Voor het eerst de winter dekenloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Voor het eerst de winter dekenloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:05

mijn beertjes genieten van het weer! Toen het vorige week warmer was stonden ze af en toe te zweten in het land maar het gaat nu prima.
Nu de temperaturen naar beneden gaan krijgen ze meer hooi en heb ik de schuilstal klaargemaakt.
Daarnaast krijgen ze ook elk een handje brok, ze zijn heel erg vrolijk en ik vind het heerlijk om ze lekker nog buiten te hebben.

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:34

Ik ben vorige winter ook gestopt met die dekens. Mijn paarden staan in de winter overdag buiten (van ochtendlicht tot avondlicht, zeg maar) en 's nachts binnen. Bij heel erg baggerweer haalt de pensioneigenaar ze wat eerder binnen. Ze zijn geen dag ziek geweest. Wel moeten ze de hele dag door ruwvoer hebben want de vertering hiervan draagt het meeste bij aan het warmhoudmechanisme van paarden.

En verder goed op je paarden letten. Oude paarden hebben soms een dekentje nodig omdat warmhouden zoveel energie kost dat ze teveel teruglopen in gewicht. Maar dat zie je snel genoeg.

Trouwens een paard mét een schuilhok dat niet gaat schuilen bij slecht weer, heeft het dus niet koud. Een vriendin van me houdt paarden hoog in de heuvels in Engeland en meldt altijd dat haar paarden NOOIT in de vrij toegankelijke inloopstal staan, hoe slecht het weer ook is. Er moet heel wat gebeuren wil een gezond paard het gevaarlijk koud krijgen.

Naar mijn idee maakt de dikte van de wintervacht trouwens niet zo heel veel uit. Een gezond paard maakt de vacht aan die het nodig heeft. Mijn vos heeft een korte, gladde vacht die in de winter niet lang, maar juist heel compact wordt. Mijn schimmel heeft een langere vacht die minder compact is. Mijn schimmel komt overigens uit een warm klimaat maar maakte meteen de eerste (strenge!!) winter een uitstekende dikke, vette, wintervacht aan. Dat mechanisme werkt dus heel goed bij paarden.

Nog een tip: niet te veel poetsen en niet wassen met shampoo. Blijft de vacht lekker vet en zelf heb je dan ook minder werk :)

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:36

Mij bevalt zonder deken prima! Alleen eet mijn paard wat meer stro. Venice (paard) vindt het ook prima, want de deken vindt ze maar niets. Opmerking: Venice haar vacht is zo dun, dat ze nu geen teddybeer is, zij is gewoon geen koukleum.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:24

Viv1992 schreef:
Heerlijk al die mensen die dekenloos gaan! Dan maar een bolliewollie en smurrie, ik ga liever voor puur natuur. Als wij het koud hebben pakken wij ons in, maar wij hebben ook geen pak haar meer, in de oertijd wel. Het is gewoon natuurlijk, want wilde paarden hebben ook geen deken op. Lekker doen dus!

Helemaal mee eens. Of je moet zo oudje hebben die zich niet warm ken houden. :brr:

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:23

ik heb ook 1 van mijn 2 shetlanders deze winter voor het eerst dekenloos.
wegens problemen met zn dikke vacht elk voorjaar heb ik hem jaren met deken gehouden in de winter.

hij vind het niet leuk dekens op en deze winter staat hij toch met rust ivm geen rijbak aanwezig.
hij heeft echt al een dikke vacht en is drie keer zo dik. hij krijgt drie kilo hooi per dag en overdag loopt hij buiten en in de avond binnen in een afsluitbare schuur

nu verhuis ik over twee weken naar een stal die vrij open is, benieuwd hoe hij zich houd als het straks echt gaat vriezen ( -10 bv )

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:03

Citroen22 schreef:
Viv1992 schreef:
Heerlijk al die mensen die dekenloos gaan! Dan maar een bolliewollie en smurrie, ik ga liever voor puur natuur. Als wij het koud hebben pakken wij ons in, maar wij hebben ook geen pak haar meer, in de oertijd wel. Het is gewoon natuurlijk, want wilde paarden hebben ook geen deken op. Lekker doen dus!

Helemaal mee eens. Of je moet zo oudje hebben die zich niet warm ken houden. :brr:

De paarden van tegenwoordig zijn niet bepaald meer dezelfde als in de oertijd...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:11

hmmz mijn overwegend witte bontje had het heel leuk gister met zichzelf, hij was natuurlijk nat van die mist en toen ik aankwam vond ie het wel een mooi moment om even lekker in de bagger te gaan liggen :)
Ach hij is blij... :D

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:01

Citaat:
De paarden van tegenwoordig zijn niet bepaald meer dezelfde als in de oertijd...

Wat die oertijd dan ook is....Paarden zijn toch al duizenden jaren ongeveer zoals ze nu zijn. Misschien wat kleiner (net als wij vroeger) maar toch zeker niet wezenlijk anders. Wat vooral anders is, is hoe wij met ze omgaan. Wassen met ontvettende shampoos, veel poetsen, de wintervacht afscheren. En dan die dekens. Geschoren paarden daargelaten maak ik me sterk dat dekens het natuurlijke warmtemechanisme eerder verstoren dan helpen. Met een zware 400 grams deken kan een paard zijn vacht niet eens meer opzetten, mocht dat ondanks de deken toch nodig zijn. De meestgehoorde reden om een deken op te leggen heeft echter niets met warmhouden te maken, maar heeft te maken met het feit dat de eigenaar eigenlijk niet wil dat het paard uberhaupt een wintervacht ontwikkelt. Helaas, daar helpt een deken maar heel beperkt tegen omdat een paard een wintervacht gaat aanmaken vooral onder invloed van de afnemende daglengte. Een paard dat vol in zijn wintervacht staat onder een deken is gewoon zielig. Dat zal het in ons klimaat over het algemeen veel te warm hebben (trek zelf eens een paar winterjassen over elkaar heen aan). Zeker omdat ik die dekens vaak al in september (!!) zie verschijnen. Als je echt last hebt met rijden van die dikke wintervacht, laat het paard dan eerst in het najaar een wintervacht ontwikkelen (zonder deken), scheer het vervolgens en leg dan pas een deken op.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:16

xxappiexx schreef:

Domesticatie is pas heel kort, iets van 6000 jaar uit m'n hoofd. En bij fokken wordt naar mijn weten door geen enkel stamboek geselecteerd op paarden die een slechte of goede wintervacht aanmaken. Dus weinig kans daar daar iets wezenlijk in is veranderd. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:08

Mijn heren staan dit jaar voor de 4e winter dekenloos én sinds twee jaar staan ze ook 24/7u buiten :o.

En zo stonden ze er bij:

Mijn shetter (verkocht aan mijn verzorgster)
Afbeelding

Mijn haf is nu al een énorme beer, mijn bontje zit ook al goed in de vacht. Allebei zijn ze van een poep en een scheet al nat :D en worden ze vervolgens nooit meer droog. Dus als het zweet koud is en ze op adem zijn, gaan ze weer naar buiten. Ze hebben wel 24/7u de beschikking over ruwvoer.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:12

En paardebeest:

Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 23:55

Long time no see,

maar hier gaat het nog steeds goed ! Hals is lelijk behaard :+ Lang en dun. De rest van het lichaam is nog steeds kort maar compact. Ze lijkt het niet koud te hebben dus ik vind het wel prima zo :j

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:25

Hier gaat het ook prima. Met die koude buien van de laatste dagen staan ze gewoon rustig aan het (inmiddels korte) gras te knabbelen of hooi te eten. Ze staan geen moment bij het hek omdat ze naar binnen willen. De vacht van mijn schimmel glimt inmiddels als een spiegel van de vette talg. Ik poets hem daarom ook maar één keer per week en zelfs dan nog niet uitgebreid. Een schimmel krijg je toch niet schoon dus dat idee heb ik al lang losgelaten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:54

De mijne staan wel bij het hek maar ook dat is gewenning, op een redelijk vast tijdstip in de avond gaat een deel van de kudde naar binnen en op dat moment staan ze bij het hek. Kom je een uur later, staan ze allemaal om de ruif ;).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:18

dit jaar gaat hier ook alles dus dekenloos,en ik heb verschillende rassen van jong tot oud.
volbloed 17jr
volbloed 13jr
lusitano 8mnd
tinker x welsh 7jr
tinker x welsh x shet 2,5jr
tinker x welsh x new forest 8mnd

tot nu toe gaat alles prima lopen 24/7 buiten met loopstal,en onbeperkt voordroog.

eerst werd mijn volbloed van 17jr altijd broodmager in de winter en had ze 500gr deken op,maar nu ik dus echt onbeperkt voordroog voer,bleef ze afgelopen winter mooi op gewicht,dus nu over naar dekenloos,en als zei het kan dan kan de rest bij ons het zeker.

ps de veulens waren altijd dekenloos

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:51

Elanor schreef:
xxappiexx schreef:

Domesticatie is pas heel kort, iets van 6000 jaar uit m'n hoofd. En bij fokken wordt naar mijn weten door geen enkel stamboek geselecteerd op paarden die een slechte of goede wintervacht aanmaken. Dus weinig kans daar daar iets wezenlijk in is veranderd. :)

Nee daar wordt inderdaad niet specifiek op geselecteerd. Maar een paard wat lekker hoog in het bloed wordt gefokt heeft van zichzelf nou eenmaal niet zo'n dikke wintervacht als een ras dat niet specifiek voor de sport wordt gefokt. uitzonderingen daargelaten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:55

arabieren,leefden in de woestijn waar het overdag bloed heet was en s'nachts enorm afkoelde en koud was.deze opaarden hebben ook een dunne vacht en konden er toch tegen.denk dat dikte van de vacht niet alles te zeggen heeft,maar conditie en gezondheid wel.ook hebben de paarden van nu meestal genoeg ruwvoer dus zie geen enkel probleem eigenlijk voor welk ras dan ook mits het gezond is en genoeg ruwvoer krijgt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:48

keona schreef:
arabieren,leefden in de woestijn waar het overdag bloed heet was en s'nachts enorm afkoelde en koud was.deze opaarden hebben ook een dunne vacht en konden er toch tegen.denk dat dikte van de vacht niet alles te zeggen heeft,maar conditie en gezondheid wel.ook hebben de paarden van nu meestal genoeg ruwvoer dus zie geen enkel probleem eigenlijk voor welk ras dan ook mits het gezond is en genoeg ruwvoer krijgt

Mijn paard (KWPN) is gezond en kreeg onbeperkt ruwvoer en kan zichzelf niet warm houden in de winter. Dus helaas was het voor haar wel een probleem. Je moet gewoon naar het paard als individu kijken, niet naar het ras.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 20:04

Ze staat sinds 2 dagen nu overdag buiten (van ca 9 tot 17.00 uur) en ze doet het aardig goed zo zonder deken!

Ze zet de haren wel rechtop, dus ze zal het wel een beetje koud hebben, ik kijk het even een week hoe het gaat. Ze heeft de hele dag ruwvoer (stro en voordroog) in de paddock beschikbaar in een slowfeeder dus kan zich op die manier wel warm houden.