Glimmen alle paarden/ponies?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Glimmen alle paarden/ponies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:02

Die van mij glimt moeilijk. Is een vos met een hele typische vacht, die eerder dof oogt dan glimmend.
Laatst zei de osteopaat (die ook dierenarts is) dat haar paard ook precies zo'n vacht heeft en dat ze die ook zo lelijk vindt :+ Dat ze bloed had laten trekken omdat ze dacht dat er wat mis was (ivm doffe vacht) maar alles was in orde, alle waardes waren oke. Paard was verder heppie de peppie en ze heeft het dus maar gewoon geaccepteerd. Ze vond het wel grappig dat die van mij ook zo'n vacht heeft, want je komt ze weinig tegen. Mijn paard heeft bijv. ook altijd lange dunne haren die er een beetje slonzig en vettig uit gaan zien, zomer of wintervacht maakt niet uit.

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:03

mijn paard glimt als een gek, maar hij krijgt ook omgega 3-6-9 olie wat er ook voor zorgt dat hij lekker gaat glanzen ;D maar ik ben van mening dat elk paard kan glanzen wanneer die goed in zijn vel zit ;)
Laatst bijgewerkt door Shareek op 28-10-11 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:04

mee eens goed in t vel is het halve werk

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:06

die van mij zat een tijdje niet zo lekker in haar vel en was inderdaad dof(veulentje gekregen.)
Nu is het veulen er 5 dagen van af en ze zit al beter in haar vel.ze glanst veel meer en is echt lekker zacht tegenover toen.benieuwd hoe het straks is..

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:08

een veulen krijgen en voeden is inderdaad zwaar dus verwacht dat ze zometeen supper mooi gaat glanzen :) foto's van haar en veulen?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:10

Ook nog maar een foto waar mijn paard er wat minder florissant bij stond dan... :+
AfbeeldingAfbeelding

:=

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:15

Wat een gaaf paard heb jij Libera :)

Die van mij heeft van nature al zo'n lange en vettige vacht dat het slecht glimt...
Kijk maar naar de vachtstructuur:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zo ziet ze eruit in de zon
Afbeelding

Let niet op de foto's :')

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:21

kijk maar in mijn profiel,daar zie je kyona (is inmiddels weg)en ruana(die blijft)

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:21

hahaha leuke foto's hoor

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:24

Had ook altijd zo'n moeite om mn schimmel glimmend te krijgen.. Enige wat altijd echt onwijs glom zijn zn witte voeten, ligt een goudglans overheen, heel apart :=
Inmiddels glanst ie wel echt en zn vacht is ook een stuk zachter. Heel gedoe geweest om t juiste voer voor hem te vinden, daarbij issie een hele tijd aan de natte scheten/zachte mest geweest dus maakte het ook niet makkelijker. Ook qua stal flink moeten zoeken maar nu eindelijk alles voor elkaar :D
Tsja, en écht onwijs glimmen doet ie nog niet, maar je ziet er wel heel duidelijk een glans overheen liggen :)

Kwestie van zorgen dat t paard van A tot Z goed in zn velletje zit idd :j Krachtvoer is daar een deel van, maar ruwvoer is nog veeeel belangrijker. Daarnaast idd zorgen dat ie mentaal happy is... T gaat allemaal niet vanzelf :=

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:27

Focussed, dankjewel, en jouw vos lijkt wel wat "verbrand" te zijn door de zon?? Dat de vacht erg uitgedroogd is en enigszins verbleekt? Of zie ik dat verkeerd?

Hier is het 's zomers zo warm dat ik mn paard uit de zon houd, maar als je paard teveel in de zon heeft gestaan kun je zien dat de uiteinden van de haren "omkrullen" als het ware... Dan krijg je ook een doffe vacht. Maarja, datzelfde effect krijg je ook als je paard wormen heeft, dus soms moeilijk te achterhalen wat de oorzaak is!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:33

Libera schreef:
Focussed, dankjewel, en jouw vos lijkt wel wat "verbrand" te zijn door de zon?? Dat de vacht erg uitgedroogd is en enigszins verbleekt? Of zie ik dat verkeerd?

Hier is het 's zomers zo warm dat ik mn paard uit de zon houd, maar als je paard teveel in de zon heeft gestaan kun je zien dat de uiteinden van de haren "omkrullen" als het ware... Dan krijg je ook een doffe vacht. Maarja, datzelfde effect krijg je ook als je paard wormen heeft, dus soms moeilijk te achterhalen wat de oorzaak is!

Bedoel je op die eerste foto die witte/lichte plekken? Want ze is daar heel erg stoffig!

Haha ze heeft geen omgekrulde haren en de vacht is verder gelijk aan kleur dus dat valt wel mee! Hihi en zeker met de afgelopen zomer hier in Nederland... 0 zomerse dagen in juli en 6 zomerse dagen in augustus waarvan 5 dagen droog. Dus dit jaar heeft de vacht weinig zon gezien _O-

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:49

Jeetje, das inderdaad niet erg veel zon nee! :')

Loop hier nog in T-shirt rond O:)

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:58

hier is er eentje jaloers.... nou moet ik zeggen vandaag is ook best een aardige dag ;D

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:27

ik woon in hongarije en wij hebben een heerlijke zomer gehad en ik mag nu nog niet klagen want we hebben nog maar 3 dagen een beetje regen gehad en de zon schijnt vandaag ook weer heerlijk t is zo n 17 graden normaal hebben we in november al sneeuw ong 50cm

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:41

Bij mijn paard is een doffe vacht echt een teken dat ie niet lekker is..

Normaliter is ie in zijn zomer vacht, geschoren, of wintervacht (a la IJslander) een echte glimworm..

Geschoren:
Afbeelding

Zomervacht:
Afbeelding

Wintervacht:
Afbeelding

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 13:47

..............................
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 05-07-22 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:55

Duurt meestal een paar weken :j

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:56

Nou toen ik ben begonnen met omega 3-6-9 olie zeiden andere mensen van stal na een week al dat hij zo mooi stond te glimmen... maarja echt voer weet ik eigenlijk niet.

miscora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:56

Meestal glimmt een paard als die gezond is en lekker in zijn vel zit :)

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:08

t kan zijn dat het paard bepaalde vitamines te kort komt zoals mijn jonge pony die geeft ik dus 1 klein handje vitamine brok voor werkende paarden is dat aangezien die van mij 24/7 op de wei staan maar dat s alleen nu er weinig gras is

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:11

Alleen Libera heeft durven gokken, maar op de foto waar ze voor de wagen loopt is ze ziek, ze had een flinke tumor. Die foto is zo'n 6 jaar geleden. Dat wist ik op dat moment niet anders had ik natuurlijk niet gereden. Ik heb geen foto's verder van die periode waar ze niet aan het zweten is, maar ze glom sowieso als een idioot. Een week later lag ze op de operatietafel en die andere foto is van dit jaar.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:15

Mijn vos en zwarte glimmen ook, mijn vorig paard was een driekleur, en op haar witte gedeeltes, glom ze niet in tegenstelling tot haar dondere platen. Het was wel zo dat ze heel wit was op haar witte gedeeltes, daarvoor had je een zonnebril voor nodig, niet omdat ze zo hard glom, maar dat was echt witter dan wit.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:19

Een glans over een paard is altijd een teken van gezondheid!

Als een paard minder glimt, wil dat niet zeggen dat tie niet gezond zou zijn.
:roll:

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:22

HolyPope schreef:
Een glans over een paard is altijd een teken van gezondheid!

Als een paard minder glimt, wil dat niet zeggen dat tie niet gezond zou zijn.
:roll:

Uhm, heb je mijn foto's van vorige pagina gekeken? En daarna de tekst van deze pagina?