paard op koeienrooster?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: paard op koeienrooster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:52

ja sorrie hoor, maar vind het echt onvoorstelbaar, je doet er toch alles aan om de stal zo veilig mogelijk te maken, geen laag hooinet, geen halster om, geen scherpe punten en toch ook zeker een draad of lint.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:57

Waar ik mn pony stal hadden ze ook zo'n inkeeping, de boer heeft hem dichtgemaakt met zand en toen tegels ofzo en er zijn nu 4 stallen van gemaakt. Ideaal!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 22:52

hm,,, na al die verhalen over door de roosters zakken laat ik het maar gewoon even zoals het is geloof ik.... ben er niet gerust op! Paard gaat dus niet in de koeienstal!

Ook al zou ik een deel, al dan niet met lint, afzetten dan zou ze toch altijd over de roosters moeten om naar binnen / buiten te gaan. Dus dat is ook geen optie.

Puin oid erin storten wordt m niet. zowieso te duur en ook niet erg aantrekkelijk voor de verkoop, zo'n stal waarin is 'aangerommeld'.

Ik zie voor nu iig geen oplossing om paard in de koeienstal te zetten, misschien dat ik het gangpad tussen de stallen in op een of andere manier aanpas om te kunnen voeren. Moet ik nog maar eens goed bekijken, voorlopig gewoon buiten voeren dus ;).

bedankt voor alle tips en adviezen! ben er erg mee geholpen!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:13

Wij hadden het voerpad ook als inloop gedeelte. Tussen de verticale palen waar de koeien tussen gebonden stonden zaten bij ons metalen buizen. En ja... halverwege het gangpad hebben we lint gespannen. Geen enkel probleem naar mijn idee. De paddock was immers ook met lint omheind.

EDIT:
Even een foto toevoegen. Zo zag onze stal er uit. Helaas heb ik niet zo veel foto's. Maar het is hier redelijk te zien.
Afbeelding

Hier zie je onze 'spuitplaats'. (op de voorgrond). Zoals de linkermat lagen ze ook in de stal. De stukken die je rechts ziet zijn reststukjes. De hele waren op omdat die in een 'nieuwe' box gelegd moesten worden.
Afbeelding

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:00

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

maartenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:17

Heb zelf mijn rubber stalmatten gekocht bij http://www.rubbermatten24.nl helemaal niet duur en liggen er nu bijna 1,5 jaar in. Volgens mij betaalde ik toen 30 of 40 euro per vierkante meter. Je zou zelf even moeten kijken of ze ze nog steeds hebben en wat ze kosten, maar t is echt een aanrader. :)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:22

fokfanaat schreef:
ja sorrie hoor, maar vind het echt onvoorstelbaar, je doet er toch alles aan om de stal zo veilig mogelijk te maken, geen laag hooinet, geen halster om, geen scherpe punten en toch ook zeker een draad of lint.

Dan hoef je toch niet zo verschrikkelijk onbeschoft te brengen? Je zou mij ook kunnen quoten en dan typen met nee dit lijk mij geen goed idee omdat het niet veilig is...
Klinkt meteen een stuk vriendelijker, mensen zullen beter op zo'n reactie reageren, dan als je zo'n valse reactie typt!

TS mijn ideeën zijn op :')

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:47

Op deze rooster moet je nooit een paard laten lopen als het gaat om een oude stal. De ophangbanden waarop de rooster rusten zijn vaak heel smal en niet geschikt voor continue beweging hierop. Hierdoor kan de ophangband afbreken of de rooster gaan "wippen" waardoor het paard er met z'n hoef tussen kan komen. Om dit te voorkomen worden de rooster vaak vastgelegd met tyraps (snelbinddraadjes) of nylon strotouwtjes. De koeien die vaststaan op de grup rusten alleen met hun achterpoten op het rooster, maar als de afstand van het liggedeelte goed is, is dit niet het geval en is het alleen om de mest en urine op te vangen.
Zelf hebben wij op de oude grupstal onze paardenstallen gemaakt en de vloeren opnieuw gestort en er zo voor gezorgd dat we een ophangband van 10 cm kregen. Hierop rusten nu geen roosters maar Bankirai planken van 10 cm dik.

Het zwarte op de foto is het nieuw gestortte beton, daaronder de steunpaal die in de kelder (2 m diep) staat. Het gedeelte waar zand staat is het gedeelte waar de koeien normaal opstaan.

Afbeelding
Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:25

3 pagina's heb ik niet doorgespit, maar ik zou ook minimaal rubberen matten op je roosters leggen, wél de vochtdoorlatende versie. Daaroverheen een laag bodembedekker.
Koeienrooster zonder iets eroverheen zou ik te riskant vinden.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:16

Voorlopig laat ik het gewoon even zoals het is. Voorgaande jaren ook buitengevoerd op de betonplaat buiten. En dat gaat opzich ook prima (iig geen modder), maar een inloop stal leek mij natuurlijk nog mooier. (met voeren, maar ook voor paard!)
Dagen dat het echt extreem nat was tijdens voertijden dan ging ze binnen op stal (andere stal, oude varkensstallen) om daar even haar hooi te eten en daarna weer de wei op. Of als het echt een paar dagen achter elkaar regent gaat ze ook wel eenstussendoor een paar uurtjes naar binnen om even op te drogen. MAar die stallen sluiten niet aan op de wei en vandaar dat daar geen inloop stal van gemaait kan worden.

Ik ga nog eens rondneuzen of ik het met een 'simpele' oplossing toch nog kan oplossen, zoals paar reacties hierboven nog tip van die schotten werd gegeven. En anders blijft het gewoon zoals het was.....

xCharming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:33

ik zou idd rubbermatten neerleggen

Mariet_mahe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:04

De roosters zien er nieuw uit, doorgerotte roosters kunnen inzakken, maar deze niet hoor, wij hebben ook een zuidhollandse stal met ligboxen, daarachter de mestroosters en daarachter de mestgang, bij ons zijn de ligboxen iets hoger (precies de dikte van een stoeptegel) en met stoeptegels hebben we de mestroosters en mestgang dichtgelegd, dit werkt super! als een paard plast hoor je het in de kelder vallen. En een vlakke vloer. Dichtleggen met stoeptegels vind ik een hele goeie optie.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:02

Mariet_mahe schreef:
De roosters zien er nieuw uit, doorgerotte roosters kunnen inzakken, maar deze niet hoor, wij hebben ook een zuidhollandse stal met ligboxen, daarachter de mestroosters en daarachter de mestgang, bij ons zijn de ligboxen iets hoger (precies de dikte van een stoeptegel) en met stoeptegels hebben we de mestroosters en mestgang dichtgelegd, dit werkt super! als een paard plast hoor je het in de kelder vallen. En een vlakke vloer. Dichtleggen met stoeptegels vind ik een hele goeie optie.

Die foto's waren niet haar eigen foto's, maar voorbeeldfoto's om aan te geven om wat voor 'n roosters het ging ;)
Mijn man, boer in hart en nieren en al heel wat meegemaakt in de loop der jaren als het om vee met roosters gaat zou nooit van zijn leven een paard (of koe) volledig op zo'n rooster laten lopen. Normaal staat alleen de achterhand erop, ook zelden want dat vinden ze niet fijn aan hun klauwen of heel kortdurend het hele dier bij binnenkomst uit de weide op weg naar de grup. Door ze af te dekken kunnen de dampen uit de kelder niet weg en krijg je van onderen aantasting van de roosters en dan is op een dag........... en dan was er aan de bovenkant nog niets te zien.