twee of meer paarden uit de wei halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:07

minikatje schreef:
er zijn verschillende oplossingen voor dit probleem:
- beide paarden meenemen aan een longeerlijn.
- iemand vragen mee te lopen.
- touw spannen zodat ze los naar de stal kunnen lopenaltijd controleren of het hek dicht is, straks krijgt die van jou het in de bol en rent zomaar de weg op "omdat het hek niet dicht is."
dat je het altijd zo hebt gedaan, tja in het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst.
je staat nu daar op stal dus neem ook kennis aan van je stalbeheerder.

met 2 paarden lopen is niet zo'n groot probleem, meestal sjokken ze wel gemoedelijk achter elkaar aan.
paarden dwingen alleen achter te blijven terwijl ze in paniek raken "omdat ze dat nu eenmaal moeten leren"vind ik persoonlijk not done.
je hebt verantwoordelijkheid over beide paarden aangenomen, doe dat dan ook. :)

Met dat laatste zou ik heel erg oppassen,er zijn -vooral met gladheid- daardoor al veel pony's uitgegleden,met als gevolg ernstige verwondingen...
Alleen op Bokt ben ik er al veel tegen gekomen.

parador

Re: twee of meer paarden uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:10

veiligheid voor alles en dus 2 x lopen......
paarden moeten ook alleen op de wei kunnen staan..

boefliz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:13

als er meer als 2 pony's staan, elke keer weer 1,
en als er 2 pony's inzitten,
2pony's tegelijk.
kunnen ze niet samen, dan ook gewoon eerst de 1e dan de ander.
helemaal niet gek wat jij hebtgedaan hoor!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:15

Pfft.

Meerdere paarden mee nemen is in sommige situatie makkelijker en misschien zelfs "veiliger".

Ik neem er 1, 2, 3 of in het geval van onze eigen merries en pony's soms 4 tegelijk mee.

Maar als je het niet durft, vooral niet doen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:18

fokmerries neem ik wel 2 aan 2 mee..

maar de pensionpaarden echt niet. tenzij ze zelfde eigennaar hebben en elkaar al kennen,,

ik heb al eens gehad dat 2 die wel altijd samen in het land lopen.. die normaal met een andere tegelijk mee worden genomen.. tegen elkaar gingen staan meppen met mij ertussen.. de ene begon de andere sloeg ook terug.. ik heb een losgelaten en de andere op zijn flikker gegeven. het andere paard kon ik zo weer pakken.. die was overdonderd..
normaal zou die het hele erf over lopen en zich pas laten vangen als ze in een stal of gangpad liep..

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:19

Ik neem mijn eigen paarden (of paarden die ik al een aantal jaren ken) wel allebei tegelijk mee. Bij een paard wat ik zelf niet zo goed ken/een paard van iemand anders/twee paarden die elkaar nog niet zo goed kennen, zou ik ook een voor een meenemen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:22

Mijn 2 paarden breng en haal ik altijd tegelijk van en naar de wei. Gewoon netjes opvoeden, mijn oude paard loopt vaak gewoon braaf los mee. Geeft de minste stress en ze weten precies hoe het moet, is geen enkel probleem. t Zelfde geldt voor paarden die samen in een kudde staan, ook altijd per 2. Nooit problemen mee gehad.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:33

Dit gaat er eigenlijk over wat iemand zijn mening of ervaring is.

Als ik ergens gestald zou staan zou ik het normaal vinden alleen mijn eigen paard binnen te kunnen zetten tenzij mij voorheen verteld is een bepaald paard paard niet alleen achter te laten.
Achteraf aangesproken te worden als iets niet goed gegaan is en vooral als er dan een klant bij is vind ik not done. :n
Het is altijd afwegen hoe het zal gaan.
Soms neem ik er 5 tegelijk mee, maar in de winter met gladheid wachten ze maar op hun beurt en tja ik heb ook wel eens geen volgende keer hoeven te lopen :+ springtalent in spe :=
Ook hebben ze wel eens bij de buren in de tuin gelopen omdat ze dachten niet mee te willen lopen ach kleinigheidje hou je allicht ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:52

Een paard helemaal alleen achterlaten is vragen om problemen, of ze moeten het gewend zijn! Sommige kunnen zo gaan stressen dat ze over/door de omheining erachteraan gaan met alle gevolgen van dien!!

Ik zie het probleem van meerdere paarden halen niet. Mijn merrie is heel dominant, en de andere die ik altijd meeneem durft echt niet bij haar in de buurt te lopen. Nou ja, so be it, ik heb een heeeel lang touw voor dat paard, die loopt dan ergens achter mijn merrie, maar wel vast en niet los. Mijn shetje heb ik er vaak ook nog bij, al loopt die ook vaak los naar stal.
Ik weet overigens niet of ik het ook met vreemde paarden zou doen, maar aangezien mijne de dominantste is, ben ik niet bang dat ze snel ruzie zullen krijgen als ik ze vast heb. Mijn merrie flikt zulke dingen niet als ik erbij ben.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:28

Meestal laat ik er niet eentje alleen achter dan kunnen ze vaak achterlijk gaan doen.
Sommige zijn het wel gewend en als je echt weet dat het kan durf ik er best eentje alleen uit te halen.
Die van mij haalde ik ook gewoon met twee uit het land aan touw.
Soms liet ik er inderdaad wat los achterlopen zodat ze niet alleen achter blijven.
Op de manege haald ik vaak genoeg 4/6 soms wel 8 pony's dan wel tegelijk aan een touwtje uit het weiland.
De paarden hielden bij mij wel op met 4 hoor en dan zorgen dat je goede combinaties maakt zodat ze niet gaan eikelen.
Maar meestal vind ik het geen fijn gevoel om er eentje alleen achter te laten.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:37

Ik sta best wel te kijken van de reacties hier. Ik zou persoonlijk liever 1 paard meenemen dan beide paarden tegelijk. Ik ga ervan uit dat je dat andere pensionpaard nog niet zo goed kent (gezien het feit dat je ej eigen paard ook pas 4 weken hebt) dus dat je ook niet perse weet hoe hij aan de hand is. Als de eigenaresse dan niet meldt dat hij niet alleen kan staan, had ik m ook gewoon laten staan. Ik heb bijvoorbeeld een hele slechte linkerschouder, dus als ik twee paarden mee zou moeten nemen en het linker paard gaat rennen, dan vliegt zo mn schouder uit de kom. Ik neem dus ook maar 1 paard tegelijk mee, dus zolang iemand niet aangeeft dat het paard niet alleen kan staan, ga ik ervanuit dat hij/zij die paar minuutjes wel overleeft. Ik vind niet dat je er maar vanuit moet gaan dat iedereen twee paarden meenemen veilig vindt..
Kortom, TS, ik snap helemaal dat je het een beetje raar over vond komen van de stalhouder, gelukkig is het ook niet een heel groot probleem, en weet je het nu voor de volgende keer :)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:47

Ik neem ook maar 1 paard tegelijk mee.
2 paarden tegelijk levert extra mogelijke problemen/moeilijkheden op. Moet zelf 3 draden en 1 hek door en dat is met 2 tegelijk gewoon niet fijn, heb liever 1 paard in elke hand als ik met 2 loop, kan je ze beide apart aansturen. Paard (wisselt) wat achterblijft is onrustig, maar die 2 minuutjes kan het beest toch echt wel even blijven staan hoor.

TS: misschien eerst het andere paard eruit halen, ipv de jouwe als eerst? En anders went dat paard er maar aan! Inderdaad iemand de eerste keren erbij laten, mocht het beest wel helemaal gevaarlijk worden (voor zichzelf en andere).

Succes!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:55

Ik sta te kijken van de reacties.... Hoe moet ts dat doen als ze gaat rijden dan. Dat paard op stal zetten? Lekker als ze op wedstrijd moet. (Even als voorbeeld).

Ik neem alle 3 tegelijk mee, waarvan een losgelaten kan worden mocht nodig zijn.
Als ik ga rijden/mennen blijven de andere staan hoor. Is even brullen en klaar.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:07

Vankje schreef:
russel schreef:
Paarden leren heel erg snel aan het hoe en wat.

Dan zouden ze ook moeten kunnen leren hoe het is om even alleen te moeten blijven :) (en dat ze daarna snel genoeg opgehaald worden)
*edit: maar misschien is het voor mij gemakkelijk praten omdat ik paarden gewend ben (zowel die van mij zelf als die van mijn stalgenoten) die daar geen problemen mee hebben.

Wanneer ze door het lint gaan of over een hek/poort komen en hun benen breken valt er weinig meer te leren.
Nooit 1 paard alleen op de wei of paddock achterlaten en met zijn maatje(s) vertrekken,is een van de gouden regels hoor!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:10

CarinaR schreef:
Ik sta te kijken van de reacties.... Hoe moet ts dat doen als ze gaat rijden dan. Dat paard op stal zetten? Lekker als ze op wedstrijd moet. (Even als voorbeeld).

Ik neem alle 3 tegelijk mee, waarvan een losgelaten kan worden mocht nodig zijn.

Antwoord is simpel:"Ja"'!!

Jouw optie als je gaat rijden blijven er twee achter.

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:37

__Cindy__ schreef:
Tevens staat er bij de inrit een groot hek dat open en dicht gaat als er mensen het pad op komen rijden. Ik kan er dus niet altijd vanuit gaan dat het hek dicht zit.

Zelf vind ik dat ik te weinig ervaring (of lef) heb om er twee tegelijkertijd mee te nemen. En dan wil ik dat ook niet proberen. Misschien is het inderdaad een idee om eerste het paard van de ander eruit te halen. Of iemand op wacht te zetten, om te zien wat het andere paard doet. Loopt het uit de hand dan kan diegene altijd nog ingrijpen. Tevens vind ik het ook iets wat paarden aan moeten leren; ik kan er niet altijd vanuit gaan dat er iemand is om mij te helpen.

ben het helemaal met je eens, ze moeten het gewoon leren. Ik had in dit geval wel mn eigen paard als laatste gehaald maar zou later wel steeds wisselen met wie als eerste naar binnen/ buiten mag.
Ze kunnen best even een paar minuutjes alleen zijn. Zorg dat er voldoende stroom op het draad staat en dan blijven ze er wel achter.
De mijne staat soms een paar uur alleen in de wei, in het begin onrustig maar staat nu gewoon te eten.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:39

Heb je geen mogelijkheid dat ze zelf naar de stal kunnen lopen? Heb je dat probleem ook niet ;) En anders gewoon alle 2 meenemen, kwestie van oefenen. Zo liep ik wel eens met een stuk of 8 shetlanders _/-\o_

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:45

Ik neem er ook soms wel eens 3 of 4 tegelijk mee, kan best! :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:47

Paddenpad schreef:
CarinaR schreef:

Antwoord is simpel:"Ja"'!!

Jouw optie als je gaat rijden blijven er twee achter.

Dat s ook sinds kort. Eerder bleef er altijd een staan.

robijntje_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:52

ik moet ook altijd 2 paarden uit de wei halen want het ene paard kan niet zonder de ander dus zij loopt altijd los mee :p en dat gaat altijd goed omdat ze zo gek op elkaar zijn en dus aan elkaar geplakt zijn bij wijze van haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:52

CarinaR schreef:

De anderen, bedoel je dat ze met zijn 2e achter blijven en dat kan altijd wel hoor, alleen achter blijven is weer een ander verhaal, en dan zeker ook gezien sommige tijdstippen zoals aan het eind van de dag...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:57

ik zou geen zin hebben in een paard dat er niet tegen kan. Als je jouw paard aanleert gewoon rustig stil te staan als hij alleen staat kun je altijd eerst de ander pakken. Twee paarden meenemen kan als je ze allebei goed kent maar zou ik zeker niet bij alle paarden doen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:49

hangt gewoon van de stal af waar je staat.. en daarnaast van wat de paarden gewend zijn.

hier zijn er ook 2 die niet alleen kunnen blijven de andere 25 wel.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:11

Als ik mijn paard uit de wei haal om te rijden/longeren of iets anders mee te doen, blijft die ander gewoon alleen achter! Degene die achterblijft zal minimaal 9 uit de 10 keer rustig blijven grazen (staan andere paarden in aangrenzende weides). Tenzij het al laat in de avond is en de paarden op stal eten in hun voerbak hebben liggen. In dit geval haal ik het andere paard ook binnen (1 voor 1) en dat gaat super +:)+

Wanneer een paard echt onrustig blijft, moet je hem maar binnen zetten, maar als het paard relatief gezien rustig genoeg blijft en je gaat enkel poetsen/kort weg, kan het achterblijvende paard ook leren dat hij niet alleen blijft en dat er verder niks gebeurd :)* (daarna tijd uitbouwen)

Maar goed, ieder zo zijn eigen manier die goed voor hen werkt, toch :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:22

demo_love schreef:
Ik weet prima waar ik het over hem, dank je...

Kuddegedrag, prima. Maar dit heeft met opvoeden te maken.

Daar ben ik het niet mee eens. Het is niet altijd "opvoeden"
Hier heb ik ook paarden die gaan rennen en vliegen als ze alleen achter blijven in de wei die ver van de paddock ligt. Ze willen mee met de ander(en) en voelen zich alleen zo ver van het vertrouwde stuk niet prettig. De weides vlak bij paddock en stal geven dat probleem niet. Het is echt verlatingsangst en dat verminder je door vertrouwen en opbouwen en een beetje rekening houden met het paard en zijn karakter en je daar aan aanpassen.

Ik neem de paarden ook met 2 tegelijk mee,desnoods lopen er ook nog 1 of 2 los mee. Dat kan omdat we een pad afgezet hebben naar de wei vanuit de stal in de paddock, dan een pad op of een wei in, of de bak in, en vanuit de bak weer pad naar de wei.
Met brengen is het niet zo'n probleem, al worden ze ook hyper als ze dan eerst moeten wachten, en mijn merrie gaat soms erg te keer, maar vooral bij het terug halen kan ik ze niet achterlaten, dus ook als we gaan rijden met 1 of 2 paarden, gaat de ander of beide anderen mee.
Uitzondering is de wei die rond en net achter de bak ligt. Die wei geeft heen problemen en dan kan ik ze daar wel laten lopen.

De reden dat ik ze niet laat rennen is dat mijn merrie dat niet meer te vangen is van de paniek en ze zo ook al eens een peesblessure heeft opgelopen en door de draden is gegaan, en de andere paarden zichzelf in het zweet rennen en ze diepe sporen langs de draad en bij de ingang trekken en alles kapot lopen waardoor ik de wei niet meer kan gebruiken en bovendien zo hyper worden dat ze niet meer fatsoenlijk en braaf mee terug lopen maar enorm drammerig en schieterig worden. Dan moet je dus stevig in je schoenen staan (letterlijk en figuurlijk)
Het is hier dus gewoon meer ontspannen en relaxed om ze met elkaar te verplaatsen...
2 tegelijk gaat meestal prima als de paarden netjes opgevoed zijn of jijzelf paarden kunt corrigeren voor ze de overhand nemen.
3 tegelijk aan touw is minder handig, als er dan 1 echt vervelend is zit er altijd iemand (paard of mens) klem...