mijn paard moet goed staan en daar kijk ik ook als eerste naar maar ook ik zelf heb mijn eisen en alle 2 moeten goed zijn op een stal en anders zoek ik verder
Ik heb mijn paarden nu gelukkig aan huis. Toen ze nog op stal stonden vond ik het belangrijkste mijn paard. Ik heb toen ook voor een stal gekozen waar ik een aardig stukje voor moest tuffen en dan soms nog heel lang file. Maar dit was de enige plek waar er ook weidegang was, wat ik wel een must vind.
Voor je paardje moet het natuurlijk goed zijn, dat vind ik ook een vereiste. Maar ik vind het ook belangrijk of je het zelf op die stal naar je zin hebt, Het is toch ook belangrijk dat je met plezier naar je paard gaat en daar ook lekker kan ontspannen.
Ik ben sinds de zomer verhuisd naar een nieuwe stal, eigelijk zou dit maar tijdelijk zijn maar ik heb ervoor gekozen om hier te blijven staan omdat mijn paard zich hier veel fijner voelt heb ik het idee. Ik heb nu dus voor m´n paard gekozen en niet voor mezelf, ik heb nu geen 2 binnenbakken meer, maar alleen een buitenbak. Ik heb geen warme kantine meer waar ik in kan zitten en wat lekkers kan gaan drinken, maar m´n paard voelt zich goed en heeft het prima naar haar zin. Ze is veel rustiger en relaxter geworden en dat vind ik belangrijker dan de luxe dingen voor mezelf
Het belangrijkste is dat mijn pony het naar zijn zin heeft. Faciliteiten voor mijzelf maken me minder uit, alles extra is natuurlijk mooi meegenomen, maar mijn pony gaat voor. Wat ik wel belangrijk voor mezelf vind is dat ik het zelf naar mijn zin heb op stal. Ik kom er voor mijn ontspanning en heb geen zin in allerlei gezeur.
Angeliekje
Geplaatst: 26-10-11 10:31
Voor allebei natuurlijk wel belangrijk. Zowel mijn paard en ik moeten het naar onze zin hebben. Sta nu iets langer dan een jaar op een erg kleinschalige particuliere stalling met 5 paarden waarvan 2 eigen en 3 pension. Mijn paard vind het heerlijk daar, en ik net zo! De eigenaren van die stal zijn ook echte schatten. Niets is teveel voor ze, en als er iets met paard moet gebeuren doen ze het. We hebben een klein groepje mensen wat daar komt, en we hebben het allemaal gezellig met elkaar. Ook heel belangrijk
Ik heb vroeger met mijn paarden op een manege gestaan. Ik was toen zelf nog te jong om te zoeken naar een stal en dit was dicht bij ons huis, dus dat vonden m'n ouders wel prettig. Verder hadden we niet echt eisen, toen heerste het nog niet zo dat een paard altijd naar buiten moest enz. Er was een binnenbak en stallen en lessen dus het klonk perfect. Ik vond het er erg gezellig, er waren altijd wel mensen waar je een praatje mee kon maken en er werd veel georganiseerd. Later realiseerde ik me wel dat het voor de paarden hier niet zo fijn was, aangezien ze de hele winter binnen stonden. Om die reden zijn we ook verhuisd, naar een kleine pensionstal met paddock. Dit was in eerste instantie heel erg wennen, ik miste de gezelligheid van de manege heel erg en had af en toe wel half spijt, maar dan bedacht ik dat de paarden het veel beter naar hun zin hadden en dan was het wel weer goed. De stal was net opgericht toen wij er kwamen, en stond ook nog niet vol. Later kwamen er meer mensen van onze leeftijd en werd het ook erg gezellig. Toen verhuisde ik zelf voor mijn studie, dus de paarden moesten mee. We kwamen weer terecht op een grotere stal, maar zowel de paarden als wij hadden het er niet naar ons zin. Het was te druk en de paarden kregen te weinig eten. Nu staan we bij iemand thuis, die mensen hebben zelf 2 paarden en mijn 2 paarden erbij. Ze doen alles voor de paarden en voor ons zijn ze ook heel vriendelijk. We worden vaak uitgenodigd om binnen wat te komen drinken enz. Maar ik vind het wel jammer dat er geen mensen van mijn leeftijd zijn om mee te dollen.
Omdat we al op zoveel verschillende stallen hebben gestaan ben ik er wel achter gekomen wat ik belangrijk vind. In de eerste instantie kijk ik naar wat goed is voor de paarden, maar voor mezelf wil ik ook niet meer op een al te grote stal staan. Gelukkig wil ik ook niet veel luxe en de paarden zoveel mogelijk naar buiten, en vind je dit vooral op kleinere stallen. Dus het komt wel mooi overeen.
arizonagreen
Geplaatst: 26-10-11 15:42
Ik heb het allebij voor elkaar! 24/7 weiland zomers, swinters worden ze overdag in de paddock gezet, en snachts binnen(grote stallen). krijgen kuil bijgevoerd in de wei, en natuurlijk op stal.
voor mij; eb- en vloed buitenbak, kan dus bijna altijd in de buitenbak rijden, binnenbak, ruime kasten, bos op 5 minuten stap afstand, er word gemest/gevoerd, ga je op vakantie dan geeft iemand van stal je paard beweging(loosgooien/longeren), spring materiaal, goede instructie/hulp op stal mocht dit nodig zijn, en we hebben inmiddels een heeeel gezellig clubje!
eerst stonden we op een kleine stal met zo'n 5 paarden, maar ik, de eigenaresse en de paarden hadden het er niet naar ons zin, ondanks goed spring martiaal, super bak, aparte paddock/longeerkraal, het was er totaal niet gezellig! en Jessy en Bruin werden de HELE tijd opgejut door iemand anders' paard. toen zijn we naar een andere stal gedaan, de voordelen jess en bruin staan samen in een stal, gaan van 10 tot 5 op de wei, onbp. stro en hooi, vaste weide groep op een flinke wei, niet ver van het bos. nadelen zijn dat het in de winter (met sneeuw) voor mij (met de fiets, heb geen auto,scooter en geen directe bus verbinding) niet bereikbaar, en grote kans dat de paarden niet naar buiten kunnen omdat ze door de gladheid het erf niet afkunnen en als je een wedstrijd paard met iele beentjes en slappe peesjes heb kan je ook beter niet bij ons gaan staan want de bak is zwaar, paarden met sterke pezen kunnen het aan maar dan kan je beter ook niet pirouette gaan rijden, ach de paarden hebben het er naar hun zin en we hoeven niet altijd in de bak te rijden.
Ik kies het meeste voor de paarden maar een beetje gezelligheid op stal is ook wel fijn. Ik hoef zeker geen grote stal. Daar voel ik me echt niet thuis.
We staan nu op een hele fijne stal. De paarden staan het hele jaar door 24/7 buiten met schuilstal. Er is een rijbak aanwezig die opzich wel fijn is. Er zijn niet zoveel mensen. We hebben maar 4 stallen dus ook ongeveer 4 eigenaren en wat bijrijders. Iedereen kent mekaar en doet gezellig/aardig naar elkaar. Wat ik wel jammer vind is dat we onderling weinig organiseren. Dat zou ik wel leuk vinden maar verder is het prima daar.
Zolang mijn paarden gelukkig zijn en de stalgenoten een beetje aardig zijn ben ik gelukkig op stal.
Ik kijk eerst voor mijn paard, en daarna een klein beetje voor mezelf. Ik vind het fijn om op stal aanspraak te hebben, en dit hoeven geen hele gesprekken te zijn, maar gewoon een beetje gezelligheid.
Ik heb op verschillende stallen gestaan, op 1 stal had mijn paard het goed maar ik vond het niet zo heel leuk. Daarna op een stal gestaan met veel wedstrijd ruiters, wat ik dus totaal niet ben en voelde me er ook niet thuis, en paard stond vaker binnen als buiten. Nu sta ik op een stal waar en paardlief het goed heeft en waar ik het ontzettend naar mijn zin heb. We hebben alleen maar gezellige mensen op stal, komt wss omdat er echt een sfeer op stal hangt, als we met zijn alle tegelijk op stal zijn is het echt een 'feestje' . Deze zomer zijn we er met een groepje zelfs blijven slapen.
Ik ben bijna 2 maanden geleden verwisseld van stal. Ik sta nu verder weg (zo'n 20 km van huis), maar het is beter voor mijn paard. Ik heb dus vooral gekozen voor mijn paard. Ze staat vaker en langer buiten, krijgt vaker en beter voer en de stal is in z'n algemeen gewoon netter. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je jezelf thuis voelt op de stal, maar dat is dan ook 1 van mijn weinige criterium wat betreft voor mijzelf. Ik heb nu wat minder luxe, moet wat verder rijden voor een leuke buitenrit en ik moet verder rijden voordat ik bij mijn paard ben. Maar dit heb ik er allemaal voor over.
Siets
Geplaatst: 27-10-11 22:01
Ik vind het welzijn van het paard het aller belangrijkst. Mijn fjord van 30 staat al ruim 20 jaar op haar huidige plekje, eerst als manegepony en sinds 16 jaar zorg ik alleen voor haar. Toen ze 3.5 jaar geleden echt van mij werd, en ik ging verhuizen naar een plaats die een half uur verderop lag, heb ik ervoor gekozen om haar lekker te laten staan waar ze staat.
Als ik alleen aan mezelf zou denken had ik haar al lang dichter bij huis neergezet, maar dat vind ik gewoon niet eerlijk te opzichte van haar. Natuurlijk wel wat stallen bekeken, maar bij niet één van die stallen zag ik haar ook daadwerkelijk gelukkig zijn. Nu staat ze lekker in een kudde waarvan ze de meeste paarden al jaren kent, en staat ze 's nachts lekker in haar vertrouwde stalletje. Van dat idee kan ik ontzettend genieten. Ben zó blij dat ik haar niet heb verhuisd! Dan maar een uur reistijd .
Ik stond op een pensionstal waar de paarden zomers 24u buiten stonden en in de herfst/winter stonden ze 's avonds op stal. Alles werd gedaan door de eigenaren daar. Je hoefde niets te doen, behalve de stal uitmesten. De sfeer was super gezellig. Er werd niet echt iets georganiseerd, maar iedereen ging leuk met elkaar om. Samen op buitenrit, lekker klessebessen met een kop koffie etc. Ik vermaakte me er wel, maar voor mijn paard was het niets. Ze stond ook in een grote kudde en daar was ze niet gelukkig mee. Er was haast geen gras, overal was blubber en ze kreeg mok. Het hooi dat gevoerd werd schimmelde en ook het stro dat opgestrooid werd, daar zat schimmel in. Mijn paard at al het stro lekker op en dus wilde ik vlas op stal, maar dat zou allemaal extra duur worden, want ik moest wel gewoon voor het stro blijven betalen, ook al gebruikte ik het niet (all-in prijs).
Ik ben verhuisd naar een andere stal. Hier staat ze in een weide samen met alleen een andere pony en dat vind ze heerlijk. Ze is echt de beste maatjes met dat dier geworden, terwijl ze daarvoor echt niet bij andere paarden wilde staan. Het hooi, biks en wat er in haar stal komt bepaal ik compleet zelf, want ik koop het allemaal zelf in. Ook moet ik er 2x per dag heen om haar buiten en binnen te zetten en te voeren, om de stal uit te mesten, de waterbakken in de wei te vullen en de wei moet uitgemest worden, liefst dagelijks. Er staat een pony en een paard. De eigenaresse is heel aardig, de andere twee klanten ook wel. Het is wel gezellig, maar het is geen grote dikke gezellige boel, vol met jonge meiden (de andere eigenaren zijn twee oudere mannen). Ik mis dat wel wat en ook moet ik nu alles zelf doen en altijd vroeg op staan. Het is zelfs nog duurder in totaal dan mijn vorige stalling, doordat ik alles zelf moet inkopen. Maar mijn paard heeft zich nog niet eerder zo happy gevoeld op een stal en leeft echt heerlijk op. Dus ja, ik kies voor mijn paard. Al betekend het dat ik zondagochtend om 7 uur half dronken uit de trein vanuit Groningen slenter en meteen naar mijn paard toe moet fietsen om haar buiten te zetten, voordat ik halfdood mijn bed in kan duiken . Dat is dan nog een hele onderneming soms.
bon24
Geplaatst: 28-10-11 10:58
ik sta nu op een pensionstal waar naar mijn idee mijn paard het niet naar zijn zin heeft. hij is steeds ziek en heeft al 3 x een maagzweer gehad, ze vertikken veel te voeren. mijn paard heeft gewon Onbeperkt nodig vanwege het niet kunnen tegen krachtvoer en het gevoielig te zijn in de darmen en maag. ik ga hem nu ruim 35 minuten van mijn huis zetten omdat ik weet dat mn maatje het daar beter zal hebben, ik hoop dat hij opknapt en dat we weer van elkaar kunnen gaan genieten!
fijn om te lezen dat de meeste de keuzes voor hun paard maken !
Combinatie van de 2. Ik moest in eerste instantie een plek hebben waar paard 24/7/365 buiten kan staan, maar ik heb gekozen voor de stal waar ik al reed, omdat ik de mensen daar fijn vond. zo'n 6 paardeneigenaren met gezond verstand waar je een fijne babbel mee kan voeren en die je raad kunnen geven. Had mijn paard daar niet in het land kunnen staan had ik vast voor wat anders gekozen. Maar natuurlijk zijn er ook nadelen. De stal is 18 km ver, en als ik daar ben liggen de weides naar zo'n 1 km van de buitenbak verwijderd. Ik moet dus best wat tijd uitrekken wil ik rijden. Bovendien is het hier nu een stormloop aan kinderen waar 2 pensionklanten les aan geven. En ik hou niet van kinderen, en bovendien is het een beetje plannen wanneer je in de bak wil rijden. Maar dat neem ik er graag bij
Het wijlzijn van mijn paard.. Dat is het belangrijkste voor mijn beslissing.. Ik sta ondertussen alweer ong. 10 jaar op dezelfde pensionstal, hier is ondertussen heeel veeel veranderd.. voor de paarden TOP!! maar voor het baasje, iets minder.. hihi..
Lord_Ik
Geplaatst: 28-10-11 12:35
Het moet volgens mij ook eerder een combinatie zijn van de twee, maar ik denk dat de eigenaar bij de keuze van een stal het belangrijkste is. Het moet financieel niet te zwaar zijn, je moet je er goed voelen (er moet een goede sfeer hangen en daar profiteert ook je paard erg van!) je moet er kunnen doen met je paard wat jij wil doen (op dat vlak zijn de eisen van een recreatieruiter en een ambitieuzere ruiter erg verschillend) en het moet paardwaardig zijn. Als ik zo een stal vind ben ik tevreden. Een stalling waar ik nauwelijks nog durf komen omdat de eigenaar of stalgenoten steeds op mijn dak zit(ten), maar waar mijn paard wel perfect verzorgd wordt, daar ga ik toch weg.
Lusitana
Geplaatst: 28-10-11 12:57
In Nederland had ik mijn paarden meest in pension bij maneges, dus met kantine. Wat ik erg vond, was dat bij een de toegang naar de toilet door de kantine was, en die was niet altijd open. Ik vind dat de toilet altijd bereikbaar moet zijn. Ik vond het toen wel gezellig, maar op een manege is natuurlijk wel vaker en meer bedrijvigheid, dan op een (niet grote) penionstal. Ik vond het leuk om mensen te helpen en reed ook veel lastige of nieuwe paarden/ ponies of die lang hadden stilgestaan enzo. Ik had daar een heel andere rol dan alleen pensionklant. Ze hebben ook wel eens bij boeren gestaan, vond ik ook prima. Je past je aan naar wat er aangeboden wordt. Is ook nog veel voordeliger dan in ene kantine blijven hangen.
Voor de keuze van de plek waar het paard heen gaat is de bereikbaarheid belangrijk, hoewel ik ook wel 14 kilometer heb gefietst om naar een pony te gaan. Het verschilt per paard wat ze onprettig vinden. Ik vind het wel belangrijk dat mijn paard het naar de zin heeft en zou ook van stal veranderen daarvoor. Ik verander niet van stal voor de faciliteiten voor mij.
Van mij hoeven er geen festiviteiten te zijn, daar zou ik ook niet heen gaan (nou ja, voor een band wil ik nog wel komen). Ik zou zo'n stal niet persee opzoeken. Ik hoef ook niet bij mensen die een manege of stal runnen over de vloer te komen, hoewel ik dat vroeger wel deed bij 1 adres. Ik ben nog steeds bevriend met dat stel. Maar ik kan me wel voorstellen dat als je bv in de westernwereld zit, dat je wel BBQ's en linedance avonden wilt ofzo. Ik heb ze wel georganiseerd toen ik zelf een manege had, maar dat was vooral om de kas te spekken, hoewel natuurlijk een prettige bijwerking was dat de klanten verbroederen. Ik wilde toen niet dat mensen bij me ver de vloer kwamen, ik wilde een en ander gescheiden houden.
GamblersCup
Geplaatst: 28-10-11 13:09
Belang van mijn paard gaat ten alle tijden voor. Zo heb ik ook altijd stallen uitgezocht (ben nogal wat verhuisd, dus paarden moesten ook verhuizen). Ik heb op mijn zoektochten een heleboel stallen gezien waar het naar mijn mening niet zo super was voor de paarden (er miste altijd wel iets, van weidegang in de winter, tot geen water buiten in de winter, of niet genoeg bijgevoerd krijgen) maar het een sjieke boel was voor de mensen. En daar nog flink voor moeten betalen ook. Vreselijke stallen.
Nu sta ik (onverwachts) op een stal waar mijn paard het gewoon Goed met hoofdletter heeft, ze heeft het naar d'r zin, krijgt alles wat ze nodig heeft (en meestal nog een beetje meer ) en is er heel erg relaxed geworden. Dan heb ik het automatisch ook naar m'n zin. Maar deze kleine stalgemeenschap is ook nog eens gezellig, iedereen kan het goed met elkaar vinden, jong en oud, er word ontzettend veel samen gedaan en georganiseerd. Niemand te beroerd om hulp te vragen en niemand te beroerd om te helpen. Heel prettig moet ik zeggen, geen haat en nijd of jaloezie, zoals ik op andere stallen gezien heb. Iedereen accepteerd elkaar zoals ze zijn, grote schik als er weer grote verschillen worden ontdekt De ene heeft een oudere pony zonder papier waar voor de lol op rondgehobbeld wordt, de ander heeft een duur sportpaard staan waar wedstrijden mee worden gereden. En allebei de beestjes zijn hier evenveel waard, voor iedereen. Echt top.
Dus belangrijkste: paard heeft het hier naar d'r zin. Maar ik had het ook niet beter kunnen treffen
Fleurtje100
Geplaatst: 28-10-11 13:25
Ik vind dat niet iets is wat je los van elkaar kan zien. Als mijn paard het niet naar zijn zin heeft heb ik er automatisch ook een stuk minder plezier van, want dat merk ik vrij duidelijk in zijn gedrag. Bovendien wil ik me niet zorgen hoeven maken om mijn paard of het wel goed met hem gaat, of het de stalhouder wel op zal vallen als hij ziek is, of hij wel genoeg te eten krijgt etc. Als ik een lange dag heb en pas om 9 uur thuis ben van mijn werk, wil niet perse nog naar mijn paard toe hoeven omdat hij er anders niet uit is geweest, zijn stal niet schoon is of hij geen eten heeft. Dusja prioriteit ligt eerst bij hoe leuk mijn paard het er heeft en dan pas bij een goede bak of kantine (al vind ik een wc wel echt een must). Maar dat mijn paard het naar zijn zin heeft is imo deels ook eigenbelang.
xApple
Geplaatst: 28-10-11 14:27
Beide, ik zou niet voor een stal kiezen waar alles voor mijzelf aanwezig is maar mijn paard de heel dag op stal staat. Wel is het mijn hobbie dus ga ik niet in de bagger/regen mijn paard uit de blub trekken om 3 weken niet te kunnen trainen ivm sneeuw/regen/ijzel.
Ik heb nu een goede middenweg gevonden. 2 binnenbakken, solarium, wasplaats, goede buitenbak, zandpaddocks voor de winter en kleine weides voor de zomer. Schone, droge stallen die elke dag uitgemest en opgestrooid worden, KNHS wedstrijden op stal 1x per maand en les van super instructeur
manfredie
Geplaatst: 28-10-11 14:31
als ik een keuze voor een stal maak is dat voor mijn paard...dat er misschien dingen voor mij ideaal of fijn zijn vindt ik maar een bijzaak. zolang mijn paard het goed heeft en zich goed voelt geldt dat voor mij ook. dat staat bij mij echt voorop
Voor mijn paard! Maar het zelf gezellig hebben (vooral dat de hetzelfde over paarden houden denken als jij) is ook heel belangrijk.
pniekepnak
Geplaatst: 28-10-11 19:48
Natuurlijk is mijn paard het belangrijkste, als mijn paard niet gelukkig is op stal zoek ik iets anders. Maar na jarenlang op een ongezellige stal te hebben gestaan, met zeer onvriendelijke mensen en waar ik dus inderdaad mijn paard kwam doen en daarna meteen weer wegging, weet ik wel hoe belangrijk een gezellige stal voor mij is. Mijn huidige stal is zo'n stal als in de OP genoemd wordt: gezellige sfeer, wordt veel georganiseerd enz. enz., en ik ben hier veel en veel gelukkiger dan op mijn vorige stal! Mijn paard gelukkig ook, dus dat komt goed uit!