strooisel duurder... hoe besparen? Rubber matten iets?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:33

Op een emmer laten plassen bespaart ook aardig in de kosten.

Mijn ene paard vertikt het om in de paddock te plassen als de bodem hard is.
Als hij dan binnen komt, heeft hij dus hoge nood.
Ik houd er dan een emmer onder, die hij soms half vol plast. Dat heb je dan maar mooi niet in de stal.

Bij mij staan ze (2 e-pony's) zoveel mogelijk buiten, maar als het echt slecht weer is en ze gaan 's avonds vroeg naar binnen, dan loop ik er om de paar uur even naar toe en laat ze plassen. Dat scheelt echt enorm in de kosten.
Ik heb ze op vlas staan en (afhankelijk van het weer) hoeft er soms maar 1 x per 2 of 3 weken een baal bij.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:20

@branki: dat klinkt (onbedoeld) best grappig *\o/* , ik dacht hoe krijg je dat voor elkaar :o Ik denk niet dat dat bij mij gaat lukken....
Maar iid, wel slim, want bij mij is het vooral de urine die het vies maakt, drollen probeer ik zo snel mogelijk weg te halen en dan blijft het strooisel wel goed bruikbaar.

Ik ben er nog steeds niet uit, voor ik tegels ga leggen wil ik eerst kijken of ik iets van een afvoertje naar buiten kan realiseren, ben toch bang dat het vocht niet goed weg kan in mijn situatie. zijn er thuis nogal over verdeeld wat we het beste kunnen doen.

Ik probeer nu wel vaker per dag uit te mesten. Bij mij staan ze in het najaar/winter wel iets langer op stal dan zomers, ene paard kan niet op het zand staan en blijft zoveel grazen dat ze teveel zandjes binnenkrijgt op de weide.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:31

joozz schreef:
@branki: dat klinkt (onbedoeld) best grappig *\o/* , ik dacht hoe krijg je dat voor elkaar :o Ik denk niet dat dat bij mij gaat lukken....

het is inderdaad geen gezicht, maar wel een stuk voordeliger.
Het hangt een beetje van het paard af of het moeilijk te leren is.
Als je een paard hebt wat altijd snel plast als hij binnen komt, is het vrij makkelijk te leren. Je weet dan in ieder geval het moment waarop hij het doet.
Dan neem je een oude emmer met wat strooisel er onderin (anders spettert het zo en schrikken ze zich rot). Zodra hij gaat plassen snel de emmer er onder en je geeft er dan een bepaald commando bij. En een beloning geven.
De ene van mij probeerde er altijd wel een paar druppels uit te persen, alleen voor het snoepje. :D .

Ik moet er wel bij zeggen dat ik ruinen heb. Bij een merrie lijkt het me lastiger.