zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 23:48

De kosten van het materiaal zijn wel degelijk meegerekend dat het niet uit mijn privé portomonee komt staat daar helemaal los van.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:50

Pashon schreef:
De kosten van het materiaal zijn wel degelijk meegerekend dat het niet uit mijn privé portomonee komt staat daar helemaal los van.

Ik ben zeer benieuwd naar je geheim. Graag pb.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:02

Brainless schreef:
@joyce B
Ik betaal 15 euro per baal van 550 kilo, inclusief: maaien, schudden, balen, wikkelen en ophalen/plaatsen.
(dit wordt allemaal door dezelfde loonwerker gedaan).

Hoe meer balen, hoe goedkoper het persen/wikkelen is. Mijn schoonvader bv, betaald voor persen en wikkelen +/- 9 Euro per stuk.

Ik heb nu kleine balen (30/35 kilo) gewikkeld hooi gekocht voor 5E per baal.

Denk dat de regio ook uit maakt.
Ik heb er vorig jaar een stuk of 6 gebeld bij ons uit de omgeving en allemaal waren ze toen tussen de €12,50 en €13,50 exclusief BTW voor alleen persen en wikkelen...
Daarbij dacht ik 2e snee goedkoper uit te zijn (€12,50 in plaats van €13,50) maar diegene berekende dus mooi 19% BTW in plaats van 6%! Wel flink grotere balen omdat het enorme rechthoekige pakken waren, maar goed, daar had ik zelf niets aan omdat ik die niet kan verplaatsen...

Heb wel al van mensen gehoord 12 km verderop dat die een prijs van €14,- per baal hadden inclusief op de plaats zetten. Maar dat loonbedrijf zit dan weer aan de andere kant van hun, ten opzichte van ons...
Voor kleine baaltjes persen en wikkelen (rond doorsnede 60cm, of pakje hooiformaat, gewicht rond de 35 kg?) moest ik vorig jaar al €3,75 a €4,- per baaltje betalen. En had niet veel keus, want bijna niemand kan die dingen maken!

midibalen (ongeveer 100kg?) kosten rond de €9,-

Hier betaal je voor maaien, schudden etc. gewoon het uurloon. Of moet ik om speciale arrangementen vragen of zo? maaien doen ze wel (dat gaat met 2 zijmaaiers en een voormaaier tegelijk als het land het toelaat), maar schudden doet bijna iedereen hier zelf.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:15

Lovely schreef:
We wonen hier in Nederland en 'slechte zomers' komen vaker voor, niet alleen de afgelopen 2 jaar. Nu kun je zelfs eerder inpakken dan dat je vroeger kon, en is het dus veel minder een race tegen de klok (=regenbui). Plus dat je tegenwoordig buienradar hebt, dat was er vroeger allemaal niet toen had je alleen pelleboer. Als je hooi tegenwoordig nog natregent voordat je het in pak hebt, dan doe je volgens mij echt iets niet goed.

Feit blijft dat de prijzen hoog gehouden worden omdat de paardensector toch de portemonnee wel trekt.

Sorry Lovely, maar nu ga je wel een beetje te makkelijk denken...
Heb jij eigen land wat je zelf maait? Als ik jou zo hoor praten niet...
Geloof me, inkopen geeft een stuk minder stress...

Loonbedrijven doen veel voor hun (grote) klanten, maar ze kunnen niet toveren en soms is er ook materiaalpech waardoor de planning in de soep loopt.

De spaarzame mooie dagen zijn erg druk en weer kan omslaan en als die dagen dan al vol zitten omdat iedereen moest maaien, dan heb je wel eens pech...
Heb hier afgelopen paar jaar regelmatig gezien hoe ook zeer ervaren boeren pech hadden en water in hun ruwvoer kregen. Dan zie je of dat ze proberen alles nog binnen te halen, of dat ze het laten liggen en hopen op droger weer zodat het alsnog weer op kan drogen en in de baal of bult kan... En als ze dat goed doen, ziet niemand achteraf meer dat daar regen in geweest is :P

En als je zo droog mogelijk je voer in het pak wilt hebben, en dus niet gaat voor 1,5 dag, maar liefst 4 dagen, en het weer lijkt een week goed te zijn, maar dan slaat het toch ineens om en valt het tegen waardoor het minder snel droogt of komt er toch iets tussendoor (onweersbui net boven jouw perceel terwijl km verderop alles droog is gebleven)... Dat kan gebeuren. Dan is het ineens gekkenhuis en belt iedereen overal rond om te proberen het voor de regen binnen te krijgen.

Als het weer zo voorspelbaar was hadden die weermannen wel vaker gelijk...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:20

Pashon schreef:
uryanne kan nog 100 keer zeggen dat alles meegerekend is, maar schijnbaar blijven er mensen die weten wat er bij ons in de boeken staan..
Misschien is het ook wel een stukje ontkenning dat sommige mensen nu met de neus op de feiten gedrukt worden dat ze wel degelijk teveel betaald hebben.

Tja, je kunt dan wel zeggen dat anderen teveel betalen, maar die hebben misschien geen eigen pers en dan betaal je voor het loon van de loonwerker en voor de overhead van het bedrijf en voor de ww uren buiten het seizoen als ze niets kunnen doen...
Dus geloof best dat met eigen pers je goedkoper kunt zijn als het loonbedrijf dat alles kan doen voor minder dan €12,50 per grote baal.
Maar ik heb die machines niet en bij kleinschalig gebruik met 2x per jaar 2,5 ha maaien en een oogst van 35 balen per jaar, kan zo'n balenpers met bijbehorende wikkelaar en grote trekker echt niet uit... En voor heeeeeeeel veeeeeeel boeren blijkbaar ook niet, anders deden ze dat wel zelf.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 07:24

joyce ik zeg ook niet dat iedereen maar een eigen pers moet kopen en de bijbehorende atrubuten om maar goedkoop uit te zijn want ook dat werkt niet. Ik zie in het andere topic productieprijzen voorbij komen wat simpelweg erg hoog is en eigenlijk niet realistisch. Dat er aan de andere kant van het land de prijzen hoger liggen is niet moeilijk te geloven puur omdat land daar duurder is en de WOZ ook jaarlijks weer terug komt dan kan ik hem me nog wel voorstellen, maar de spookprijzen die er gevraagd worden?
Een vriendin van mij woont in Zoetemeer en die mocht toch even voor een 600 kilo baal €90,- neertellen was volgens haar de goedkoopste die ze kon vinden en mocht dat het geval zijn vind ik dat inderdaad belachelijk hoge prijzen en die kunnen niet anders als kunstmatig hooggehouden worden.

En overigens hier in de regio hebben ongelooflijk veel boeren hun eigen pers en de rest van de machines wat nodig is voor het produceren van hooi.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:39

90 euro is inderdaad erg veel, voor voordroog in elk geval. Voor hooi betaal ik hier in het Noorden voor die grote balen helaas ook snel 70 tot 90euro. De lagere prijs direct van de boer, de hogere via de fourage(stro)handelaar.

Voor die prijzen kan het best uit om met een aantal paardenhouders samen, zelf een vracht uit een ander deel van het land te halen voor 40 of zelfs 50 euro per baal...

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:08

sjonge... bijzondere prijzen komen hier langs...
Ikzelf vind het stijgen van de prijzen niet meer dan terecht. Alleen voor het wikkelen en persen van een grote baal betaal ik al 16 euro, ex btw, ex aanloopkosten. Dan heb ik het dus niet over maaien, schudden, schudden, schudden, harken, mesten. Ook niet over het gras, want daar hebben we het uiteindelijk over, en het transport. Om maar te zwijgen over grondkosten, want laten we wel zijn, die zijn er! Grond kost geld, in aanschaf of in pacht, en veel ook!
De vlasoogst dit jaar is gewoon slecht, vraag het een fransman met vlas ;). Er zijn nog steeds wel wat adverteerders op marktplaats maar een werkelijk leverende voor onder de 6 euro per baal, ex btw, ex transport en enkel bij een hele combinatie vol, kan ik niet vinden, sowieso op het moment geen levering trouwens :S.
De stro-oogst is in het water gevallen.
De kleine baaltjes hooi zijn ook ver te zoeken. Diverse regio's hebben één of meerdere sneden gemist door of droogte of door de nattigheid waardoor het land niet begaanbaar was. De stabiliteit van het weer was ver te zoeken dus het meeste zit gewoon gewikkeld.
De markt raakt gewoon overspannen en dat zal voorlopig voelbaar blijven. In de mais zie je het nu ook....
Feit is en blijft: de prijzen stijgen of we dat met z'n allen nou willen of niet. Om te zeggen dat er prijsopdrijvend gewerkt wordt, bijna tot oplichting beschuldiging aan toe vind ik bijzonder ver gaan. Niemand is uiteindelijk gebaat bij zulke hoge prijzen, het is enorm slecht voor de handel, dus óók voor de handelaar, maar marktwerking hou je niet tegen!

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 06:35

wij betalen voor het vlas nu 8 euro per baal
en voor zaagsel 6 euro voor een grote baal

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 06:56

zaagsel is hier bij de fouragehandel al €11,- en vlak €8,-

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 07:39

Iris82 schreef:
granu schreef:
Een oplossing zou kunnen zijn de gevormde mest energetisch te valoriseren. in Duitsland wordt al mest op basis strokorrels weer omgezet tot energiepellets

Waarom wordt zoiets in NL nog niet toegepast?

Dat gebeurt hier al 20 jaar...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 07:48

@ Pashon: dat jij de prijzen laag kan houden wil niet zeggen dat anderen dat ook kunnen doen. M.a.w. ben ik het totaal niet eens met de stelling dat de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden. Verdiep je wat beter in de totale marktwerking, dan wordt het je misschien duidelijk.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 08:02

als de productieprijzen niet dermate hoog zijn dat de verkoopprijs ook dermate hoog moeten zijn word het weldgelijk kunstmatig hooggehouden. De een sluit het ander niet uit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:18

Het is wel heel simpel in mijn ogen, als je geen aanschafprijzen hebt heb je ook geen last van afschrijving, onderhoud wat wel wordt gepleegd wordt en niet uit eigen geld betaald. Dat alles drukt de kosten die anderen wel moeten maken die het zelf bekostigen of niet hebben en de loonwerker brengt dat met zich mee. Dan heb je al heel snel een prijsverschil wat best op kan lopen aangezien niet iedereen een even groot perceel heeft wat bewerkt moet worden.
Maar alle factoren om ons heen hebben wel degelijk invloed op de prijs van een product.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 08:19

meggiemeg als je niet wilt lezen reageer dan ook niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:23

Ik lees wel degelijk, het zijn gewoon de feiten zoals andere ook al zeggen maakt het wel een verschil en dat zie je terug in de prijzen zoals jij ze noemt en anderen niet kunnen noemen.
Het is toch een logisch gevolg dat als de prijzen van de olie stijgen dat de prijzen van de brandstof en plastic ook omhoog gaan, deze worden dan weer doorberekend aan de loonwerker/leverancier en deze berekend ze op zijn beurt weer door aan ons.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 07-10-11 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:29

Leuke discussie, kijkend naar de prijzen die gevraagd worden voor een baal verschilt dat per regio misschien iets.
Het grootste probleem was en is, door de lange winter en korte zomer hadden de boeren het gras bijna allemaal op. Deze boeren moeten er eerst voor zorgen dat de voorraad weer aangevuld wordt voor hun eigen dieren, daarna komt er pas weer gras vrij voor verkoop. Dus er is schaarste, want je hebt in het voorjaar kunnen maaien en sommige boeren in de zomer en in het najaar nog een keer.

Kijkend naar de kosten, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten wil iedereeen wel. Wij hebben op ons land zelf gemaaid, geschud en in de rul gelegd. Daarna heeft de loonwerker alles in de balen gemaakt. Hiervoor ben je dan een 13- 15 euro per baal kwijt aan de loonwerker, daarnaast de privé tijd welke je kwijt bent voor het maaien en schudden. Oftewel: 13 euro plus tijd= minimale prijs voor een baal hooi.

Het grootste probleem van de mensen is dat ze in het voorjaar de balen hooi te duur vonden met de eerste oogst, afgelopen zomer er bijna niets vrij is gekomen. Vorige week er veel gemaaid is, je daar nu bij moet zijn want anders betaal je komend winter de hoofdprijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:33

Er is momenteel meer dan zat te krijgen, alleen moeten de kleine baaltjes liefhebbers over stag gaan en voor wikkels gaan dit jaar....die kan je dan nog laten liggen tot volgend jaar en die alleen voor de winter voeren. Mijn ervaring is dat als het koud weer is, je het gerust een week of 4 kan voeren......volgend jaar kan je dan weer hooi inslaan en samen met je gekochte wikkels dit jaar voeren....

Ik vind het ook fijn om in de winter wikkels te voeren..kan gewoon buiten blijven liggen. Paarden vinden het smakelijk en is ook niet zo een droge hap. Gewoon droog spul kopen, geen natte bende...genoeg wat bijna droog is, maar net niet droog genoeg voor in baaltjes...wat minder krachtvoer voeren..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:38

Hoe voeren jullie dat plastic dan af van die balen? Hier in onze gemeente moet je daar namelijk voor betalen. Als je ze te vaak in de kliko stopt krijg je 2x een waarschuwing en de vanaf de 3e x wordt die niet meer geleegd...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:42

albert1975 schreef:
Wij hebben op ons land zelf gemaaid, geschud en in de rul gelegd. Daarna heeft de loonwerker alles in de balen gemaakt. Hiervoor ben je dan een 13- 15 euro per baal kwijt aan de loonwerker, daarnaast de privé tijd welke je kwijt bent voor het maaien en schudden. Oftewel: 13 euro plus tijd= minimale prijs voor een baal hooi.

En daar zit de knijp.
De meeste, behalve pashon en jij blijkbaar (correct me if i'm wrong)... rekenen ook de kosten voor hun materiaal mee.
Dan is de berekening in jouw geval;
13 euro + kosten (afschrijving, diesel) machines + tijd = minimale prijs voor een baal hooi.

Of je dan op 15 of 35 euro uitkomt maakt mij niets uit.
Je moet alleen (zoals pashon) niet zeggen dat in de 13 euro + tijd = kostprijs, alles is meegerekend.
En praat van; 'wij krijgen alles' wil er bij mij niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:44

Veel bellen en weinig klepels. De prijzen voor ruwvoer zijn gekoppeld aan de grondstofprijzen in de breedste zin van het woord maar vooral natuurlijk aan de grondstoffen gebruikt in de diervoeder industrie. Is de gerst duur dan stijgt de korrelmais en mais op stam mee ongeacht of daar schaarste in is. Dit is niet om paardenhoudertje te pesten want alle intensieve agrarische bedrijven die ruwvoer extra aan moeten kopen betalen dit jaar grof meer (en die weten echt wel wat de kostprijs is).

Ik las ook ergens dat het machinepark van de loonwerker niet zoveel zou kosten, omdat deze langer mee gaat dan vroeger. Nu kan ik hier een flink inhoudelijk verhaal neerzetten die lang niet iedereen kan volgen maar dat zal ik niet doen. Het machinepark van een loonwerker of grotere agrariër die alles zelf doet is enorm kapitaal intensief. Die rijden rond met machines waar je een leuk huisje van kan kopen over onderhoud nog mar niet gesproken. Ze worden afgeschreven en vervangen rond de 5 jaar. De ontwikkelingen in techniek gaan zo verschrikkelijk snel dat ze wel moeten om in bussines te blijven en te kunnen voldoen aan steeds strengere regels voor mest.

@Pashon; ik ben wel even benieuwd op wat voor grondsoort jij dan zit. Hier in NL is het voor een groot deel veen en klei. Met de natte zomer kan het wel een paar dagen droog genoeg zijn geweest om te maaien maar met een natte veen of kleigrond kan je er met machines niet op.

Om even helemaal on topic te blijven. Hier hebben we €55,- betaald voor 12 balen 350kg voordroog aan huis gebracht (wel zelf lossen). Drogestof gehalte meer dan 80% dus mooi spul voor paarden. Dit spul komt uit de regio noord-limburg.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:45

albert1975 schreef:
Leuke discussie, kijkend naar de prijzen die gevraagd worden voor een baal verschilt dat per regio misschien iets.

Klopt daar zit een aardig verschil in.
Plus dat er in sommige regio's meerdere malen gemaaid is en in sommige regio's net 1x met een mindere opbrengst.
Wij kopen altijd de hele partij op bij een boer, de eerste keer bracht ons altijd een opbrengst van rond de 80 á 85 balen, de 2e ronde was dat meestal ook zo.
Nu dit jaar heeft de beste man maar 1x kunnen maaien/hooien en de opbrengst was rond de 55 baaltjes, beduidend minder dus. Hierdoor moest ik ons 2e vaste adres afspreken. Deze halen gemiddeld een 2500 baaltjes van het land en dat was nu rond de 1100, ook beduidend minder dus. Zij hebben 3x kunnen maaien waarvan 2x hooi en 1x in plastic.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 08:46

uryanne ga geen onzin uitkramen, ik zeg nergens dat wij alles krijgen. Ik zeg enkel dat niet alles uit de privé portomonee komt maar dat gaat helemaal niemand wat aan. Verder heb ik ook al wel honderd keer gezegt inmiddels dat bij de productieprijs van €15,- alles bij inzit.

Meggiemeg zou toch de gemeente is opbellen, ze zijn verplicht om het plastig "gratis" af te voeren en mogen dus niet weigeren. Het afhalen van plastic zit jaarlijks bij de gemeentebelasting in.

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:49

meggiemeg schreef:
Hoe voeren jullie dat plastic dan af van die balen? Hier in onze gemeente moet je daar namelijk voor betalen. Als je ze te vaak in de kliko stopt krijg je 2x een waarschuwing en de vanaf de 3e x wordt die niet meer geleegd...

Hier wordt plastic apart ingezameld, daar kan het plastic van de balen ook bij.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:50

Dat gebeurt hier sinds een jaar ook maar dat laten ze dus liggen.
Je wordt daardoor verplicht om het naar het vuilverwerk station te brengen en dan rinkelt de kassa.
Er wordt dan gezegd dat het landbouwplastic is en dat valt niet onder het gewone plastic zoals de melkflessen, flacons van de wasverzachter enzovoorts.