... Hij poept alleen maar IN zijn schuilstal |( |( |( |( |( |(

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:29

Een paard alleen ben ik ook niet voor. Ik zou er dan voor kiezen mijn paard met de kudde mee te laten gaan en op stal te zetten. Maar goed, dat is een andere discussie. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:29

suuzepuus schreef:
ik hoor je wel...

:+ :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:30

Nanda schreef:

Dat lijkt me helemaal niet zo erg.
Je paard komt toch heel veel buiten.
Waarschijnlijk is ze beter af dan veel paarden, die in een 'normale' stal staan.

Nog even over het uitzicht, waar je het later over had:
Mijn paard staat 's avonds en 's nachts in een buitenstal met luik.
Daar staat ze wel de hele tijd naar buiten te kijken, wat er gebeurt.
Ze kijkt uit over het erf en de weg, dus er gebeurt steeds wel iets.
En ze heeft altijd frisse lucht.

Dat is dus wel een verschil met een stand, met het hoofd naar de muur gericht.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:31

Chaos schreef:
Kan jouw paard zijn bil bijten als ie wil? Dan is het risico toch ook groot dat als hij ligt en op wilt staan er overheen staat? Waarom zoveel risico nemen en dan niet bij die 2×4 meter één extra wand met deur bouwen????

Echt ik snap het niet.

Edit: Typo.

De lange touwen in een stand gaan meestal door een oog en aan het eind zit een gewichtje. Het paard kan dus wel krabben aan zijn zij en zodra hij zijn hoofd weer naar beneden doet trekt het gewichtje het touw weer door het oogje zodat het paard er niet op kan staan. Of ze ook tot hun bil kunnen komen weet ik niet. Verder heb je overigens groot gelijk hoor, waarom een stand als je hem zo kunt ombouwen tot box als je dat wilt. Dat snap ik ook echt niet.
Laatst bijgewerkt door shetjessweet op 01-11-11 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Nouja, alleen. Er zit een deur voor de stallen, hij kan ze wel gewoon horen. Hij staam overdag van vroeg in de ochtend tot savonds laat lekker de merries. Meneer breekt meestal uit naar een andere wei, (lekkerder gras ofzo????) en dan staat hij in zijn eentje zonder aandacht voor iemand anders (zelfs niet voor mij |( ) gras te vreten... Als ik roep door hij wel zijn oortjes naar voren en ziet hij mij, maar stoppen met eten? Wat is dat?

Nanda

Chaos schreef:
Kan jouw paard zijn bil bijten als ie wil? Dan is het risico toch ook groot dat als hij licht en op wilt staan er overheen staat? Waarom zoveel risico nemen en dan niet bij die 2×4 meter één extra wand met deur bouwen????

Echt ik snap het niet.

Dat probleem is heel makkelijk op te lossen! :D Hij staat gewoon aan een touw van 1,25? meter. Onder aan het touwtje een blokje hout of een gewichtje. Daardoor staat touwtje altijd enigszins strak en voorkom je dat je paard erover stapt. Hij kan zich gewoon omdraaien, liggen, maar staat wel vast.

nogmaals, ik denk dat MIJN paard, in mijn situatie het vele malen beter heeft dan de vele paarden die van oktober tot mei 23 uur per dag in een box staan van 3 x3

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:32

Ja dat is wel. Maar de ring waaraan ze staan is meestal op borsthoogte. Dus met een lang touw en een liggend paard zou het touw op de grond hangen. Vandaar dat ik vraag hoe lang het touw dan wel is. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:33

Ik geloof ook wel dat een paard liever een aantal uur vast staat en een paar uur buiten als altijd op een box en niet buiten. Maar waarom kiezen tussen 2 (imo) kwaden.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:33

Vroeger stond elk paard in een stand. Overdag werken en dus voldoende beweging. Daarmee is het nog niet iets wat tegenwoordig ook zou moeten. Toch zie ik er niet heel veel verkeerd in. Mits op een goede manier (met een klos aan het touw en voldoende breed en overdag in het land).

Inderdaad is het natuurlijk zo dat het uitzicht in een box net zo vervelend kan zijn voor een paard dan het uitzicht in een stand. Ook heeft het staan in een stand niets te maken met sociaal contact, liggen en heen- en weer bewegen of het gebrek hieraan. Sommige paarden hebben het tegenwoordig in een box van 3,5 x 3,5 slechter dan het paard wat ik van vroeger ken wat jaren in een stand stond en kon ruiken/ kijken e.d. naar/ aan zijn buurman.