Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:02

Zonder schuilstal zou ik het nooit overwegen om mijn paard(en) 24/7 buiten te laten wonen. Mijn jonge paard blijft wel 24/7 buiten deze winter, maar er is een goede schuilstal beschikbaar en als het nodig is kan ze een goede (waterdicht en ademend) deken op krijgen. Als ze het zonder deken kan doen zou dat natuurlijk het prettigste zijn, maar we zitten op een bult en de noordoosten wind komt nogal vrij over open land aan en dan koelen ze wel heel hard af. Dan kan een deken erg nuttig zijn.
De andere paarden gaan na de herfstvakantie 's nachts weer op stal en overdag in de wei of paddock-met-hooi en ook die kunnen in geval van ongunstige weersomstandigheden een deken opkrijgen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:06

Helaas is het niet helemaal waar dat je bij een verplaatsbare schuisltal geen vergunning nodig hebt (ik heb de kennis zo niet paraat maar heb er wel een heel document over op de PC staan, het heeft er mee te maken dat je het ding dan ook daadwerkelijk eens in de zoveel tijd zoveel meter moet verplaatsen). Het verschilt gewoon erg per gemeente wat er wel en niet mag...
Ik denk dat iedereen doet wat in zijn macht ligt om zijn paarden het beste te geven. Ik heb het gevoel dat ik daar in deze omstandigheden aan voldoe en ik merk ook aan de paarden dat ze het prettig vinden zo. Mijn Haf heeft op verschillde plekken gestaan, ook op een plek met een schuistal (waar hij niet in ging) en een plek waar hij 's nachts op stal ging in de winter. Toch doet hij het op deze plek het beste.
Onze c-pony moest laatst op stal (om op te drogen voor de behandeling van de osteopaat) en ze was duidelijk not amused terwijl ze eten en gezelschap had... Ik kon haar op de terug weg naar de wei bijna niet houden omdat ze zo graag terug wou en dat terwijl het goot van de regen. Dat zijn voor mij tekenen dat ze het toch goed hebben zo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:09

bigone schreef:
Het enigste waar ze vaak niet tegen kunnen is zeer harde, koude wind icm regen. Dan moeten ze echt ergens uit de wind kunnen staan. Verder zijn ze niet van suiker en als ze altijd buiten staan dan zou ik me daar niet druk over maken. Min 20 is geen enkel probleem mits het niet verschrikkelijk hard waait, niet met dekens beginnen want dan haal je het hele effect van de wintervacht weg.
Zolang er voldoende voer is houden ze hun motortje wel aan de gang.

Inderdaad. Genoeg voeren, paarden in beweging houden (doen ze zelf), ijzers eraf... buitenpaarden weten dat ze op moeten passen als het glad is. Het zijn de binnenpaarden die opgehokt staan die op hun plaat gaan wanneer ze eindelijk eens buiten komen.

Maar ik heb makkelijk praten... ons water bevriest niet, er is ruim voldoende voer, er is een groot schuilhok en ze kunnen elkaar ook warm houden. En mijn IJslander is winterproof, zodra het vriest en sneeuwt komt hij tot leven :):)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:10

Ik zou mijn paard alleen in de winter 's nachts buiten laten, als er een hele goede, toegankelijke schuilstal zou zijn.
Niet zo'n klein hokje waar de meeste paarden niet ingaan, omdat het totaal niet geschikt is.
Dan lijkt het wel alsof ze geen behoefte hebben aan een schuilstal, volgens mij is dat alleen maar omdat er dan geen goede schuilstal is.
Als paarden willen liggen, zullen ze het liefst op een droge plek willen liggen.
Met alleen een grote boom als schuilplek zou ik mijn paard niet 's nachts buiten laten in de winter.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:13

Persoonlijk moet ik er niet aandenken om mijn paarden 24/7 op het land te hebben zonder schuilstal. Met schuilstal vindt ik het prima al was het van de winter wel "sneu" om te zien hoe ze daar stonden met 5 cm sneeuw op hun rug. Maar dat is gewoon menselijke gedachten ze hebben er zelf geen moeite mee. Wel geef ik ze met sneeuw enzo meer hooi. Normaal krijgen ze 1x per dag een grote portie waar ze het zeker mee redden tot de andere dag omdat ze tussen door ook scharrelen in de wei en niet constant hooi eten. Maar met sneeuw dus 2x omdat het gras dan wat moeilijker te vinden is. En ze zichzelf wel warm moeten kunnen eten. Verder moest ik deze winter wel 3 á 4 x per dag het water controleren. Maar ze staan achter de tuin dus is een kleine moeite.

Verder vindt ik het niet slim om een paard wat normaal 24/7 buiten staat en dat gewend is op stal te zetten die warmer is als dat het buiten is en vervolgens 1 á 2 uur later weer de kou in te gooien, die snelle wisseling is volgens mij niet prettig voor een paard en kun je ze beter gewoon buiten laten en niet binnen halen of voor een hele nacht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:15

Ik zou hem wel laten staan met alleen die boom. Kont naar de wind en vreten maar. De kop blijft toch wel droog, zeker als het voer in een overdekte ruif ligt.
Ze hebben beschikking over een schuilhok van ongeveer 4 bij 6 meter. Passen ze allemaal tegelijk in en het water en één van de hooikisten zijn vlakbij. Van dat water en die kist maken ze ook gebruik. Ik heb tot nu toe met de regen maar 1 paard zien schuilen in het hok.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:19

Die van mij staan ook altijd buiten- maar met hun stal open. Als het waait / regent / sneeuwt staan ze toch erg graag binnen- of liggen ze in het stro. Dus ik vind ook dat een beschutting waar ze uit de wind en regen kunnen staan wel een minimale vereiste. Je paarden zullen er echt dankbaar gebruik van maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:21

Zelfs in het ergste onweer met hevige wind heb ik ze niet zien schuilen... de hoofden gingen omlaag, ze draaiden met de wind mee en dat was het. Bomen en beschutting is niet iets dat voorkomt in het natuurlijk leefgebied van het paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:23

hestejente schreef:
Zelfs in het ergste onweer met hevige wind heb ik ze niet zien schuilen... de hoofden gingen omlaag, ze draaiden met de wind mee en dat was het. Bomen en beschutting is niet iets dat voorkomt in het natuurlijk leefgebied van het paard.

Maar onze paarden zijn mijn inziens niet meer zo sterk als de paarden van vroeger.

Pashon

Re: Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:26

vroegah ahh ja die lekkere vergelijking die niet meer opgaat, paarden en manier van houden zijn enorm veranderd.

Hestenje heb jij je paarden dan gedurende een langere periode 24 uur per dag in de gaten gehouden en dan bedoel ik ook echt in de gaten houden duswel op de voet gevolgt? Anders kan je denk ik niet echt realistisch oordelen of dat ze wel of niet in hun schuilstal staan. Tuurlijk zal het ene paard er meer gebruik van maken als het andere, maar vind zeker dat je verplicht bent naar je paard om het aan te bieden of ze er nu wel of niet veel gebruik van maken.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:28

tja, maar op sommige plekken mag je dus geen schuilstal neerzetten. zoals waar mijn pony staat. maar om haar dan op stal te laten zetten terwijl ze dit niet leuk vind.... kies ik toch voor de wei.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:29

Daarom hébben ze dus ook een schuilstal. De manier waarop wij paarden houden is voornamelijk de afgelopen 50 jaar veranderd. Zo vlug kan een paard niet evolueren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:33

Een schuilstal moet aan bepaalde eisen voldoen, wil een paard er graag in gaan.

Zoals genoeg 'blikveld' voor de paarden, ingang op het westen geloof ik.
Als het een donker hok is met een te smalle ingang, gaan paarden er niet graag in.
Er zijn nog meer dingen, maar die weet ik zo gauw niet meer, heb ik laatst een stuk over gelezen.
Dan denk je misschien dat ze geen behoefte hebben aan een schuilstal, maar het kan zijn dat de schuilstal niet voldoet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:37

De schuilstal is aan één lange zijde open. Als ze er in staan kunnen ze de hele wei overzien. En de ingang is zeker 6 meter breed. Ik zou toch denken dat ze daar wel doorheen passen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 11-10-11 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:38

denk dat ze daar wel doorheen passen ja :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:45

Hestejente, ja daar ligt het bij jou dus niet aan, dan zijn het gewoon echt bikkels. :+

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:51

Ik sta een kilometertje verder dan jij met mijn paardje. Die van mij blijft ook gewoon buiten straks.
Hoewel hij ook geen schuilstal heeft heeft hij wel een lange bomenrij of de zijkant van een schuur (= uit de wind) om te staan. Misschien net iets meer dan jij, hoewel jij weer die boom in het midden hebt die wij niet hebben.
Mijn paardje staat samen met een stuk of 6 anderen 24/7 buiten, gaat harstikke goed op deze manier. Zo'n drie á vier nachten per jaar staat hij binnen in een groepsstal, dit zijn de paar nachten dat het bijvoorbeeld de hele dag ijzelt terwijl er een kille wind staat en het 's nachts vervolgens bijzonder hard gaat vriezen. Dan is het niet de kou maar de nattigheid die het hem doet. Voor de rest blijft hij lekker buiten, hij doet het er prima op.

Oh, en uitgraven in sneeuw doet mijn paardje GRAAG zelf, hij is juist helemaal in z'n element in een lekker dik vers pak sneeuw :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:56

Die van mij gaat dan savonds lekker zn stalletje is :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:57

Kenyada schreef:
tja, maar op sommige plekken mag je dus geen schuilstal neerzetten. zoals waar mijn pony staat. maar om haar dan op stal te laten zetten terwijl ze dit niet leuk vind.... kies ik toch voor de wei.

Dan kies ik of voor een andere stallingsplek of ik kies voor geen paard. Goede schuilstal is een absolute minimumeis wat mij betreft, net als hele dagen buiten (niet noodzakelijkerwijs 24/7).
Enne, de schuilstal van onze buitengroep (waar mijn jonkie in staat) wordt dagelijks door de meeste paarden gebruikt, hij is dan ook ruim genoeg van opzet met nog een luifel ervoor zodat er ook een stuk of 6 paarden tegelijk beschutting kunnen hebben.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:10

Ik verbaas me er echt over hoe "makkelijk" sommige mensen denken en doen! Bijv. niet op stal omdat je uitmesten zelf moet doen... :n (zoek dan een andere stal waar het wél gedaan wordt) of omdat er "gewoon" niet genoeg stallen zijn. :n
Als je aan een dier begint moet je je verantwoordelijkheid nemen; dat houdt in dat ze minimaal een goede droge ligplaats hebben en kunnen schuilen tegen wind en regen.

Ben het verder met onderstaande quote eens (ik bedoel hier Hestejente niet mee).

Pashon schreef:
vroegah ahh ja die lekkere vergelijking die niet meer opgaat, paarden en manier van houden zijn enorm veranderd.

Hestenje heb jij je paarden dan gedurende een langere periode 24 uur per dag in de gaten gehouden en dan bedoel ik ook echt in de gaten houden duswel op de voet gevolgt? Anders kan je denk ik niet echt realistisch oordelen of dat ze wel of niet in hun schuilstal staan. Tuurlijk zal het ene paard er meer gebruik van maken als het andere, maar vind zeker dat je verplicht bent naar je paard om het aan te bieden of ze er nu wel of niet veel gebruik van maken.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:01

Vind bovenstaande wel erg kort door de bocht, ik heb dat gezegd idd over de stallen.
Ten eerste ken je mijn situatie totaal niet, je kan niet in mijn knip kijken.
Ik doe voor mijn paard wat ik kan, het feit dat hij juist veel moet lopen is een lichamelijk iets.
Zet ik hem op stal, dan is het binnen een week mis met hem.

Ik doe hem zeker niet te kort, hij staat onder een goeie deken, maar ik heb niet te bepalen over het feit dat er geen schuilstallen aanwezig zijn.
En ff een stal zoeken waar wel alle faciliteiten zijn is niet zo eenvoudig.

Ik ben stapelgek met m'n paard, maar moet nu eenmaal ook naar m'n eigen situatie kijken, heb namelijk nog meer monden te voeren

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:56

Ik heb mijn ponies ook buiten in de winter. Ze hebben een ruime paddok met een schuilstal. Ze kunnen buiten en binnen eten. Met kou staan ze vaak buiten, sneeuw ook, maar met regen staan ze allemaal binnen. Vorige jaar was het 's nachts ook onder de -10 en ze hebben het geen moment koud gehad.
Wel vind ik inderdaad dat ze de mogelijkheid moeten hebben om uit de wind te gaan staan. En hoe graag ze ook buiten zijn, als het dagen achtereen regent, worden de meeste het toch wel zat.
Mag je niet zo'n stro stal bouwen?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:01

sorry hoor maar in het algemeen!! voordat ik mensen tegen het verkeerde ben schop.

Als je het niet voor je paard over hebt om wat langer naar hem te moeten rijden/ fietsen of wat dan ook of je geen andere (misschien wel betere wellicht met betere faciliteiten) kan betalen is het dan eerlijk om het dier ergens te kort te doen? Snap dat niet iedereen kapitalen te besteden heeft, maar om je paard te korten op zijn basis behoeften (en een droge schuilplek behoord dat zeker toe!) vind ik echt not done dan kan je het nog zo goed voor hebben met je trouwe 4 voeter maar je moet wel eerlijk blijven naar het dier toe.

Nogmaals dit is in het algemeen en niet echt gebasseerd op een bepaalde post maar meer een gevoel wat ik krijg bij een aantal posts

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:06

Ik heb ze nu al een paar jaar zonder stal 24/7 buiten. De oude pony krijgt een winterdeken op en blijft warm en droog eronder. Ze kunnen uiteraard onbeperkt ruwvoer eten en hebben beschutte hoekjes in het land. Ze lopen voorzichtig als het glad is. Ik heb jaren gezocht naar en hard gewerkt om ze dit te geven: dag en nacht buiten en niet meer ophokken.
(Ik zie evengoed wel erg op tegen een strenge winter ivm het bevriezen van de waterbakken, dat is zooo onhandig)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:14

ik zeg ook niet dat je paarden op moet gaan sluiten als je daar niet voor bent, zeg enkel dat je het verplicht bent naar je paard om een goede schuilstal te bieden. Dat houd dus in een "stal" aan 3 kanten dicht waar het paard als het wil droog en warm kan liggen en beschut is tegen het gure winterweer.
een rijtje bomen/ struiken of wat dan endergelijke vind ik absoluut geen schuilmogelijkheid!